PDA

Se full versjon : Sårbeint med sko?

Ragnhild
01-07-2007, 23:58
Går det an at en hest blir sårbeint selv om den går med sko?

Anita&Svarten
01-07-2007, 23:59
PÅ skolen jeg gikk før stod det en døl med sko, som de sa var sårbent... Men det er alt jeg vet:p

Torhild
02-07-2007, 00:26
Jeg har ikke vært borti det... Da ville jeg trodd det var andre ting som egentlig var problemet.....

Annette
02-07-2007, 00:46
Tja, på en måte.. hesten min går med såler fremme for å bli mindre sårbeint eller noe.. aner egentlig ikke, men hvertfall sånn jeg har fårstått det=P

Belinda
02-07-2007, 01:54
Jeg tror hester kan bli sårbeinte med sko. Om hesten går mye på store stein/grov grus/pukk, kan disse stikke hesten rett i sålen, og hesten bli sårbeint.

marcello
02-07-2007, 01:56
Er den tynn i sålen så kan den reagere med å være sårbeint.Noen hester ømmer,andre bare leister av gårde.

Tornado
02-07-2007, 02:01
Tror det skal være mulig, men tror det heller skjer skjelden..

Belinda
02-07-2007, 02:27
Kan kanskje være at hesten har blitt litt sømstukket, eller blitt "klemt" med en søm. Da kan de virke litt såre etterpå.

marcello
02-07-2007, 10:55
Om du sømstikk hesten så merke smeden det med en gang, for da står den ikke på foten.Ved sømtrykk er hesten halt fra 1-4 dager etterpå.

Om hoven ikke er helt plan og sko(som er det) blir lagt på kan det bli klem på sålen,men da blir de egentlig halte da også.
Sårbeinthet eller halt???

Sårbeint for meg er når den går reint men driver og kjenner etter,halt derimot er når den går ureint.

Marie
03-07-2007, 23:37
Jeg vil si at min hest var noe sårbeint med sko. Han ømmet på grus og trakk mot kanten. Det kom av tynne såler og sopp i strålen - ikke noe av det kureres og repareres av å sette på hesten såler..

Marie

Star&Lucky
20-07-2007, 12:36
Sårbein het ved bruk av sko kommer ofte av at lamellranden er i ferd med å gi opp!
Lamellranden holder kappen rundt hoven på plass men når vi skor hesta så setter vi sømmen inn der og den svekkes!
Er et kejempebra innleg av anniehesten om lamellranden og andre tinn på en at rådene her!!
Jeg vil råde deg til å ta av skoene og raspe kappa litt over selve såplen og la hesten herde sålen selv! Om den er myk og ikke tåler smågrus under bena så tyder det jo på en ubalanse ett eller annet sted.
Oplevde en gan at en hest hadde sånn litt myk såle som du snakker om og han endte opp med å ikke kunne stå på beinte! hovslgeren tok av skoen og tok vel 3-5 cm vekk av tåen( hesten var extremt lang på tærne) og tilslutt to sputen med svart illeluktende væske ut fra hoven!! helel sålen var nesten løs fra kappen og hang og slang inni hoven! Ikke så greit å forklare men-- etter en time gikk hesten på beinet og enda mer væske hadde kommet ut! Tenk hvilket trykk det var inni hoven når all den væska var låst inne! Usj!

Ragnhild
20-07-2007, 13:44
Det hørtes mindre godt ut.. Vel, hesten har fått nye sko nå, og han virker bedre så.. :)