PDA

Se full versjon : Blodmelte i høvene?

Anne&gneistene
30-06-2007, 19:34
Hva i svarte er dette? Disse har dukket opp på høvene til Spot, de har vært der en liten stund nå, men jeg trodde det var noe som gikk over. Men de er der enda. Han hadde en slik en før også, men den forsvant etterhvert.

Han har ikke puls i høvene eller andre tegn på forfangenhet, dette var det første som slo meg men.
Men det ser ut som om det er en slags blodutredelse, han har en på hver bakhov. Ikke fremme. Hva kommer dette av? Er det farlig? Hovbyll?
Han har heller aldri hatt sko.

Den som er framme på den ene bakhoven har det kommet en sprekk i, så nesten ut som om det har blødd/kan blø utav den eller noe..
Håper noen svarer raskt, for jeg er mest fristet til å ringe dyrlegen. Han er forøvrig ikke halt og løper mye..

Sparkling
30-06-2007, 19:45
Sparkling har også hatt sånne. "Blåmerker" er iallefall det jeg har blitt fortalt. Vil etterhvert trekke lenger nedover i hoven og så forsvinner den. Men hennes har ikke sprukket da, mulig det er noe annet da?

Anne&gneistene
30-06-2007, 20:08
hmm, etter å ha studert så er den ikke sprukket.. Men så ut som det.

Sparkling
30-06-2007, 20:28
Ok. Om det er samme som Sparkling har er det bare til å vente på at det går vekk igjen, er ikke noe farlig :)

Chevaleresse
30-06-2007, 23:26
Slike blodutredelser oppe på hovveggen kan komme på grunn av ubalanser i hovene. Har han sleng eller lange tær?

Mvh Torill

Anne&gneistene
30-06-2007, 23:53
Hmm, den ene bakhoven har på en måte "skeia" litt ut, den hadde vokst seg litt skeiv, slik at den ble høyere på utsiden enn innsiden, slik at den ble videre på innsiden om du skjønner. Han var litt høyere i hælen på utsiden, men han har fått justert hælen nå, så håpte det kanskje kunne hjelpe. Men er det blodutredelser? Er det farlig? Vondt? bør jeg bruke han så lenge han har de?

Hilde
01-07-2007, 00:45
Det ser ut som om det enten er en blodutredelse pga ubalanser i hoven - det blir da for mye belastning på et enkelt punkt, eller restene etter en hovbyll som har kommet ut. Fröya har også en slik sprekk, men den er ikke blå da. Antagelig har det vært en liten hovbyll som har kommet ut der, uten at hesten har vært halt.

Anne&gneistene
01-07-2007, 00:57
Ventet på svar fra deg Hilde :) Takk!