PDA

Se full versjon : Stans på auto i montè!

Elisabeth j
03-07-2007, 19:36
Kopiert fra trav24:

Av sikkerhetsmessige årsaker vil det inntil videre ikke gis tillatelse til å avvikle montéløp med autostart. Dette vil gis umiddelbar virkning, noe som betyr at montéløp skrevet ut med autostart i juli vil avvikles med voltestart.
Dette gjelder løpene på Jarlsberg 15/7, Drammen 16/7, Harstad 20/7, Biri 22/7 og 28/7.
Endret distanse på Biri 28/7
Distanse i løpene vil være uendret, med unntak av Biri 28/7 hvor distansen blir 1600 meter.
I og med endring av startmetode vil også spesielle krav for løp med autostart bortfalle.

Hvor trangsynte kan man være?
Jeg husker i vinter når Heimer X.O gikk under vingen på Bjerke. Han kom seg ikke helt under, men blei sittende fast med selen i vingen.
Men de kjører da fortsatt autostart med sulky uten å tenke set om etter en slik hendelse.
I montè har man jo krav til sjekk i autostart, noe som ikke er krav med sulky. Selv om kjangsen for å komme under vingen er like stor med sulky.

I Sverige er det så og si kun auto i montè, og de klarer seg veldig bra!

Jeg synes heller man kan vurdere å modifisere startvognene. For jeg har selv ridd bak vingen,og er veldig lett å komme under, spes på vingen på bilen i Drammen.
Hvorfor ikke en gjennomsiktig gummidel med en bredde på 20cm under hele vingen.?

Ingeborg
03-07-2007, 20:14
Det med gummidelen kan vel skremme hestene litt om de blafrer så det vet jeg ikke helt om jeg har tro på..

Ellers må jeg fortsatt bare si at Norge har mye å lære av svenskene!

juliekj
03-07-2007, 20:29
Er vel ikke akkurat no sjokk at det kom nei...
Hvor mange år går det før man får lov til å prøve igjen nå tro?

Er heller enig med Elisabeth i at de får bygge "ned" vingene på startvognene litt... det har jo tross alt skjedd i sulky løp også, og det kommer garantert til å skje igjen.

Marte+Quicky
03-07-2007, 21:18
Var vel ikke akkurat noe sjokk etter et som skjedde i går. Idiotisk er det allikevel da:rolleyes:

Synes de heller kunne satt vingene litt lenger ned eller noe sånt, husker også da Heimer X.O. gikk under, det viser jo bare at sånt kan skje med sulky også..

Gudhild
04-07-2007, 05:27
jeg så det på nyhetene i dag,hu som kasta seg opp på vingen når hesten løp under.så skikkelig skummelt ut!
men det må vel være mulig å lage de slik at hestene ikke blir fristet til å løpe under?

Marte+Quicky
04-07-2007, 16:57
Det med gummidelen kan vel skremme hestene litt om de blafrer så det vet jeg ikke helt om jeg har tro på..

Men ikke hvis den er tung nok vel...? Da holder de seg vel i ro

Ingeborg
04-07-2007, 17:00
Tror det kan bli litt blafring uansett, bilen kjører jo ganske fort opp mot startsstedet, så noe bevegelse blir det uansett..

Men om de stiver det godt nok av, så kanskje..

*ser for meg en del galopper fra start og før bilen slipper feltet...*

Reaper
04-07-2007, 17:03
Synes de da i det minste kan prøve å senke vingene på bilene litt! før de gjør noe så drastisk som dette.
Ser for meg at det blir mye omstart om det blir voltestart i montè.

Ingeborg
04-07-2007, 17:10
Rytterne har fått mye mer rutine i voltinga, så det er faktisk veldig lite omstarter nå, enn det var helt til å begynne med..
Glemmer ikke engang det plutselig ble ca. 8 omstarter..

Dessuten er det først i år at de har begynnt litt med auto-start. Og det er vel bare snakk om et fåtall ganger det er starta med bil..

Elisabeth: Ser du skriver at de rir så og si bare autostart i sverige.. Men hvor mange "små" kaldblodser er det som deltar i travritt der da??
Har aldri sett/hørt om monteløp for de kalde i Sverige..

Reaper
04-07-2007, 17:17
Ingeborg: Har vært på voltekurs. GUD SÅ SLITEN JEG BLE!!!!!
Det ble jo selvfølgelig endel omstarter på oss siden vi var der for å lære det, men jeg tror jeg skal trene mye på det før jeg hadde vært startklar, hehe.
Nå red jeg en utrolig stri hest også da..

Marte+Quicky
04-07-2007, 17:21
Ingeborg: Har vært på voltekurs. GUD SÅ SLITEN JEG BLE!!!!!
Det ble jo selvfølgelig endel omstarter på oss siden vi var der for å lære det, men jeg tror jeg skal trene mye på det før jeg hadde vært startklar, hehe.
Nå red jeg en utrolig stri hest også da..

Rytterne må uansett ha ridd 10 volteløp eller noe sånt før de kan ri auto da.

Elisabeth j
04-07-2007, 18:43
Ja man må ha ridd minst 10løp for å starte i auto.
Men kan de avvikle det i Sverige kan jaggu vi også.

Og finnes mange blodser som er små nok til å komme under vingen også.

Hvis man får sånn gjennomsiktig tykk gummi så skal ikke det blafre. Snakker om gummi som er ca 1cm tykt. Og vinden kommer kun fra en side i den hastigheten.
De har jo gummi i midten på vingen der hvor bilen er for å forhindre steinsprut fra bilen!

Endelig hadde monte begynt å etablere seg i v5 løpene og en del av spillet. Men nå har de jo gått to steg tilbake igjen.

Reaper
04-07-2007, 22:18
Rytterne må uansett ha ridd 10 volteløp eller noe sånt før de kan ri auto da.

Åja, visste ikke det jeg! Kom aldri så langt at jeg begynte med montelisens og å sette meg inn i ting.

Electra
05-07-2007, 04:09
Vi har en hel del monté-lopp i Sverige för kallblod också, men de är än så länge utskrivna med voltstart. Antagligen för att vi ska få med hästar ur flera klasser samtidigt då det än så länge inte är så många kallblod som är inkvalade i monté. För varmblod har vi ju däremot många lopp med auto-start. Vi behöver inte heller nåt särskilt krav för att få rida lopp med auto-start, det räcker att vi har klarat licensen.

juliekj
05-07-2007, 11:54
Først, Velkommen hit Electra!
Moro med en svenskes innspill på travsnakket vårt også!!

Hva er reaksjonenen på "hendelsen" og på DNT's beslutning i Sverige?

Electra
05-07-2007, 19:26
Tack för det!
Det verkar inte som om STC kommer att påverkas av DNTs beslut, i alla fall inte i dagsläget. Men så har vi ju inte haft något liknande olyckstillbud i Sverige än (tack och lov).
Montésporten är ju relativt ny i Sverige och det krävs nästan autostart för att det inte ska bli allt för mycket klagomål från "gubb-hållet" på alla omstarter som lätt blir om det är flera volter.
Jag hoppas DNT ändrar sig igen, och/eller hittar någon annan lösning på problemet.

Marte+Quicky
07-07-2007, 00:15
Men det jeg ikke kan skjønne helt er at de kjører auto i ponniløp... Noen som vet hvordan de gjør det?

juliekj
07-07-2007, 10:23
kjører de auto i ponniløp? Det har jeg aldri sett....

Men jeg hørte et rykte på Jarlsberg i går...
At hesten til Wenche hadde gått uten sjekk...
Hvis det er tilfelle så er det jo ikke no rart at han klarte å komme under vinga, liten som han var....

Electra
07-07-2007, 10:44
I Sverige finns det ponnylopp med autostart...
Men A-ponnyerna springer liksom bara bakom bilen - som inte har vingarna utfällda - så det blir nån sorts linjestart. B-ponnyerna däremot startar på samma sätt som i vanlig autostart (med samma bil).

Marte+Quicky
07-07-2007, 11:12
kjører de auto i ponniløp? Det har jeg aldri sett....

Men jeg hørte et rykte på Jarlsberg i går...
At hesten til Wenche hadde gått uten sjekk...
Hvis det er tilfelle så er det jo ikke no rart at han klarte å komme under vinga, liten som han var....

Har aldri sett det jeg heller, men vet at det har blitt gjort.

Jeg tror ikke han gikk uten sjekk, leste et sted at sjekken hadde blitt målt og greier, men husker ikke hvor det var. Sannsyneligvis er det bare rykter men..

Ingeborg
07-07-2007, 11:22
OT.. Lurer bare på hvor i Sverige Electra er i fra! ;)

GunnCK
07-07-2007, 13:52
Men det jeg ikke kan skjønne helt er at de kjører auto i ponniløp... Noen som vet hvordan de gjør det?

Kan hende jeg har drømt men jeg mener å ha sett en gang i tiden at det ble satt på noe ekstra under vingen.. Men som sagt ikke sikker;)

Electra
07-07-2007, 20:11
Ingeborg: Min hemmabana är Årjäng så jag har inte så långt till gränsen. Är på Momarken nästan varje tisdag - med eller utan passhäst- så snart räknar jag det oxå som hemmabana tror jag... :)

juliekj
08-07-2007, 10:51
Jeg tror ikke han gikk uten sjekk, leste et sted at sjekken hadde blitt målt og greier, men husker ikke hvor det var. Sannsyneligvis er det bare rykter men..

satser på at det bare er løse rykter ja ;)

Elisabeth j
08-07-2007, 19:54
Men kunne se ut som den gikk uten sjekk. Jeg kom ikke på banen før seinere desverre. Men hvis den hadde sjekk var den veldig slakk. Hesten fikk jo hodet nesten ned til knærne sine når han dro ned hodet.

IndyBow var fæl til å drive med det der. Når han blei veldig hissig å pigg hugg han tak i bittet og heiv hodet nedover. Har null å stille opp med hvis hesten er sånn uten sjekk.
Liv hade litt å jobbe med i monte med han for å si det sånn, da han gikk uten sjekk. ;)

Viking
10-07-2007, 10:50
Hørte rykter om at det haddde vært en ulykke i sverige bak bilen for en stund siden. Husker ikke hvor det var, men hadde værte en liten varmblods i første spor som hadde gått under vingen. Tatt med seg jenta under vingen, (hun hadde ryggen sin på ryggen til hesten), men utrolig nok hadde hun greid å holde seg på.

Daladin gikk med sjekk. Han er en liten hest som går lavt med hodet, og hvis han først setter inn turboen er det ingen ting som stopper han. Var bare synd han måtte få huet under.

Electra
10-07-2007, 12:46
Tingsryd i fjol? Den hade jag tyvärr helt glömt. Såg otäck ut, men det gick också bra med både häst och ryttare.

Nina&Løvehjerte
20-11-2007, 15:52
http://www.nettavisen.no/sport/trav/article1176021.ece