PDA

Se full versjon : Skoer i Møre og Romsdal?

Alice
02-07-2007, 11:53
Hei.
vet noen der ute noen som skor i Møre og Romsdal?
har barfothest sjøl så har ikke skoer, men jeg skal låne hest i sommer til selskapshest til min hest og den bruker sko, så det haster ganske mye..!!
Håper det er noen der ute som vet om noen.

emely
02-07-2007, 17:10
joakim hurlen på toregården på hildre skor jo litt, han er flink med hestene. så er det jo ulike skoere i tresfjord. tror en islending som hete stigur(bor på sjøholt) skor litt, selv om jeg er litt skeptisk til islandskeskoere.
men der skal alltids vere noen i møre og romsdal som kan sko for deg:-)
men viss hesten skal gå på beite trenger den jo ikke sko, bare stell av hovene så dem ikke blir skeive og stygge.....:D

Alice
03-07-2007, 13:59
Men hesten skal trimmest:) joakim hurlen har akkuratt fått liten bebis, og han har plaget med ryggen. ellers så er de bjørn eide som aldri tar telefonen og han stigur som aldri kommen nor han har lovet.. men, har funnet tak i annen hest nå, vart så mye styr med skoingen:/

Harneshaug
03-07-2007, 14:19
Ja hold deg unna Stigur/Baldur/Tulledur... ingen islending som slipper til på mine hester mer i alle fall!

Alice
03-07-2007, 14:21
Helen: har du hørt om baldur eller var de berre ett namn du sa?

Harneshaug
03-07-2007, 14:32
Sender deg PM, kan ikke ta det her...

Alice
03-07-2007, 14:33
okey..

Ragnhild
03-07-2007, 16:27
Kan på det sterkeste anbefale Odd A. Otterstad! Det er dyktig hovslager det! Han holder til på Eid, så det kommer jo litt an på hvor i røre og momsdal du holder til da.. Men han anbefales iallefall!

Alice
03-07-2007, 16:42
Var på leir der i helgen, var kjmpe dyktig mann, men bor i brattvågen så det blir litt verre:/

Ingvild
03-07-2007, 17:53
Kan på det sterkeste anbefale Odd A. Otterstad! Det er dyktig hovslager det! Han holder til på Eid, så det kommer jo litt an på hvor i røre og momsdal du holder til da.. Men han anbefales iallefall!

EINIG!!! Han kjører nok ikkje til Haram desverre, det vert to ferjer..

Astrid
03-07-2007, 18:02
Harald Hildre bor på Vigra, men han har ikke tid til å sko så ofte.. Bjørn Eide skor litt over alt sann som jeg har forstått det..
Også er det jo Stigur da, og inntrykket mitt av han er bra, han fikk på en sko på Western som jeg ikke hadde trodd gikk ann etter at han hadde revet av masse hov, og han gjor jobben BRA!
Geir Vik kommer i mndskitet juli/august for å sko, ellers er han her hver 6-10 uke, og sønnen hanna Snorre er vel her en gang i blant.. Geir er hvertfall FLINK! Han bruker jeg ;)
Så er det Jon William (kommer ikke på etternavn i farta), han er vel også flink, men skor ikke så veldig mye lenger, men gjør det nok hvis det er krise :)
Også er Bendik Hestad i området og skor.. Skor vel mest på Lerstad og sant han da..
Det var de jeg kom på i farta.. :p

martekl
03-07-2007, 18:13
Ville ikke brukt Stigur....! Vil ikke legge ut om hvorfor her, men jeg kan si at jeg brukte han for noen år siden og jobber fortsatt med å få hovene på hesten normale igjen....:(

Harald Hildre en ganske flink.:)

Astrid
03-07-2007, 19:50
Harald Hildre en ganske flink.:)

Tja :p kommer vel ikke til å bruke han igjen selv om han får tid...

martekl
03-07-2007, 20:03
Harald er den beste av de ufaglærte i området der:) Men etter å ha flyttet til østlandet å opplevd utrolig flinke skoere her nede. Så kommer jeg aldri til å bruke ufaglært skoer igjen;)

Astrid
03-07-2007, 20:09
Harald er den beste av de ufaglærte i området der:) Men etter å ha flyttet til østlandet å opplevd utrolig flinke skoere her nede. Så kommer jeg aldri til å bruke ufaglært skoer igjen;)

Kommer ann på hva man ser på som "beste" det.. Jeg trodde også det, og jeg trodde det bare var hesten som var teit under skoing.. Men etter at andre har prøvd seg på han, så ser jeg at jeg tok feil.. Syns en hovslager bør handtere hester bra også..
Og Geir viste ikke hvor han skulle begynne første gangen han skodde dyret mitt.. Var litt å rette opp ja!
Men men.. Harald har uansett ikke tid så.. :p

Den eneste hovslageren jeg vet om som bor her oppe og kommer akkurat når han sier må være han der Bjørn Eide.. Han har godt håndlag med hester og han gjør en grei nok jobb..

Beate
03-07-2007, 21:11
Host host!!! harald hildre har jort en drit jobb her! betendelse i hovene, skodd sømmen inn på nerven til hesten min, aldri om han hadde komt inn i stallen min mer.

Alice
03-07-2007, 21:23
Heldt enig! skjedde det samme her beate!!!

martekl
03-07-2007, 21:45
Host host!!! harald hildre har jort en drit jobb her! betendelse i hovene, skodd sømmen inn på nerven til hesten min, aldri om han hadde komt inn i stallen min mer.

Oi.... Det hørtes ikke bra ut!

Synd det er så få skoere å velge mellom der oppe... Her er det så stor konkurranse pga kjempemange skoere, så de må holde en litt høyere standard.

Ingvild
03-07-2007, 22:47
No må folk passe litt på kva dei skriv av negative ting her.

Alice
03-07-2007, 23:05
Ka? Er det noe stygt sakt her inne da?

emely
03-07-2007, 23:22
ja dere sier i detalje hva hovslagere dere ikke vil ha og korfor. det kan dere ta på privaten, tydelig at dem fleste her har ulike opplevelser og meninger....det er jo greit, men ta det på PM:)

greit å si hvem en ikke bruker(er skeptisk til som jeg skrev i mitt innlegg), men ikke fortell i detalje om dem ulike skoere. vi skal ikke skade folk med ufine rykter......

Alice
03-07-2007, 23:24
Neida....

Astrid
03-07-2007, 23:46
Finnes det en faglært hovslager i hele møre og romsdal, eller..?
Håper jeg slipper å bruke ufaglært igjen, så håper min aldri slutter å komme hit :lol:

StelpaogMalin
11-06-2010, 11:58
Trekker opp denne tråden igjen, jeg, siden jeg leter etter hovslager til min snuppe. En som er god til å sko fordi hun har fått et par sprekker, og en som er flink med hest. Hun er grei med hovslager, men blir raskt skeptisk til mennesker. :)

En som kan komme i området rundt Brattvågen (Hildre nærmere bestemt). Denne tråden var jo såpass gammel at jeg tenker at mye har skjedd siden den tid. :)

Harneshaug
11-06-2010, 12:05
Sender deg PM :)

yeahliza
12-06-2010, 02:48
Bruker william(ur) jeg på mine hester. Syns han er veldig flink! Meeeeeeeen, jeg har nå en barfothest. Dette er jo ikke william særlig begeistret for.. Finnes det noen barfottrimmere her? Nordmøre jeg da, men de fleste reiser vel litt rundt i møre og romsdal.

Harneshaug
12-06-2010, 02:55
He he... det kan jeg tenke meg :D (at han ikke er)

Hovslager
12-06-2010, 09:32
Tviler sterkt på at William er motstander av barfote hester.
Men at han har sett såpass mye stygt at han er motstnader av sårbeinte hester, tror jeg på. Det er liksom der stridens eple ligger.

ponnitrollet
12-06-2010, 13:10
Hva heter William til etternavn? Er det Sveinsson? Da er det vel han som kan varmsko?

yeahliza
12-06-2010, 13:51
Usikker på hva han heter mer, men han varmskor ja :)

ponnitrollet
12-06-2010, 13:58
Okei, good to know. Har han bærbar esse?

yeahliza
12-06-2010, 14:05
Hehe.. Hvem vet.. Aner ikke hva det er jeg.. *flau* :P

Hovslager
12-06-2010, 14:08
Det tviler jeg sterkt på.
Langt mellom at essene er bærbare.
Mest sannsynlig har han skrudd den fast i bilen, på en eller annen finurlig måte. (neppe ved bruk av aralditt...

Hvis du ringer, skal du se han kan svare på alt dette underlige du lurer på. Snill og grei kar, lett å prate med.

ponnitrollet
12-06-2010, 14:18
Så, han holder til i møre og romsdal på averøy og heter Sveinsson til etternavn?

Hovslager
12-06-2010, 14:21
Wiliiam Sveinson heter Sveinson til etternavn, ja.
Men om han bor på Averøy vet ikke jeg, vet han bor på vestlandet.

Oppdatert hilsen!
Siv

ponnitrollet
12-06-2010, 14:24
Greit, og han driver med islandshester?

Hovslager
12-06-2010, 14:27
Ring å spør du.

Krussedull
12-06-2010, 14:38
Han bor på averøya og driver med isis ja. Det jeg har sett av arbeidet hans syns jeg ser kjempebra ut, og har hørt bare bra om han. Kommer nok til å bruke han om mine trenger sko:)

ponnitrollet
12-06-2010, 15:14
Da vet jeg hvem han er og da vet jeg også at han gjør ett godt arbeide for ei her ute bruker han som hovslager, og høvene endrer faktisk ikke vinkelretning eller sånn innen 6 uker, samt at skoene holdes på OG sidekappene/tåkappe IKKE blir banket inn i hovveggen, slik de andre hovslagerene jeg har sett sko gjør.

Du som bruker ham som barfottrimmer;
Hvorfor er han negativ til det? Kan jo hende gampen din er hakket sårbeint?

Krussedull
12-06-2010, 15:39
Tviler på at noen er imot å holde hest barfot, bare imot å holde sårbeint hest
uskodd... og dem er det MANGE av, desverre.

Kaktusen
12-06-2010, 15:56
Det er to forskjellige William'ar som skor i møre og romsdal trur eg..

William Sveinson brukte eg litt når eg sto i sykkylven med Kairo, men i stallen der gamlissen står no er det ein anna William.
Eg meiner han må vere ein anna fyr ihvertfall, basert på beskrivelsen av han, eg har ikkje sett han så det kan hende det berre er eg som roter.

Skal prøve å finne det ut.
Den Williamen som fleire bruker her no har fagbrev og blir omtalt som "trønderen" om det hjelper noko ?

Men eg var ihvertfall heilt greit nøgd med William Sveinson, han kom etter avtale, var enkel å ha med å gjere, grei med hesten og dreiv ikkje med noko utenfor "boka" dei gangane han verka høver på min ihvertfall.
Eg snakka litt med han om ein barfottrimmer eg vurderte å bruke siden William ikkje hadde tid til å reise til oss, og da ville han ikkje seie noko særleg siden han ikkje kjendte til personen sjølv, kun hadde hørt folkesnakk.
Slikt synes eg er veldi fair.
Generellt fekk eg greit intrykk, men så var det ikkje så mykje han faktisk gjorde med gampen min da..

ponnitrollet
12-06-2010, 15:59
Er to trøndere som skor i Møre og Romsdal. Trønder nr. 2 er Leif Arne Bjerkan.

William som ikke var trønder, kunne han varmsko?

yeahliza
12-06-2010, 16:35
William er ikke trønder, islending han. Bor her på Averøy og driver med isis. Heter Vilhjalmur sveinsson.

Bruker han ikke som barfottrimmer. Blitt litt missforstått. Han har beskjært unghesten min, ingen problem og han har aldri uttrykkt at hesten trenger sko eller noe slikt ;) Han skor fjordingen min.. Og i den forbindelse har jeg nevnt ordet barfot da det var under vurdering å teste han uten sko.. INNTRYKKET jeg fikk da var at han ikke var begeistret for det. Utover det vet jeg lite hva han måtte mene om barfothester. Unghestene hans går vel også barfot såvidt jeg vet :)
Jeg har nå kjøpt meg ei shettismerr som er barfot. Og han har uttrykkt at han ikke vil skjære henne pga størrelsen da helst.

ponnitrollet
12-06-2010, 16:37
Kan hende han vet hvor smertefull overgangsperidoen kan være. Du kan jo høre med ham om dere kan legge til rette sammen, feks ikke fjerne såle når han skor de neste 2-3 gangene og sånn?

yeahliza
12-06-2010, 16:42
Nja. Han sa jeg jo godt kunne prøve fjordingen som barfot. Det var ingen problem, og det ville fungere greit om jeg bare skulle ri han småturer et par ganger i uka.. ;P Han mener hoven rett og slett er for dårlig kvalitet på. Så jeg lar han gå med sko, er ingen problem for min del det..

Er ponnisen jeg kunne tenkt meg en barfottrimmer til. ;) Virker så vrient å få noen til å ta beina hennes.. hører mange ikke "orker" de så små for de må jo nesten ligge på gulvet ;p Ponnis er bare 81 cm.

Hovslager
12-06-2010, 19:51
Ponniser på 81 cm er LAGET for barfottrimmere, det er jo noe ALLE vet...:D

ponnitrollet
12-06-2010, 19:59
:rofl: Siv, :rofl:

stallflua
12-06-2010, 20:11
Dere med litt kjennskap til hovslagere rundt i M&R. Hun som har Ninni på for bruker en som heter Bendik ( husker ikke etternavn ). Er opprinnelig fra Trøndelag og driver selv også med sprangridning. Er her noen som har kjennskap til han, og kan fortelle meg litt om hovslagerarbeidet han gjør? Har sett siste skoing han har gjort på Ninni, og jeg syntes dette så greit ut jeg, men vil gjerne høre hva folk som har hatt med han å gjøre :) Ta det gjerne på PM :)

yeahliza
12-06-2010, 20:39
Bendik har vel skodd for meg en gang. Ikke vært noe å utsette på det. Dog har jeg himla lite kunnskap på høver da. Stallen jeg da hadde hest på brukte han.

Er det foressten noen som vet om hovslager/barfottrimmer som tar på seg å beskjære ponnishover? :)

Krussedull
12-06-2010, 21:16
Jeg har brukt Bendik litt, og det var helt grei skoing mener jeg.

Kaktusen
12-06-2010, 22:03
Eg og har brukt Bendik ein gang, det blei med den eine, men arbeidet på hov-delen av jobben var greit nok utført.

Av og til er det snakk om kjemi og trur eg, for det er mange som er veldi fornøgde med han har eg forstått det som :)

stallflua
12-06-2010, 22:06
Eg og har brukt Bendik ein gang, det blei med den eine, men arbeidet på hov-delen av jobben var greit nok utført.

Av og til er det snakk om kjemi og trur eg, for det er mange som er veldi fornøgde med han har eg forstått det som :)

Kjemi tror jeg er veldig avgjørendes i hvilke hovslager man velger ja ;)

Jeg har som sagt bare sett arbeidet hans etter 3 uker, så kan ikke si så mye, men syntes det så greit ut :) Spør bare litt siden han skor hesten min, og jeg ikke får være der å sett selv ;) Greit å vite litt ;)

kineram
02-07-2010, 19:04
Synes Line Stølan ( Tingvoll) fortjener en plass her. Skikkelig dyktig hovslager som ikke er redd for å kjøre et stykke for å sko hest. Kjempeflink!!!

StelpaogMalin
02-07-2010, 19:12
I morgen kommer i alle fall Bendik og skal sko min. Kunne på kort varsel og det likte jeg! Virket hyggelig, og er flere her ute som har nevnt han som en som er god til å sko. Han trodde ikke at han kunne komme før sent da og da er jeg på jobb, så kusinen min må i så fall være der. Liker å se hovslager i aksjon og hilse på dem jeg, da. Men hva mener dere med dette med kjemi? Han er ikke brå eller noe slikt noe? Tror verken hesten eller kusinen synes det er så stas nemlig. :p

Harneshaug
03-07-2010, 16:56
Nei dét er han ikke! Han er rolig og flink. Får den ikke sko på med Bendik så er det hesten ikke mannen det er noe galt med ;)
Han er fantastisk.

StelpaogMalin
03-07-2010, 22:35
Nå kunne han komme i morgen istedenfor så da får jeg vært der selv også. Hørt masse positivt om han så tror nok det skal bli bra, jeg. :)

Harneshaug
03-07-2010, 22:47
Ja han er flink, så lenge han ER der ;) Men om man ikke har det så travelt og venter for hardt men setter pris på at han i det hele tatt kommer :lol: så er han gull!!

Han er beste hovslager jeg vet om, ikke på oppmøte kanskje men på skoing ;) For min del driter i om han kommer tirsdag eller torsdag når ikke noe haster, så flink er han nemlig...

StelpaogMalin
03-07-2010, 23:19
Så lenge han ikke kommer for tidlig i morgen er jeg fornøyd. :lol: (Selvsagt en fordel om han kommer også, høvene er blitt for lange nå) Regnet ut at jeg akkurat rekker å sykle fra jobb i Brattvågen og til stallen til han sier han skal være der. Og jeg tror det er et hovslager- syndrom, det med oppmøte altså. ;)

Harneshaug
03-07-2010, 23:20
Han har sprangkurs i morgen, med meg bla. :lol: Tror ikke han er ferdig før etter kl 15..

StelpaogMalin
03-07-2010, 23:21
Ah, da kommer han i hver fall ikke for tidlig. :lol: Sa han skulle være der i tre- tida, så da trenger jeg jo ikke å sykle meg ihjel. Hvor er det det er sprangtrening?

Harneshaug
03-07-2010, 23:30
Hos han i Engsetdalen... Nei det trenger du ikke. Jeg skal ri halv tre og holder vel på en times tid regner jeg med så trø varsomt du ;)

StelpaogMalin
03-07-2010, 23:34
Sant det, så jo noe oppslag om det i Brattvågen kom jeg på. Tenkte litt på å melde meg på, men jobber jo + småhalt hest. Aah, da har jeg jo veldig god tid da. ;)

StelpaogMalin
05-07-2010, 17:21
Fornøyd med skoingen til Bendik, i alle fall! Men stemte litt det med tiden. :lol:

Harneshaug
05-07-2010, 17:27
:rofl: Han kom da i alle fall hihi... Det er litt vår feil også i og med at det var kurs hele helga, ferga var forsinket og det var VELDIG koselig med kaffe og røyk etter passet ;)
Du får tilgi oss :lol:

Godt du er fornøyd, han er flink.

StelpaogMalin
05-07-2010, 17:31
Hehe, ja. Han forklarte at han hadde jo hatt kurs, og da ble det jo gjerne litt forsinkelser. Sa at jeg skjønte det, tror aldri jeg har vært på et eneste kurs som holder tidsskjema. :lol: Og jeg tilgir dere muligens. :D

camillaogknut
15-07-2010, 22:43
Jeg har brukt William Sveinsson de siste mnd og er kjempe fornøyd med han! :) Han tar seg god tid, behandler hestene fint og forteller deg det du trenger å vite. Skoene sitter godt på og ser bra ut, selv etter 8 uker. Han hadde ingen problemer med å ta av skoene på fjordingen min og la han gå barfot :) Andre hovslagere har skrytt av arbeidet hans, så er det jo betryggende at han har fagbrev. Kommer til å bruke han framover ;)

blackbeauty
12-10-2010, 21:35
noen som kunne anbefale en barfottrimmer til en kaldblods som kunne ha kjørt til Ellingsøy(10 min
unna ålesund sentrum)