PDA

Se full versjon : Bytte for? Hjelp.

SafiraogMarthe
04-07-2007, 03:20
Safira på 4 år, 173 cm, i passe hold , vekt på nesten 600 , brukes hardt dagelig. Rir/kjører henne minst 1 time hver dag. Enten rir jeg på bane, peiser henne i skog med eller uten vogn.
Nå står hun på :

Morgen:
7 dl Energi
6 dl Bygg

Kvelds:
7 dl Energi
6 dl Bygg
4 dl Betefor
8 dl knust Havre
2 dl soyaolje
40 mg biotin
15 mg e-vitamin
1 kopp multitilskudd
Hvitløk

+ en neve salt fordelt på begge måltidene.

Nå har jeg planer om å gå over til gull i stedet for å fore så mye for å holde henne i hold og ha nokk energi til arbeidet mitt. Planen var da:

Morgen:
5 dl gull
5 dl bygg

Kvelds:
1 l gull
7 dl bygg
4 dl betefor (?!)
2 dl soyaolje
1 kopp multitilskudd
salt
hvitløk
40 mg biotin
15 mg evitamin

Andre forslag? Synspunkter. Grunnen til at jeg velger å gå over til gull er at det er mindre stivelse og energien strekker ikke alltid til !

SafiraogMarthe
04-07-2007, 13:59
Hjelp ?

Therese
04-07-2007, 19:40
Men det er fortsatt mye sukker i Gull.

Sånn uten å ha noe særlig peiling på fôring så er det enkle ofte det beste, prøv å finn et fullfôr som dekker alle behov i stede for å fôre med masse forskjellig?

Og går en 4åring i hard trening?

JiviDream
04-07-2007, 19:43
Om dette er en traver, så lett at den er i hard trening ja. Toåringene jeg trente var i ganske hard trening og. Denne høres og ut som hun er veldig voksen "i kroppen" for bare å være 4 år. Hadde vært noe annet om hun hadde vært pitteliten.

Therese
04-07-2007, 19:53
Ahh.. Trodde det var "vanlig" ridehest jeg.

JiviDream
04-07-2007, 19:58
Jeg vet ikke da. Men utifra treningen så satser jeg på at det er det;)

SafiraogMarthe
04-07-2007, 23:15
Hun er traver av rase. Men jeg bruker henne mye allsidig. Hun er fullvoksen i kroppen og jeg begynte tilridningen for litt under et år siden ca. Hun er 4 1/2

Egentlig trenes hun litt over middels, men trenger mere energi , dyrlegen har sagt at jeg bare skulle fore henne med mer fordi hun virka ganske daff og det va grunnen til at hun ikke klarte å kvitte seg med et virus hun hadde tildig i vår. Etter jeg øka mengden til det det er i dag er viruset borte , piffen er også kommet tilbake :)

Therese: Ja, jeg vil fore litt enklere uten å må bruke større mengder. Betefor skal hun få til hun fyller 5 i allefall, men tenkte jeg kanskje kunne gi 4-5 dl betefor til lunsj- Og kun gull og bygg til kvelds. Da får hun også flere måltider og når hun blir tatt inn en til to timer på dagen (pga insekter og allergi) så har hun også tidsfordriv .