PDA

Se full versjon : Savvy..

LisaFi
24-06-2007, 09:14
Ja, som overskriften sier, kan noen på "godt norsk" prøve å forklare meg hva dette ordet betyr?

:)

Lopke
24-06-2007, 10:32
Det er vel et ord som han NH mannen som jeg ikke husker bruker..

Det betyr "common sense" eller normalt hestevett eller noe sånt..

Rikke
24-06-2007, 11:48
Ja, det kommer fra portugisisk og betyr intelligence eller common sense.

Kaja
24-06-2007, 18:21
Kunnskap, intelligens, bruke huet rett og slett. Parelli digger dette ordet. :p

Christina
24-06-2007, 18:22
Kaptein Jack Sparrow også! :lol:

RenateSJ
24-06-2007, 19:59
Ååå, takk for at du la ut denne tråden Lisa. Har fundert på det rare ordet selv

Marte+Quicky
24-06-2007, 22:09
Kaptein Jack Sparrow også! :lol:

Haha, det samme tenkte jeg:lol:

Hanna
24-06-2007, 23:48
hehe jeg og.. hvis man kan koble Captain Jack med hester, da MÅ det vel være bra?! :D

anita&el-key
27-07-2007, 14:09
Mener at savvy kommer fra det spanske ordet saver, som uttales saber og betyr kunnskap. Savvy er et utolig gammelt ord som har en tradisjonell betydning med stor dybde.

Jeg tror kanskje jeg ville kalt det integrert kunnskap, eller kunnskap som er tilgjengelig for det til en hver tid uten at du behøver å tenke over det.

Et eksempel er gangetabellen, hvis du vet at 7 x 7 = 49 uten å tenke det minste på det, at tallet kommer automatisk liksom, da har du savvy i ganging. Mens hvis du (slik som jeg) må tenke litt og hoderegne litt, så har man fremdeles saver men ikke savvy :cool:

Vet ikke om dette var begripelig, men det som i alle fall er sikkert er at savvy er et ord av dypere betydning og som har lange tradisjoner i den germanske språkstammen. Det er også et ord som er litt "på moten":cool:

LisaFi
27-07-2007, 14:58
DET var en virkelig god forklaring, anita! :)

Tror jeg har Savvy på å høre om hester går "rent" eller ikke. Kan leie ut en hest som tusler bak meg på stallgangen og si at "denne har vondt et sted i høyre bak" etc. 99% treff, uten å skryte en gang. Samme med løse sko etc.

Og så blir jeg aldri tråkket på av hester lenger, fordi jeg instinktivt leser kroppsspråk og tyngdeforskyvninger, og vet at foten kommer før den gjør det...

Birre
27-07-2007, 15:01
DET var en virkelig god forklaring, anita! :)

Tror jeg har Savvy på å høre om hester går "rent" eller ikke. Kan leie ut en hest som tusler bak meg på stallgangen og si at "denne har vondt et sted i høyre bak" etc. 99% treff, uten å skryte en gang. Samme med løse sko etc.

Og så blir jeg aldri tråkket på av hester lenger, fordi jeg instinktivt leser kroppsspråk og tyngdeforskyvninger, og vet at foten kommer før den gjør det...

Heeey! Kan du prate med engler du også???:digger:

LisaFi
27-07-2007, 15:15
Neihei, tror vel ikke på dem engang.. :D

Har bare god hørsel og "film" av hestebevegelser inne i mitt hode!

anita&el-key
29-07-2007, 23:22
Hei Lisa
Virker som du har en god porsjon savvy der ja, viktig å ha med seg:)