PDA

Se full versjon : Boots

JiviDream
02-07-2007, 01:57
De er jo veldig grei å bruke når hesten ikke er helt bra i beina, men! Jeg har det problemet med at jeg nesten ALDRI får de på skikkelig. De går på, og jeg får på stroppen som holder de oppe, "klemmen" fremme, men allikevel, så kan vi trave et lite stk og så er de av.. Hvordan søren holder vi de på da??
Og, etter tur, så pleier Jivi å ha fått gnagsår der stroppen har vært.. Da har den vært høyt oppe, men kan ikke ha den lavere for da faller de av.. Evig dilemma..

Hva gjør dere?
Går det an å bruke noe annet enn boots?

Asbjørg
02-07-2007, 05:15
Kjenner problemet:rolleyes: Ikke noe er så irriterende som boots som er knøvlete å få på, og i tillegg faller av for at godt ord! Når easyboots først passer skikkelig til hoven sitter da bra, og da er kanskje en av de beste bootstypene siden de er små og lette og ikke skal kunne gnage. En periode ble det laget easyboots med feilprodusert vaier. Denne flisa seg lett opp og man stikker fingrene sine på de spisse metalltrådene, og til slutt ryker den. Nå skal de produsere ordentlige vaiere igjen, men vaiere som til stadighet ryker har fått mang en hesteeier til å gi opp barfot/boots og heller sko igjen tror jeg. Jeg har to par gamle boots som er så godt som oppbrukt, men på dem er vaieren så god som ny. Håper de produserer like gode vaiere nå igjen:)
Er stroppen bak såpass stram at du må ta i litt for å få den på plass? Hvis stroppen må så langt opp at det kan gi gnag ville jeg prøvd en annen type boots, for den er beregna på å stramme rundt selve hoven. Er hoven veldig lav bak, slik at det ikke er noe hov å feste stroppen på? Det går an å skjære av stroppen så den ikke blir så bred, men la den aldri ligge der det begynner å bli hud og ikke horn!
Er bootsen såpass liten at det ikke er kjempelett å få den på, men hele hoven kommer ned i bunn av bootsen? Vaieren fremme på bootsen skal være så stram at man må bruke foten for å få den igjen, hvis du ikke er fryktelig sterk i hendene!
Når man har knøvla lenge nok med easyboots som kan være strevsomme å få på, og faller av en gang i blant, så var det en befrielse å prøve Boa- og Simple-boots! Ulempen er at de er ganske store i forhold til easy, og kan gi gnag siden de går over kronranda. Men med gaiters så skal faren for gnag være liten. De er kjempeenkle å sette på! Bruker ikke så ofte boots, men har kanskje hatt 3-4 turer med hver boots-type. Turene har inneholdt både full galopp og langflat travertrav, og bootsa holdt seg på:digger: Sist jeg var ute med "bootsa" hest oppdaga jeg at jeg hadde slutta med (u)vanen å stoppe og telle boots hver gang etter vi hadde løpt!
Har også et par Easyboots Bare, og mange er veldig fornøyd med disse. Men ikke jeg selvfølgelig:jupp: De er sikkert ypperlige boots hvis man synst det er gøy å drive og skru og tilpasse. Men jeg har mer sansen for kjøpe-sette på-ut og ri:digger:

JiviDream
02-07-2007, 08:50
Aner ikke hvilke jeg har jeg:rolleyes: Er ikke mine, låner de av eieren til Jivi...
Hoven hennes er ganske lav bak ja, så derfor må jeg feste den litt høyt oppe..Må ta i for å få stroppen på plass, og må bruke foten for å få trykt vaieren ned. Bootsene er akkurat passelig, så de sitter jo helt perfekt på hoven, men allikevel ramler de av!

Men hva er gaiters da?
Og hvor mye koster disse Boa- og simple-bootsene?