PDA

Se full versjon : Høy på transport

KatrineB
30-06-2007, 21:55
Jeg var på førstehjelpskurs på Kr.sand hesteklinikk, og da sa dyrlegene der at en hest aldri skal ha høy på transporten (med mindre det er fri tilgang til drikkekar). Dette var pga hesten kunne kveles om den ikke fikk vann. De hadde nemlig fått inn mange hester med store "høyballer" i halsen, som omtrent ikke fikk puste. Så da jeg hørte det, har hesten min måtte klart seg uten høy under transportering.

Hva gjør og mener dere?

Emi
30-06-2007, 22:57
Oi, jeg har aldri sett på det slik. Har egntlig ikke pleid å ha høy på hengeren, men i morgen skal vi ha med Scarto til en rideskole, og da hadde vi tenkt til å ha med høy. De andre gangene har han svettet pga. han var litt nervøs. Tenkte høyet ville være et lite tidsfordriv.

Nå varer jo bare denne turen i 10minutter, så han rekker ikke spise mye uansett, bare pirke. Han spiser veldig sakte og det høyet på hengeren er ikke akkurat det beste som finns.

KatrineB
30-06-2007, 23:02
Jeg tror ikke 10 min er farlig:)
Det er nok når de står en del lengre på transporten og stresser, og ikke får drikke

LisaFi
30-06-2007, 23:23
Jeg liker IKKE høy på henger av samme grunn som veterinær over skisserte.

Vi har også fått hester inn som har stått med spiserørsforstoppelse... :(

Hanna
30-06-2007, 23:33
oj, det har jeg aldri tenkt på! Lukas pleier å ha høynett på transport.. han spiser gjerne en del av det også.
men hvorfor får de dette på henger og ikke ellers da? er det kun fordi de ikke har vann, eller?

Astrid
30-06-2007, 23:34
Alltid vært vant til at hester har høy på transporten, så jeg syns liksom det er greit.. Men er jo ikke så ofte på lange turer da :lol:

KatrineB
30-06-2007, 23:35
Blir sikkert så tørt i munnen, at hesten ikke får tygget det skikkelig? Jeg vet ikke

Astrid
30-06-2007, 23:37
Men nå svarte jeg forresten i en annen tråd at hesten min som oftest ikke drikker noe om natta, og han får jo noen kg med høy til kvelds... Han kan vel ikke å passe seg selv da :lol:

Lopke
01-07-2007, 00:15
glad jeg bestilte transportkrybber med hengeren. Da kan jeg ha med en 25L dunk med vann på turen og fylle opp som hun drilkker. For høy får hun og.

Ingvild
01-07-2007, 02:26
Karisma går på hengaren av ein enkelt grunn: der er mat.
No har eg aldri frakta hest langt,men om eg gjer det skal eg sjølvsagt ha med bøtte så hesten kan få vatn undervegs! :) Ikkje fri tilgong men når me stoppar..

Marte+Quicky
01-07-2007, 17:26
Sålenge man tar pauser og gir hesten vann da, ser jeg ikke helt problemet egentlig. Men man må jo såklart passe på at hesten får i seg vannet også da..

Anita&Svarten
01-07-2007, 17:39
Jeg har alltid lært at hest ikke skal ha vann på henger, da de kan ha problemer med å tisse på henger?

Svarten tar det under et minutt og laste, så han får pauser utenfor hengeren, så han kan jo tisse da.. Så i mitt tilfelle er det jo null problem.

insolita
01-07-2007, 17:47
Reiser aldri så langt at det er nødvendig med høy på hengeren egentlig. Synes det er litt skummelt, særlig med høynett. Skal jeg reise langt vil jeg bruke høypose og ikke sette inn den før etter en liten stund. Vil også gi hesten vann i den forbindelse.

Astrid
01-07-2007, 19:44
Jeg har alltid lært at hest ikke skal ha vann på henger, da de kan ha problemer med å tisse på henger?

Svarten tar det under et minutt og laste, så han får pauser utenfor hengeren, så han kan jo tisse da.. Så i mitt tilfelle er det jo null problem.

Det har jeg aldri sett på som et problem.. Har da ofte sett at det har vært vått i hengeren etter en tur..

Anita&Svarten
01-07-2007, 19:52
Det har jeg aldri sett på som et problem.. Har da ofte sett at det har vært vått i hengeren etter en tur..

I mitt tilfelle er det som sagt heller ikke noe problem siden de kan luftes utenfor hengeren(noe jeg gjør uansett ved langtransport).

Men har tenkt noen ganger på hva man gjør, om man skal langt med hest som er umulig å laste.. (hvis ikke de kan få vann på hengeren pga tisseproblem).

husker ikke hvem som sa det, eller om jeg leste det på ekspert svar.. Lenge siden nå.. Om ikke det stemmer, så er det jo egentlig bare en bra ting ;)

-Tina-
01-07-2007, 22:42
Jeg har også hørt dette.. men jeg har alltid bruk høy på hengeren. men så har ikke jeg vært på så lange turer med hesten da, og hun spiser uansett ikke så mye når hun står på henger.

Speedy As A Bullet
03-07-2007, 01:08
Har alltid gitt høy på hengeren, og stopper jevnlig for å gi vann også. Alle hestene jeg har kjørt tisser på henger, så har ikke vært noe problem for oss.

Sofie & Suzett
03-07-2007, 05:42
Suzett får noen ganger høy, og noen ganger ikke, men vi pleier ikke reiste langt. Men etter å ha lest dette vil jeg ikke ha høy på lange turer. Ikke tisser hun heller. Bare hvis vi stopper. Og drikke vil hun ihvertfal ikke.. Dumme hesten.. :rolleyes:

Anne83
16-07-2007, 10:02
Vi resiser helle aldri så langt at høy er nødvendig. Turer som varer toppen 2 timer klarer de seg fint på uten høy.

Tornado
16-07-2007, 10:09
Har hørt man ikke bør gi det, men aldri hvorfor. Det har jeg aldri tenkt på, tror ikke jeg skal satse på høy i transporten. Men samtidig litt dumt, hesten min er veldig stressa på hengeren pga dårlige erfaringer, han bruker som regel å trøstespise, da roer han seg betrakelig.

Lopke
16-07-2007, 11:33
fordi stress+høy+lite vann gir fare for kolikk..

Gudhild
17-07-2007, 16:30
Nå har jeg nesten bare vært med å kjørt lange transporter med hest.12-14 timer,å da har hestene fått høy på henger.Vi har kjørt uten høy også,å da stresser hesten min som besatt.Men er det noe problem om man stopper ofte å sørger for at hestene får i seg masse vann?
Det er vel ikke spesielt sunt å la dem stå uten mat i masse timer heller?
Skal man bare gi mat i pausene da,eller hvordan er det ment man skal gjøre det?

Silje&Galaxi
19-07-2007, 22:13
Oj!
Da fikk jeg den i ryggen å :S
Det viste jeg ikke :S
Hmm .. Jeg lar jo hesten min ha høy da .. Men det har aldri blitt noen skader.
Vi stopper på lange veier, å fyller drikke i en bøtte vi har i bilen. Da får han drikke :D

Andrea
20-07-2007, 00:41
Dere som har vann i hengeren..
Bruker dere bøtter som dere henger opp, eller har dere sånne drikkekar?

Gudhild
20-07-2007, 03:59
tror det er drikkekar folk har i hengeren sin,ja:)

Harneshaug
20-07-2007, 05:24
Jeg har også stort sett kjørt lange strekk med hest, dvs 8-10t. Mine har høy på hengeren om ikke blir de mye mer oppkavet og stresser.
De koser seg med høyet og har noe å puske med. Jeg byr de alltid vann i pausene men de vil skjelden ha. Jeg har med vann hjemmefra slik at det ikke skal smake anderledes, men plastdunken setter vel også smak. Har prøvd med salt i vannet men det nekter Ulskaug plent på....
Kan det være om hesten stresser og ikke tygger skikkelig? Er det eneste jeg kan tenke meg, at den på en måte trøstespiser og "sluker" høyet sitt...