PDA

Se full versjon : Har du tynn hest ? LES !

SafiraogMarthe
27-06-2007, 02:11
Skulle egentlig bare svare et forum med dette men så maaange forum om tynn hest så strarta bare en tråd.

GÅ OVER TIL HVITSALTSTEIN!

Kobberet i den røde øker forbrenninga og hesten blir da tynnere. Tro meg, det gir drastiske endringer i vekta !

insolita
27-06-2007, 02:14
Eh? Hvor har du det fra?

JiviDream
27-06-2007, 02:22
Det hørtes da merkelig ut.. Jivi sleiker nå på sin røde saltstein så mye at man skulle tro at hun led av alvorlig saltmangel, men kan (dessverre?) ikke se noe forskjell på vekta. Hun holder seg på samme stadiet hun, bollo mi.

Sol
27-06-2007, 02:24
om det stemmer, skal jeg begynne å dytte røde i Bajas HELE!!!

JiviDream
27-06-2007, 02:25
Hehe, samme med Jivi! Den vommen forsvinner jo aldri!

Sofie & Suzett
27-06-2007, 02:26
hehehe, slankepiller for hest! :lol:

Nei, men hvertfal, dette vil jeg ha en "forklaring" på! :)

Tornado
27-06-2007, 03:36
Om det stemmer tror jeg det hadde vært noe alle visste. Har liten tro på at det stemmer, i alle fall at det kan gjøre hesten drastisk mye slankere. DETTE må finnes ut av :lol:

tebj0
27-06-2007, 08:40
Det hørtes rimelig rart ut. Hvor har du det fra?
Har nettopp vært på forkurs med jon ander næsset og det ble ikke nevnt noe om det der? Han er jo utdannet forekspert og hadde også oppe temaet tynn hest.

Sigrid
27-06-2007, 08:43
Jeg synes ikke det høres rart ut. Man vet jo aldri! :p

Lopke
27-06-2007, 10:05
Dette har jeg og liten tro på.. Finner ingen dokumentasjon for at hverken salt (hvilket er i både røde og hvite saltstein) eller kobberet (i den røde) skal ha en slankende effekt..

Mari
27-06-2007, 11:10
Om det hadde stemt, så hadde Miss vært slankere enn hva hun er i dag, kremt.

Vilde
27-06-2007, 11:35
GÅ OVER TIL HVITSALTSTEIN!

Kobberet i den røde øker forbrenninga og hesten blir da tynnere. Tro meg, det gir drastiske endringer i vekta !

Alltid så artig når noen kommer med sånne bastante meninger. Er det basert på egne erfaringer du sier dette eller bygger det på noe som helst forskning? Håper på en forklaring og utdypning.

SafiraogMarthe
27-06-2007, 13:06
Jeg, ei som passa på hesten min når jeg var i polen og hun som eier hesten som står sammen med min nå (begge er godt voksne mennesker) vi har alle varmblodstravere. To hopper og en valakk. Alle har slitt med vekta.
Hun som jeg deler stall med nå har eid hesten i nesten tre år, hun har prøvd alt på hesten for å få han til å legge på seg, men han så vannskjøtet ut. Samme med hoppa mi. Så fortalte hun som passet på Safira at hennes hoppe hadde å vært sykt tynn, men hun ba meg bytte til hvit saltstein. Jeg gjorde det og så FORT resultater, så begynte hun andre å med det . Når jeg kom opp med hesten min var det ikke til å kjenne igjen hesten ! Du så knapt ribbebeina og rompa var blitt rund å go !
Samme med Safira, hofte beina stikker ikke så mye ut lengre og hun har lagt drastisk på seg. Dette begynte vi med i vinter uten å skifte noe som helst på for planen så det har ikke noe å si med at de kom på beite for et par uker siden , for etter det har det ikke sjedd stort.

En historie som hun som passet safira fortalte:
Hoppa hennes Vixi så ut som et levende skjellet, hun bytta til hvit saltstein og hoppa i dag er jo nesten smellfeit xD Men for en til tilbake siden hadde hun stått i harstad i 3 -4dager, merk dere 3-4 dager! Når hun sendte av gårde hesten var hun i godt hold med en liten vom . Når hun skulle hente hesten hadde den stått på rød saltstein- resultatet: Hesten så ut som et levende skjelett igjen !

Mange er skeptisk, det ver jeg å , men prøvde og d ga flotte resultater.

Dette var bare et tips, og noe mer logisk forklaring kan jeg ikke gi, men det funka for tre avmagrede hester ;)

SafiraogMarthe
27-06-2007, 13:09
Btw: Kobberet har ingen stor slankende effekt dersom hesten er i godt hold , og ikke sliter med vekta fra før av . ;p
men dersom du går fra rød til hvit blir nokk den vommen en god del større ;P

Dessuten er har jeg lest i mange forbøker og på nettet at hvitsaltstein er bedre for hesten enn den røde .

insolita
27-06-2007, 13:21
Kjenner jeg må sitte på fingrene for å unngå å bli ufin og nagle folk til veggen... Når folk uttaler seg om ting de overhodet ikke har peil på, så blir det bare for dumt.

tebj0
27-06-2007, 13:22
Hadde jo vært flott om det virket, men klarer fremdeles ikke helt å se en sammenheng. Jeg har brukt både hvit og rød og merker vel egentlig ikke store forskjellen.
Btw, hvordan kan en hest gå fra å være i godt hold til å se ut som et levende skjellett på 3-4dager? og kun pågrunn av en saltstein. Det er jo ikke så store mengdene med salt hestene skal ha i løpet av et døgn.

anettex
27-06-2007, 13:24
Finner det merkelig at kobber skal ha slankende virkning, og bare på hester som sliter med vekta?
Hvordan vet man da hva som gir vekttap?
Mine 2 går på røde, og mens ponnis er i kjempefint hold nå er nok araberen litt i drøyeste laget.
Så her i gården er det nok ingen slankende effekt hverken på den litt tykke eller den normalt slanke.

Sagitaria
27-06-2007, 13:28
Hoppa hennes Vixi så ut som et levende skjellet, hun bytta til hvit saltstein og hoppa i dag er jo nesten smellfeit xD Men for en til tilbake siden hadde hun stått i harstad i 3 -4dager, merk dere 3-4 dager! Når hun sendte av gårde hesten var hun i godt hold med en liten vom . Når hun skulle hente hesten hadde den stått på rød saltstein- resultatet: Hesten så ut som et levende skjelett igjen !

Slank og fin på tre fire dager? Interessant!
Hvor mye vann drakk den hesten mens den var borte da? *nysgjerrig*

Therese
27-06-2007, 14:10
Beklager men dette har jeg liten tro på.. Dessuten ser jeg ikke vitsen med saltstein til hestene heller.

Seniora
27-06-2007, 14:30
Dessuten er har jeg lest i mange forbøker og på nettet at hvitsaltstein er bedre for hesten enn den røde .

Legg ut noen kildehenvisninger her, da, er du snill :)

Lurer veldig på hvorfor (og hvordan) den hvite saltsteinen skal være bedre for hesten enn dèt den røde er...

Seniora
27-06-2007, 14:32
Beklager men dette har jeg liten tro på.. Dessuten ser jeg ikke vitsen med saltstein til hestene heller.

Hvorfor ser du ikke vitsen ved å bruke saltstein til hestene, da, Therese?

Therese
27-06-2007, 14:36
Fordi alle de som faktisk kan dette (Anniken B. f.eks) er enig om at hesten selv ikke regulerer saltinntaket optimalt. I tillegg har jeg ei som ikke rører saltsteinen og ei som spiser den opp på to dager, så da beviser de nettopp den teorien.

insolita
27-06-2007, 14:38
Hvorfor ser du ikke vitsen ved å bruke saltstein til hestene, da, Therese?

Tror det skal ligge ganske mange tråder om dette, prøv å søk på salt.

Drue
27-06-2007, 14:41
Kjenner jeg må sitte på fingrene for å unngå å bli ufin og nagle folk til veggen... Når folk uttaler seg om ting de overhodet ikke har peil på, så blir det bare for dumt.

:D :D :D

SafiraogMarthe
27-06-2007, 15:37
Har ingen kilder, husker ikke hvor jeg leste det.
Den røde inneholder for mye jod og kobber, mens den hvite er mer rik på mineraler og vitaminer.

Dette var bare et tips, dere trenger ikke å slenge inn "Dette har jeg lite tro for. Uvitenhet trenger vi ikke høre om. bla bla bla" , dersom dere ikke har spørsmål om det eller kanskje dere også har opplevd at det funker så trenger dere ikke å legge inn noe. Det er provoserende! Prøver å hjelpe folk som sliter med tynnhest fordi jeg selv har gått igjennom det så får man ikke annet en kritikk og dritt tilbake, da kan man likesågodt droppe å sende noe inn. Flott, da er vi enig !

Bare så dere vet det så bruker de fleste travfolk hvit saltstein til hestene sine her i området.

Therese: Selv om du gir salt til hesten i foret så vet ikke du om den får i seg nokk salt , derfor skal den alltid ha tilgang på salt uansett om du gir den det i foret. Hester har best av å regulere inntaket sitt av salt selv. Jeg gir også salt i foret men også saltstein ved siden av , og hun sleiker enda på saltsteinen selv om hun får MYE salt morgen og kveld.

SafiraogMarthe
27-06-2007, 15:44
Finner det merkelig at kobber skal ha slankende virkning, og bare på hester som sliter med vekta?

Fordi hester du ikke får feita opp uansett hvor mye grovfor , oljer, sukkerkuler osv. har alt for høy forbrenning i forhold til hva som er normalt. og når kobberet ØKER den forbrenninga i gjen så klarer ikke hesten å ta opp fettet og lagre det, selv om det er nødvendig for hesten.

Hvis dere tviler så kan dere snakke me en Homeopat, mange av de anbefaler hvitsaltstein til tynne hester med mindre det er noe annet som feiler dem.

Drue
27-06-2007, 15:48
Therese: Selv om du gir salt til hesten i foret så vet ikke du om den får i seg nokk salt , derfor skal den alltid ha tilgang på salt uansett om du gir den det i foret. Hester har best av å regulere inntaket sitt av salt selv. Jeg gir også salt i foret men også saltstein ved siden av , og hun sleiker enda på saltsteinen selv om hun får MYE salt morgen og kveld.

Jeg heter ikke Therese, men jeg svarer fordet.
Selv om du bare hadde trengt en sjokolade hver dag så hadde du sikkert spist mere hadde du hatt tilgang, men det betyr ikke at du trenger det. Hester klarer ikke å regulere saltinntaket bare ved saltstein. En hest i hard trening kan om sommeren trenger opptil 80g salt hver dag. Det er mye altså. Noen galopphester og sånn trenger muligens enda mere. Sorry altså, men du får meg ikke til å tro at hesten din klare å dekke saltbehovet sitt med saltstein. Du får meg heller ikke til å tro at hesten kjenner at den trenger mere salt enn det den får tildelt i foret hvis det er riktig mengde. Noen hester ser på saltstein som tidsfordriv/ godteri. Ha salt i foret så er man sikker på at hesten får det den trenger.

KatrineB
27-06-2007, 15:57
om det stemmer, skal jeg begynne å dytte røde i Bajas HELE!!!

haha, da skal også Firanka få rød:p

KatrineB
27-06-2007, 15:59
Har ingen kilder, husker ikke hvor jeg leste det.
Den røde inneholder for mye jod og kobber, mens den hvite er mer rik på mineraler og vitaminer.

Dette var bare et tips, dere trenger ikke å slenge inn "Dette har jeg lite tro for. Uvitenhet trenger vi ikke høre om. bla bla bla" , dersom dere ikke har spørsmål om det eller kanskje dere også har opplevd at det funker så trenger dere ikke å legge inn noe. Det er provoserende! Prøver å hjelpe folk som sliter med tynnhest fordi jeg selv har gått igjennom det så får man ikke annet en kritikk og dritt tilbake, da kan man likesågodt droppe å sende noe inn. Flott, da er vi enig !

Bare så dere vet det så bruker de fleste travfolk hvit saltstein til hestene sine her i området.

Jeg tror deg! Har hørt noe om de røde steinene selv

SafiraogMarthe
27-06-2007, 15:59
Skrev jeg at jeg bare ga hesten saltstein? Nei, hun får salt i foret også.
De fleste hester regulerer selv, det er i det senere tid foring med salt i foret er blitt et hysteri.

SafiraogMarthe
27-06-2007, 16:01
Jeg tror deg! Har hørt noe om de røde steinene selv

Takker bra å få høre litt posetiv tilbake medling ikke bare kritikk :)

Drue
27-06-2007, 16:06
Er blitt mye man er blitt mere obs på iløpet av årene når det gjelder foring av hest ja. Men ikke bare hest. Forskere har jo funnet ut at en haug av ting er farlige for mennesker. Og hva vi trenger. Hvorfor da ikke finne ut hva hesten egentlig trenger oxo? Er fortsatt mye som ikke er kartlagt når det gjelder foring av hest. Men det blir hele tiden forsket på nye ting og da vil vi få flere svar. Om noen år finner vi kanskje ut at noe de fleste sverger til i dag ikke er så sabla bra for dyret alikevel. Dette kalles forskning og utvikling og forbedre kunnskapen til folk innenfor foring.

SafiraogMarthe
27-06-2007, 16:09
Ja det er nå så. Men siden du drar inn mennesker i denne debatten: Husker du da det va mye media rundt at poteten ikke var bra for mennesker ? Det er da ingen som har dødd av poteter enda, eller før. Derfor skal man ikke overdrive, men heller følge det som funker for din hest. Jeg vet en hest som ikke spiser hvis det er salt i foret, men sluker saltstein'en.

insolita
27-06-2007, 16:14
Ok, jeg må visst arrestere...

Nå tager vi en hest vi kaller Plankebrunen. Han veier 500 kg, blir trent moderat (1,5 x vedlikehold) og er en kaldblods i hobbybruk. Eieren gir 9 kg høy og 1,5 kg komplett for å gjøre det enkelt (og dette er nokså standard, sier ikke at JEG ville fôret slik). Om man nå tenker seg heeeelt firkantet, at denne hesten vet aaaaaaaakkurat hvor mye salt han trenger (en slik påstand i seg selv er feil), så vil han f.eks måtte spise 50 g rød saltstein om dagen for å være på 100% på fôrplan hest (ja nå forenkler jeg og trekker masse generelle konklusjoner, men dette er for å vise).

Tilfeldigvis ligger kobberinnholdet også nå på rundt 100% (105). Når jeg så går inn å ser hvor kobberet kommer fra, så viser det seg jammen at av disse tre tingene som blir tilført hesten er det komplett som gir mest kobber. Deretter kommer høy (jada, man burde i tilfelle ha jordanalyse etc etc, men jeg forenkler altså for at folk skal forstå). Faktisk står denne grusomme saltsteinen for bare 14% av Plankebrunens behov. Hvorfor ikke da faktisk legge om kosten til hesten og heller gi fôr med mindre kobber? Nå er ikke jeg forkjemper for saltstein uansett, men å slenge ut en slik påstand blir litt tynt.

Jeg klipper nå inn hva fôrplan hest sier om kobber/kopper:

Kopper (Cu) spiller en viktig rolle som del av enzymer som inngår ved syntese av pigment og ved syntese og vedlikehold av elastisk vindevev. Kopper er også nødvendig ved mobilisering av jernlagre, da det inngår i enzymet ceruloplasmin som medvirker til å få jernet over i treverdig form (Fe+++) i transferrin (transportform). Kopper har derved indirekte betydning både for absorpsjon av jern og for syntese av hemoglobin. Kopper inngår også i flere andre enzymer.

Kopper absorberes generelt dårlig. Absorpsjonen øker ved lavt innhold og avtar ved høyt innhold i rasjonen. Absorpsjonen hemmes av kalsium, molybden (viktig antagonist), sink, kadmium og sulfat ioner (sur nedbør). Koppermangel kan ha betydning ved utvikling av osteochondrose og andre utviklingssjukdommer i skjelettet. Kan også gi anemi av samme type som ved jernmangel. Hester tåler moderate overdoseringer av kopper uten kjente negative effekter. En bør likevel tilstrebe at rasjonens innhold er i overenstemmelse med hestens behov.

Gras og høy inneholder 4-8 mg Cu pr kg tørrstoff, havre omtrent det samme. Gode kopperkilder er de fleste tilskuddsfôr og kraftfôrblandinger til hest. Rød saltstein er tilsatt kopper, mens hvit saltstein er uten koppertilsetting.

Jodinnholdet er forøvrig det samme i den røde og den hvite. Forøvrig har de likt innhold av mangan, sink, jod og kobolt. I tillegg har den røde saltsteinen altså kobber og jern. Den hvite har litt kalsium og magnesium, som ikke står oppgitt på den røde. Det er skilnaden. Tall kan du godt få om du ikke orker å søke opp selv (se fk). Natrium er nokså likt.

Drue
27-06-2007, 16:19
Insolita får sagt det igjen. Fine plankebrunen. fnis.

tebj0
27-06-2007, 16:28
Plankebrunen.

:lol:

Seniora
27-06-2007, 16:33
PlankeBrunen og StableRauen :lol:

Men hva er det egentlige faktum? Regulerer hester saltinntaket sjøl - eller gjør de det ikke?

Therese
27-06-2007, 16:36

Når hesten drikker nok vet jeg faktisk at hun får i seg nok salt, ja. Og hestene klarer ikke regulere saltinntaket selv så hvorfor skulle jeg gi dem tilgang på saltstein? For at den ene skal spise opp en saltstein om dagen?

tebj0
27-06-2007, 16:38
Takker bra å få høre litt posetiv tilbake medling ikke bare kritikk :)

Når du kommer med en påstand uten å kunne dokumentere det skikkelig så er det klart folk stiller seg litt skeptisk til det? Det gjelder jo til det fleste ting. Det kan godt hende at dette stemmer, men jeg selv er hvertfall meget kritisk av meg og vil helst ha bevis før jeg endrer mening om ting;)
Og selv om man er uenige om ting så betyr det da vel ikke at dette er kritikk? Det er jo det et diskusjonsforum går ut på;)

Drue
27-06-2007, 16:38
Men hva er det egentlige faktum? Regulerer hester saltinntaket sjøl - eller gjør de det ikke?

Ikke.
De har ingen formening om hvor mye de trenger selv.

insolita
27-06-2007, 16:43
Når du kommer med en påstand uten å kunne dokumentere det skikkelig så er det klart folk stiller seg litt skeptisk til det? Det gjelder jo til det fleste ting. Det kan godt hende at dette stemmer, men jeg selv er hvertfall meget kritisk av meg og vil helst ha bevis før jeg endrer mening om ting;)
Og selv om man er uenige om ting så betyr det da vel ikke at dette er kritikk? Det er jo det et diskusjonsforum går ut på;)

Ja og så er det liksom noe med måten man også kommer med slik info på. Når man bastant hevder noe slikt på en sånn måte så må man forvente pepper. Hvis man derimot hadde skrevet: hesten min har endelig gått opp i vekt, og dette skjedde da jeg fjernet den røde saltsteinen. Jeg fikk tips om dette av noen i stallen, da rød saltstein skal inneholde mye kobber, som visstnok skal øke forbrenningen. Noen som har hørt om dette før? så hadde folk heller ikke reagert så sterkt.

Thea og Ronja
27-06-2007, 16:49
Jeg synes folk er litt små frekke her. Hun har ikke sagt at hun er en speiallist eller noe. Dere trenger da ikke rakke ned på folk bare pga noe slikt no! Diskuter dette heller på en normal voksen måte og ikke sleng dritt rundt - er så unødvendig og får bare folk til å føle seg dumme noe vi har pratet mye om at ikke skal skje her på FH...

Therese
27-06-2007, 16:54
Det er da ingen som har slengt dritt?

Thea og Ronja
27-06-2007, 16:54
Kall det hva dere vill, men dere er ikke direkte koselig...

Therese
27-06-2007, 16:57
Herremin.. Det er et forum. Tåler man ikke få tilbakemeldig, spørsmål og kritikk burde man kanskje vurdere om det er lurt å legge inn en så bastant "sak".

SafiraogMarthe
27-06-2007, 17:03
Insolita: Bastant ? På hviken grunnlag kan du si at jeg kom med en påstad på "en slik måte" , da må du nesten forklare meg hvordan du oppfatten det første innlegget. Som du ser så er det er smilefjes på starten på debatten, det betyr det er en gla meldig. Hvis noen hadde kommet me etteller annet sykt tips som jeg va skeptisk til så hadde jeg prøvd det dersom hesten min var tynn og det har funket for 3 andre hester. jeg var villig til å prøve alt på hoppa mi for å få ho til å legge på seg.

Drittslengin er jo ikke rette ordet med det var få som sporte "Kan du forklare dette nærmere?" før de begynte "Hmm, skeptisk, tviler, alle hadde visst d osv." Men nei, ikke direkte koselig. Dersom dere allerede har bestemt dere for at det ikke er sånn det funker så skjønner jeg ikke vitsen med å skrive sånne frekke ting før dere i det hele tatt har lest grunnlaget mitt !

SafiraogMarthe
27-06-2007, 17:07
Herremin.. Det er et forum. Tåler man ikke få tilbakemeldig, spørsmål og kritikk burde man kanskje vurdere om det er lurt å legge inn en så bastant "sak".

Akkurat det der reagerer jeg på ! Det var rett og slett et frekt innlegg.
Ja det er et forum, men man skal kunne diskutere uten å gå til angrep på personer og ikke tåle å høre på noe annet enn hva man selv har hørt. Noe du spesielt burde tenke på igjennom denne debatten , for det jeg har fått høre fra deg har jeg lest og tenkt over før jeg har svart tilbake, selv om det frista mer å overse deg når du kommer med sånne frekke innlegg som du har gjort i gjennom denne debatten. men det er et forum og jeg prøver å lære noe og lære bort noe uten at det skal bli drittslening og se ned på andre !

Therese
27-06-2007, 17:11
Så det er ikke bastant å si "GÅ OVER TIL HVITSALTSTEIN!

Kobberet i den røde øker forbrenninga og hesten blir da tynnere. Tro meg, det gir drastiske endringer i vekta !" ?

Jeg oppfatter det ganske bastant. Men jeg svarte på grunnlag av det er døfødt å gi en hest saltstein i utgangspunktet, uten at det nødvendigvis har en negativ effekt med mindre hesten faktisk spiser alt for mye (eller alt for lite hvis man ikke gir salt i fôret i tillegg).

Thea og Ronja
27-06-2007, 17:13
Akkurat det der reagerer jeg på ! Det var rett og slett et frekt innlegg.
Ja det er et forum, men man skal kunne diskutere uten å gå til angrep på personer og ikke tåle å høre på noe annet enn hva man selv har hørt. Noe du spesielt burde tenke på igjennom denne debatten , for det jeg har fått høre fra deg har jeg lest og tenkt over før jeg har svart tilbake, selv om det frista mer å overse deg når du kommer med sånne frekke innlegg som du har gjort i gjennom denne debatten. men det er et forum og jeg prøver å lære noe og lære bort noe uten at det skal bli drittslening og se ned på andre !

Den siterer jeg...

Bobbibrown
27-06-2007, 17:20
Dessuten ser jeg ikke vitsen med saltstein til hestene heller.

Vitsen er nok at hesten skal få i seg nok salt (om du ikke gir den andre tilskudd som dekker bla salt)
Hvis ikke hesten får i seg salt, noe den faktisk trenger - kan den reagere med å begynne evt med å spise sand eller jord.
Snakker av erfaring, altså. ;)
Og en ting til:
Kan dere (blir kanskje litt feil..) ikke la jenta skrive den hun vil da?
Hun forsøker tydeligvis å fortelle litt om sine erfaringer, og Therese, om du syntes hun snakker bare tull og tøys, så ikke bry deg da vel. Det er fullt lov å ha forskjellige meninger.
Siden dette er et diskusjonsforum, er det jo vitsen at vi skal diskutere ting, som f.eks dette, men jeg ville spart litt på "slenge-med-leppa"utrykk, kall det hva dere vil, men det kan såre.

Torhild
27-06-2007, 17:26
Når hesten drikker nok vet jeg faktisk at hun får i seg nok salt, ja. Og hestene klarer ikke regulere saltinntaket selv så hvorfor skulle jeg gi dem tilgang på saltstein? For at den ene skal spise opp en saltstein om dagen?

Men hvordan vet man om hesten får i seg for mye salt???? Spør ikke deg direkte her, men til alle.
Alle vet at for mye salt til hunder er direkte skadelig, så hvorfor ikke til hestene??

KatrineB
27-06-2007, 17:28
Jeg ble fortalt av ei som jobber med fòr av hest, at den trenger så mye salt, at skulle vi tilført den nøyaktig hva den trenger, blir fôret usmakelig for den. Derfor lønnet det seg best å ha både i fôret, og en stein.

Jeg vet ikke jeg. Men jeg synes folk tar litt hardt i denne salt-debatten.
Alle burde være åpne for å høre på hva andre mener, ingen av oss er fôrings-eksperter.

Therese
27-06-2007, 17:28
Jeg tror (og håper) de fleste her inne tenker seg om før de skriver. Beklager hvis du har tolket mine innlegg som frekke, mulig jeg ikke ser på det som verdens undergang at folk stiller spørsmål og faktisk sier det de mener når noen kommer med (etter min mening) en ganske bastant "sak", råd eller historie som ikke er kjent for andre. Selv om man stiller seg skeptisk til ting betyr ikke det at man ser ned på personen eller slenger dritt.

Det hadde vært fint om noen av de som (etter min mening) er overlegen når kommer til fôring her inne (Insolita, Drue og Anniken B. ++) hadde bekreftet at det har stemmer, eller annen forskning og dokumentasjon.

Og det er jo flott det har fungert for din(e) hest(er), men det er ikke en mulighet for at det er noe annet som har utgjort denne endringen?

Men merk deg at jeg har skrevet "jeg mener, jeg tror" og ikke "slik er det". Må man stappe innlegg full av smilefjes for at man ikke skal oppfattes som frekk?

Jeg har såvidt jeg kan se ikke skrevet noe om at trådstarter snakker tull og tøys?

Therese
27-06-2007, 17:30
Men hvordan vet man om hesten får i seg for mye salt???? Spør ikke deg direkte her, men til alle.
Alle vet at for mye salt til hunder er direkte skadelig, så hvorfor ikke til hestene??

Det er vel ikke bra med for mye på samme måte som det ikke er bra med for mye. Etter hva jeg har lært og fått med meg blir hesten uttørket hvis den får for lite salt, så hvis hesten får for mye salt samler det seg vel for mye vann i kroppen?

Drue
27-06-2007, 17:34
Vitsen er nok at hesten skal få i seg nok salt (om du ikke gir den andre tilskudd som dekker bla salt)
Hvis ikke hesten får i seg salt, noe den faktisk trenger - kan den reagere med å begynne evt med å spise sand eller jord.
Snakker av erfaring, altså. ;)

Hvis du leser alle innleggene så har det blitt kommentert gang på gang at hesten trenger salt i maten. Og Therese gir salt i maten sier hun. Og siden hun gir nok salt i foret ser hun ikke noe poeng i å ha saltstein til hesten. Noe jeg faktisk er helt ening i. Så lenge man er flink til å regulere saltinnholdet etter årstid, bruksområdet så er det mye bedre enn saltstein.

Drue
27-06-2007, 17:41

Det er enda ikke bekreftet noen farlige virkninger av for mye salt som jeg har hørt om hvertfall. Skiller vel bare ut det som blir tilovers gjennom urin. Ville blitt bekymret hvis hesten stod med hodet ned i saltposen og hadde fått i seg en halvliter havsalt men. Salt binder vann i kroppen. Og hindrer uttørkning ja. For oss mennesker skal vi ikke ha så mye salt pga kolestrol eller ett eller annet. Mulig det kommer noen glupe ting her etterhvert. Salt i hestekroppen er vel langt fra ferdig forsket.

Her har jeg klippet og limet det jeg fant om natriummangel fra noen plansjer jeg har fått fra faglærer på skolen.

Natriummangel (saltmangel)fører til nedsatt spenst i huden, trang til å slikke på ting i omgivelsene, nedsatt etehastighet og ape¬titt. Det er også hevdet at saltmangel kan føre til møkketing og vindsluking (krybbebiting) selv om slik adferd kan ha flere forskjellige årsaker. Saltmangel fører til ned¬satt prestasjon hos konkurransehester.

insolita
27-06-2007, 17:52
Jo hester kan få for mye salt, og ja det kan være heavy for nyrene å skille ut det, så det bør absolutt ikke fôres i avsindige mengder, men tilpasset etter hestens treningsintensitet og svetting. Hunder og hester kan ikke sammenlignes tror jeg, for jeg tror ikke hunder skiller ut så mye salter? Hester skiller ut enormt mye salter gjennom svette, mye mer enn mennesker (i tillegg til at de gjerne svetter mer enn mennesker).

Når det gjelder frekke kommentarer så kan jeg egentlig bare vise til mitt forrige innlegg, og tillegge: som man høster sår man. Når man hopper ut i noe med brask og bram og skriker opp, må man forvente at det skrikes litt tilbake også.

Seniora
27-06-2007, 18:07

For å sette det helt på spissen (og jeg spør på generelt grunnlag, og adressererer altså ikke dette spørsmålet til noen bestemt): Hvordan VET man eksakt og med sikkerhet om/når hesten drikker tilstrekkelig?

Seniora
27-06-2007, 18:15

Kanskje litt OT, men: Blant annet i Kina er den vanligste selvmordsmetoden - nettopp salt. Det sies jo at inntak av vel 1 spiseskje salt er tilstrekkelig til å ta livet av en voksen mann.

Uten balanse så er salt for ren gift å regne. Og etter dèt jeg har hørt; for ALLE organismer. Mennesker, hester, hunder, katter og så videre.

Therese
27-06-2007, 18:17
Kanskje litt OT, men: Blant annet i Kina er den vanligste selvmordsmetoden - nettopp salt. Det sies jo at inntak av vel 1 spiseskje salt er tilstrekkelig til å ta livet av en voksen mann.

:shock:

insolita
27-06-2007, 18:19

Uten balanse så er salt for ren gift å regne. Og etter dèt jeg har hørt; for ALLE organismer. Mennesker, hester, hunder, katter og så videre.

Eh? Du må ha skrevet noe feil her ellers skulle jeg vært død for veldig lenge siden.

Thea og Ronja
27-06-2007, 18:19

En spiseskje?:shock:.... Burde ikke veldig mange være døde av det nå da? kjenner mange som propper i seg salt i hytt og pine...

Seniora
27-06-2007, 18:24
Godt og vel 1 spiseskje salt tatt "på styrten" = rett og slett selvmord, sies det.

insolita
27-06-2007, 18:27
Høres pussig ut for jeg har shottet nokså mye tequila uten å stryke med av hverken saltet eller alkoholen, og jeg tar solid med salt jeg altså.

Drue
27-06-2007, 18:28
lever enda jeg.

Thea og Ronja
27-06-2007, 18:34
Jeg lever jeg og:p

Seniora
27-06-2007, 18:44
Nå søkte jeg på ord og forkortelser som suicide og NaCl på Google :)

Kinesiske menn er ikke så store. Og så kommer det jo veldig an på hva slags salt som brukes. For eksempel så er jo "koksalt" (Jozo/Nezo) noe helt annet enn havsalt.

Nordmenn er trauste vikinger, og tåler litt mer ;)

Thea og Ronja
27-06-2007, 18:45
Må være ganske mye mer da.. Altså aldri fått noen advarsler på noen måte om at: - Ja hvis du spiser for mye salt på en gang dør du!
Man ville vel blitt informert om dette på noen måte? Vet jo at man ikke skal ha for mye salt, men... Altså... Ja... vet ikke jeg, det høres bare litt merkelig ut.

Seniora
27-06-2007, 18:50
Må være ganske mye mer da.. Altså aldri fått noen advarsler på noen måte om at: - Ja hvis du spiser for mye salt på en gang dør du!
Man ville vel blitt informert om dette på noen måte? Vet jo at man ikke skal ha for mye salt, men... Altså... Ja... vet ikke jeg, det høres bare litt merkelig ut.

Vi vet jo for eksempel hvor direkte risky det er å få i seg/drikke sjøvann.

Hvorfor er det så farlig å drikke havvann? ;-)

Thea og Ronja
27-06-2007, 19:03
Uff - nå ble jeg nesten redd her:p

Wilisia
27-06-2007, 20:35
Hva gjør man så med en sånn drittponni som jeg har da? Jeg har prøvd å gi henne salt, men det går ikke inn! Saltstein og salt i foret. Saltsteinen slikker hun ikke på, og det i foret sorterer hun ut eller nekter å spise :confused:

Drue
27-06-2007, 20:40
Da må du finne en fortype som du legger i vann. Enten om du bløter opp kraftforet eller bruker litt betfor, lucernepellets eller noe i den duren der. Så begynner du med bitte litte gran salt. Så øker du jevnlig med bitte litt mere og bittelitt mere. Hvis det er en dag h*n ikke vil spise har du hatt i litt for mye og må gå litt ned igjen. Det er en tilvenningssak at de vil like saltet.

SafiraogMarthe
27-06-2007, 21:33
Huff, rart ikke jeg er død. Salter alt sinnsykt mye, men levern er ikke helt i balanse etter mye salt og ren sprit ;S

Therese
27-06-2007, 21:34
Hun ene jeg har er akkurat lik din Roxanne. Jeg blander salt sammen med litt kraftfôr og vann, da går det ned :)

Wilisia
27-06-2007, 21:55
ok, det skal jeg prøve :)

LisaFi
27-06-2007, 22:46
Salt går vel mer på nyrer enn lever, vil jeg tro.

Til trådstarter: du kan ikke forestille deg at det er andre modifikasjoner som har spilt deg et puss i de merkelige erfaringene dine? At man tilfeldigvis har fått ny grovförleverandør, begynt å ha hestene på utegang etc etc etc etc etc etc...?

Jeg synes som mange andre her at du godt kunne formulert deg annerledes, slik at dine erfaringer ikke framstår som "GJØR SÅNN" om du ikke har noe mer vitenskapelig enn "det funka med min" å slå i bordet med. Kanskje var det egentlig noe helt annet som virket på hesten, selv om DU ikke oppfattet det??

Augustina
27-06-2007, 22:58
Det kan være sant at hvit saltsten er bedre enn rød- men jeg tror ikke at så mange her vet det mye bedre enn Marthe.. Tror hun mente dette som et tips, ikke som "hei, jeg VET at hvit saltsten er bedre enn rød, BYTT!".. Synes det blir litt feil oppfattet, med tanke på noen av innleggene.. Tror ikke hun ville ha debatt ellernoe...

Over til noe annet; Jeg mener hesten skal ha tilgang til en saltsten, sånn at hvis den får lyst til å slikke litt på den, kan den det.. Men er det sånn at den sluker saltstenen, er det ikke noe poeng.. Da kan man jo bare gi salt i maten, så har man kontroll på at den får salt, og ikke for mye.. Salt er jo bra om sommeren, for da svetter hestene ganske mye, særlig om det er konkurranse hester osv.. Sånn er det jo med mennesker også..

Et tips fra meg (er IKKE interrisert i diskusjon ellernoe på dette); Spiser ikke hesten din salt, kan du prøve med electrolytter. Det finnes i pulver, og som slikkesten.. Vet ikke AKKURATT hva det er godt for til punkt og prikke, men det har samme effekt som salt..;) Vet om folk som har brukt det på hester som ikke spiser salt, men dette har de spist;)

insolita
27-06-2007, 23:05
Det kan være sant at hvit saltsten er bedre enn rød- men jeg tror ikke at så mange her vet det mye bedre enn Marthe.. Tror hun mente dette som et tips, ikke som "hei, jeg VET at hvit saltsten er bedre enn rød, BYTT!".. Synes det blir litt feil oppfattet, med tanke på noen av innleggene.. Tror ikke hun ville ha debatt ellernoe...

Et tips fra meg (er IKKE interrisert i diskusjon ellernoe på dette); Spiser ikke hesten din salt, kan du prøve med electrolytter. Det finnes i pulver, og som slikkesten.. Vet ikke AKKURATT hva det er godt for til punkt og prikke, men det har samme effekt som salt..;) Vet om folk som har brukt det på hester som ikke spiser salt, men dette har de spist;)

1) Nå påstår hun ikke bare at den hvite er bedre, hun påstår faktisk at ved å bytte saltstein vil hesten gå opp i vekt. Det er ikke som at hun sier at gulrøtter smaker bedre enn epler.

2) Om du ikke er interessert i diskusjon eller noe så foreslår jeg at du heller ikke legger ut slike tips. I hvertfall ikke når du ikke aner hva elektrolytter er. Om folk skal anbefale ting i hytt og pine uten å vite hva det er selv engang kan man fort komme opp i en kjip situasjon der man har feilrådet noen. Dersom du skal anbefale slikt synes jeg faktisk at du må sette deg inn i hva elektrolytter er, og også finner frem til et elektrolyttprodukt som gjør det du sier, har samme effekt som salt (underforstått kan erstatte salt). Natrium er nå engang natrium liksom (jepp, jeg vet godt hva elektrolytter er, og hva slike elektrolyttblandinger består av).

Augustina
27-06-2007, 23:15
1) Nå påstår hun ikke bare at den hvite er bedre, hun påstår faktisk at ved å bytte saltstein vil hesten gå opp i vekt. Det er ikke som at hun sier at gulrøtter smaker bedre enn epler.

2) Om du ikke er interessert i diskusjon eller noe så foreslår jeg at du heller ikke legger ut slike tips. I hvertfall ikke når du ikke aner hva elektrolytter er. Om folk skal anbefale ting i hytt og pine uten å vite hva det er selv engang kan man fort komme opp i en kjip situasjon der man har feilrådet noen. Dersom du skal anbefale slikt synes jeg faktisk at du må sette deg inn i hva elektrolytter er, og også finner frem til et elektrolyttprodukt som gjør det du sier, har samme effekt som salt (underforstått kan erstatte salt). Natrium er nå engang natrium liksom (jepp, jeg vet godt hva elektrolytter er, og hva slike elektrolyttblandinger består av).

Det kan jo hende at det faktisk er sant da.. Jeg vet ikke, vet du? Kanskje det funket på hennes, og at det kanskje er noen som har lest det som tenker; "Oi, hesten min er tynn og har rød saltsten, kanskje det er sant? Det skader jo ikke å prøve".

Jeg er iallefall åpen for tips, og hvis folk synes at det kanskje var litt interresant med electrolytter, så prøver de sikkert å finne ut mere selv;) Synes man kan være litt mer åpen for tips, enn kritisk.. Særlig hvis du leser et tips, og synes det er helt idiotisk, trenger man ikke å si masse i mot osv.. Det er litt unødvendig.. Det marthe skrev oppfattet jeg som et tips, litt synd ikke alle gjorde det... Dette var et svar til deg insolita, gidder ikke ha mere diskusjon om mitt innlegg iallefall, heller at man er fks. enig.. hvis ikke trenger man ikke svare, for det blir ofte oppfattet feil.. Noe jeg tror innlegget til marthe har:rolleyes:

LisaFi
27-06-2007, 23:18
Nei hør nå her, vi har da ikke et diskusjonsforum for å få ørti "jeg er enig" innlegg! Vi har diskusjonsforum for å diskutere! Og diskusjon er stort sett det at folk diskuterer for og imot minst to sider av en sak.

Slutt å kom med rare påstander og be folk om ikke å svare... - og folk KAN ikke si akkurat hva de vil uten å må regne med LITT hyggelig, velment og velformulert saklig pepper for det. Fordi hvis ingen påpeker at dette er bare synsing, så kan jo mange komme til å tro at dette er en "alment kjent sannhet" - noe det VITTERLIG IKKE er.
Heller er høyst diskutabel, udokumentert påstand.

Augustina
27-06-2007, 23:22
Nei hør nå her, vi har da ikke et diskusjonsforum for å få ørti "jeg er enig" innlegg! Vi har diskusjonsforum for å diskutere! Og diskusjon er stort sett det at folk diskuterer for og imot minst to sider av en sak.

Slutt å kom med rare påstander og be folk om ikke å svare... - og folk KAN ikke si akkurat hva de vil uten å må regne med LITT hyggelig, velment og velformulert saklig pepper for det. Fordi hvis ingen påpeker at dette er bare synsing, så kan jo mange komme til å tro at dette er en "alment kjent sannhet" - noe det VITTERLIG IKKE er.
Heller er høyst diskutabel, udokumentert påstand.

Det er greit med diskusjon, men da synes jeg man skal være åpen for hva andre mener osv.. Sånn som jeg har oppfattet det (ja, alle mennesker oppfatter ting forskjellig) er det noen som blir litt sånn "du vet det ikke selv, men JEG vet" det blir litt feil i en diskusjon.. Men det er det jeg mener;)

Sol
27-06-2007, 23:26
men mener du da at der er greit at alle og enhver slenger ut "sannheter" de ikke har belegg for? For det syns virkelig ikke jeg.. å si at jeg har erfart ...., eller for min hest funket ....., eller at jeg tror ......, helt i orden. men formuleringen her var jo: sånn er det, for det VET jeg...

Augustina
27-06-2007, 23:30
men mener du da at der er greit at alle og enhver slenger ut "sannheter" de ikke har belegg for? For det syns virkelig ikke jeg.. å si at jeg har erfart ...., eller for min hest funket ....., eller at jeg tror ......, helt i orden. men formuleringen her var jo: sånn er det, for det VET jeg...

Synes det er greit at man legger ut ting som har funket for sin hest, men er enig i at det er litt lite "belegg" i det som marthe skrev (hun kunne begrunnet det mer), men da kan jo folk som syntes det hørtes interresant ut finne ut mer om det da...

Sol
27-06-2007, 23:32
problemet er vel at det ike var noe særlig mer å finne ut om det.. siden det jo ikke er dokumentert..

Augustina
27-06-2007, 23:33
men det må jo være dokumenter et sted, marthe sa i et innlegg at hun hadde lest det i en bok..

LisaFi
27-06-2007, 23:34
Om jeg for eksempel skulle kaste ut en påstand som rett og slett er farlig for hester eks "den bør ha mnst femti gram blåsyre hver dag for å bli skikkelig blank i pelsen" (satt på spissen, men samme prinsipp) - så BØR vel ikke slike utsagn få stått uimotsagte? For at dere skal være "høflige" mot meg, liskom?

"Ja men JEG har hørt det fra en hestekar som har drevet med hest i 70 år, og de brukte aalltid blåsyre.." .. Nei, slike argumenter blir for dumme synes jeg.

Jeg VET faktisk at noen har brukt små doser arsenikk som ormekur (før det av diverse giftdrapsårsaker ble forbudt å selge det til "hvemsomhelst"... ) Det virket visst sinnykt bra - men jeg kan da for huleste ikke anbefale folk å ha i hestene sine arsenikk fordi! Hvor stor er sjansen for at en eller annen skulle lese innlegget mitt og ha i hesten sin for mye, slik at den døde, tror du?

Man må tenke seg LITT om før man skriver, og i alle fall vurdere hvilke formuleringer man skal bruke...

Augustina
27-06-2007, 23:36
Det er jeg enig i;) men nå har jo ikke dette tilfelle vært så ille...

LisaFi
27-06-2007, 23:48
I forhold til udokumenterte synsinger var det det.

Henriette444
28-06-2007, 00:24
Altså.. at trådstarters innlegg ble oppfattet som en smule bastant, oppfattes som tillatelse og nærmest oppmuntring til å være ufin? Ja, det er et diskusjonsforum, men hva er å problemet med å holde seg på et noenlunde høflig plan?

Jeg blir litt uggen av innlegg i retning av "her må ekspertene uttale seg" og "dersom du ikke engang vet hva det er, så holdt kjeft" (ja, satt på spissen)..

For jeg har vitterlig sett flere her inne, som uttaler seg rimelig bastant på noe som er langt utenfor "deres ekspertfelt", uten at de har blitt uthengt av den grunn...kanskje på tide å vise litt "toleranse" overfor andre.?

Seniora
28-06-2007, 00:26
For jeg har vitterlig sett flere her inne, som uttaler seg rimelig bastant på noe som er langt utenfor "deres ekspertfelt", uten at de har blitt uthengt av den grunn...kanskje på tide å vise litt "toleranse" overfor andre.?

BRAVO :thumpsup:

Drue
28-06-2007, 00:26
Må le av dere jeg. Lurer til tider hva noen av dere gjør inne på et diskusjonsforum ja. Men tilbake itl denne hvite saltsteinen.
Jeg har en hest som er grådig tynn. Han vokser og vokser og vokser. Bruker all energi på å strekke seg himmelhøyt. Hver vår når han begynner å røyte så detter kiloene av med pelsen. Nå i år er det værtste jeg har sett. Nesten så jeg ringer mattilsynet på min egen hest. Jeg har hatt en skokk av dyrleger innom, men de har ikke kommet på noe lurt. Han har blitt sjekka i hue og ræva for å si det sånn. Og ja, han har fått masse mat av bra kvalitet. Ormkurer og tenner er i orden. Magesår er sjekka.
Han har fått en vitamindose hver vår når han har begynt å røye og det har hjulpet noe. Nå er han satt på beite, så nå kommer kiloene fort på igjen, men neste vår skal jeg prøve å gi han hvit saltstein så skal jeg sjekke om det hjelper. Må bare skrive det opp på en lapp så jeg husker det om et år.
PS: Skulle gjerne lært hvordan man fikk en hest til å se ut som et beinrangel etter 3-4 dager. Jeg har en annen som kunne trenge det.

Sara&Korak
28-06-2007, 00:30

HELT enig!

SafiraogMarthe
28-06-2007, 00:34
Salt går vel mer på nyrer enn lever, vil jeg tro.

Til trådstarter: du kan ikke forestille deg at det er andre modifikasjoner som har spilt deg et puss i de merkelige erfaringene dine? At man tilfeldigvis har fått ny grovförleverandør, begynt å ha hestene på utegang etc etc etc etc etc etc...?

Jeg synes som mange andre her at du godt kunne formulert deg annerledes, slik at dine erfaringer ikke framstår som "GJØR SÅNN" om du ikke har noe mer vitenskapelig enn "det funka med min" å slå i bordet med. Kanskje var det egentlig noe helt annet som virket på hesten, selv om DU ikke oppfattet det??

Nei.. hverken jeg eller hun jeg deler stall med gjorde noe. Gikk på samme høy som hun hadde gjort tidligere, og samme mengde og ca samme bruksmåte. Brukt litt mer kanskje :)

lillekira
28-06-2007, 00:42

For det første stiller jeg meg veldig tvilende til dette.En hest vil ikke se ut som ett levende skjelett etter 3-4 dager. For det første må man ta hensyn til at hester på nytt sted kan spise lite,drikke lite og stresse mye.Det i seg selv er en faktor som gjør at hester KAN gå ned litt i vekt.Men at en hest ser ut som ett levende skjelett etter 3-4 dager pga feil saltstein finnes det absolutt ingen logikk i.Da er det noe annet som spiller inn.

Og så må jeg si at dette har vært en saklig diskusjon.Er ingen som har vært ufine eller sjikanert noen.Dette er faktisk ett diskusjonsforum,og vil man ikke ha andres meninger legger man ikke ut en tråd/svar om emnet.

Thea og Ronja
28-06-2007, 00:44
Altså.. at trådstarters innlegg ble oppfattet som en smule bastant, oppfattes som tillatelse og nærmest oppmuntring til å være ufin? Ja, det er et diskusjonsforum, men hva er å problemet med å holde seg på et noenlunde høflig plan?

Jeg blir litt uggen av innlegg i retning av "her må ekspertene uttale seg" og "dersom du ikke engang vet hva det er, så holdt kjeft" (ja, satt på spissen)..

Endelig en som klarte å utale det jeg tenkte, men ikke klarte å formulere:p

SafiraogMarthe
28-06-2007, 00:49
Augustina: Bra at noen skjønte hva jeg mente, eller i alle fall tenkte seg om to gang før de reagerte negativt ! :)

Henriette44: Helt enig med deg, er mange her som folk har "god tru" til og hvis de sier noe som er litt på kanten blir det ikke fult så mye kritikk mot de, men spør vennelig og noen holder seg mer i bakrunnen.

Drue: Det er bra du er villig til å prøve, det er det det hele handler om - og prøve seg frem :) Håper at du slenger inn en tråd til neste år å se om du ser noe forandring !

Resten av folket: Jeg skjønner at jeg ble misforstått, det har jeg jo fått hørt fra de fleste her inne.. Men vi har jo nå kommet fram til at det var et tips ikke en "Jeg vet sak", så nå trenger vi ikke diskutere dette så mye mer, men holder oss tiltemaet : SALTSTEINER . Greit? :)
Jeg ska lete litt og se om jeg inner den nettsiden der det sto om forskjellen på rød og hvit i forhold til forbrenning osv.

Det var også en her inne som jeg ikke husker kallenavnet på , men du formulerte deg i alle fall mot Augustina sine innlegg mot at det var galt av meg å legge inn noe basert på mine og andres erfaringer og hva jeg har hørt fra andre.
Er det ikke det det meste handler om? Og lære fra andre , erfare og feile selv? Alt innen hest som folk holder på med/forer med/bruker er ikke dokumentert!
Det er heller et få tall !

SafiraogMarthe
28-06-2007, 00:52
.
PS: Skulle gjerne lært hvordan man fikk en hest til å se ut som et beinrangel etter 3-4 dager. Jeg har en annen som kunne trenge det.

Hvordan? Nei det skulle jo vært logiskt umuli, men det skjedde faktisk.
Fordi hoppa hadde SÅ høy forbrenning at når hun fikk rød saltstein så ble den så høy at hesten ikke klarte å ta opp fettet og all næringen i maten at den begynte å "spise" av det hun allerede hadde og fettet forsvant drastisk. men bare et par uker på hvitsaltstein var hun til normalt igjen :)

Henriette444
28-06-2007, 00:53
Hva syns dere om Himalaya-saltstener da?

SafiraogMarthe
28-06-2007, 00:55
Om jeg for eksempel skulle kaste ut en påstand som rett og slett er farlig for hester eks "den bør ha mnst femti gram blåsyre hver dag for å bli skikkelig blank i pelsen" (satt på spissen, men samme prinsipp) - så BØR vel ikke slike utsagn få stått uimotsagte? For at dere skal være "høflige" mot meg, liskom?

Jo, man skal tåle kritikk, men man trenger ikke å slenge på leppa når man gir kritikk !

Augustina
28-06-2007, 00:57

:tilber:

Silje og Tindra
28-06-2007, 01:20
Kjære dere, skal vi la dette bli en diskusjon om tynne hester/saltsteiner igjen og ikke en av de ufattelige mange kampene mellom ømme tær, liktær og sure tær? Vi vet at noen har tynnere hud enn andre, men hud har en tendens til å tykne til etterhvert. ;-)

MariaR
28-06-2007, 01:24
Må bare spørre: Tror dere ikke kanskje at trådstarter selv har formulert seg litt feil? At det hele ikke er ment så bastant som det kom fram? Husk at alle ikke er like gode til å formulere seg ;)

SafiraogMarthe
28-06-2007, 01:31
Hørt mye bra om himalaya-saltsteiner . Men vet ikke forskjellen på de og røde eller hvite? Noen som vet ?

marcello
28-06-2007, 01:43
Har ikke hørt at det er noen forskjell på fargene på Himalaya steinene.
Phenomenal er ikke storforbruker av vanlig rød saltstein,men Himalaya steiner er høyt elsket.Nabo stallen har også til sine travhester ,men disse rører ikke saltsteinene.

Tornado
28-06-2007, 01:46
Må bare spørre: Tror dere ikke kanskje at trådstarter selv har formulert seg litt feil? At det hele ikke er ment så bastant som det kom fram? Husk at alle ikke er like gode til å formulere seg ;)

Jo, tenkte over det isted mens jeg så ett kjedelig program på tv :lol: Kunne kanskje kommet å sagt noe sånt jeg også uten å ha forsikret meg helt om at det stemte, hadde sikkert riktignok sagt at jeg ikke var hundre prosent sikker, men dog.. Men ja, enig med deg Maria..

smulemor
28-06-2007, 03:06
hva i all verden er "himalaya saltstein" ?

Therese
28-06-2007, 03:13
Saltstein med noe ekstra mineraler og vitaminer tror jeg?

Catharina
28-06-2007, 03:14
hva i all verden er "himalaya saltstein" ?

Lurer jeg og på.. Høres exotisk ut:p

Wienna
28-06-2007, 04:04

1 døgn uten vann så er du på god vei. Veldig enkelt.

Sagitaria
28-06-2007, 09:38
Slank og fin på tre fire dager? Interessant!
Hvor mye vann drakk den hesten mens den var borte da? *nysgjerrig*

Siterer meg selv her jeg..

insolita
28-06-2007, 12:30
Jeg ser i hvertfall ganske tydelig at enkelte brukere her inne som diskuterer ikke leser tidligere innlegg når de spør om ting jeg allerede har forklart.

Himalaya saltstein er salt hogget ut fra gruver i Polen (ikke Himalaya som man skulle tro), og selges av forhandlere med St. Hippolyt. Har bedt om en analyse av disse, men aldri fått. Det er dog naturlig å tro at de inneholder mye mineraler, og enkelte hester liker disse bedre enn andre saltsteiner og omvendt. Men så var vi tilbake på saltstein vs. salt i maten igjen (og jeg er da sikker på at dette har vært diskutert her før, interesserte kan søke etter den evt).

Når det gjelder å tipse folk om ting som de ikke vet noe om, så forebeholder jeg meg retten til å stille kritiske spørsmål eller advare mot disse dersom jeg ikke synes tipsene er helt korrekte.

Ja, jeg kunne sikkert skrevet et lite avsnitt om elektrolytter vs. salt, men hvorfor skulle jeg? Ingen leser det uansett. Ved å stille avsenderen spørsmål og gi hint håper jeg i det minste at vedkommende gidder å sjekke opp uttalelsen sin litt. Når avsenderen ikke setter seg videre inn i saken anser jeg vedkommende som uinteressert i bakgrunnen for ting, og da er det i hvertfall ikke vits for meg å faktisk forklare det.

Jeg står fortsatt på at dette er et diskusjonsforum, og at man må forvente seg respons, både positiv og negativ. Det er ikke bare hovedinnlegget som er bastant på at kobber øker forbrenninga, det er flere innlegg.

Selvsagt skal man lære av hverandre på diskusjonsforumer, og jeg har da og søkt litt rundt etter informasjon om nettopp dette hovedinnlegget hevder. Når jeg da ikke finner noe, og det hele virker særdeles usannsynlig (det vises til en bok først, og siden en nettside, men vet ikke hvilken), ja da må en nesten forvente at det blir reaksjoner, i hvertfall på et forum der det faktisk er flere mennesker som har satt seg litt inn i fôring.

I ytterste konsekvens kan tips bli slik Lisa F forklarer, men hva om noen her inne f.eks anbefaler valmuefrø for magesår? Hva da om Lisa prøver dette på en av sine hester, og denne hesten blir tatt ut i dopingprøve? Det blir nok forsidestoff i TGN, for da blir Lisa nemlig tatt for bruk av morfin. Valmuefrø slår ut som morfin i dopingprøver, og et slikt tips uten rot i virkeligheten KAN nemlig derfor få alvorlige følger.

I fremtiden skal jeg bli sittende på fingrene mine. Jeg ser jo at innleggenes innhold uansett ikke blir lest, men kun tolket som personangrep, og ikke en mulighet til å faktisk lære noe enten av det jeg skriver (jeg henter bl.a faktastoff) eller ved å søke kunnskaper om det jeg hinter om og ber om forklaringer til.

marcello
28-06-2007, 12:45
insolita jeg synes ikke du skal sitte på fingrene dine.(:
Hadde ikke vært mye til diskusjons forum om ingen hadde gidda å diskutere saker og ting.Forøvrig er halve forumet her om alt mulig annet enn hest og det synes jeg er litt kjipt.
Den røde saltsteinen er laga for hester.jeg har noen hester som ikke rører den mens andre spiser den.Det er vel med hester som med folk at man føler et behov.

Forøvrig har jeg vært innom mixen og lest om hester som har fått flere DL med salt i døgnet og dette var i dette tilfellet Nordlandshester til tur/hobby bruk.Da er det også noen som har lest på forum at hester skal ha så og så mye salt.Jeg steiler av sånne innlegg for om det er et lite hobby dyr eller en høytytendes løpshest så er det et hav av forskjell.
For mange år siden jobba jeg med galopphester hos en av landets beste trenere.Løpshestene fikk en klype salt i foret hver kveld.Da blir mengden til en vanlig ruslebiff ganske liten.

lillekira
28-06-2007, 13:45
Insolita: ikke sitt på fingrene dine da. Er mange som faktisk leser det du skriver og har nytte av det. Jeg er iallefall en av dem ;)

Ellers er jeg veldig enig med deg i det du skriver.
Greit å komme med påstander om salt,for jeg har ikke nok peiling på slikt,og liker info om foringstips.
Men.... kommer man med en påstand bør den dokumenteres. Og dte at en hest blir til ett lewvende skjellett på 3-4 dager pga feil saltstein vil jeg gjerne ha "bevis" for,før jeg tar det seriøst.

Når det er sagt,stiller jeg spørsmålet til noen som faktisk "kan" svare...
Hvilken saltstein er best til hest?

tebj0
28-06-2007, 14:04
Jeg har fått satt opp forplan til hesten min hos en faglært forekspert og der skal hun ha 40g havsalt til dagen. Dette er en vanlig hobbyhest!

SafiraogMarthe
28-06-2007, 14:04
Oi fra Polen? Jeg var der de saltgruvene va og der solgte de sånne runde saltsteiner. Kanskje det var sånne himalaya-steiner ?

Lillekira: Hvilken saltstein er best til hest ? Det er nokk ganske individuelt fra hest til hest i grunn. Noen hester har ikke godt av så mye kopper å jern hvis det er tilsatt i foret, og trener heller mer mineraler så er hvit bra. Og i mitt og to andres tilfeller for tynne hester.
Rød er jo den mest brukte saltstein så jeg tror egentlig ingen saltstein er bedre en andre. Tror man må se det litt an på resten av forplanen til hesten å sånt :)

Seniora
28-06-2007, 14:08
Team-SafiraogMarthe; det er flott om du putter inn alder etter "Sted" i profilen din ;-)

SafiraogMarthe
28-06-2007, 14:18
Seniora: Har gjort det , men det vises ikke :/ Skal prøve på nytt ;p

SafiraogMarthe
28-06-2007, 14:20
Funka det ?

MariaR
28-06-2007, 14:22
Det gjorde det :)

Lopke
28-06-2007, 14:58
Insolita SKRIV!!! jeg lærer så mye..

Vil forresten tipse om en artikkel om salt og elektrolytter fra Equipage.. den er ganske så ny..

Bruker selv Himalaya saltsteinen, og Lopke liker den veldig godt. Dog varer den lengre enn de røde og hvite.

OT: men om kobber gjorde at man ble (eller ikke) tar av og blir skjelett på 3 dager så hadde nok akkurat disse pillene eksistert ifht fedmepolitikken idag på mennesker.. Har aldri selv hørt noe slikt. Dog kan Crom i enkelte tilfelle nedsette søthunger og mange eter disse med stor forventning :) Samme gjelder grønn te osv..

På mennesker er jo saltinntaket enormt ifht hva man egentlig trenger. Jeg har ingen belegg for å kunne si det samme om hest elelr om det har samme skadelige effekt på hest som på mennesker med for høyt saltinntak.. (om det bare skilles ut i urin osv)

Men jeg vil helt klart lære mer om dette. Da jeg ikke tilsetter salt i foret og har gått med en ide om at hesten selv tar det saltet den vil ha på steinen, og så må vi ikke glemme at det kanskje allerede er salter i kraftforet vi forer med?? Hvor stort er behovet da?

SafiraogMarthe
28-06-2007, 15:11
Lopke: I de fleste typer kr.for så er det tilsatt salt, så man burde kanskje heller være litt forsiktig me saltet ? Altså hvis hesten skal ha 40 gr samt per dag, at man heller gir 30 g hvis det er salt i foret? Slik at man ikke sprenger hesten med salt.. Man kan jo også ringe til produsentene at kr.fore å få vite ca mengde salt per kg kr.for?

Lopke
28-06-2007, 15:50
Det var det jeg mente ja..

Drue
28-06-2007, 18:41
Insolita: Se å få fingra frem fra under ræva og skriv.

Lopke: Det er desverre ikke nok salt i kraftfor til å dekke hestens behov. Derfor trenger den ekstra salt i maten. Den kjenner ikke på kroppen hvor mye salt den trenger. Akkurat som at du ikke kjenner at nå har jeg for lite bvitaminer i kroppen. Derfor vil den ikke kunne regulere saltbehovet sitt med en saltstein.
Igjen så klipper og limer jeg fra nyttige ting jeg har fått på skolen i foringsfag.

Natriumbehov
Natrium (Na) er det viktigste ekstracellulære kation og vik¬tig¬ste elektrolytt for vedlikehold av syre/base balansen og osmotisk trykk. Endogent tap av natrium for voksne hester på vedlikehold er beregnet til å være 15 til 20 mg/kg kropps¬vekt/dag (Meyer et al., 1984; Schryver et al., 1987). Dersom vi antar at natrium absorberes 100%, vil en 500 kg hest trenge 7.5 g natrium/dag. Dette vil dekkes ved å gi 20 til 25 gram salt (NaCl)daglig. Hard trening og varmt vær øker natriumbehovet, da hester kan tape store mengder natrium gjennom svette. Vår viktigste kilde for natrium er vanlig salt (NaCl).

SafiraogMarthe
28-06-2007, 20:31
Drue: Hun mente ikke at kun hesten skulle ha det den får igjennom kr.foret. Men at man skal være litt forsiktig med det. 10 gr mindre salt en hva som behøvs per dag, elns.

Drue
28-06-2007, 21:21
Når man regner ut forplan til hesten blir alt foret hesten får vurdert før man bestemmer saltmengden til hesten. Altså. Saltinnhold i alt kraftfor og grovfor for den saks skyld(er vel ikke så mange som "ensilerer" med salt lenger) blir tatt i betraktning og så bestemmer man hvor mye salt hesten trenger i tillegg for å få nok.

LisaFi
28-06-2007, 21:34
For å gå litt tilbake til noe Seniora (?) spurte om , så sjekker man greit om en hest får i seg nok vann (ikke er dehydrert i alle fall) ved å klype den i skinnet på halsen eller kjakan. Den bulen med skinn du lager skal trekke seg fort inn igjen om hesten har nok væske i kroppen. Blir bulen stående for mange sekunder, er hesten "tørr" og den behøver mer væske.
I slike tilfeller, med hester som beviselig drikker bra, men stadig er "tørre" i kroppen, vil man i alle fall tilsette mer salt i foret for å hjelpe hesten med å binde væska i kroppen. Salt i foret GJØR også hesten mer tørst..
For som mange har sagt før her- hestene klarer ikke regulere dette selv.

Dessuten er det veldig inviduellt hvor mye forskjellige hester svetter, selv om de går i nokså likt arbeid. Den ene jeg har er knapt nok svett under sela etter ei hard treningsøkt, mens den andre renner det skumtopper av etter oppvarmingsturen. Begge drikker bra og er friske og sunne. Men den som svetter mer HAR større behov for salt.

Sånn sett synes jeg det er skummelt å anbefale noen bestemt mengde til sånn og sånn hest i sånn og sånn arbeid. Hestens nyttegjørelse av det den faktisk får i seg varierer nemlig voldsomt, og avhenger også av andre faktorer.

Vi hadde for noen år siden faktisk ei hoppe som tok seg ut sånn i løp at hun ikke ORKET å drikke nok i dagene etter løpene, og som derfor holdt på å klappe sammen helt for oss i sommermånedene. Vi lurte i henne salt der vi kunne, o ghun hadde tilgang til rent, friskt vann 24/7 - men hun fikk ikke nok væske i kroppen alikevel. Henne endte det opp med at vi måtte væske opp dagen etter hver start, for at hun ikke skulle gå rundt og være "tørr". Så i løpet av de to varmeste månedene ble hun væsket opp av veterinær med saltvannsdrypp to- tre ganger - kan ikke starte så ofte med slike hester, samt at dyrlegens inngrep gir karenstid mtp dopingbestemmelser.

Jeg mener bestemt oppvæsking burde vært unntatt disse bestemmelsene, da det kun handler om å opprettholde normale tilstander i hestekroppen, og ikke om prestasjonsforbedring på unaturlig vis.

Det er ikke alt inne væskebalansen man klarer å regulere med salt.

Maiken k
28-06-2007, 23:44
Ikke.
De har ingen formening om hvor mye de trenger selv.

har du dette dokumentert da? det er mange forskjellige meninger om den saken..

Maiken k
28-06-2007, 23:48
Det er desverre ikke nok salt i kraftfor til å dekke hestens behov. Derfor trenger den ekstra salt i maten. Den kjenner ikke på kroppen hvor mye salt den trenger. Akkurat som at du ikke kjenner at nå har jeg for lite bvitaminer i kroppen. Derfor vil den ikke kunne regulere saltbehovet sitt med en saltstein.

jeg merker om jeg mangler b-vitaminer. jeg får tynnere hår og dårligere negler osv.. sånn er det med de fleste...

Therese
28-06-2007, 23:51
Men du føler da ikke at du har lyst på b-vitaminer? :lol:

Anniken B
28-06-2007, 23:57
Har ikke tid til å skrive så veldig mye, men at rød saltstein skal ha så stor virkning på forbrenninga er helt ukjent for meg, vil tro det er helt andre faktorer som spiller inn. Nå har jeg søkt på kobber og forbrenning hos hest i de fleste journalene jeg har tilgang på som student (det er ikke så rent få, og forøvrig så og si det eneste jeg regner som pålitelig nok kilder til å ta det for god fisk..) og finner ikke en eneste artikkel som tilsier at det skal være linka på noe vis.

Insolita har (nok en gang) skrevet mye av det jeg og mener, man bør være forsiktig med å komme med så bastante påstander uten noe mer kildehenvisning enn "dette funka for mine hester". De journalene jeg bruker som kilder er som regel basert på forsøk gjort på flere hundre hester, og flere ganger på forskjellig måte før forskerne tør å påstå noe, og til og med da oppgir de med hvor sannsynlig det er at det skjer, for hester er som kjent individer og det finnes såvidt jeg vet ingenting som 100% sikkert funker på alle.
Nå er jeg kanskje godt over snittet kildekritisk, men jeg synes alle kan bli litt flinkere til akkurat dette. ;) Da er det mye lettere å få en mer saklig debatt uten misforståelser der en mindre erfaren forumist drar hjem og forer Ponny-Petra med noe som slett ikke er bra for henne..

Ang saltbehov har vi vel hatt utallige diskusjoner på dette før, og jeg påstår fortsatt like hardbarka at hester ikke regulerer selv hvor mye salt de trenger. Kan lete fram mange artikler som støtter denne påstanden. Hesten min går på beite nå, og får betfor med salt hver dag for å få nok. I tillegg har han en (rød) saltstein, men den er mer for tidsfordriv og kos enn "nytte". ;)

~Anniken, i sommermodus

Cathrine og Lena
29-06-2007, 15:26
Insolita skriver;
Når det gjelder frekke kommentarer så kan jeg egentlig bare vise til mitt forrige innlegg, og tillegge: som man høster sår man.

Ja, er ikke det lett å glemme Insolita?

Men er det noen spes. forskjell på hvit og rød saltstein bortsett fra kobberet? Hvilken egner seg best til hest? Jeg kjøper hvit stein til mine...

insolita
29-06-2007, 18:57
Hvis du leser innleggene Cathrine så ser du at det er foretatt en sammenligning av innholdet av den røde og den hvite saltsteinen allerede (jeg har skrevet det). Hva folk velger å gi blir jo opptil enhver, og man må jo også se hva hesten får ellers av mat.

Ellers regner jeg med at du sikter til en annen greie, og der synes jeg faktisk at du bør høre med meg om hva som har skjedd om du skulle finne på å være interessert. Ting er ikke alltid slik det ser ut ser du...

Cathrine og Lena
30-06-2007, 14:03
Jeg siktet ikke til noe egentlig. Beklager, men jeg så ikke innlegget hvor du skriver om innholder\t i steinene. Falt lit ut inni der. Da skal jeg gå tilbake å lese:)