PDA

Se full versjon : Nyhet: WEBSTEVNER.. (Interdressage)

Lopke
25-06-2007, 22:28
Interdressage vinder indpas

Interdressage er måske fremtidens nye stævneform. Der er nemlig noget, der tyder på, at den form for konkurrence falder i mange rytteres smag. Her har man nemlig mulighed for at undgå stævne-nerver, men i ro og mag kan man optage en videosekvens på hjemmebane. Og sender man videoen ind, deltager man i konkurrencen om den bedste dressur-ekvipage.

Interdressage.com har just kåret den nylige vinder af den første konkurrence. Og det blev den britiske Lynn Pickering fra Staffordshire på sin 5 årige Midnight Magic. Men der afholdes jævnligt konkurrencer, og der er sågar mulighed for at vinde penge.

Lynn Pickering fortæller, at den "stævneform" var optimal for hende, uden chancen for forudindtagede bedømmelser, men med en enorm brugbar feedback fra panelets dommere og rådgivere.

Det program man skal ride til optagelsen er noget kortere end et rigtigt dressurprogram, udelukkende for at gøre det lettere for den, som skal filme med videokamera eller digital kamera, siger opfinderen til den nye konkurrenceform, Karina Hawkridge.

Hun tilføjer, at det er en fin måde at få prøvet sig selv og hesten af uden at være i rampelyset. For eksempel for unghesten, hesten, der er svær at læsse, nervøse heste, der er bange for tilskuere eller bare for at få faglig feedback fra panelet.

Læs mere på: http://www.interdressage.com/

Hmm.. nå er ikke jeg super stevnekåt, men dette kunne faktisk vært morro og prøvd ut da..;)

Filizity
25-06-2007, 22:58
spennende!!!

Hanna
25-06-2007, 23:21
litt morsomt da!

Reaper
26-06-2007, 17:13
Morsomt, men også vanskelig å få til!

Ihvertfall når man begynner å komme i de litt høyere klassene.
Det er jo en grunn til at det er så mange dommere o.l, det er jo for å se ting fra flere sider.

Man må jo også ha ganske grei kvalitet på kameraet for at man skal kunne se detaljene osv.

Også juksing da, det er nok mange dyktige folk til å redigere rundt omkring;)

bortsett fra dette, kunne det jo vært morsomt å prøvd, men tror ikke jeg ville tatt resultatene jeg fikk på disse stevnene så seriøst.

Lettere i sprang da..!

Roxira
26-06-2007, 23:32
Så kjekt da fopr folk som har hester som er vanskelige og laste, eller folk som ikke har mulighet til å komme seg noen steder pga mangel på bil og henger osv... Og folk med hester med stevne nerver eller seg selv med stevne nerver.

Tror nok dette kan bli veldig populært ja, for fatter hesten feil, så er det jo bare å begynne på nytt! Og har hesten en dårlig dag, tar vi det bare i morgen i steden.

Men tror også det kan bli utnyttet en del, er jo mange gode filmredigeringsprogram nå til dags!

Wilisia
26-06-2007, 23:44
må si jeg er noe skeptisk til det. Lett å jukse og sånn og vanskelig å få sett alt. Kamerakvalitetene vil ødelegge litt, og er ikke noe av pointet med stevner at det ikke foregår hjemme?

lafutura
26-06-2007, 23:45
Hørtes ut som en god ide!!!
Er vel vanskeligere å jukse med film enn med bilder vil jeg tro ;) Samtidig så kan man jo klippe da, sånn at man får satt sammen programmet av flere gjennomridninger, men de har vel sikkert regler for slikt og.
Og supert for de som har lang reisevei til stevner, eller som ikke vil være i rampelyset som dere sier. Og det gir jo dommeren bedre mulighet til å vurdere ekvipasjen da man kan stoppe filmen eller spole frem og tilbake. Dessuten bedre tid til å gi tilbakemelding, ikke minst. Og for rytterens del kan man ri programmet flere ganger, og ta ut den gangen man fikk det til best:)

lafutura
26-06-2007, 23:50
Får ikke til å se videoene :( har quicktime, men vil ikke funke!

Sabina & Pedro
26-06-2007, 23:57
Funker her, vertfall ved kl. snart 24.00

Roxira
27-06-2007, 00:07
Man blir jo i rampelyset da, når hvem som helst kan se videoen i lang tid etterpå på nett...

Trodde man skulle sitte ned i arbeids trav jeg, men her sitter de lett... Der hadde jeg fått feil iallefall om jeg ikke hadde sett videoene.

Noen som vet hva HC betyr, sto på hun ene at hun ikke var med i klassen pga HC.

lafutura
27-06-2007, 22:35
Jeg fikk det til til slutt. Noe galt med quicktime på pcn min.

Roxira: Det ligger egne programmer ute på nettsiden som skal ries.

Lopke
18-01-2008, 18:28
Første online dressurpriser uddelt
Interdressage.com har just afholdt deres allerførste prisudeling efter sitet's allerførste leveår. Grundlæggerne af det ganske revolutionerende tiltag indenfor ridesporten bedyrer, at det har været en ubetinget succes. Siden den 25/9 sidste år, hvor interdressage afholdt sit første online stævne, med vinder Lynn Pickering på den kun 5 årige Midnight magic, har stævneformen vundet udbredelse til flere forskellige lande.

"Flere og flere og flere nationaliteter har fået øjnene op for denne anderledes og måske også mere komfortable stævneform", fortæller grundlægger, Karina Hawkridge fra England. Ved årets prisuddeling var der ryttere fra lande som Ungarn, Østrig og Irland blandt de nominerede, og der forventes at komme mange flere til i løbet af 2008. De første priser er således uddelt til de højest placerede ryttere i de forskellige klasser.

Bedst placerede junior i Intermediate blev Kelly Jackson og ponyen Apache, som opnåede 68,81%. Den højst placerede seniorrytter blev Gill Lygo- Hackett fra Sussex med sin hjemmeavlede hest Merlin. Parret opnåede hele 81.82% og kunne "tage hjem" med en online-pris for den præstation.

De første kvalifikationsklasser er allerede på vej med en række nye tiltag, blandt andet en ny klasse "Style and Performance", oplyser Karina Hawkridge.

Læs mere her: http://www.interdressage.com/

Fakta: Allerede i sommers fusionerede Interdressage.com med dens søster på nettet nemlig Audiodressage.com, og er altså baseret på, at man downloader et dressurprogram på sitet, som er noget kortere end et konventionelt program. Herefter sender man et klip ind til bedømmelse, som vurders af et hold uddannede dommere. Der er pengepræmier at vinde i særlige klasser. Grundlæggerne lister selv en række fordele op ved netop dette særlige stævnekoncept:

-Man undgår stævnenerver, da man ikke er i rampelyset.
-Man kan vælge at sende det bedste videoklip.
-Man undgår at læsse en stesset hest.
-Man undgår at bekymre sig om transport.
-Man kan undgå evt. forudindtagethed hos dommere.
-Man kan prøve sin unghest af.
-Man kan få en uvildig bedømmelse og samtidig være "anonym".
-Man kan prøve sine evner af, selvom man har hørevanskeligheder, da programmet fås

til MP3.
-Man kan prøve formen af inden det store stævne

Interdressage nu også med lydDen populære Interdressage.com har netop fusioneret med en anden dressurportal, nemlig Audiodressage. Sammen kan de give alle dressurryttere de optimale betingelser, hedder begrundelsen fra begge onlineportaler.

Interdressage er et relativt nyt fænomen, som heste-nettet i Maj måned beskrev som fremtidens mulige nye stævneform. Her kan rytteren nemlig helt undgå de såkaldte stævnenerver, men alligevel blive kvalificeret bedømt. Pointen er, at man sender sin videooptagelse af sit ridt ind efter at have downloadet dressurprogammet, så deltager man på lige fod med en række andre ryttere på forskellige niveauer.

Nu er chancen således for at man samtidig kan få testen som lydbånd, hvilket muliggør at man kan anvende dressurprogrammet i sin Ipod eller MP3 afspiller imens man rider.

Grundlæggerne bag både Audiodressage og Interdressage lister en lang række fordele op for den nye stævneform. Blandt andet mener de, at det kan være en fordel for ryttere med hørevanskeligheder, unghesten, ryttere der arbejder meget alene med hesten, heste med transportvanskeligheder, ryttere med stævnenerver eller bare for ryttere, der gerne vil teste formen inden det store stævne.

Shadowfax
18-01-2008, 20:12
Pff.. vil nå heller se det live jeg ;)

Men de skal ha for ideen ;)

RenateSJ
18-01-2008, 21:27
Regner med de fleste der er engleske. Må si de sparker fælt med beina de fleste jeg så video av. Ikke noe klemming, ut med beinet og smele inn i siden på hesten. Så veldig, øh profft ut :roll:

insolita
18-01-2008, 21:40
Hvor ligger de videoene? *blind*

RenateSJ
18-01-2008, 23:56
Pågående konkurranse finner du "midt på" forsiden. Små bilder merket klasse 1-4.

Hva slags klasser og program de rir finner du under "terminlistene" Schedule.

Det var noe som heter Videoarchive og. Regner med det er fler videoer der

zorgan
18-03-2008, 17:44
Fikk veldig lyst å prøve jeg. Men blir alle videoene publisert? Ser jo egentlig ikke sånn ut, hvis det ikke er jeg som ikke finner alle da.

Lopke
18-03-2008, 18:35
jeg kunne og tenkt meg å prøvd det ja!!

Hegepii
14-04-2008, 14:05
Tror nesten jeg vil lage en video å sende inn jeg... :p veldig lyst iallefall!

Roxira
19-10-2008, 02:50
Er det noen som har prøvd å vært med på dette?

MonaB
10-06-2010, 12:08
Bumper denne litt jeg:) Virker som dette har blitt mer populært, og jeg hører stadig om folk som har prøvd føler jeg:p Noen her inne som har hatt lag og sendt inn?

Birre
10-06-2010, 12:28
Bumper denne litt jeg:) Virker som dette har blitt mer populært, og jeg hører stadig om folk som har prøvd føler jeg:p Noen her inne som har hatt lag og sendt inn?

Mie (Jinx) her inne har gjort dette noen ganger og er vel i gang med lagkonkurranse.

Selv synes jeg det er en super idè for de som av ulike årsaker ikke kommer seg rundt på stevner.

Bea
15-06-2010, 22:02
ser jo helt tragisk ut ! Den som leder har 77 prosent og sitter kakker den stakkars hesten konstant med sporene saa den loper bare rundt vifter med halen, hun satt til med rykket den tydlig i munnen over diagonalen. Saa ogsaa en kaldblods til 69 prosent som bare jogga rundt med hodet i vaeret.

Bea
16-06-2010, 11:48
Kan du sende pm med video og evt stallnavn ? Bor ikke saa langt unna nederlandske grensen og har hestevetrinaer i familien ;)

Jinx
07-07-2010, 22:59
Jeg har ridd Interdressage i noen måneder nå og jeg synes det er supert. Det gir meg et mål med ridningen min, og gjør at jeg har noe å se fram imot. Jeg har ikke mulighet til å komme meg på noe særlig stevner da jeg ikke har bil, så Interdressage er flott for meg som er et konkurranse menneske.

Dere som reagerer på prosenten skal vite det at scalaene på Interdressage er satt litt annerledes enn på norske dressurstevner. Men jeg vil og si at de er flinkere til å bruke scalaen enn mange norske dressurdommere som virker som de er redde for å gi noe høyere enn 7'ere.
Interdressage programmene er på forskjellige nivåer og de har klasser sånn at de som er rimelig ferske skal kunne starte og. Noe som fører til høyere rekruttering og deltagelse. Kanksje noe NRYF burde tenkt på!
En annen ting som er bra med Interdressage er at det er en billig konkurranse form. Du slipper reise utgiftene, og nå som rytterforbundet smeller på mer og mer avgifter, så er det et velkomment alternativ.
Skulle jeg ha reist ut på distrikt stevne (som jeg kanskje får til 2 ganger i året), så hadde jeg måttet ut med ca 2500 kr bare i avgifter til NRYF før jeg i det hele tatt fikk betalt for selve klassen.

Det er nok mulig å lure dommerene i Interdressage, men jeg tror det skal være svært vanskelig da de har en storskjerm med høy oppløselighet som de ser videoene på. De kan også starte og stoppe, og se gjennom flere ganger, så jeg tror ikke det er så lett.

En annen ting er at man får ridetekniske tips og øvelser på tilbakemeldingen som man kan bruke for å bli bedre som rytter og få et bedre samspill med hesten.

Jeg er veldig glad for at jeg oppdaget Interdressage, og jeg håper fler benytter seg av det. For det er faktisk veldig gøy!

Lopke
07-07-2010, 23:41
Det skal prøves når jeg kommer igang igjen.. er jo en fin måte å få tilbakemeldinger på uten å bli "sett" av alle og har man stevne nerver er det bare å utsette litt... og prøve igjen.

Og ingen kan ta stygge bilder av deg :D

Dressur_dressur
08-07-2010, 12:47
Hm, syns det var litt vanskelig å få et skikkelig inntrykk fra mange av videoene jeg. Filmet langt i fra, ekvipasjene ble veldig små og vanskelig å se.

Edit: Oppdaget at jeg kan jo dobbelklikke og se i stort format :p SmartAss!

Jinx
08-07-2010, 21:52
Ja, det kan man. Men som sagt så ser ikke dommerene filmene i det formatet som ligger på nettsiden, så de ser ting mye bedre!

Kaktusen
08-07-2010, 22:31
Eg synes ideen er kjempepositiv ! :)

Knallkjekt at folk kan få ei bedømming på dette viset på ein rimelig og lettvindt måte, det er jo ikkje alle som har lyst, ønske om eller mulighet til å reise på stevner men som alikevell ønsker bedømming utenifra.

Eg skal tipse venner og kjendte om sida ihvertfall, ein treng jo ikkje ta alt blodseriøst, det er mulig å tenke utenfor boksen i ridning og jo :)
Enno meir spanande hadde det sjølvsagt vore om eg kunne ha konkurert i mi grein der inne og, for for min del blir det aldri aktuellt å reise på eit ekte stevne.

Lopke
08-07-2010, 22:35
Veldig enig. Slik jeg tenker og.
Hva er din gren forresten?

Kaktusen
08-07-2010, 22:54
Kjøring :)

Eg konkurerer som nevnt ikkje sjølv, eg groomer for ei venninde så ofte eg greier på stevner og heime, men for meg stopper det seg opp om eg sjølv blir bedømt.
Det kombinert med andre ting gjer at eg ikkje starter eller trives spesiellt godt på kurs med masse folk.
Alikevell brenn eg veldi for dresuren og arbeidet med ein godt kjørt eller ridd hest, så noko slikt hadde vore heilt supert.

Okke som så er det jo eit veldi bra opplegg da virker det som !

Jinx
09-07-2010, 20:07
Jeg tenkte at siden det er litt interesse for Interdressage her, så kunne jeg ta dere med på min start denne måneden. Fortelle litt om hvordan jeg gjør det og hva jeg tenker osv.

Jeg startet ikke noen klasse i juni, så jeg kikket på juli's klasser med en gang de kom ut for å finne ut hva jeg skulle ri.
For å finne klassene går man inn på Schedule & Entry form og velger riktig måned.
Da jeg kikket på testene så jeg at det var en som kun var for rideskole elever (klasse 1), altså ikke noe jeg kunne være med på.
Klasse 2 og 3 var ikke interesange for testene er for enkle/kjedelige synes jeg. Klasse 4 var en mulighet. Klasse 5 er en sprang stil test. Det er ikke noe for oss ettersom Sali mener at sprang skal gjøres i gallopp og helst fort, overganger er for pyser. Klasse 6 var heller ikke noe vi kunne stille opp i da det var en horsmanshiptest, og når jeg begynner med sånt stiller hun seg bare opp å ser dumt på meg. Klasse 7 og 8 er showing klasser, dvs at du og hesten skal se prikkfrie ut. Fletter, blank hest, hvite bukser, ridejakke osv. (Om du vil vinne). Så mye jobb orker jeg ikke i sommervarmen.

Dermed bestemte jeg meg for å melde meg på i klasse 4. Starter Plus C :)

Jeg fikk i dag overtalt pappa til å ta en svipptur i stallen mens han var på hytta, slik at han kunne filme. (Det beste om du vil drive med interdressage er å få med seg en annen på stallen slik at dere kan hjelpe hverandre med å filme).
Jeg red gjennom testen etter oppvarming. Ponnien fungerer ikke optimalt om dagen, er fryktelig stiv i høyre galloppen og dum i munnen, men er fornøyd med resultatet. Jeg liker å ha musikk på filmen min, så spilte musikk mens jeg red.
Lastet opp filmen på youtube når jeg kom hjem...

http://www.youtube.com/watch?v=toFnXN50uaY

Når det er gjort (har slitt med youtube før så melder meg aldri på før filmen er i orden) går jeg nederst på juli siden og klikker på enter ved min klasse. Så fyller jeg ut påmeldingsskjemaet og klikker meg videre så jeg godkjenner påmeldingen. Så skal jeg betale, man kommer inn på RBS world pay. Fungerer flott. Fyll ut detaljer fra feks visa kort. Klikk videre, jeg kommer så på bank ID siden så jeg må ha duppeditten med sikkerhetsnummer osv. Fyll inn det, så er alt klart.

Du vil nå få en e-mail med en kode på fra Interdressage, det jeg gjør er at jeg bare svarer på den mailen, legger koden i svaret pluss linken til filmen min.

Du kan og skrive i mailen om du ønsker tilbakemelding fra instruktøren eller ikke. Jeg ønsker ikke det for jeg har min egen instruktør som jeg rir for, og da blir det litt mindre jobb for dem.

Nå er jeg påmeldt, dersom dere ønsker det kan jeg komme med bedømmingen og slikt når jeg får den.

Birre
09-07-2010, 20:15
Men hvorfor rir du i sprangsal når du har ny dressursal? Og hva er dette for klasse? LC?

Jinx
09-07-2010, 20:21
Jeg rir i sprangsalen fordi jeg ikke klarer å ri skikkelig i dressursalen enda (DET GJØR VONDT) og da blir jeg hengende i tøylen og klarer ikke bruke bena skikkelig. Så vi får ta det etter hvert. Det er ca Lett c nivå ja.

Bea
09-07-2010, 21:14
Personlig likte jeg ikke hva jeg saa fremdeles, vinner ved å røske i munnen ?? Gidder ikke finne igjen linken.. Tror det bare er en måte tjene penger på, man tjener penger hvis folk er fornøyde, folk er fornøyde med bra score. Samme som noen trenere gjør, ros folk i skyene og du får fort mange kunder..

Jinx
09-07-2010, 22:18
Bea: Man skal aldri kritisere noe før man har prøvd det selv. Det er veldig lett å være negativ til alt og aldri prøve å se noe positivt i noen ting. Personlig synes jeg det er bra, og det er mange verden over som trives kjempegodt med denne konkurranse formen. Det er et alternativ til oss som ikke får reist ut å starte. Det at du har sett en klasse hvor en røsker i munnen betyr ikke det at det er representativt for nettstedet. Det som er bra er at disse mindre flinke rytterene faktisk våger å starte og de får TILBAKEMELDINGER på ridningen sin, grundigere enn de fleste norske dressurdommerene.
En annen ting er at dømming er veldig individuelt også om du sitter på en stol og ser det live, bare se på de klassene som har flere dommere. Var på nordisk selv her forrige helg og der varierte prosenten med 5% fra den laveste til den høyeste karakteren. På interdressage er det hvertfall samme dommer som dømmer hele tiden, så man kan se om ting forandrer seg til det bedre eller værre på en enklere måte.
Om dette ikke er noe for deg, helt greit! Men ikke si at det ikke kan hjelpe andre, det har du ikke forutsetning til.

Birre
09-07-2010, 23:53
Jeg rir i sprangsalen fordi jeg ikke klarer å ri skikkelig i dressursalen enda (DET GJØR VONDT) og da blir jeg hengende i tøylen og klarer ikke bruke bena skikkelig. Så vi får ta det etter hvert. Det er ca Lett c nivå ja.

OK, jeg var nysgjerrig.:)

Jinx
10-07-2010, 01:11
OK, jeg var nysgjerrig.:)

Det er lov:D

NinjaChristin
11-07-2010, 18:15
Vi var med pålagkonkurransen i juni, og jeg synes det var spennende å vente på bedømningen. Pluss for at det er en god mulighet for å få med seg noen i stallen for å filme, slik at man også får sett sin egen ridning. Lærerikt for seg selv, samtidig som dommeren gir gode tips tilbake :)

Jinx
22-07-2010, 01:39
Jeg har nå fått prosenten min og dommerprotokoll dersom noen er interessert så kan jeg legge det ut her, slik at dere kan få en anelse av hva slags tilbakemeldinger man får. Men jeg gjør det bare dersom det er interesse for det.:)

Hanna
22-07-2010, 02:02
jeg vil gjerne se!:)

Akvinn4ever
22-07-2010, 03:22
Jeg vil også gjerne se :)

Jinx
23-07-2010, 11:44
OK, her er mitt score for denne testen http://www.youtube.com/watch?v=toFnXN50uaY

Jeg er fornøyd med testen, og fornøyd med prosenten. Dog litt usikker på hvorfor jeg fikk 5% dårligere på en test som er mye bedre enn forrige test på dette nivået. Skjønner heller ikke hva hun som kom 2% over meg (så langt) gjorde som var så mye bedre... men sånn er det jo å starte stevner:)
Jeg skjønner kommentarene til dommeren om at hun må åpnes i formen, noe jeg jobber med, men de dagene hun er tung (som her) legger hun seg ofte slik og det er ikke så lett å få henne opp foran. Ang tipset om overgangene fritt skritt til mellomskritt så sier hun motsatt av det treneren min sier, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.:cool:

STARTER PLUS C

NUMBER FINAL SCORE 162.5
NAME AND AGE OF RIDER IF 18 OR UNDER; Mie Ulrika Bergskaug % 73.86%
NAME AND AGE OF HORSE; Moelgwyn Sali
JUDGED BY; G MILLS
TIPS AND ADVICE BY;K HAWKRIDGE
MOVEMENTS MAX. MARK JUDGE’S MARK
1 A enter at working trot C track right. 10 8 Smooth and balanced turn onto centre line – very straight – good bend through C just slightly over bent
2 M to F shallow loop 5m in from the track working trot 10 7 Slight loss of quarters on change of bend but goo rhythm shape and size to loop
3 A circle right 20m diameter working trot on returning to A medium walk to K 10 7.5 Rhythmical trot – good shape and bend to circle – transition to walk cold be a little more forwards
4 K to B change the rein free walk on a long rein. B medium walk to M 10x2 13 Smooth turn through K – could take contact down more smoothly – could relax more through top line and show bigger over track – losing rhythm and straightness a little in return to medium walk
5 M working trot to H. H to K shallow loop 5m in from the track working trot. 10 8 Smoot transition – good rhythmical trot – good shape and bend to shallow loop
6 Between A and F working canter left. B M C H E working canter left 10 7 Canter transition could be clearer – a little tense in canter but rhythmical
7 E commence circle left 20m diameter working canter. Between B and the centre line working trot. 10 7 Could be a little softer to the inside on circle but good shape and bend – nice rhythmical trot
8 Between centre line and E medium walk. 10 7 Smooth walk transition just could be a little more relaxed
9 E half circle left 10m to X. X half circle right 10m to B medium walk. 10 7 Good shape and nice bend to half circles just losing rhythm a little at times
10 Between B and F working trot, between A and K working canter right 10 7 Smooth forwards trot transition- a little hurried into canter
11 E H C M B working canter right 10 7.5 Rhythmical just could be a little softer through top line
12 B commence circle right 20m diameter working canter. Between centre line and E working trot, continue on circle right to B. Working trot to A 10 7.5 Good shape and quite nice bend to circle – rhythmical trot
13 A down the centre line. X halt immobility salute, leave arena free walk on a long rein 10 8 Smooth turn onto centre line – straight on centre line into square halt
14 Regularity and rhythm of paces 10x2 15 Regular and rhythmical just could show bigger over track in free walk
15 Impulsion desire to move forwards. Elasticity of steps and suppleness of back. 10x2 15 Good impulsion with some nice bend shown
16 Submission. Acceptance of aids, confidence, balance, lightness and ease of movements. 10x2 15 Working into an established outline just a little tense at times
17 Position of rider and correct application of aids
10x2 16
Well ridden throughout just encourage him to relax and soften a little more especially in canter – well done a lot to like

Total score
220 162.5

Tips and advice.

A well ridden, consistent and rhythmical test. He has a lovely way of going and is very responsive to your aids. Just a very minor observation. When preparing for the transition from free walk to medium walk try and gradually take up the contact focusing on maintaining a ‘communicative’ and elastic feel on the reins as you re take the contact working the outline throughout being careful not to allow him to raise his head as you make the transition from free to medium walk. Try and make this transition smoother and clearer eliminating the slight tendency for him to hollow the outline between the 2 types of walk.

Be careful not to allow him to ‘close up’ through his throat too much – especially in canter. He could just be encouraged to take the contact slightly more forwards with a softer more relaxed top line. Try opening your fingers on the reins a little or try allowing your hands forwards slightly to encourage him to work softly forwards but without losing the roundness to the outline.

A lot to like and a pleasure to watch- well done.
scoring explained; 0=not performed. 1=very bad. 2=fairly bad. 3=bad. 4=insufficient.5=sufficient 6=satisfactory .7= fairly good. 8= good. 9=very good. 10= excellent. Half marks may be used

Iberica
23-07-2010, 12:48
Åh, dette høres jo kjempekjekt ut! =) Og tusen takk for at du la ut bedømmingen åpent på nett =) Gratulerer med resultatet