PDA

Se full versjon : Avtegn styrt av gener?

Torhild
25-06-2007, 11:54
I hvor stor prosent er avtegn styrt av gener? Katie har masse avtegn, barnefaren en stjerne på 1 cm, føllet deres fikk midt i mellom. Et føll på stallen har en stjerne på ca 6 cm, som er en tro kopi av morens. Et annet føll har et digert bred bliss, som igjen er tro kopi av farens.

Er dette noe som stort sett alltid blir arvet? Kan mange regne på avtegn-prosent på samme på måte som fargekombinasjoner, altså at bedekker du den med den blir det slik, mens den med den blir slik???

Vilde
25-06-2007, 12:19
Jeg har sett flere avkom etter Zalmiak Firfod som har hatt akkurat samme avtegnet som sin far så avtegn må jo være "rimelig arvelig. På den annen siden har jeg og sett tilfeller der to fjordinger uten avtegn har gitt avkom med avtegn. Så vidt jeg vet er det fortsatt mye man ikek vet om avtegn på hest, men det er sikkert mange her som vet mye mer enn det jeg gjør ;-)

Therese
25-06-2007, 12:23
Men dette med hvitt på Fjorhest er vel noe som bare kan dukke opp etter mange ledd, som f.eks. at to hvite mennesker plutselig kan få et farget barn.

Vilde
25-06-2007, 12:25
Hæ? Kan to hvite mennesker plutselig få et farget barn? Da ville jeg vel hatt en mistanke om at det var noe muffins...

Helle
25-06-2007, 12:42
Vet ikke helt om to hvite mennesker kan få et farget barn, men to personer med brune øyne kan i hvert fall få et barn med blå øyne, selv om genet for brune øyne er dominant.

juliekj
25-06-2007, 12:47
Vet ikke helt om to hvite mennesker kan få et farget barn, men to personer med brune øyne kan i hvert fall få et barn med blå øyne, selv om genet for brune øyne er dominant.

Grunnen til at to med brune øyne kan få barn med blå øyne er jo nettopp FORDI at brune øyne er dominant...

Så et barn som får gen for brune øyne fra mor og blå øyne fra far (f.eks.) vil få brune øyne. Men har fortsatt et gen for blå øyne som han/hun kan gi videre til sine barn igjen. Blå øyne kan derfor ligge "skjult" i flere generasjoner til man får en kombinasjon hvor et barn får gen for blå øyne fra både mor og far = blå øyne på barnet.

Hvordan det er med avtegn på hest aner jeg ikke, men hadde vært interesant å se om noen klarte å finne no forskning på det.
Skal leite litt og se om jeg finner noe via google jeg... :lol:

jilmavi
25-06-2007, 12:50
Kvite avteikn er veldig kompliserte. Me veit ikkje kva for gener som ligg bak, men i dei aller fleste tilfelle er nok avteikn polygenetiske eigenskaper, det vil seie at det er flere gener som spiller inn. Samstundes virker det som om kvitt har lettare for å breie seg ut på raud grunnfarge enn på svart og brun. Teorien er at alle kvite avteikn er uttrykk for eit pintoanlag. (Pinto = kvitt mønster, flekkvis fråvere av pigment). Me veit om fire mønstre, det finst kanskje fleir, men dei ter seg ganske ulikt. To av dei er enkle dominantar, eit er ein inkomplett dominant, og det siste er så komplisert at det fortener eit heilt innlegg :)

Men kvite avteikn på dei fleste varmblods- og fullblodsrasar skuldast sabino. Typisk er bles som kan bli store (men med brune auge) og strømpar som sluttar i ein spiss foran på bakbeina. Kvite flekker på kjeven og på magen er òg vanlege. Eit gen har blitt isolert, SB-1, og eg trur det er ein enkel dominant. Men det er veldig vanskelig å seie noko om kor store avteikna blir, for sjølv om nedarvinga av eit gen er kjend, så finst det mange andre faktorer som speler inn.

Kort sagt: kvite avteikn er i aller høgste grad arveleg, men det er omogleg å forutsjå kor mykje kvitt eit føl kjem til å få.

Det at kvite avteikn sprett opp blant fjordingane, skuldast at det kvite anlaget i den rasen er anten recessivt, eller meir sannsynleg polygenetisk, eller begge deler. Samstunder har ein gjort sitt beste for å luke ut kvite avteikn i dei seinare åra, men det er jo umogleg å bli kvitt dei fullstendig så lenge det ikkje er ein enkel dominant som står bak, og det ikkje er isolert noko gen som ein kan teste for.

Therese
25-06-2007, 12:53
Hæ? Kan to hvite mennesker plutselig få et farget barn? Da ville jeg vel hatt en mistanke om at det var noe muffins...

Etter hva jeg har hørt og lært fra de som har gått helse og sosial så. Uten at det er noe muffins, bare at de har genene langt baki..

jilmavi
25-06-2007, 12:59
Etter hva jeg har hørt og lært fra de som har gått helse og sosial så. Uten at det er noe muffins, bare at de har genene langt baki..

Det er jo litt meir komplisert med hudfarge enn hestefargar. Men var det ikkje ei sak for nokre år sidan der to foreldre som var halvt svart og halvt kvit fekk tvillingar der den eine var lys og den andre mørk? Her står det (http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=377839&in_page_id=1770&in_a_source=&ct=5). Det var vel sant? Men det er veldig sjeldsynt!

Therese
25-06-2007, 13:05
Tipper både hestefarger og hudfarger er noe mer komplisert enn det jeg klarer å forstå ;) Her (http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/03/17/364168.html) var en artikkel fra dagbladet, men om det er sant vet jeg ikke.

Sabina & Pedro
25-06-2007, 22:11
Hvordan forklares dette:

Faren til Pedro er bl. paint, fullblods, araber, vb - generelt er dem ikke 100% sikker, men han er -hva kalles det når pintoene alltid gir flekkete avkom? Homos... et eller annet.

Moren er varmblods, stjerne og kanskje 1-2 hvite koder, ganske lave.

Pedro blir født ensfarget, veldig bra -jeg foretrekker ensfarget med avtegn en pinto he he. Han er den eneste av MANGE hester som blir født ensfarget, nei nylig nå ble det født også et ensfarget -nesten prikk likt Pedro!! Fikk helt sjokk.
Begge har ulike ¨mødre¨, tror jeg må sjekke om dem har noe felles lengre bak. Og ikke for å glemme pinto halen hans, er det ¨vanlig¨ at ensfarget hester fra pinto, får hvit-pinto hale?

Pedro har to høye bak sokker, 2 hvite koder på frambeina, stjerne og snipp, og en brun flekk-runding nedenfor hasen.
Rart, men veldig interessant med avtegn!

Ser at mange svarte hopper avler veldig like avkom, sett flere som er prikk lik moren.

Torhild
25-06-2007, 22:45
Her er et bilde av tydelige like gener. Mor og sønn av rasen New Forest. Begge er mørke brune nå (selv om følet er lyst på bildet), har ingen sokker og prikk lik stjerne...

http://i10.tinypic.com/539m25c.jpg

Torhild
25-06-2007, 22:52
Her er en annen mor og føll av rasen Connemara. Begge har nå helt lik farge, ingen hvite ben og noen få hvite hårtuster i pannen bare....

mor
http://i18.tinypic.com/6f97wiv.jpg

sønn
http://i15.tinypic.com/6bjnplj.jpg

jilmavi
25-06-2007, 23:19
Hvordan forklares dette:

Faren til Pedro er bl. paint, fullblods, araber, vb - generelt er dem ikke 100% sikker, men han er -hva kalles det når pintoene alltid gir flekkete avkom? Homos... et eller annet.

Moren er varmblods, stjerne og kanskje 1-2 hvite koder, ganske lave.

Pedro blir født ensfarget, veldig bra -jeg foretrekker ensfarget med avtegn en pinto he he. Han er den eneste av MANGE hester som blir født ensfarget, nei nylig nå ble det født også et ensfarget -nesten prikk likt Pedro!! Fikk helt sjokk.
Begge har ulike ¨mødre¨, tror jeg må sjekke om dem har noe felles lengre bak. Og ikke for å glemme pinto halen hans, er det ¨vanlig¨ at ensfarget hester fra pinto, får hvit-pinto hale?

Pedro har to høye bak sokker, 2 hvite koder på frambeina, stjerne og snipp, og en brun flekk-runding nedenfor hasen.
Rart, men veldig interessant med avtegn!

Supert døme! :D Faren til Pedro er homozygot for tobiano, det vil seie at han har to kopiar av genet. Tobiano er eit dominant gen, så om hesten har ein kopi, vil det alltid visast. (Spesiell blanding, dog, korleis greidde han å bli homozygot?)

Pedro er ikkje einsfarga. Han er minimal tobiano. Ein hest som er homozygot tobiano, kan jo berre få tobiano avkom! Pedro har kvitt på alle fire beina og sannsynlegvis ein kvit flekk på halen. Det er faktisk ganske uvanleg å sjå ein så minimal tobiano. No har han jo ganske mykje kvitt på bakbeina, men veldig lite fram. Oftest har ein minimal tobiano fire strømpar, kanskje litt kvitt i halen, eller ein kvit flekk på manken.

Kvifor Pedro har så lite kvitt, det veit eg ikkje. Ein teori er imidlertid at det finst gener som hindrar det kvite i å spreie seg, og gener som hjelper det. Då er det kanskje ikkje så rart likevel. Varmblodstravarar har sjelden store avteikn, så sjølv om det finst kvitt i rasen (som sabino), eller du blandar inn kvite mønstre, blir det kvite begrensa av desse genene. Det kan forklare kvifor nokre hestar får meir eller mindre kvitt enn ein skulle tru ved å sjå på foreldra.

Sagitaria
25-06-2007, 23:21
Mora til Boreas har ikkeno avtegn i panna (husker ikke om hun har sokker nå..)
men Boreas har omtrent samme stripa nedover nesen som sin far, men faren har større "stjerne"..

Helsøstra til Boreas har fått akkurat samme sokker som han har bak, men ingenting i ansiktet. Halvbroren til Boreas (etter samme far, og mødrene deres er halvsøstre *puh*) er blakk som en fjording! Ål i man og hale og greier..(iallefall sist jeg så han..) og dette er liksom kaldblodstraver da!!

Må jo nevnes at det er borka far på disse da...
Men skvatt godt når jeg skulle studere bildet av faren og kjente igjen avtegnene..er jo ikke akkurat noe som "alle har".

Kan jo legge til at i mor-slekta er det forvokste hester som gjelder.
Mora er 1.59. Har avlet en på 1.57, ei på 1.63 (+ ei som jeg ikke har "styring på)
Boreas som er godt over 1.55 og gror enda!(høy bak igjen..) og søstra var RIMELIG svær til åring å være når jeg så henne i påska.. Far på de to siste er bitteliten. Så her har de tatt etter mamma alle sammen...

Jeg har sett mange kaldblodstravere etter Lome Elden med blå øyne, og der har jeg også sett noen med litt spesielle avtegn (litt paint-aktig, ikke helt vanlig kaldblodsfarger! Kjempefine!)

Veldig spennende tema dette egentlig. :)

jilmavi
25-06-2007, 23:51
Helsøstra til Boreas har fått akkurat samme sokker som han har bak, men ingenting i ansiktet. Halvbroren til Boreas (etter samme far, og mødrene deres er halvsøstre *puh*) er blakk som en fjording! Ål i man og hale og greier..(iallefall sist jeg så han..) og dette er liksom kaldblodstraver da!!

Må jo nevnes at det er borka far på disse da...
Men skvatt godt når jeg skulle studere bildet av faren og kjente igjen avtegnene..er jo ikke akkurat noe som "alle har".

...

Jeg har sett mange kaldblodstravere etter Lome Elden med blå øyne, og der har jeg også sett noen med litt spesielle avtegn (litt paint-aktig, ikke helt vanlig kaldblodsfarger! Kjempefine!)

Veldig spennende tema dette egentlig. :)

Er dei reinrasa kaldblodstravarar? Og har han ekte ål, den "blakke"? Det er mogleg, eg såg ein gong ein blakk kaldblodstravar. Blakkgenet finst i nordsvensken, så det kan hende at det framleis finst blakk i ei linje som har overlevd frå gamalt av. Men om det ikkje finst noko svensk blod (eller fjordingblod!) baki der, så trur eg heller det er snakk om countershading, altså falsk ål.

Blå auger og store, kvite felter/bles/sokkar hjå kaldblodstravarar kjem av splashed white. Det er ein inkomplett dominant (så vidt eg veit) som finst i kaldblodstravar, finnhest, shetlandsponni og islandshest, mellom anna. Det kan bli nokre veldig oppsiktsvekkjande hestar av sånt :)

Sabina & Pedro
26-06-2007, 00:40
Tusen takk jilmavi!! :)

Sagitaria
26-06-2007, 08:03
Er dei reinrasa kaldblodstravarar? Og har han ekte ål, den "blakke"? Det er mogleg, eg såg ein gong ein blakk kaldblodstravar. Blakkgenet finst i nordsvensken, så det kan hende at det framleis finst blakk i ei linje som har overlevd frå gamalt av. Men om det ikkje finst noko svensk blod (eller fjordingblod!) baki der, så trur eg heller det er snakk om countershading, altså falsk ål.

Blå auger og store, kvite felter/bles/sokkar hjå kaldblodstravarar kjem av splashed white. Det er ein inkomplett dominant (så vidt eg veit) som finst i kaldblodstravar, finnhest, shetlandsponni og islandshest, mellom anna. Det kan bli nokre veldig oppsiktsvekkjande hestar av sånt :)

Ja, han er det. Nå får jeg se da, om ei uke hvordan det har utviklet seg, han er åring nemlig. Kan vel forandre seg. (eller allerede være borte.)

Så flink du er! Jeg vil også vite alt om dette :D

Ina&Gydja
26-06-2007, 09:46
Gydja har bare en stjerne og faren til føll har ikke noe, og jammen dukket det ikke opp ett føll med bliss OG sokker på begge bakbeina x)

Ina&Gydja
26-06-2007, 09:49
Sønn: ( han har rosa underleppe, sånn at det ser ut som om tungen stikker ut hele tiden x) )
http://i91.photobucket.com/albums/k319/mee_oO/IMG_0423endra.jpg

Mor:
http://i91.photobucket.com/albums/k319/mee_oO/IMG_0283endra.jpg

jilmavi
26-06-2007, 19:48
Vil de sjå noko rart?

Denne hoppa (http://www.horsetalk.co.nz/gerzanne/progeny/suri.shtml) er heilsyster til det kvite (http://www.horsetalk.co.nz/gerzanne/foals.shtml) følet øvst på denne sida. Mor (http://www.horsetalk.co.nz/gerzanne/mares/rula.shtml) er grå, men du kan tydeleg sjå at ho har sokkar fram og strømper bak. Far (http://www.horsetalk.co.nz/gerzanne/shemini.shtml) er mørk raud med stripebles og kvit sokk på høger fram. Mor, far og det eldste følet er minimal sabino, medan det yngste følet er maksimal sabino.

Dette illustrerer kvifor det er vondt å spå avteikn på eit føl :)

Linda
26-06-2007, 22:59
Varmblodstravarar har sjelden store avteikn, så sjølv om det finst kvitt i rasen (som sabino), eller du blandar inn kvite mønstre, blir det kvite begrensa av desse genene. Det kan forklare kvifor nokre hestar får meir eller mindre kvitt enn ein skulle tru ved å sjå på foreldra.

Denne hoppa er bedekket med...
http://i19.tinypic.com/4qnuzv7.jpg

denne hingsten.
http://i11.tinypic.com/5zfs4zq.jpg
http://i12.tinypic.com/6h2p76b.jpg

Mener du at det er større sjans for å få et avkom med mere farge enn hvitt?

Torhild
26-06-2007, 23:25
Har sporet litt av nå. Jeg tenkte ikke på store områder med farger/flekker, men vanlige avtegn som stjerne, bliss, snipp, sokker, hvit kode etc og hvordan det arves.

jilmavi
26-06-2007, 23:46
Eg meiner ikkje noko anna enn at det er vanskeleg å gisse :)
Hingsten er jo tydeligvis tobiano og noko anna, anten sabino eller frame, vil eg tru. Er han testa for LWO?

Det finst jo mange varmblodskrysningar med mykje kvitt, sjølv om dei reinrasa som regel er ganske einsfarga.

jilmavi
26-06-2007, 23:49
Har sporet litt av nå. Jeg tenkte ikke på store områder med farger/flekker, men vanlige avtegn som stjerne, bliss, snipp, sokker, hvit kode etc og hvordan det arves.

Det heng jo saman, og det er innvikla. Som eg har sagt og vist, så er det meir komplisert enn å forutsjå grunnfarge. Nokre gonger ser du klårt at avkomma tek etter foreldra sine, andre gonger gjer dei ikkje det i det heile. Men ja, sjølvsagt er det gener som styrer kvite avteikn, dei er berre ikkje kartlagde. (Og så er det ikkje umogleg at andre faktorar enn genetikken kan spele inn).

marcello
27-06-2007, 01:07
Hingsten min Marcello er palomino sabino.Hans avkom får enten alt eller ingenting.Hoppene mine er ikke sabino men har prikker/flekker på den kjøtt farga delen på bleset.Har fått palomino sabino og Strawberryroan på flere av avkommene.Etter brun hoppe har jeg fått dun farga og disse har da bare fått en liten sokk og to.
Har en gråskimmel sportsponni hoppe som var født brun.Den har tre avkom.Den første var med en rød C hingst,denne ble født brun men er nå skimmel.De to andre er etter Marcello der en er palomino med 4 lange strømper og stort bless,den andre er mørk fuks med en liten sokk.

Har bedekka Rose Bright med Phenomenal Vision i år(Appaloosa) og det er nesten enno mer spennendes.Rose Bright er leopard og phenomenal er snowcape så jeg veit det blir prikker og litt av hvert.

Linda
27-06-2007, 08:44

Innlegget mitt hadde ikke akkurat noe med det du spurte om å gjøre, lurte bare på det pga noe av det jilmavi skreiv.

Linda
27-06-2007, 08:50
Eg meiner ikkje noko anna enn at det er vanskeleg å gisse :)
Hingsten er jo tydeligvis tobiano og noko anna, anten sabino eller frame, vil eg tru. Er han testa for LWO?

Det finst jo mange varmblodskrysningar med mykje kvitt, sjølv om dei reinrasa som regel er ganske einsfarga.

Grunnen til at jeg lurte var for at det var sånn jeg forstod det utifra det du skrev.
Hva er LWO igjen?

Lopke
27-06-2007, 09:32
Lethal White.. en dødelig sykdom som rammer hvite hester.. altså HVITE hester.. ikke hvite skimler som de fleste vel egentlig er.

jilmavi
27-06-2007, 11:15
Overo Lethal White Syndrome er ein sjukdom som rammar hestar som er homozygote for frame overo-genet (Fr). Heterozygote hestar er friske og har det ettertrakta frame overo-mønsteret, medan homozygote føl (oftest heilt kvite og kalla "lethal whites") døyr innan eit par dagar av di tarmsystemet deira ikkje fungerer som det skal så dei ikkje greier å ta til seg næring ordentlig.

Frame overo (og dimed denne sjukdommen) finst ikkje i amerikansk varmblodstravar, men den finst i paint. Hingsten er vel ein paint, og eg lurte berre fordi viss han var testa, så ville de jo vite sikkert om han hadde frame overo eller om det var sabino i tillegg til tobiano. Du skal ikkje engste deg for lethal whites frå ei slik blanding viss det berre er varmblodstravar på hoppa si side.

Eg sa at VISS det er slik at det finst gener som hindrer det kvite og gener som hjelper det, så kan det forklare mange ting. Don Pedro er ganske ekstrem i teikningane sine, eg trur det er meir vanleg at einsfarga varmblods + tobiano av ein eller annan rase = "normalt" store flekkar, altså kvite flekker på kroppen og ikkje berre kvite bein.

Linda
27-06-2007, 13:09
Aha, da skjønner jeg hva du mener med avtegn osv.

LWO var det jeg trudde det var, men om han er testa veit jeg ikke.. Det kan jeg spørre om.
Han er en Paint ja, og er homozygot for Tobiano genet.
Det er bare Varmblodstravere i stammen til hoppa mi :)