PDA

Se full versjon : Leing og binding.

Helene D
03-07-2007, 01:55
Når starter man med leing av føll? Og binding? Jeg vet selvfølgelig at dette er ganske individuelt, men det er jo greit å ha en pekepinn:)

Det er mulig dette passer bedre til "generell riding/trening"-kategorien, men jeg satt den her siden det er snakk om føll.

Kurre
03-07-2007, 02:06
Jeg er et sånt hysterisk isimenneske som "fikler" minst mulig med de små.
Så her er det hverken binding eller leiing før man "må".

Helene D
03-07-2007, 02:27
Aha.. Kjenner til metoden, da min venninne også er et relativt hysterisk isismenneske;) Men det blir nok aktuelt for den her.

Therese
03-07-2007, 05:36
Vi begynte med leiing fra første gang føllet skulle ut av boksen, eller kan vel kanskje ikke kalles leiing når man tar et godt tak rundt rumpa og andre hånden på grima.

Så stod hun ikke fastfast (alene i tau på midtgangen) før hun var nesten en måned, da uten at føllet egentlig brydde seg siden hun allerede var holdt fast av oss med grime og leietau (i forbindelse med vask av rumpe når hun hadde diaré hvis noen lurte).

Selv om vi ikke praktiserer "isis-metode" er jeg for at man ikke skal dulle så alt for mye. Har man gjort noe to ganger så gå det som regel greit etterpå uansett om det går en uke siden sist.

Marte+Quicky
03-07-2007, 11:52
Jeg ville begynt med leiing før føllet var skilt fra moren hvertfall.
Sånn at en leier moren og en annen føllet.

(Men det er jo såklart mange måter å gjøre det på, spørs jo hvordan man selv vil at det skal bli håndtert)

Elisabeth j
03-07-2007, 13:14
Min han fikk på leietau når han skulle ut første gangen. Men var mere for sikkerhet siden de er så desorienterte de første dagene.
Men jeg hadde leietaur på både mor og føll samtidig når de skulle ut og inn, den første uken i luftegård.
Nå står han på beite, men han har blitt leid i leietau når han har vært med til hingstestasjon med mamman sin.
Når han kommer tilbake til beite vil jeg leie han inn og ut ifra luftegården. Begynne så smått å lære han å bremse ved trykk over nesa og kunne stå stille. Da selvfølgelig i selskap med moren som gjør det samme.

Ingeborg
03-07-2007, 13:20
Hoppa vår kommer vi ikke i nærheten av ennå, så hun er ikke leid.. Springer nogenlunde pent etter mamma..

Binding skjer ikke før de er åringer her..

Torhild
03-07-2007, 21:36
Hoppa vår kommer vi ikke i nærheten av ennå, så hun er ikke leid.. Springer nogenlunde pent etter mamma..

Binding skjer ikke før de er åringer her..

Godt det er flere av oss med rampete føll :p
Jeg har "fanget" mitt føll en gang, slik at jeg fikk prøvd på grime og klappet litt. men ellers vil det ikke komme bort til meg. Men jeg arbeider ikke så sterkt for det heller. De går nå der på beitet og spiser ;)

Merete
03-07-2007, 21:45
Minstefrøkna her ble vant til å leies da hun var 3 mnd ca. Sto alene bundet i midtgangen fra hun var 4-5 mnd, og det gikk helt fint. Frem til da tuslet hun løst rundt når mor sto bundet, men ved 4-5 mnd alder gikk hun litt vel langt. Men hun har vært litt selvstendig hele tiden, og å dilte løst på tur etter moren var uaktuelt, da stakk hun bare av for å undersøke alt, og brydde seg ikke en døyt om at mor gikk avgårde på tur.

Ingeborg
03-07-2007, 22:00
Godt det er flere av oss med rampete føll :p
Jeg har "fanget" mitt føll en gang, slik at jeg fikk prøvd på grime og klappet litt. men ellers vil det ikke komme bort til meg. Men jeg arbeider ikke så sterkt for det heller. De går nå der på beitet og spiser ;)

Neida.. Ingen grunn til å stresse dem opp heller.. Paris har riktignok begynnt å bli litt nysgjerrig så hun kommer bort og snuser om jeg sitter helt i ro, men bare en liten bevegelse er nok til at hun stikker pokker-i-vold og steiler og sparker..

(OT: Hører rykter om at Katie muligens skal til FK-Hingst neste år? Stammer det?)

Torhild
04-07-2007, 00:06
(OT: Hører rykter om at Katie muligens skal til FK-Hingst neste år? Stammer det?)

FK-hingst??? Hva er det??????

Ingeborg
04-07-2007, 00:20
FK- Hingstestasjon på Kleppe.. (de har bare byttet navn til FK-Hingst..)

Torhild
04-07-2007, 00:37
Aha! Tenkte på Felleskjøpet jeg... *gliser* Men den hingstestasjonen, er det der Tore Malmei (?) er dyrlege?

Marianne som har vært ute med munnen? Joda, jeg vurderer muligheten til å inseminere til neste år. Når det ikke finnes palomino-hingster eller cremello-hingster i Norge, vel da må man få fra Danmark....

Ingeborg
04-07-2007, 00:42
Tore Malmheim, er på Edland Avlssenter stort sett.. Men.. (sender deg en PM..)

Det hender han er på FK-hingst også.. (var der på lørdag)
Ellers er det Per Oma og Andre Løkken som styrer der nede, de er dyktige de også..

Marianne var ute med munnen ja.. :lol:

Torhild
04-07-2007, 00:59
Aha! Så det er to insemineringssteder der nede ja =)

Ina&Gydja
04-07-2007, 02:45
Jeg er et sånt hysterisk isimenneske som "fikler" minst mulig med de små.
Så her er det hverken binding eller leiing før man "må".

Hvorfor det egentlig? Jeg har aldri skjønt det.. Jeg har stoore problemer med å holde meg unna føll i hvertfall! ;)

Therese
04-07-2007, 13:08
Preging kan fort gå gale hvis man ikke er konsekvent. Får du et føll som er litt for glad i mennesker blir det vel litt uhøvelig når lille nøstet skal sitte på fanget som 2 åring og 300 kg tyngre.

anettex
04-07-2007, 13:42
Hadde ei hoppe til bedekning nå nylig.
Hun hadde med seg et føll, knapt en mnd gammel da de kom.
Siden hoppa skulle til hingst, var føllet allerede da leietrent noe som var en stor fordel når vi skulle bedekke.
Men vi leide bare ved behov, ellers gikk han uten grime, og fikk være føll.
Synes det kan være lurt å starte håndteringa tidlig, det kan jo komme en situasjon der det blir nødvendig å håndtere føllet, sykdom, skade feks.
Og da kan det fort bli et problem om det ikke engang lar seg fange.
Men samtidig synes jeg at føll skal være føll, så det holder at føllet er vant til mennesker, man bør kunne berøre det, kan ha på grime, og lar seg leie sammen med mamma på slakt tau.

Ingeborg
04-07-2007, 13:46
Preging kan fort gå gale hvis man ikke er konsekvent. Får du et føll som er litt for glad i mennesker blir det vel litt uhøvelig når lille nøstet skal sitte på fanget som 2 åring og 300 kg tyngre.

:lol: ja ikke sant! Auuu!

Therese
04-07-2007, 19:42
De er jo sterk nok til at det blir ubehagelig med klatring og fangesitting når de er bittesmå, så auuu når de blir stor :lol:

Bentemor
04-07-2007, 21:15
Jeg begynte å "leie" min da han var 2 dager gammel. Lærte han til å stå bundet også. Nå må jeg si at jeg bor rett ved siden av riksveien, og bebisen var ikke alltid like avhengig av ho mor... "Leide" han bare til og fra beitet. " Å leie" mener jeg å ha på grime å leietau og tusle etter ho mor, men han gikk så ca som han ville, men måtte jeg hindre han i å løpe på veien.

Løkling Nini
05-07-2007, 01:04
Eg har sett på internett, mange som tar grimer på følla og laga en liten "sele" så istaden for å belaste halsen og nakken, ehm. eg skal sjå om eg finne et bilde. Viss ingen andre har?

Anniken
05-07-2007, 05:03
Kan jo kjøpe en hunde sele å prøve? :) Blir noe sånt som Løkling Nini snakka om! ;)

Therese
05-07-2007, 12:57
Jeg tror nok det er likegreit å ha grime på hvis man skal ha noe på.. Så lærer de seg det med engang.