PDA

Se full versjon : Holde høvene vedlike?

Falo
29-06-2007, 11:47
Hei!
Jeg og to andre har vert og besøkt en hoppe, som eieren ikke ser ut til å bry seg om. Hun går på et beite med mye rot, og lite gress. Utrolig selskapssyk. Vi snakket med en av naboene, og hun sa at eiern pleide å komme med høy. Dette er en mann, som bor flere kilometer fra hesten. Selv om han eier garden, hesten og sauene, så bor han en annen plass. Nå, etter å ha besøk henne noen ganger, så vunderer vi å spørre om vi kunne ha fått lovt til å lånt henne. Høvene hennes er etter min mening forferdlige. De er lange, og under dem, så er det ganske platt. Stråle har hun heller ikke mye av., og høvene har knukket litt på sidene, ettersom de er så lange. Så om vi fikk lånt henne, hvordan skulle vi da vedlikeholdt høvene? Det nytter jo vel ikke å raspe dem en gang, og så er høvene "normale"? Burde vi sko henne, eller latt henne gå bartfot? Vi skal jo selvsagt snakke med hovslager også om det, men kjempeflott om dere som har greie på høver ville stukket inn noen tips, eller noe.

Kos&Klem Ida Eline

fabolos_willow
29-06-2007, 13:36
Få en hovslager eller barfottrimmer til å ta grovarbeide, beskjære, klippe, hva vet jeg! Også kan dere(hvis hovslager) gå over med rasp etter på og jevne ut og gjøre kantene fine og runde!
Ville latt henne være barfot ja..

Falo
29-06-2007, 14:15
Hei!
Takk for svar!!! Ja, vi kan ringe til en hovlsger å hørre litt med han/henne!

Star&Lucky
20-07-2007, 12:43
Ja absolutt enig med fabolos at hesten bør gå barfot! ikke ring hovslager- han vil bare sette på sko"! hehe! Neida!! =)
Egentlig selv om det ser grisekjipt ut så har jo hoppa knekkt høvene sine selv og det er ofte tegn på at hun sliter de rett- dvs det faller av/ knekker det som er i veien og som ikke bør være der! Men FLOTT at du tar intiativ med å ta vare på hesten-MANGE useriøse hesteeire der ute! Hva skal han med den hesten liksom??
Men om høvene blir stellt på en bra måte er det bare å skafe seg en rasp og en tang og holde tærne korte og hælene nede!! =)=) Da bruker strålen å komme av seg selv!!=)

Belinda
25-07-2007, 00:23
Helt enig med Fabolos her også.

Star&Lucky : Hovslagere kan gjøre en jobb uten å sette på sko, bare så du vet det.

Star&Lucky
25-07-2007, 09:45
joda jeg vet det- men en naturtrimmer ser OFTE mer enn en hovslager--jeg hadde en hovslager som har vært norgesmester--og han klarte ikke få høvene rette!!!
Men- bedre med hovslager i ny og ne enn å ikke gjøre noe i det hele tatt!! =)=)