PDA

Se full versjon : Hvorfor står de midt i varmen?

Hanna
26-06-2007, 00:55
Lukas står på et beite rett ved stallen, med kupert terreng. Det består av to store åpne jorder som heller litt (bratt noen steder), med en bekk i mellom dem. Ved denne bekken er det trær, skygge og ly.

Når varmen og sola steker som verst, skulle man tro at de trakk ned i skyggen og til vannet. Men neida, alle hestene står i en klynge oppe ved porten og steker, hvor det hverken er vann eller skygge.

Hvorfor gjør de det?! Lukas er jo rett som det er svett når jeg tar ham inn...

den beste teorien på stallen hittil er at det er mindre insekter der.

(eller kanskje de soler seg?! :D )

RenateSJ
26-06-2007, 00:57
Dårlig overvåkningsmuligheter nede i dumpa ved trærne?
Men synes det høres rart ut ja

Marte+Quicky
26-06-2007, 21:34
Quicky står også i solsteiken, til tross for at ca halve beitet er skyggelagt:rolleyes: Aner ikke hvorfor, har lurt på det jeg også?

Mari
26-06-2007, 21:38
De vil jo bli brune de som oss!!

Seniora
26-06-2007, 21:38
Har hørt en teori om at når dyra står sånn i steika, så - er skyggen desto bedre, svalende og kjøligere når de endelig kommer seg vekk fra sola...

Astrid
26-06-2007, 21:47
De står kanskje med porten fordi de vil inn i en kjølig stall (og for å slippe unna insektene)..? Det gjør hvertfall min.. Spiller ingen rolle hvor varmt det er, når det var rundt 30 grader gikk han fram og tilbake ved grinda og ville inn.. Hesten var jo dyvåt av svette...!

idaoglinndi
26-06-2007, 22:05
Når det er aller varmest bruker hestene våre å stå ved porten og henge de også... Men like i nerheten av porten er det jo vann og skygge da. Men tror faktisk de står i solen...

Hanna
26-06-2007, 22:10
renate: de pleier å stå nærmere trærne og vannet og sånt om natta.. og da er det vel enda mer behov for "overvåkning".. hmm..
seniora: tenker de virkelig så langt (og dumt)? :p xD

Marte+Quicky
26-06-2007, 22:44
De står kanskje med porten fordi de vil inn i en kjølig stall (og for å slippe unna insektene)..? Det gjør hvertfall min.. Spiller ingen rolle hvor varmt det er, når det var rundt 30 grader gikk han fram og tilbake ved grinda og ville inn.. Hesten var jo dyvåt av svette...!

Min står som sagt i sola, men ikke ved porten, der er det nemlig skygge..

Marte+Quicky
26-06-2007, 22:45
De vil jo bli brune de som oss!!

:lol: De er jo brune! (Flesteparten hvertfall, ikke fjordingene kanskje, men min er i hvertfall:p )

Hanna
26-06-2007, 22:47
min får ikke bli brun, han skal være svart!! xD sikkert derfor han står der, for å bli bleket (=brun) og irritere meg.. :lol:

KatrineB
26-06-2007, 22:49
Firanka og Fenris gikk alltid ned i dalen hvor det var skygge midt på dagen når sola steikte, eller under et bestemt tre de brukte når det regnet.

Astrid
26-06-2007, 22:56
Min sin går ikke i ly når det regner heller han :rolleyes: Det eneste han tenker på er å få komme inn!

absinthe
28-06-2007, 21:43
merkelig fenomen det der!! våre hester står også midt i ei klynge, midt utpå jordet, midt i sommersteika!! :O