PDA

Se full versjon : Hesten drikker nesten ikke

Emi
30-06-2007, 23:16
Hesten jeg rir drikker nesten ikke, og det syntes jeg er ganske rart. Jeg er vant til å gi hester jeg rir vann etter ridetime/tur. Han drikker ikke en gang når vi har vært ute på 2-3 timers tur i steikende varme og han er gjennomvåt av svette... :s

Han er jo helt frisk, men han er altså aldri tørst når vi er tilstede. Han drikker ikke en gang når vi slipper han ut på beite(Det er bøtte OG drikkekar der).

Det er egentlig rart at han ikke er dehydrert så lite som han drikker. Han har jo drikkekar i boksen. Isåfall må han drikke liter på liter rett før han legger seg hver kveld. Er dette vanlig? Å drikke seg ferdig en gang om dagen.
I alle andre staller jeg er i ser jeg alltid hestene drikke.

Andrea
30-06-2007, 23:22
Kanskje kan drikker om natten eller når det ikke er folk der. Prøv å gi han salt i foret, så kanskje han drikker mer.

Anniken B
30-06-2007, 23:24
For å finne ut hvor mye han drikker, steng av drikkekaret og sett inn en bøtte. Ofte drikker hester for lite fordi de ikke får nok salt. Om nivået av salter i blodet blir for lavt vil heller ikke hesten føle seg tørst, og drikker dermed ikke. Det er nok mange hester som så og si alltid er litt dehydrerte rett og slett pga saltmangel. Ikke stol på at hesten får nok fra saltstein, gi salt i foret så du vet han får i seg nok. En annen ting er at mange hester ikke liker så godt å drikke av drikkekar, og drikker mer med en gang de får bøtte på gulvet isteden. I tillegg er det mange drikkekar som ikke gir nok vann pr minutt til at hesten gidder å drikke av det, det kommer rett og slett for sakte.
Svetter han mye?

Lykke til. :)

~Anniken

Astrid
30-06-2007, 23:28
Hesten min drikker nesten ikke noe inne, men jeg tror nok han drikker en del ute nå når det er varmt :)
Han har bøtte og drikkekar inne, og har saltstein + får salt i foret.. Det er lett å merke om han drikker fra drikkerkaret, for jeg fyller det helt opp, og det er nesten alltid like fullt om morningene.. Bøtta er tom hvis jeg har melasse i, men hvis ikke blir ikke den heller rørt..

lillekira
30-06-2007, 23:29
Hadde samme problem som deg en periode her tidlig på sommeren. Det jeg gjorde da var å skjære epler i skiver som jeg bare lot ligge "å duppe" i vannbøtta. Når hestene ville spise eplene måtte de få i seg vann samtidlig. Da hadde jeg iallefall fått i dem litt vann,og det syns jeg var bedre enn ikke noe vann;)

Sara&Korak
30-06-2007, 23:53
Hadde samme problem som deg en periode her tidlig på sommeren. Det jeg gjorde da var å skjære epler i skiver som jeg bare lot ligge "å duppe" i vannbøtta. Når hestene ville spise eplene måtte de få i seg vann samtidlig. Da hadde jeg iallefall fått i dem litt vann,og det syns jeg var bedre enn ikke noe vann;)

Det er gøy å se på hehe.. Har prøvd det før på Korak og skal prøve det igjen i morgen :)

Emi
01-07-2007, 01:03
Ok, tusen takk for svar. :-D
Skal prøve det med eplene, men jeg vet ikke om det nytter å sette en bøtte i boksen. Han kommer til å dytte den over ende eller klø seg på den slik at alt vannet renner ut. Men skal absolutt prøve! ;)
..Og forresten, hvordan skal jeg tilsette salt i maten? Mener du å faktisk strø vanlig salt i feks kraftforet?? Han har forresten saltstein.

Sagitaria
01-07-2007, 01:06
Havsalt i fóret ja. :) Det gjør jeg, veldig greit og da ser jeg at det blir spist.

Astrid
01-07-2007, 01:09
Ok, tusen takk for svar. :-D
Skal prøve det med eplene, men jeg vet ikke om det nytter å sette en bøtte i boksen. Han kommer til å dytte den over ende eller klø seg på den slik at alt vannet renner ut. Men skal absolutt prøve! ;)
..Og forresten, hvordan skal jeg tilsette salt i maten? Mener du å faktisk strø vanlig salt i feks kraftforet?? Han har forresten saltstein.

Du har ikke mulighet for å henge opp bøtta da? Min sin bruker å herje med den sann at heile boksa blir våt uansett da, men.. :p

Karen
01-07-2007, 01:11
Gi den vann i bøtte.
Gi den også salt!

SafiraogMarthe
01-07-2007, 02:05
Ser det meste jeg hadde i tankene er blitt foreslått allerede. men har et om hvordan du han ta å feste bøtta:

Lag en "underdel" som er likestor som bøttas flate (trenger ikke være rund) og skru den fast i et hjørne. Så setter du en planke i veggene slik at den "støtter" bøtta mot veggen. Hvis du har ei bøtte med handtak kan du ta en slitesterk trå/leietau/eller noe annet som er vanskelig å slite også fester du handtaket i planken som støtter bøtta. Klarer han da å rive den overende har du en sinnsykt lumsk hest ;P

Camilla
01-07-2007, 17:26
Eller sett bøtta i et bildekk :)
Hvertfall lurt å tilsette salt i fôret..

SafiraogMarthe
02-07-2007, 20:22
Ja det funker sikker også, og er sikkert lettest i denne sammenhengen siden hun har vanntrau ellers .

Jeg kunne aldri tenkt meg å hatt Safira på automatisk vanntrau, liker å ha kontroll på hva hun drikker, både inne å ute :)

absinthe
04-07-2007, 01:21
valakken min drakk og lite før, men nå gir jeg salt i kraftforet, og drikkingen har økt betraktelig :)

Augustina
04-07-2007, 01:37
Hvis han drikker lite etter tur kan du gi han lunkent vann med melasse i, det pleier de fleste hester å like:)

Ellers funker det og putte en halv potet i vannet til hesten (hvis den har vannbøtte da), da blir vannet friskere og får en litt annen smak.. Har funket på de hestene som har blitt prøvd det på!:)