PDA

Se full versjon : tveit vidergående skole

Miriam
28-06-2007, 16:36
ja, noen som går eller har gått på tveit vidergåendeskole? eller som vet noe om skolen i det hele tatt?

KatrineB
28-06-2007, 16:43
Eneste jeg vet er at det ikke er lov å sove der i helgene, da må du reise hjem:rolleyes: Høres litt stress ut
Ellers tror jeg det skal være veldig godt miljø

Rosita!
28-06-2007, 18:16
Jeg har gått på tveit :D

Vil ikke si at miljøet der er så supert...Mye festing og en del narkotika.
Hvertfall når jeg gikk der,det er en del år siden da.

Miriam
03-07-2007, 21:02
ok.. men noen som vet noe om hestelinja der? og hvor mye det koster å hesten sin der?

Wulfi
03-07-2007, 21:04
Tveit er en FEST! Jeg lærte ikke all verden, men du verden så GØY vi hadde det!

Ingeborg
03-07-2007, 21:11
Sånn er det nok bare på landbruksskoler med internat.. :D

Lærer ikke all verden, men er samtidig det beste skoleåret man har hatt!

(har vært på Tveit et par tre ganger.. virker jo koselig.. Litt slapp han læreren som kjørte traktoren men.. gikk meget seint!
Litt mer fart over sakene når han mannen(??) til Berit kjørte.. :lol:

Torhild
04-07-2007, 00:12
Kjenner noen av lærerne og instruktørene der inne, og de er iallefall dyktige =)

Wulfi
04-07-2007, 00:13
Skulle ønske jeg kunne gått på Tveit et års tid nå.
De har Martin Aeschlimann der nå, han er lærer i hestefag og økologisk landbruk.
Etter bare EN time med horsemanship sammen med han, så lærte jeg utrolig mye.
Den mannen er verd sin vekt i gull!

Falo
12-07-2007, 16:58
Kjenner noen av lærerne og instruktørene der inne, og de er iallefall dyktige =)

Hei!
Kjenner du Helga?

Mathilde
12-07-2007, 20:50
Hei!
Kjenner du Helga?

Jeg kjenner Helga, red for henne i helgen. Hun er kjempekoselig, og lærte meg kjempemye! Blir nok ikke siste gangen jeg rir for henne!=)

Jeg skal på Tveit (håper jeg hvertfall, når den tid kommer;)). Men jeg skal nok ikke bo på internatet, bor bare en halvtime unda.

elin1982
09-09-2007, 18:35
ja, noen som går eller har gått på tveit vidergåendeskole? eller som vet noe om skolen i det hele tatt?

eg gikk på skolen der fra høsten 1998-våren 2000 og høsten 2001-våren 2003
gikk hestelinjen når den var helt fersk på tveit:p

Rosita!
10-09-2007, 00:57
eg gikk på skolen der fra høsten 1998-våren 2000 og høsten 2001-våren 2003
gikk hestelinjen når den var helt fersk på tveit:p

Hmm....kanskje du gikk der når jeg gikk der :p
Men husker ikke helt når jeg gikk,hehe.......tror det var i 1999/2000 .

Miriam
13-09-2007, 17:27
hvet dere som har gått der hvor mye det koster å ha hesten sin der?

Mini
29-01-2009, 16:08
*bumpe*

Noen som vet hvordan Tveit er nå? Har litt lyst. Noen som skrev at det ikke er lov å være der i helgene, er det sånn enda? Hva om du har med hest, og må dra hjem i helgene da?

Lopke
29-01-2009, 16:28
Skulle ønske jeg kunne gått på Tveit et års tid nå.
De har Martin Aeschlimann der nå, han er lærer i hestefag og økologisk landbruk.
Etter bare EN time med horsemanship sammen med han, så lærte jeg utrolig mye.
Den mannen er verd sin vekt i gull!

DEN er jeg enig i... har vært innom der noen ganger hos ham privat av samme årsaker. Herlig kar det der!!

Mathilde
29-01-2009, 21:23
*bumpe*

Noen som vet hvordan Tveit er nå? Har litt lyst. Noen som skrev at det ikke er lov å være der i helgene, er det sånn enda? Hva om du har med hest, og må dra hjem i helgene da?

Jeg går ikke på Tveit, men går på treninger der, og er det endel i andre sammenhenger. Skal gå der til høsten.

De har nettopp fylt på med nytt underlag i hallen, filt og sand. Det er veldig løst og dypt akkurat nå, men kommer til å bli veldig bra når det får pakket seg litt=). Utebanen er kjempestor, men underlaget er ikke helt tipp topp, og det mangler gjerde.

Helga har dressurtreninger på mandager, og er utrolig flink, har stor forståelse for hest og rytter.

Det er ei som heter Hanne som har dressur og sprangtreninger på tirsdager, hun er flink, men ganske ung enda.

På torsdager får de som går på VG2 hvertfall, ri for Linda i sprang, hun er min trener og er utrolig flink.

Rommene er litt små, og det er felles do og dusj. Internatet er litt gammelt, men de snakker om å pusse opp.

De har også en kjempefin skog med uendelig med traktor- og skogsstier, og det er kjempefint å ri der! Skolen ligger også med sjøen, sånn at det er mulig å bade både med og uten hest.

Man trenger ikke å dra hjem i helgene, men må betale litt ekstra for det (med mindre man har stallvakt).

Mini
29-01-2009, 21:53
ååh, tusen takk for svar:) Får mer og mer lyst!

Hvordan er ninvået på ridningen/kjøringen?

Wulfi
29-01-2009, 21:57
Man kan vel ikek dra hjem hvis man har hesten sin stående der...?
Hvor mye koster stallplassen pr mnd?

Mini
29-01-2009, 22:09
Og, hvor ofte rir du for instruksjon?

Kan du ri for andre i regi av klubben?

Mathilde
30-01-2009, 19:23
Nivået i ridning er generelt ikke så veldig høyt. Det er veldig få som starter stevner hvertfall. Men jeg tror det er flere flinke til å kjøre.

Hvor ofte man får ri for instruktør i skoletiden, varierer fra uke til uke. Når du går på VG2 får du ri for Linda hver torsdag. Ellers går det an å melde seg på dressurtimer på mandag og sprangtrening på tirsdag. Så der det lov å arrangere timer med andre instruktører om du ønsker det.

Det går fint å reise hjem i helgene selv om man har hesten der, med mindre man har stallvakt. Man har stallvakt 2-4 uker i året, da må man være der og ta seg av alle hestene.

Stallplass:
Under 5 feh: Ca 2500
Mellom 5 og 7 feh: Ca 2700
Over 7 feh: Ca 2900

Evt. 1500 for boks og spon, og så kommer fôr og høy utenom (man kan ta med eget fôr, men da må du blande det og sette det klart).

Jeg forstår ikke helt hva du mente med å ri for andre i regi av klubben?

Wulfi
11-02-2009, 21:41
I dag har Mari-Lene og venninnen hennes vært på besøk på Tveit. De skulle være der fra 08.30-14.00.

Vi kjørte dem ned der, og de traff straks ei de kjente der, og så løp de rett bort i stallen med en gang. Etter ca 1,5 time fikk jeg sms fra Mari-Lene: Jeg SKAL gå her!!!! Dritkult!!!

Klokken 13.00 ringte hun meg. Da lurte hun på om de kunne slippe å ta bussen hjem, for de ville heller hentes i kveld. Snill som jeg er, så sa jeg ja til det.

Hun var i allefall i skyene, og hadde hatt det alldeles supergøy, og er fast bestemt på å begynne på Tveit. (Noe som irriterer meg litt, men det kan jeg jo ikke si til henne. Heheh....)

De skal ned igjen den 18, og jeg regner med at de blir borte hele dagen da også. :D

Mathilde
11-02-2009, 22:41
I dag har Mari-Lene og venninnen hennes vært på besøk på Tveit. De skulle være der fra 08.30-14.00.

Vi kjørte dem ned der, og de traff straks ei de kjente der, og så løp de rett bort i stallen med en gang. Etter ca 1,5 time fikk jeg sms fra Mari-Lene: Jeg SKAL gå her!!!! Dritkult!!!

Klokken 13.00 ringte hun meg. Da lurte hun på om de kunne slippe å ta bussen hjem, for de ville heller hentes i kveld. Snill som jeg er, så sa jeg ja til det.

Hun var i allefall i skyene, og hadde hatt det alldeles supergøy, og er fast bestemt på å begynne på Tveit. (Noe som irriterer meg litt, men det kan jeg jo ikke si til henne. Heheh....)

De skal ned igjen den 18, og jeg regner med at de blir borte hele dagen da også. :D

Så gøy! Men hvorfor irriterer det deg at hun skal gå der?

Wulfi
12-02-2009, 09:09
Så gøy! Men hvorfor irriterer det deg at hun skal gå der?

Fordi hun ikke blir noe av å gå der. Hun kommer til å ha det sinnsykt gøy, garantert, men jeg vil hun skal få seg en utdannelse som kan føre henne ut i en jobb. :)

Mathilde
12-02-2009, 13:58
Fordi hun ikke blir noe av å gå der. Hun kommer til å ha det sinnsykt gøy, garantert, men jeg vil hun skal få seg en utdannelse som kan føre henne ut i en jobb. :)

Mener du at du vil hun skal gå yrkesfaglig? Jeg skal gå 1 år på grunnkurs, 1 år på hestelinjen og 1 år med påbygg og få generell studiekompetanse, for så å utdanne meg videre.

200silje
21-02-2009, 16:04
på tvit er det godt miljø, det var ikke det for noen år siden, men nå er det det. gode lærere er det og:) lite festing og 0 narkotika:) kjekk skole

Diih94
21-02-2009, 16:11
Det er helt ny ridehall der nå hvertfall:) vil gå der jeg også:) men går bare i 9. nå da;)

Mini
03-03-2009, 16:13
Da har jeg søkt, Tveit på 2. valg;)

Ingeborg
03-03-2009, 16:30
Da har jeg søkt, Tveit på 2. valg;)

1 valg da?

Mathilde
03-03-2009, 18:31
Jeg har søkt Tveit på 1. valg:)

Andrea & Juni
03-03-2009, 20:30
Jeg har også søkt Tveit, VG2 hest og hovslager.

Wulfi
03-03-2009, 20:53
på tvit er det godt miljø, det var ikke det for noen år siden, men nå er det det. gode lærere er det og:) lite festing og 0 narkotika:) kjekk skole

*Host* Jeg kjenner noen av de som går der nede, og dette stemmer ikke overens med hva de sier i allefall. Hehe...

evelyn1990
12-03-2009, 00:17
Jeg gikk på tveit men fulførte ikke da jeg mistrivdes. Gikk på hestelinja men var kanskje i stallen 1 eller 2 ganger. Teite lærere var det også, eneste personene jeg likte der var ei som heter berit, mona og helga. En vennine av meg gikk mange år der så derfor jeg begynte. men likte ikke plassen.

200silje
12-03-2009, 20:47
joda, på påbygg har de bare gode lærere. kan ikke svare for andre klasser. Men ja jeg vet det er noen som ikke burde være lærer i det hele tat som jobber der.

PS: Tveit videregående skole har en sånn gruppe greie på faceook for de som er innteresert:)

Mini
12-03-2009, 23:00
1 valg da?

Media;)

1. Lundehaugen
2. Forus
3. Akademiet Sandnes

Krysser fingrene for å komme inn på noen av dem:)

ponnitrollet
08-01-2010, 11:55
Kjenner ei som går der. :) Fin skole.

caoperia
11-01-2010, 16:45
Stallen/boksene på Tveit er ganske greie... Og OK luftegårder, men ikke noe mer. Underlaget i hallen er nytt, men ujevnt og dårlig pga dårlig vedlikehold og dårlig forarbeid før nytt underlag ble lagt... Utebanen var ikke ferdig da jeg jobbet der for noen år siden, så den var ubrukelig. Men det er fine turområder, og plassen ligger veldig fint til.
Det er ikke noe høyt nivå på ridningen, og hestemateriellet er stort sett fjordinger og ex-travere.

Treningene med Helga er dessverre sjeldne, fordi hun er kronisk syk, og har mye problemer med sykdommen.
"Sprangtreningene" på tirsdagene er i regi av elevene selv, og kvaliteten er deretter. Det er i grunn bare for å la elevene få hoppe hinder, ikke noe seriøs trening.
Dersom man er ute etter seriøs rideopplæring, er Tveit definitivt IKKE stedet å søke seg til. Hobby og turryttere har nok størst trivselsfaktor her. På kjøresiden er det litt bedre... Berit er dyktig! Skolen har for øvrig mest fokus på brukshest, ikke ridehester.

Miljøet preges veldig av hvilke elever som blir tatt inn. Det er noe festing og drikking, men ikke på skolen eller internatet. Elevene må bort fra skolens område dersom de skal drikke alkohol. Nulltoleranse for rusmidler. Mulig noen smådrikker på rommene, men elevene blir utestengt/kastet ut dersom det blir oppdaget. Det er nattevakt og miljøarbeider på internatet alle skoledager.
Standarden på internatet er veldig dårlig, men mange har det kjekt på tross av dette.

jea
16-01-2010, 13:35
Noen som vet om man kan ha med hund på internatet?? Ev egen kennel?? :)

Wulfi
16-01-2010, 13:51
Noen som vet om man kan ha med hund på internatet?? Ev egen kennel?? :)

Ikke lov med hund på internatet. (Med mindre det er en førerhund..)

jea
27-02-2010, 21:22
Sendte mail dit med noen spørsmål, og fikk svar, bla. at de hadde opptak i april... Vil det da si at man får svar i april, eller får man svar samtidig som de offentlige videregående skolene?? Håper noen vet... :)

jea
28-02-2010, 21:51
Noen som vet...??

jea
09-03-2010, 15:37
Sendte mail dit med noen spørsmål, og fikk svar, bla. at de hadde opptak i april... Vil det da si at man får svar i april, eller får man svar samtidig som de offentlige videregående skolene?? Håper noen vet... :)

StallNes
09-03-2010, 21:05
Har ei veninne der nede no som går første året.
Ho vurderte å søke i Bergen eller Voss andre året pga prisene reiste seg etter nyåret.
Ifølge ho så er det festing omtrent når ein føler for det (både helger og vekedager) så det kan fårekomme bakfulle elver på skolen dagen etterpå.
Narkotika er det VELDIG mykje av, det har vert pisseprøver 2-3 ganger i løp av høsten, og trur nokon blei heve ut og (det er ikkje eg sikker på)

Ellers så reagerer begge hestene hennes der nede, dei blir heilt rare, spesielt i både hallen og på stall. Ellers som eg såg da eg var med bror min (som er typen hennes) ned igjen etter helgen, så såg stallene ganske greie ut, hallen såg eg ikkje og det virket som utebanen var oppe å gikk, altså i drift.
Internatet er så pass "bra" at ho vurderer å finne leilighet istedenfor, om bror min får seg jobb der nede da :)

Ellers så virket det som gode lærere og instruktører, og eg har blitt invitert opp til fleire ganger at eg heller skal komme ned der ett par år enn å gå videre som lærling :D

Opptake blir tatt "privat", dei ville vente til eksamens-resultatene var tilsluttet.

Queeny
14-05-2010, 13:08
Heisann!
Jeg går første året på Tveit no:)
Når jeg begynte der var det fest minst en gang i uka.
Men ble trappa ned på når rektor snakka me de som elevene leigde lokale av.
Altså hver gang det skal vere fest på bygdahuset må elevane få underskrift av rektor.
Det har vert en del hasj bruk der nede.
Men det ble også tatt opp med rektor og 1-2personer ble utvist og noen andre måtte gå på pisseprøver resten av året.

Så det er strenge regler for sånt(0tåleranse)
Jeg selv er ikke veldig glad i skolen, siden det er så mye snakking om opp pussing som aldri blir gjort.
Men tråss det, så skal jeg går 2året på hestelinja der:)

Linda som er sprang instruktør for oss på vg1 på fredagene er ei utrolig dykrig dame. Hun har fått frem masse nyttig kunskap og er lett å få tak i på tlf om det er noe du lurer på. Og hun hjelper gladelig til med å finne stevner.

Berit intruerer i kjøring.
Jeg kunne absolutt ikke kjøre når jeg kom til Tveit(kjørt 2 ganger før jeg begynte der) Men må nesten si at jeg begynne å trivst bak i den vogna no og føler jeg har kontroll selv om jeg er bak hesten og ikke forran:p

Martin har horsemanship og er utrolig dyktig i det.
Han skodde også den ene hesten min når den mista skoen.
Og det er eneste han som har fått skoen til å sitte på lenger enn 2uker på akkurat den foten. Jeg har ikke hatt han i horsemanship selv siden jeg må nesten kalla det hobby ridnings nivå på di som blir trent for han.

Miljøet fra skolen er veldig variert fra uke til uke.
Jeg syntest det er godt miljø akkurat nå. Det er kanskje 2-3personer som er veldig flinke til å ødelegge litt. Men det er det nå vell alltid.

Ridehallen syntest jeg begynner å bli utrolig bra. Men no på denne tiden av året er det ekstremt støvete. Å da er det fintå ha Tveit Skogen:)
Du kan ri langt bortover kystvegen.
Du kan ri 3000m
Du kan ri oppover mot stølen
osv.

Pris på boks. til hest.
I år er det greie priser.
1600kr er uten høy og kraftfôr
3600kr er max prisen

men til neste år øker vist prisen og det betyr at jeg må selge en hest-.-

Men da må jeg tipse dere om stallen som ligger litt oppforbi.
Der som Gunn(matmor på internatet) bor med mannen sin Ola(som du snakker med vist du vil ha stallplass der oppe istede)

Jeg har den ene hesten min oppe hos di nå, siden det var vanskelig for folk og skjønne at hesten min ikke tåle høy!
Jeg betaler litt over 2000 i stall leige der.
Da får du boks, utegård/beite, spon, Ensilaj/silo, komplett kraftfôr.
Jeg kjøper kraftfôret mitt selv da:)

Vist du har hesten din der istede må du melde deg inn i kjøre og rideklubben for å få tilgang til hallen;)

Vist det er noe mer dere lurer på, så er det bare og spør:)