PDA

Se full versjon : Å heriværn for ein j*vla hest!

IngaSN
23-06-2007, 22:26
ja, det har seg slik at i dag dro Nàttfari til en jente som skal ha han i sommer. Nàtt har vet borte i høst og vintern. da hadde visst trent han på å gå på henger, Jadda, det så vi jo i dag!ja, først så skulle hun leie han inn. nei, da ble han bare stående. så prøve jeg monty roberts metoden. ja, det funka helt til han stod halv vegs inne. så prøvde mamma og god snakke han inn, mens vi stod bak. nei, da kasta han seg bare bakover. vi gjorde det en stund, før jeg sa att vi kunne hente Fjalar, da blir det kansje enklere når en kompis står på hengeren. neeeei da, INGEN hjelp.så ble vi mere "nå skal du høre her gutten min!" med han. joda, det hjalp litt det. til slutt ble jeg så sinna at jeg dælja til han hver gang han nema seg med(enten til siden eller bakover), og det gjrde jeg en stund. til slutt gikk han på da, men tror du ikke den j*velen kasta deg på lemmen når vi skulle lokke. joda. så prøve vi en gang til. jo, det samme skjedde, bare att den idiotiske øverste lemmen ble stående, så lemmen ble like høy som hengeren, så han datt ned fra den. vi tok han inn igjenn for å venne han til at han skulle bli stående i hengeren. ja, det gjorde vi igjenn og igjenn og igjenn. for han kasta seg bakover. så ble han stående, i kansje 15min, også tok vi på lemmen.ENDERLIG!vi brukte 2 timer på det. sorry, måtta bare si det!*knurr*

Nettan
23-06-2007, 22:49
Litt OT, men Nàttfari, kommer han fra Kongsvinger området, eller er det et veldig vanlig navn på Isiser?

Therese
23-06-2007, 23:05
Vet dere hva, jeg tror ikke det er hesten det er noe galt med ;)

IngaSN
23-06-2007, 23:06
Litt OT, men Nàttfari, kommer han fra Kongsvinger området, eller er det et veldig vanlig navn på Isiser?

han var føll når han kom hit, men kansje han er født der...? hvilken farge hade den hesten der?

IngaSN
23-06-2007, 23:09

hva skulle vi ha gjort da..?og han er en vrang og vanskerlig hest i utgangspunktet, feks. han gnager på bilder, velter lammebarer, osv. så hvis du hadde vert der, ville du skjønt det! pappa, som faktisk er god på hest, gjør det på samme måte.

Rikke
23-06-2007, 23:13
Har også en hest som er STA når hun skal på henger. Jeg tar på taugrima og fester et langt tau til, så får jeg henne til å gå så langt inn som mulig. Når hun stopper og nekter å gå legger jeg tauet over bommen og drar, så finner hun ut etter hvert at det er bedre å gå inn og la tauet gi etter enn å gå bakover. Da blir det enda mer ubehagelig.

Men enig med Therese, tror ikke helt at det er hesten det er noe galt med. Høres ut for meg som om dere gir dere for fort og lar hesten slippe unna istedet for å bare fortsette.

Husk at hengeren er et trangt og mørkt rom, og det skal litt til før en hest føler at det er trygt å gå på henger.

MariaR
23-06-2007, 23:14
Sier ikke at dere gjorde det, men sånn generelt: ALDRI, ALDRI bank en hest inn på henger!

Gjest-
23-06-2007, 23:16
Sier ikke at dere gjorde det, men sånn generelt: ALDRI, ALDRI bank en hest inn på henger!

Det er vel egentlig å be om bråk neste gang man skal ha hesten på henger?
Nei, da syns jeg det heller er på tide med hengertrening hvor man har tid og tålmodighet, og kan gjøre det uten å klikke mentalt på hesten.

MariaR
23-06-2007, 23:19
Lene: Akkurat det jeg mener :) Ei jeg veit av som banka hesten sin på EN gang... De var stressa, den følsomme hesten merka det, og ville ikke på.. Det endte med at den ellers så greie hesten som alltid gikk rett på var er reint helvette etterpå å få på hengeren! "Hengern gjør at jeg får vondt!" tenkte den nok.. :(

IngaSN
23-06-2007, 23:21
Har også en hest som er STA når hun skal på henger. Jeg tar på taugrima og fester et langt tau til, så får jeg henne til å gå så langt inn som mulig. Når hun stopper og nekter å gå legger jeg tauet over bommen og drar, så finner hun ut etter hvert at det er bedre å gå inn og la tauet gi etter enn å gå bakover. Da blir det enda mer ubehagelig.

Men enig med Therese, tror ikke helt at det er hesten det er noe galt med. Høres ut for meg som om dere gir dere for fort og lar hesten slippe unna istedet for å bare fortsette.

Husk at hengeren er et trangt og mørkt rom, og det skal litt til før en hest føler at det er trygt å gå på henger.

hehe,(til det første) det har seg sånn at han røyk diverse grimer og leietau når vi prøvede å feste han til bommen

til det andre: hva mener du med at vi gir oss for fort? vi fortsate jo helt til vi fikk det til.

Therese
23-06-2007, 23:24
hva skulle vi ha gjort da..?og han er en vrang og vanskerlig hest i utgangspunktet, feks. han gnager på bilder, velter lammebarer, osv. så hvis du hadde vert der, ville du skjønt det! pappa, som faktisk er god på hest, gjør det på samme måte.

Nei, jeg ville faktisk ikke gjort slik som dere.

Dere skulle kanskje ha trent på henger en gang dere har god tid. Når det kommer til hengerlassing nytter det svært sjeldent å bli stresset, streng eller oppjaget. Det er vel ikke rart hesten blir forvirret hvis den får gjennomgå fordi den er vanskelig i andre situasjoner.. Korrigering må skje øyeblikkelig og ikke i form av slag eller andre "vonder".

Man presser ikke en redd hest, man prøver å vise den at det ikke er farlig. Og uansett hvor lite redd hesten ser ut er det stor sannsynlighet for at den faktisk forbinder henger med noe dårlig, hvis ikke hadde den nok ikke protestert så mye. Hester er ikke så kompliserte..

MariaR
23-06-2007, 23:24
Aldri fest fast hesten før dere har lukket bommen bak.. Da får dere raskt en hest som finner ut at det lønner seg å hive seg bakover..

IngaSN
23-06-2007, 23:27

jeg tror du har missforstått det jeg sa littegram, fordi jeg "banka" han ikke på hengeren, men jeg gav han en smekk med tauet hvis han hoppa til siden eller rygga bakover, for å få han til å forstå en ting: å gå lenger inn i hengeren fører til vallbehag. å gå ut fra hengeren fører til ubehag...skjønner?

Rikke
23-06-2007, 23:28
hehe,(til det første) det har seg sånn at han røyk diverse grimer og leietau når vi prøvede å feste han til bommen

til det andre: hva mener du med at vi gir oss for fort? vi fortsate jo helt til vi fikk det til.
Snakket ikke om når jeg setter hesten fast inne på hengeren, men når jeg skal få henne på..

Fordi dere ikke holdt dere til en metode hele veien, men byttet på tingene dere gjor for å få hesten på.

Seniora
23-06-2007, 23:29
pappa, som faktisk er god på hest, gjør det på samme måte.

Han gjør det på samme måte, skriver du - men hvordan gjør han det?

IngaSN
23-06-2007, 23:30
Nei, jeg ville faktisk ikke gjort slik som dere.

Dere skulle kanskje ha trent på henger en gang dere har god tid. Når det kommer til hengerlassing nytter det svært sjeldent å bli stresset, streng eller oppjaget. Det er vel ikke rart hesten blir forvirret hvis den får gjennomgå fordi den er vanskelig i andre situasjoner.. Korrigering må skje øyeblikkelig og ikke i form av slag eller andre "vonder".

Man presser ikke en redd hest, man prøver å vise den at det ikke er farlig. Og uansett hvor lite redd hesten ser ut er det stor sannsynlighet for at den faktisk forbinder henger med noe dårlig, hvis ikke hadde den nok ikke protestert så mye. Hester er ikke så kompliserte..

men vi trodde at han va henger trent av de som hadde han i vinter, for de hadde sagt at de hadde trent han på å gå på henger. og han er ikke redd, bare en sta isis, som kan stå der og ikke vil rikkes en plass.

Augustina
23-06-2007, 23:32
IKKE bank hesten på!!

Hvorfor bruker dere ikke longetau? Hvis dere har to longetau og fester ett tau til hver side av hengeren, også står to bak og går rundt hesten (sånn at longetauene går i kryss bak rumpa på hesten), og en leier hesten på hengeren.. Når den stopper strammer dere bare longetauet litt og litt til den tar noen eller ett steg, også roser dere (den som leier) og gir den fks. gulrøtter... Også gjør dere det en gang til; Stramme, gi etter, rose, stramme.. Det er også viktig at den personen som leier hesten på hengern ikke står med annsiktet mot hesten, for da kan den føle seg truet.. De som har trent Natural Horsmanship på hesten sin, vet det, for mennesker er rovdyr... Men denne metoden synes jeg er grei hvis dere skal "haste" dere på hengern for å dra, hvertfall istedet for å banke den inn...

Men først og fremst ville jeg tatt en dag i uken med henger trening... For å gjøre hesten trygg på å gå inn i hengeren, og vite at den ikke bare blir stengt inne i et lite, mørkt rom... Det tror jeg ikke vi heller ville satt pris på!

IngaSN
23-06-2007, 23:34
Han gjør det på samme måte, skriver du - men hvordan gjør han det?

han gir ros hviss hesten går framover mot hengeren, og lar hesten tenke litt, og hviss hsten viker unna, får den "ubehag" ved att noen kommer nærmere, eller smake pisken(i visse tilfeller som min hest har gjennom gått, og nå er bra kurrert).det var hvertfall sånn har gjorde med min hest, såm var ganske lik på denne hesten

Wilisia
23-06-2007, 23:34
Vi har "bankt" eller hva dere velger å kalle det, Roxanne på hengeren. Tilslutt så ga vi opp det frekke dyret som bare spilte med oss. Når hun visste det var hjem til for så var det rett på, bort til trening var det bare faenskap. Sto som en saltstøtte. Vi ga henne et dask hver gang hun rygget og det gikk ganske kjapt å få henne på da ja. Etter det har vi ikke hatt problemer til hun skle på hengeren da :/ Men nå er hun jo redd. Dessuten kan du vel egentlig ikke tvinge en hest til å slutte å klatre på veggene xP

IngaSN
23-06-2007, 23:37
IKKE bank hesten på!!

Hvorfor bruker dere ikke longetau? Hvis dere har to longetau og fester ett tau til hver side av hengeren, også står to bak og går rundt hesten (sånn at longetauene går i kryss bak rumpa på hesten), og en leier hesten på hengeren.. Når den stopper strammer dere bare longetauet litt og litt til den tar noen eller ett steg, også roser dere (den som leier) og gir den fks. gulrøtter... Også gjør dere det en gang til; Stramme, gi etter, rose, stramme.. Det er også viktig at den personen som leier hesten på hengern ikke står med annsiktet mot hesten, for da kan den føle seg truet.. De som har trent Natural Horsmanship på hesten sin, vet det, for mennesker er rovdyr... Men denne metoden synes jeg er grei hvis dere skal "haste" dere på hengern for å dra, hvertfall istedet for å banke den inn...

Men først og fremst ville jeg tatt en dag i uken med henger trening... For å gjøre hesten trygg på å gå inn i hengeren, og vite at den ikke bare blir stengt inne i et lite, mørkt rom... Det tror jeg ikke vi heller ville satt pris på!

mamma har jobbet på veterinær høy skolen, og hun har fått inn endel hester som har fått diverse skader av det, som har ville gjort ver vel å lene seg bakover med rumpa, og tippe over tauet og lande på ryggen.

IngaSN
23-06-2007, 23:39
Snakket ikke om når jeg setter hesten fast inne på hengeren, men når jeg skal få henne på..

Fordi dere ikke holdt dere til en metode hele veien, men byttet på tingene dere gjor for å få hesten på.

ja, akorat, når vi skule få han på hengeren festa vi tauet til bommen for at han ikke skulle gå lenger bak, ikke når han var helt ikke, men tauet røyk

Therese
23-06-2007, 23:40
men vi trodde at han va henger trent av de som hadde han i vinter, for de hadde sagt at de hadde trent han på å gå på henger. og han er ikke redd, bare en sta isis, som kan stå der og ikke vil rikkes en plass.

Da burde dere kanskje sjekket det før dere faktisk måtte ha denne hesten på hengeren. Og jeg tror faktisk ikke hesten bare er sta, nekter den å gå inn på beite også f.eks.? Neppe, fordi den forbinder det med noe godt (og det er det som er mitt mål med hengertrening i hvertfall, å få hesten til å like seg på henger slik at man kan kontrollere alle dens bevegelser).

Wilisia
23-06-2007, 23:40
Lover dere, kan være like ille å bruke longetau *sabrina for stygge bilder i hodet sitt*. Var med å laste hingst. Altså de skulle bruke vår henger. Off.. Stakkars hingst. Jeg begynte seriøst å grine..

MariaR
23-06-2007, 23:43
jeg tror du har missforstått det jeg sa littegram, fordi jeg "banka" han ikke på hengeren, men jeg gav han en smekk med tauet hvis han hoppa til siden eller rygga bakover, for å få han til å forstå en ting: å gå lenger inn i hengeren fører til vallbehag. å gå ut fra hengeren fører til ubehag...skjønner?

Tror du missforsto det jeg skreiv også, for om du leser de første ordene jeg skreiv så sto det "Jeg sier ikke at dere/du *husker ikke hvem av de to jeg skreiv..* gjorde det osv"

;)

Augustina
23-06-2007, 23:53
mamma har jobbet på veterinær høy skolen, og hun har fått inn endel hester som har fått diverse skader av det, som har ville gjort ver vel å lene seg bakover med rumpa, og tippe over tauet og lande på ryggen.

Men da er det jo logisk at man gir etter på tauet da, eller?:rolleyes:

RenateSJ
23-06-2007, 23:55
Vil ikke kalt hesten en jævla hest jeg heller.
Og hvis dere setter igang med "monty roberts metoden", så ikke slutt med det midt i.
Velbehag frem og ubehag bakover er jeg enig i. Men ubehaget skal ikke være mer enn presset fra grima. Velbehaget er når den får slakk hvis den tenker fremover. Man må være streng, konsekvent. Men TÅLMODIG
står det ikke om liv, så er det alt du trenger å gjøre spør du meg...

Synes dere var litt for utålmodige jeg...

Sol
24-06-2007, 00:00
dersom en hest ikke vil inn på henger hjemme, men går rett på henger borte(les Svarten) vil jeg påstå at dette ikke har med hengeren som plass å gjøre, men med hestens erfaring å gjøre..

Altså er det ikke hengeren hesten er engstelig for, men hva som vil møte den når den går av hengeren der den blir kjørt til... Dette tør jeg påstå at eneste løsningen er å ta hesten på henger mange ganger å lære den at den skal til et hyggelig sted hvor den får gjøre noe positivt er den eneste måten å "kurere" den på.

Fabolos sin hest høres ut som en ung hest som man antok at var hengertrent, men som det viste seg at faktisk ikke kunne laste. med en sånn hest vile jeg rett og slett sagt til de som ventet på den at denne hesten trenger noen dager på å bli venner med hengeren og så kommer den til dere!

jeg ville ikke tvunget igjennom å lastet en sånn hest denne dagen, dersom det ikke sto om liv og helse, men heller tatt meg bryet med å lært hesten å gå av OG på henger gjennom flere økter flere dager..

IngaSN
24-06-2007, 00:01
Men da er det jo logisk at man gir etter på tauet da, eller?:rolleyes:

hæ? hva mete du nå egentlig? at man skal gi etter hvis hesten rygger ut av hengeren?:confused:

MariaR
24-06-2007, 00:02
hæ? hva mete du nå egentlig? at man skal gi etter hvis hesten rygger ut av hengeren?:confused:

Tror hun mente om hesten heiv seg sånn bakover at det var fare for at den bekka bakover?

IngaSN
24-06-2007, 00:05
Vil ikke kalt hesten en jævla hest jeg heller.
Og hvis dere setter igang med "monty roberts metoden", så ikke slutt med det midt i.
Velbehag frem og ubehag bakover er jeg enig i. Men ubehaget skal ikke være mer enn presset fra grima. Velbehaget er når den får slakk hvis den tenker fremover. Man må være streng, konsekvent. Men TÅLMODIG
står det ikke om liv, så er det alt du trenger å gjøre spør du meg...

Synes dere var litt for utålmodige jeg...

sånn som du sier ville vert greit hviss hesten ikke liker å stå med stamt tau, men denne hesten kan fint stå med så stramt tau at halsen strekker seg framover uten at det gjør noe for den.

Augustina
24-06-2007, 00:05

Hvis den snubler over longetauene og faller bakover, så... Men jeg synes det høres VELDIG rart ut, for vi er jo ikke i stand til å holde igjen en hest med longetau når den rygger/kaster seg bakover....

IngaSN
24-06-2007, 00:08
Tror hun mente om hesten heiv seg sånn bakover at det var fare for at den bekka bakover?

åja, men det er det han gjorde, han rygga ikke sån rolig ut, han hev seg på bakparten(ikke steiling, men all tyngden på bakparten), og da kan det være farlig å ha ett tau bak...nå svarte jeg ikke bare til deg Maria altså

IngaSN
24-06-2007, 00:10
dersom en hest ikke vil inn på henger hjemme, men går rett på henger borte(les Svarten) vil jeg påstå at dette ikke har med hengeren som plass å gjøre, men med hestens erfaring å gjøre..

Altså er det ikke hengeren hesten er engstelig for, men hva som vil møte den når den går av hengeren der den blir kjørt til... Dette tør jeg påstå at eneste løsningen er å ta hesten på henger mange ganger å lære den at den skal til et hyggelig sted hvor den får gjøre noe positivt er den eneste måten å "kurere" den på.

Fabolos sin hest høres ut som en ung hest som man antok at var hengertrent, men som det viste seg at faktisk ikke kunne laste. med en sånn hest vile jeg rett og slett sagt til de som ventet på den at denne hesten trenger noen dager på å bli venner med hengeren og så kommer den til dere!

jeg ville ikke tvunget igjennom å lastet en sånn hest denne dagen, dersom det ikke sto om liv og helse, men heller tatt meg bryet med å lært hesten å gå av OG på henger gjennom flere økter flere dager..

svarer på den siste; på slutten var det jo sånn at han hev seg ut når han var helt inne, og da trente vi sånn at vi lok han ut, og inn, og ut igjenn og inn til han gikk greit på, og såklart fikk mye ros

Sol
24-06-2007, 00:12
Da høres det for meg ut som dere fikk gjennombrudd i dag. Håper de dere sender den til har mulighet til å hengertrene den om et par dager å kjøre en runde på gårdsplassen med den, og også gjør dette av og til seinere, sånn at den får litt mer erfaring i å være på henger og å gå ut og inn av en:)

Anita&Svarten
24-06-2007, 00:15
Henger lasting er ikke alltid like lett.

Det vi gjorde er at vi brukte mange dager på det. Vi visste at ikke vi skulle noe, leide henger(hadde ikke egen da) og trente.. hadde all verdens med tid.

Det vi gjorde var at vi holdt press på hesten mens den sto(og du kan regne med å bli stående lenge:p) (bare i leie tau) så fort den kom et skritt fram løsnet vi presset. en fot holder. Ny innbydelse til å komme fram. kom den ikke holdt vi press igjen. Press-løsne altså.. Så fort han fikk en fot på lemmen roste vi (og så klart løsnet alt presset med en gang) og rygget han av igjen. Dette gjorde vi helt til hesten var helt inne på hengeren med hele seg. Da var det på nytt å rose og rygge av.
Dette gjorde vi i noen dager. Det tok masse tid og tålmodighet, Men til gjengjeld bruker jeg under 2 minutt på å laste hesten min nå :)

Nettan
24-06-2007, 00:18
Han var svart, men var voksen på Kongsvinger, så da er det nok ikke samme ;)

Karen
24-06-2007, 00:27

vanlig navn;)

RenateSJ
24-06-2007, 01:16
sånn som du sier ville vert greit hviss hesten ikke liker å stå med stamt tau, men denne hesten kan fint stå med så stramt tau at halsen strekker seg framover uten at det gjør noe for den.

Det tror jeg ikke på. At hesten synes det er like bra å stå med stramt tau som å få slakk.. At den er sta eller veldig redd er jo en annen sak. Men den liker nok bedre slakken enn stramt tau

Seniora
24-06-2007, 01:28
At hesten i det hele tatt står med så stramt tau at halsen strekker seg, vel - svært ofte betyr jo dét nettopp MOTSTAND...

LisaFi
24-06-2007, 01:30
Jeg liker ikke longetau bak hesten, i alle fall. Om ikke hesten går fram bare ved en touch av tauet, har det ingen hensikt. Må man dra i eller stramme tauet, øker sjansen for at hesten kaster seg bakover mot det. Har sett sår over hasene, menneskehender uten skinn etc på grunn av uvettig bruk av slikt.

Men jeg har selv ei hoppe som kan være sær å laste - og jeg kan ikke helt se noen tegn på redsel - hun kan spasere midt opp på lemmen/ hengeren og rett og slett stoppe, slippe ørene rett ut til sidene, hvile ene bakbeinet og STÅ som et esel.
Begynner folk med tau etc er det et svare leven, hun begynner å trampe til siden for lemmen etc - og går hvertfall IKKE inn... Oppførselen til folket stresser henne altså mer enn selve hengeren..

Sant nok ER hun ikke glad i å reise på henger, om hun får lite plass - og det kan jeg godt forstå, hadde jeg vært en hest, hadde jeg syntes en henger var trang jeg også. Men REDD er hun ikke - og derfor aksepterer jeg heller ikke at hun sier NEI når jeg ber henne om noe. Jeg tar hensyn til at hun synes hengeren er trang, og hun reiser derfor alene - hun trenger hele plassen for å føle seg trygg, og for å kunne stille seg litt på skrå for bedre å holde balansen under kjøring.

Dessverre (i denne sammenhengen) bryr damen seg pent lite om ting som pisk, tau bak etc (" jernhoppe med jernskalle" ).

Det som gjelds med henne, er å gi henne tid foran lemmen, passe på at hun IKKE får "dytte bort folk" med skuldrene - alternativene heter fram eller stå.

Når hun da har fått stå på lemmen en stund, kan jeg VISE henne en kost eller et greip (som hun da respekterer mer enn pisk eller tau, sannsynligvis fordi de er mer ubehagelige om man dytter med dem) og drive henne bestemt med stemme, kropp og det som trengs.

Da trasker hun som oftest inn uten for mye jalla.

Men hun har vært bortlånt før, og de hadde store problemer med henne. Jeg tror det kom av at de skulle "prøve for mye rart" før hun fikk beskjed om at nok er nok, nå GÅR du.
Jeg tror for sånne hester at det er viktig at de ikke får lov til å holde for mye "show".

Pent og rolig - men uten silkehansker eller ufine metoder som hesten oppfatter svakhetstegn fra den som liksom skal være leder.

Tornado
24-06-2007, 02:03
OT: Nattfàri, kjenner også en Nattfarì, red han i lang periode. Stod i Bergen hos Trond.

IngaSN
24-06-2007, 11:10
OT: Nattfàri, kjenner også en Nattfarì, red han i lang periode. Stod i Bergen hos Trond.

kjenner du han kansje? hvlken farge hadde han, og hva het han til "etternavn"?

IngaSN
24-06-2007, 11:12
Det tror jeg ikke på. At hesten synes det er like bra å stå med stramt tau som å få slakk.. At den er sta eller veldig redd er jo en annen sak. Men den liker nok bedre slakken enn stramt tau

han liker det jo ikke, men han rikker seg ikke, han blir bare stående der, i evigheter!

Karen
24-06-2007, 11:27
Herkula har plutselig blitt vansklig å ta på henger..
Hun går noen skritt inn, og kaster seg bakover, og steiler.. Hun er STERK!!!
Har aldri hatt en så sterk hest! Når hun løper bakover har ikke jeg sjans til å stå igjen, jeg blir med bortover..
Jeg fikk hjelp av pappa, for han er både sterk nok og tung nok til å stå igjen; når han sto på tauet..

Når man skal laste vansklig hest, skal man gjøre det ubehagelig for dem ute, så de vil inn, for der er det godt.
Herkula har en tendens til å rygge ut, steile og løpe fram ved siden av hengeren. Det vi gjorde for å gjøre det ubehagelig for henne, var å klamme mulen i hjørne på siden, om du skjønner. Å få henne der, var ikke vi som bestemte, men HUN plaserte mulen i den kroken (for å ha noe å "holde seg fast i"), og han dro, da ble det ubehagelig for henne, og hun flytta mulen og kom. hun fikk jo selvfølgelig rod når hun var på vei inn. Tilslutt ga hun seg. Og pappa holdt på maks 10 min med dette.

Denne metoden fikk vi som tips på et Rune Henne kurs.
Når han skulle hjelpe oss med Herkula, Rune er kraftig og sterk, og utrolig hvordan han klarte det, så god ballanse som Herkula har, Rune klarte å få Herkula til å falle når hun steila. Da var Herkula som en engel etterpå..

Lopke
24-06-2007, 11:53
Hmmm.. det aller siste jeg ville gjort var å la heste forbinne henger med smerte. Dette glemmer de aldri!!

Å slå hesten når den rygger for å gi den fri når den går på er feil etter mitt skjønn.. Forsto jeg rett i forrige innlegg at dere hadde gjort noe med mulen??

Når Lopke ikke vil på holder jeg tauet stramt når hun stopper, og slakker det når hun går frem.. og roser. Gir også litt mat. Vi har prøvd med tau, noen ganger virker det, men det blir feil måte å gjøre det på. Hesten skal jo ikke oppleve at det er slik at hvis hun ikke får press bak, så slipper den. Hva med den gangen jeg da må laste alene og ikke har folk til å stå bak med longetau??

Jeg har desverre ikke hatt tilgang på henger før snart, og da slipper man å trene på hengerlessning de gangene man er tidspresset og MÅ avgårde..
HVis folk har tilgang på henger eller i mangel på bedre lage noe provisorisk "små rom eller steder med bakke uten utgang" ville jeg øvd på dette på dager man ikke skal kjøre.. Så hesten opplever det er trygt å gå på henger. At den følger deg frivillig..
Kommer til å bruke hengeren en del nå uten å kjøre for å øve. BAre lesse henne og la henne gumle litt mat inni hengeren og ta henne ut etter en stund.

Å banke hesten inn skaper ikke tillit eller trygghet på hengeren, og gir deg bare større problemer neste gang den må på.

Karen
24-06-2007, 12:03
Hmmm.. det aller siste jeg ville gjort var å la heste forbinne henger med smerte. Dette glemmer de aldri!!

Å slå hesten når den rygger for å gi den fri når den går på er feil etter mitt skjønn.. Forsto jeg rett i forrige innlegg at dere hadde gjort noe med mulen??

nei nei.. ikke sånn..
Men hun er rampete når hun er ute.. Steiler og styrer uten at vi trenger å gjøre noe, det får hun ikke lov til, da presser hun mulen mot hjørne, og vil ikke bort på hjørne.
Nei, det blir så vansklig å forklare, kunne sent deg en film neste gang vi holder på:p

Sagitaria
24-06-2007, 12:04
Nei, ville heller aldri banka hest inn på henger. Har hatt et par som har prøvd å nekte, men det har som regel løst seg når de fikk noen minutter å "summe" seg på, eller etter at en annen hest har kommet på.

Boreas måtte ha tidlig øvelse på henger, siden vi skulle flytte. Men ikke så veldig MYE øvelse akkurat.

Morsom historie: Første gangen vi skulle på henger, gikk jeg inn. Og det gjorde Boreas også. Eneste som var vanskelig, var å få han ut igjen. (rygging i nedoverbakke. så det øvde vi på i en vanlig bakke da, med en fristende grankvist som agn, holdte den mellom forbeina hans til han rygga, så fikk han spise på den. så skjønte han at dét ikke var farlig.)

Og så gikk vi opp til hengeren, en runde rundt den, og så gikk BOREAS på. Og jeg måtte bare følge etter :lol: såeh. ja. jeg føler meg litt heldig....skal snart prøve å ta han på lastebilen vi har her på gården dog. Er litt skeptisk i forhold til at hans første lastebiltur ble lang, så da skal vi øve oss på å stå på lastebil og spise epler tenker jeg. :)

Tornado
24-06-2007, 14:36
kjenner du han kansje? hvlken farge hadde han, og hva het han til "etternavn"?

Jeg prøver å komme på hva han het til "etternavn", husker rett og slett ikke, men kan høre med en venninne av meg seinere i dag. Han var i alle fall mørkebrun/Svart..

IngaSN
24-06-2007, 15:21
Jeg prøver å komme på hva han het til "etternavn", husker rett og slett ikke, men kan høre med en venninne av meg seinere i dag. Han var i alle fall mørkebrun/Svart..

han vi har er hvertfall 6år og diiiger!

IngvildK
24-06-2007, 15:54
Det kommer aldri noe godt ut av å påføre en hest smerte - uansett om man slår, kliper, you name it - for å få den på henger. Tålmodighet og trening er nøkkelordene. Er forøvrig enig med flerparten over her.

Da vi skulle ha Emblissen på henger, hadde vi på halsring og et langt tau. Hun stoppa på lemmen, men da var det litt press, godsnakk og litt pirking på bakparten som måtte til, så tusla hun fint på. Brukte i underkant av fem minutter. Jeg har veldig god tro på press - hesten går - ettergift. Funker i de aller fleste tilfeller på de aller fleste hester. ;)

Nina
24-06-2007, 16:06
Det kommer aldri noe godt ut av å påføre en hest smerte - uansett om man slår, kliper, you name it - for å få den på henger. Tålmodighet og trening er nøkkelordene. Er forøvrig enig med flerparten over her.

Da vi skulle ha Emblissen på henger, hadde vi på halsring og et langt tau. Hun stoppa på lemmen, men da var det litt press, godsnakk og litt pirking på bakparten som måtte til, så tusla hun fint på. Brukte i underkant av fem minutter. Jeg har veldig god tro på press - hesten går - ettergift. Funker i de aller fleste tilfeller på de aller fleste hester. ;)

Hehe,det er ikke alltid så lett du. Jeg har ponni som er sta som et uvær. Han finnes ikke redd henger, og noen ganger går han rett på. Men har han ikke lyst, så setter han frambeina på lemmen og går i hvilemodus. (Står faktisk og hviler det ene benet mens han ser seg litt rundt..) Jeg kan godsnakke, lokke med mat, gi press- ettergift til jeg dør, men han står like fordømt. En gang var vi 4 mann for å få han hjem fra utstilling! Og dette er en liten ponni!

Det er ikke alle som har tilgang til henger og kan trene i hytt og pine, og noen ganger må man bare få dyret på. Man kan jo ikke bli stående på utstillingsplassen til dagen etter heller..:rolleyes: Så jeg synes det blir for lettvint når dere sier at det "bare er å trene regelmessig". Men jeg beregner alltid god til til å laste så vi kan få litt trening i samme slengen, men noen ganger må man bare få dyret på uten å bruke en time på det.

IngvildK
24-06-2007, 16:11
Nina: Ehe, ja, trene regelmessig om man har mulighet, blir vel bedre å si. :)
Ja, noen ganger har man dårlig tid og hesten må på fort. Men jeg mener likevel at å påføre dyret smerte ikke er rette løsninga. ;) Mulig det er dårlig formulering fra Fabolos' side, men om du leser quoten skjønner du nok hva jeg vil fram til. :)

(...)

til slutt ble jeg så sinna at jeg dælja til han hver gang han nema seg med(enten til siden eller bakover), og det gjrde jeg en stund.

(...)

Nina
24-06-2007, 16:22
Nina: Ehe, ja, trene regelmessig om man har mulighet, blir vel bedre å si. :)
Ja, noen ganger har man dårlig tid og hesten må på fort. Men jeg mener likevel at å påføre dyret smerte ikke er rette løsninga. ;) Mulig det er dårlig formulering fra Fabolos' side, men om du leser quoten skjønner du nok hva jeg vil fram til. :)

Jada, jeg skjønte det! Ville bare fram til at mange tok for gitt at alle har en henger å trene med. Noe ikke alle fattige studenter har!;)

Ang det å påføre smerte er det vel forskjellig hva man legger i det uttrykket. Jeg har brukt pisk til å gi små smekk på rompa bare for å irritere, ikke slå hardt for at det skal gjøre vondt. Blir det irriternde nok å bli pirka på rumpa i en evighet er det likeså godt å gå inn. Ser ikke på det som å banke hesten på, men noen vil sikkert si at min metode er grusom også. ;)

Sol
24-06-2007, 20:09
det er ikke bare fattige studenter som ikke har henger.. fattige småbarnsfamilier har heller ikke det....:)

Merker tilogmed at Bajas er blitt mer rusten på hengerlessing nå som han nesten aldri er på en mer..

RenateSJ
24-06-2007, 20:47
Og det er ikke bare på henger man kan trene på slik. Det er mye mulig at det finnes andre ting hesten vegrer seg for å nærme seg.
Det kan være en idè å trene press/ettergift på andre ting og. Slik at hesten sjønner hva det dreier seg om.

Seniora
24-06-2007, 22:17
MÅ bare spørre: Hva betyr "heriværn?" (Jfr. overskrifta på denne tråden.)

RenateSJ
24-06-2007, 23:02
sikkert noe i samme gate som herregud

IngaSN
24-06-2007, 23:08
MÅ bare spørre: Hva betyr "heriværn?" (Jfr. overskrifta på denne tråden.)

hehe, det betyr herregud på vang's dialekt;) har fått det oret på hjernen..:rolleyes:

Nina
24-06-2007, 23:28
Og det er ikke bare på henger man kan trene på slik. Det er mye mulig at det finnes andre ting hesten vegrer seg for å nærme seg.
Det kan være en idè å trene press/ettergift på andre ting og. Slik at hesten sjønner hva det dreier seg om.

Joda, men jeg trener mye press/ettergift..men det hjelper ikke en dritt når hesten ikke vil på nettopp hengeren. Det er DEN han må trene på. :)

RenateSJ
25-06-2007, 00:33
Greit nok det Nina. Men det er jo de som ikke trener press/ettergift, og da kan jo mitt tips hjelpe for de.
Og ikke bare for hesten. Det viktigste her er jo at den som håndterer hesten har timingen i orden for at det skal funke

Kaja
25-06-2007, 03:52
Stakkars hest.. Dere skulle trent han mer på henger, uansett hva de som hadde hatt han har sagt om hengertrening. Man må jo teste først. Skjønner at mange ikke har henger, men det koster ikke så sabla mye å låne en for en dag til hengertrening eks. Meeg var sikkert aktiv på henger før, men siden hun kom til Valum har hun bare stått på henger én gang, og hun kom mai 2006. Så for noen dager siden gikk vi på og av henger og slappet av og børstet og striglet på den så hun har vært på den før hun skal kjøres til sommerbeite i løpet av uka.

IngaSN
25-06-2007, 09:19
Stakkars hest.. Dere skulle trent han mer på henger, uansett hva de som hadde hatt han har sagt om hengertrening. Man må jo teste først. Skjønner at mange ikke har henger, men det koster ikke så sabla mye å låne en for en dag til hengertrening eks. Meeg var sikkert aktiv på henger før, men siden hun kom til Valum har hun bare stått på henger én gang, og hun kom mai 2006. Så for noen dager siden gikk vi på og av henger og slappet av og børstet og striglet på den så hun har vært på den før hun skal kjøres til sommerbeite i løpet av uka.

STAKKARS hest? den hesten hadde ett enkelt valg: å gå i hengeren å ha det fint å få kraftfòr, eller å være ute å føle ubehag. og dessuten har han gått på henger før, men det begynner å bli lengesiden nå.

LisaFi
25-06-2007, 10:32
Det er ikke SÅ lett om man ikke har tilgang på henger sjøl, da, og må leie.

Det koster flesk å LEIE henger for å hengertrene i alle fall.

Anita&Svarten
25-06-2007, 10:45
Om man får leid av privat folk, så koster det ikke skjorta..

Anne&gneistene
25-06-2007, 11:22

skriver under på den. Det nytter ikke å legge skylden på hesten.

Therese
25-06-2007, 13:44
Vi pleier å låne vekk hengeren gratis til kjentfolk hvis de bare skal trene henger :)

MariaR
25-06-2007, 13:47
Ikke meningen å kuppe tråd, men en liten problemstilling bare..

En hest, som ikke vil å gå hengeren. Er TYDLIG IKKE redd, bare vil ikke.. Står å gnager litt på hangeren, men vil ikke lenger opp en halvveis på lemmen.. Hva ville dere gjort?

Therese
25-06-2007, 13:50
Trene? ;) Før var tjukka slik at hun gikk bare inn dersom hun kjente tauet bak rumpa (da skjønte hun at hun MÅTTE på, trengte ikke legge trykk på tauet). Etter en sommer med mye trening og jevnlig trening i ettertid har det aldri vært noe problem lengre. Nå går hun inn løs og alene bare med stemmekommando.

Mandarinhest
25-06-2007, 13:53
Vi pleier å låne vekk hengeren gratis til kjentfolk hvis de bare skal trene henger :)Ja, det gjorde vi og. Og ALDRI igjen.

Skulle bare trene med hengeren så forsiktig JADA!!! Fikk tilbake hengeren med bare ett baklys og matten på lemmen revet opp. Og et par bulker her og der.

Vi fikk nytt baklys og slikt. Men den nye hengren ble ikke akkurat penere..

Seniora
25-06-2007, 13:56
skriver under på den. Det nytter ikke å legge skylden på hesten.

Hermed signert.

anettex
25-06-2007, 13:58
Finnes etter mitt syn ingen snarvei til hengertrent hest.
Å slå er siste sort, mulig man får inn hesten til sluitt, men den er neppe bedre neste gang...
Trening, trening og atter trening.
MASSE tålmodighet, og vips, så sitter det.
Om hesten har hatt dårlige opplevelser, krever det enda mer trening, enda mer tåmodighet.
Når jeg trener lasting, er ikke målet å ha hesten inne og få kjørt samme dag.
Jeg sender inn og ut mange ganger, varierer hvor mye inn, hvor lenge de skal stå, hvor langt de får rygge av osv.
Har man en hest man ikke har transportert før, er det siste sort å oppdage at den ikke går på hengeren samme dag som man skal reise noen steder.
Før da jeg drev med distanse, tok jeg alltid litt oppfriskning etter en hel vinter uten lasting minst et par uker før første stevne.

Therese
25-06-2007, 14:01
Helt enig Anette. En ting jeg synes hjelper på er hvis man er nøye på at DU skal kontrollere bevegelsene, hvis hesten viser antydning til å rygge ut rygger jeg den ut før den gjør det selv.

Seniora
25-06-2007, 14:03
STAKKARS hest? den hesten hadde ett enkelt valg: å gå i hengeren å ha det fint å få kraftfòr, eller å være ute å føle ubehag. og dessuten har han gått på henger før, men det begynner å bli lengesiden nå.

Du nevner TO valg ;)

Etter det du har fortalt, vil jeg tro at denne hesten føler adskillig mer ubehag ved å være på hengeren, enn utenfor/av den. Ellers hadde den jo lett gått på. Den ville IKKE være på hengeren, ikke føle ubehag, få roet seg ned - og etter hvert få servert kraftfôr :)

anettex
25-06-2007, 14:05
Ja det er veldig viktig Therese.
Alltid å se når hesten tenker bakover, eller uansett hvilken vei, og komme den i forkjøpet.
Er nøye med det i vanlig bakketrening også.

Sol
25-06-2007, 14:08
Om man får leid av privat folk, så koster det ikke skjorta..

Her i nærheten koster det 300 kroner å leie henger uansett pr dag.. og siden man ikke trener en hest 5 ganger om dagen i flere timer, men kanskje heller 10-15 minutter om dagen vil jeg si at det er temmelig dyrt!

MariaR
25-06-2007, 14:09
Forhesten min vil nemlig ikke gå på hengeren, men hun er IKKE redd! Stiller seg til å spise på hengeren.. Bare står der.. Noen ganger går hun nesten rett inn, men ofte skal hun krangle litt *vell mye til tider..*

Mathilde
25-06-2007, 15:46
Huff, har også brukt både en og to timer for å få hesten på hengeren, riktig nok ikke min hest da.

Har du prøvd å ri på? Ponnien min går rett på da hun, alltid ;)

Det har jeg prøvd på gamle Nordlandshesten;). Funket bra!

Drue
25-06-2007, 15:51
Her kommer det på 500kr pr dag for å låne henger. Vi har nå kjøpt henger for det var så vanskelig å få tak i lånehenger til slutt.

Silje og Tindra
25-06-2007, 15:52
Hvordan gjør dere det når dere rir på? Er det ikke litt risky business? Regner med man sitter barbak, men hva gjør man med skillevegger, bom og slikt?

anettex
25-06-2007, 16:17
Å ri hesten inn på hengeren er vel langt fra optimalt.
Har sett det ble gjort på rideskolen for noen år siden, med en vrang ex-traver.
Laaaaangt fra noen safe affære!

Anita&Svarten
25-06-2007, 16:27
Her i nærheten koster det 300 kroner å leie henger uansett pr dag.. og siden man ikke trener en hest 5 ganger om dagen i flere timer, men kanskje heller 10-15 minutter om dagen vil jeg si at det er temmelig dyrt!

Når man tenker på hva det koster å vedlikeholde en henger (nå tenker jeg på en som er i mye bruk), og slitasje(som og blir ved hengertrening) og evt skader. Så er ikke 300 så mye. Leier selv ut henger for 350 kr dagen(hender jo så klart vi lager andre avtaler, om det er lengre.. hel helg feks så ikek det blir så steindyrt for leietaker..), og det dekker ikke vedlikehold og skader (finnes de som ikke gjør opp for seg).
Så jeg har trappet ned på utleie.. Skulle jeg fått det inn måtte jeg tatt høyere pris.. Men jeg synes det er "ille" nok å ta imot 350, da jeg selv vet hvor mye jeg måtte spinke og spare for å få råd til å leie henger når jeg skulle noe, og hvor mye det hadde å si på utgiftene. Men likevel så må jeg ha såpass. Om det bare er for 15-20 min er det jo mulig det går å lage en egen avtale med utleier?

Men.. Om man ikke vil leie henger for å trene, så kan man ikke klage den dagen man skal avsted og hesten ikke vil på heller ;)

anettex
25-06-2007, 16:34
Når man tenker på hva det koster å vedlikeholde en henger (nå tenker jeg på en som er i mye bruk), og slitasje(som og blir ved hengertrening) og evt skader. Så er ikke 300 så mye. Leier selv ut henger for 350 kr dagen(hender jo så klart vi lager andre avtaler, om det er lengre.. hel helg feks så ikek det blir så steindyrt for leietaker..), og det dekker ikke vedlikehold og skader (finnes de som ikke gjør opp for seg).

Enig Anita.
Har selv en henger til nesten 80 000 kroner, kan virkelig ikke se hvorfor jeg skal finansiere andres hengerbruk.
Er jo ikke bare kjøpesummen, men driftskostnadene også som du nevner.
Dempere, bremser dekk osv er ikke gratis, alt som brukse slites.

Har for øvrig slutta å låne / leie den bort etter at min forrige henger kom tilbake helt rassert, OG eieren ikke engang fortalte det, langt mindre ordna opp etter seg!
Nå sier jeg nei til absolutt alle, uansett mitt forhold til dem, og hvordan hesten oppfører seg på hengeren.
Har ei venninne som har fått hengertrene litt på den, bare sånn av og på.
Men der går grensa rett og slett.

Nina
25-06-2007, 17:21
Så jeg har trappet ned på utleie.. Skulle jeg fått det inn måtte jeg tatt høyere pris.. Men jeg synes det er "ille" nok å ta imot 350, da jeg selv vet hvor mye jeg måtte spinke og spare for å få råd til å leie henger når jeg skulle noe, og hvor mye det hadde å si på utgiftene. Men likevel så må jeg ha såpass. Om det bare er for 15-20 min er det jo mulig det går å lage en egen avtale med utleier?

Men.. Om man ikke vil leie henger for å trene, så kan man ikke klage den dagen man skal avsted og hesten ikke vil på heller ;)

Eh..det blir for dumt å si! Det er vel at man ikke VIL låne henger, men at man faktisk ikke har råd!Skal hengertrening være effektivt må det gjøres jevnlig, hjelper lite en gang i året..Og jeg prioriterer å bruke de pengene på å leie en litt bedre henger de gangene jeg faktisk skal frakte hestene.

Lopke
25-06-2007, 17:51
jo men hva hjelper en fantastisk god henger hvis hesten ikke vil gå på?

Tone Kristin
25-06-2007, 18:07
Det er vel at man ikke VIL låne henger, men at man faktisk ikke har råd!Skal hengertrening være effektivt må det gjøres jevnlig, hjelper lite en gang i året..Og jeg prioriterer å bruke de pengene på å leie en litt bedre henger de gangene jeg faktisk skal frakte hestene.

Men om du henter hengeren kvelden før og trener et par timer da, så utgjør det masse!

Sol
25-06-2007, 18:56
Men om du henter hengeren kvelden før og trener et par timer da, så utgjør det masse!

Det gjør jeg bestandig, og bruker kvelden før til å losse og laste alle hestene jeg har her for øyeblikket. dersom jeg feks skulle fått en effektiv hengertrening på Linnea da hun var føll, betød det at jeg måtte trent henne feks en gang i uka i en periode.. det sier seg selv at det blir SINNSYKT dyrt på sikt.

Og her omkring må man HVERTFALL betale om det er hengertrening man skal, siden det da er snakk om hester som er urutinerte og enda større risiko for å skade hengeren(noe som selvsagt er meget forståelig)

Alternativet mitt har derfor vært å lånt en LUSEN 1 aksla henger, som er MØRK inn, og som lukter geiter å bruke til hengertrening.. men om hestene går på den, er jeg ikke særlig bekymret for at de ikke går på en boggie av litt hyggeligere type som attpåtil lukter hest:D

Dessverre er det sånn at man faktisk ikke kan låne henger akkurat når det passer MEG, men må basere meg på å låne når det passer eier.. noe som betyr stort sett IKKE! og jeg kjører en time hver vei for å hente og levere.. det e ikke alle som bor like sentralt, og har like mange valgmuligheter!

Sagitaria
25-06-2007, 19:38
En gang var jeg med på lasting av vanskelig hest. (skulle støtte bak osv)
En litt "heitere" type enn de jeg omgås til daglig, kan man si. (ridedyr..)

Longelinetrikset ble brukt, og jeg vil advare mot å bruke denne. (og særlig på hester man ikke kjenner veldig godt). Det var ikke særlig vellykket.

Ettergiftsmetoden fungerte heller ikke på denne hesten. Egentlig kan jeg ikke si at noe fungerte noe særlig...

(jeg fikk etterhvert prøve, og jeg fikk han innpå på min egen spesielle magiske måte.;) uten vold, uten å dra, uten noenting! vi bare gikk rett inn! enten hadde jeg en beroligende effekt, eller så hadde jeg et kroppspråk som sa han at nå var det nok tull..he he..)

anettex
25-06-2007, 21:46
Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å få trent med henger uten å eie en selv.
Det jeg ikke har like mye forståelse for, er alle de som faktisk har henger, men likevel velger å banke hesten inn hver gang...
Det er for meg ganske så ufattelig.

LisaFi
25-06-2007, 22:25
Meget enig, anettex.

Vurderer å handle henger selv nå - ikke fordi hestene mine er SÅ vanskelige, men jeg ønsker seff muligheten til å transportere når jeg vil, hvor jeg vil - samt muligheten til å trene på lessing - vil GJERNE ha hester som er safe og lett å reise med alene...

Mathilde
25-06-2007, 22:25
Å ri hesten inn på hengeren er vel langt fra optimalt.
Har sett det ble gjort på rideskolen for noen år siden, med en vrang ex-traver.
Laaaaangt fra noen safe affære!

For å si det slik, så hadde jeg ingen problemer med å gjøre det med denne hesten. Satt skilleveggen til siden, hoppet av ved siden da jeg kom inni. Men så var dette en bombesikker hest, hadde ALDRI gjort det med den hesten jeg har nå!

stall grønli
25-06-2007, 22:41
Jeg må egentlig være ganske heldig..Her går det både 5 og 6 år mellom hver gang jeg transporterer hestene mine, men når jeg gjør det, er det bare å stille seg inni hengern å gaule : MAAAAAT ( ei gulerot på innerlomma i værste fall )
så står gampen der før du rekker å trekke pusten!!
Det skal kansje nevnes at dette fungerer ekstra godt på dølehesten har jeg funnet ut:p

Tone
25-06-2007, 23:53
En ting er jo å leie henger til treninga men når man i tillegg er avhengi av sjåfør og bil for å frakte hengeren så...

Er glad jeg har hest som liker å reise:digger:

Nina
26-06-2007, 00:17
En ting er jo å leie henger til treninga men når man i tillegg er avhengi av sjåfør og bil for å frakte hengeren så...

Er glad jeg har hest som liker å reise:digger:

Jeg har bil..men hverken henger eller sjåfør! Så da sier det seg selv at det ikke er så lett å trene på henger akkurat når det passer meg. ;)

Silje og Tindra
26-06-2007, 01:51
Jeg skjønner såpass at å ri på ikke er en optimal løsning, men dersom det lar seg gjøre (av hestens eier som kjenner den ut og inn) en gang - og det funker - er det bedre enn de andre få og begrensede alternativene jeg har for å forflyttet Menja. Det er ikke mulihet/tid for trening før denne ene flytten, og å trene den opp igjen vil bli en møysommelig prosess som jeg starter på når jeg har fått den. Ville bare høre hvordan de som har gjort det, har gjort det. ;-)

Emi
26-06-2007, 03:15
Jeg så at noen sa man kunne ri inn hesten? Det har jeg aldri vært borti før, kan noen si noe mer om det?

Sist jeg skulle laste inn Scarto på henger brukte jeg en hel time. Men etterhvert fikk jeg et godt tips av en gammel gammel mann som var oppvokst med hester. Sette bind for øynene på hesten! Dette fungerte kjempe bra, også når vi skulle hjem.

Jeg tror ikke dette trikset fungerer på alle hester, den bør nok ha et ganske rolig gemytt. ..Ellers kan hesten bli veldig redd eller stresset. Men poenget var å få hesten til å MÅTTE stole på den som leier.
Hva syntes dere?

anettex
26-06-2007, 11:15
Jeg synes det å ri hesten inn er en alt for stor risiko.
En hest som er safe, er uansett rundt 500 kg med hest, og et levende dyr.
Og hva om noe skjer, den går på to med deg på ryggen på tur inn, inne eller på tur ut av hengeren?
Eller at den kaster seg til siden, rygger brått sånn at man faller av?
De fleste hengere er ikke akkurat romslige nok til at det er plass til en hest, OG et menneske som ligger under den...
Men om man er villig til å ta en sånn sjanse, så kan det kanskje være tidsbesparende på enkelte hester.

For å si det sånn, så var ikke den lastinga med rytter jeg så veldig trygg, mest flaks at ikke eieren sitter med en alvorlig skade i dag.

Jeg er vel av den oppfatning av at en godt bakketrent hest ikke er så mye arbeide å få på hengeren, da den jobber godt for de hjelperne man har da
( kroppsspråk, stemmen og et langt tau ), og det vil gi samme effekten som at den lyder de hjelperne man har når man rir den.
Og for meg er dette like naturlig, at den skjønner hjelperne på banne minst like bra som under rytter.

Har en bekjent som red under ei lovebru for noen år siden, på verdens tryggeste hest.
Og det var langt mer romslig der enn i en henger.
I dag sitter hun med en nakkeskade...

Wilisia
26-06-2007, 11:25
Det eneste som er med det når du tar bind for øynene er jo at den skal opp en liten bakke. Har selv hester sett hoppe tilbake når den merker det går oppover. Også at en gikk rett i hengerveggen :/ Men så så det ikke ut som om de tenkte så mye på hesten, så det kan nok funke fint det :)

Silje og Tindra
26-06-2007, 11:55
Jeg er vel av den oppfatning av at en godt bakketrent hest ikke er så mye arbeide å få på hengeren, da den jobber godt for de hjelperne man har da
( kroppsspråk, stemmen og et langt tau ), og det vil gi samme effekten som at den lyder de hjelperne man har når man rir den.
Og for meg er dette like naturlig, at den skjønner hjelperne på banne minst like bra som under rytter.
Mja, uenig. En hest kan være veldig godt trent og gjennomlydig på bakken, men det hjelper ikke stort om hesten virkelig er redd for å gå på henger. :-)

Asa Garsy
26-06-2007, 12:23
Skjønner godt hester som ikke vil inn på heger jeg, bruker aldri vold, har ste pappa som står bak med et longeringstau for å ha bak rumpa, mens jeg går bestemt inn, da går hun inn og jeg fester ikkehenne før lemmen bak er lukket... Enkelt, skal trene på henger nå om vi får lånt en... Ellers er det hestebil på stallen...

Sol
26-06-2007, 12:28
Jeg må egentlig være ganske heldig..Her går det både 5 og 6 år mellom hver gang jeg transporterer hestene mine, men når jeg gjør det, er det bare å stille seg inni hengern å gaule : MAAAAAT ( ei gulerot på innerlomma i værste fall )
så står gampen der før du rekker å trekke pusten!!
Det skal kansje nevnes at dette fungerer ekstra godt på dølehesten har jeg funnet ut:p

Denne metoden må jeg virkelig si jeg likte:D:D

LivK
26-06-2007, 12:38
Kappi er grei å få på henger - Heldigvis!
Om han ikke vil (har ikke skjedd før, men har skjedd med spiltet) er det bare å legge litt høy der, så løper han inn :p he he

anettex
26-06-2007, 12:48
Mja, uenig. En hest kan være veldig godt trent og gjennomlydig på bakken, men det hjelper ikke stort om hesten virkelig er redd for å gå på henger. :-)

Det er en helt annen sak.
Om en hest er redd, vil den nekte å gå på hengeren av helt andre årsaker enn om den er frekk.
Men jeg tror nok det vil hjelpe på, for en hest som er frekk / har null respekt på bakken OG er redd, er i mine øyne nærmest farlig å hengertrene.
For den vil kunne finne på hva som helst, gjerne hoppe på folk, for det er jo helt ok liksom.

Og mener du seriøst at du vil ri en slik hest inn på hengeren?
Tror du det vil gi den en mer positiv opplevelse?
Og er ikke sjansen da enda større for at noe går galt?

Lopke
26-06-2007, 14:32
øhh. ri inn på hengeren??

med mindre er er snakk om en shettis eller en liten isis så hadde jeg nok ikke ridd inn i et rom hvor jeg risikerer å bli skallet i taket..

Og kan man ri inn i en henger, bør man også kunne leie den. Den blir da ikke mer trygg av at man rir inn??

anettex
26-06-2007, 14:43
Er visst noen som mener at det er helt ok å ri inn i hengeren, har sett det i praksis for noen år siden på rideskolen.
Dette var en varmblodstraver, og en starndard Gaupen-henger.
Ikke en avbalansert og rolig hest, så det kunne like gjerne gått galt så mange ganger som hesten rasa inn og ut med en rytter liggende på ryggen, barbak.
Jeg synes det er helt vilt, men hver sin smak...

Og kan man ri inn i en henger, bør man også kunne leie den. Den blir da ikke mer trygg av at man rir inn??

Det er det jeg mener når jeg sier at en godt bakketrent hest som jobber godt for hjelperne man bruker på bakken, skal kunne gå like greit inn på en henger som om det sitter en rytter på.
Men mange hester lyder ikke / er ikke vant til hjelperne på bakken, og da mister man vel på en måte redskapene man trenger for å laste hest?

Silje og Tindra
26-06-2007, 14:49
Og mener du seriøst at du vil ri en slik hest inn på hengeren?
Tror du det vil gi den en mer positiv opplevelse?
Og er ikke sjansen da enda større for at noe går galt?
Jeg har ikke sagt jeg skal ri noen hest inn på hengeren, jeg lurte på hvordan det foregikk og om det var en mulighet :-)
For øvrig er hesten jeg snakker om meget veloppdragen på bakken og når man rir, ingen respektproblemer eller lignende. Alt i alt en snill, rolig og sindig hest som tilfeldigvis er livredd for hengeren etter ubehaglige opplevelser. Men som sagt.. Jeg har ikke sagt jeg skal ri noen hest inn på hengeren.

Jeg leter etter en måte å få denne hesten inn på denne -ene- gangen. Siden skal vi jobbe med problemet.

Seniora
26-06-2007, 14:51
anettex; det er veldig fint om du får med navn/nick på den som har skrevet det du siterer ;-)

Therese
26-06-2007, 15:11
Det er vel kanskje ikke så stress når det faktisk er innlegget over hennes eget hun har quotet?

Seniora
26-06-2007, 15:18
Det er vel kanskje ikke så stress når det faktisk er innlegget over hennes eget hun har quotet?

Det blir ofte til at man skumleser flere innlegg før man finner ut hvem som er opphavet til sitatet. I hvert fall for min egen del. Og så hender det jo at det kommer noen innlegg imellom - sånn at det ikke lenger ER innlegget like over som er quotet ;)

Uansett; det er god forum-skikk å få med navn/nick når man siterer. Og ikke er det noe stress, heller :)

Ina
26-06-2007, 17:44

Ganske blank på dette området. Men noen hester han man bedre kontroll på fra ryggen av, vil jeg tro?

Bare spør for å lære jeg nå. Men er det mulig at hesten har større tiltro til rytteren når h*n sitter opp, ifht når vedkommende er på bakken.
jeg vet altså ikke, bare tenker litt rundt temaet.

Anita&Svarten
26-06-2007, 20:04
Eh..det blir for dumt å si! Det er vel at man ikke VIL låne henger, men at man faktisk ikke har råd!Skal hengertrening være effektivt må det gjøres jevnlig, hjelper lite en gang i året..Og jeg prioriterer å bruke de pengene på å leie en litt bedre henger de gangene jeg faktisk skal frakte hestene.

Nei. det er faktisk ikke "for dumt å si". At enkelte ikke har råd er fullt forståelig. Jeg vet veldig godt hva det vil si å ikke ha penger, og ikke ha råd til så mye som en tyggis en gang. Men det finnes faktisk de som ikke vil bruke penger på det, og da mener jeg at ikke de kan klage heller!

Seniora
26-06-2007, 20:08
Nei. det er faktisk ikke "for dumt å si". At enkelte ikke har råd er fullt forståelig. Jeg vet veldig godt hva det vil si å ikke ha penger, og ikke ha råd til så mye som en tyggis en gang. Men det finnes faktisk de som ikke vil bruke penger på det, og da mener jeg at ikke de kan klage heller!

http://cheesebuerger.de/images/more/schilder/c014.gif

Nina
26-06-2007, 22:51

Nei, om de ikke VIL er det en sak. Men det er mange som ikke KAN! Og det hørtes ut som om du mente at vi fattiglus ikke ville bruker penger på det. Mulig jeg misforsto deg.

Bobbibrown
26-06-2007, 23:41
Ehm.
Det er lov å tenke litt fra hestens side også.
Selv om dere kanskje hadde dårlig tid, var utålmodige ol., så skal du så absolutt ikke dælje til en nervøs hest!
Det gjør kun vondt verre.
Noe som kan være lurt er å ta et tau bak ham (presset til bakparten) for å så stå foran å lokke med noe fôr og deretter presse tauet strammere og strammer til han forhåpentligvis skjønner at han har tapt. ;)
Du sier at hesten er dum, men det tror jeg nemlig er ganske så feil.
Ikke frekt ment, men det høres ikke ut som du har satt seg særlig godt inn i den andre siden, altså hestens side av saken. Kanskje synes den noe er skremmende, truende og gjør den nervøs - blandt annet sinne.
Det er jo kun rytteren og seg selv den kan stole på, og om det første svikter - kan det bli værre.

RenateSJ
26-06-2007, 23:47
så du mener det er bedre å ikke gi hesten noe valg, enn å slå?

Bobbibrown
26-06-2007, 23:48
Så valget skal være å gå inn eller å bli slått?
Nei vet du hva.
Vold liker jeg ikke.

.. (Hvis dette nå var til meg da.)

RenateSJ
26-06-2007, 23:59
mente bare at det er ikke så kjekt for en heste med tau bak så den blir tvunget inn i en mørk hule

Bobbibrown
27-06-2007, 00:03
Det blir jo bare et dytt, så det er jo ikke sikkert den vil likevel.
Uansett, tvang blir det egentlig ikke, for ingen klarer å dra en stand up- motvillig hest inn i hengeren (finnes jo unntak da).
Hvorfor er det så mørkt da?
Våres henger er helt lys den. x)

Anita&Svarten
27-06-2007, 00:17
Nei, om de ikke VIL er det en sak. Men det er mange som ikke KAN! Og det hørtes ut som om du mente at vi fattiglus ikke ville bruker penger på det. Mulig jeg misforsto deg.

Lett å misforstå på forum ;) No harm done :)

I den "fattig lus klubben" kan nok jeg tegnes som æres medlem:p :lol:

Augustina
27-06-2007, 00:35
mente bare at det er ikke så kjekt for en heste med tau bak så den blir tvunget inn i en mørk hule

Synes ikke det er å tvinge, men å vise hesten hvor den skal.. Mia H skrev at det var noen med godbiter foran, så det er jo en belønning når den går inn.. Ser ikke på det som å tvinge den inn i en mørk hule, men å veilede for å så gi belønning når den gjør det rett.. Også forsterker jo tauet at det ikke er noen utvei, men såklart, om den gjør for mye motstand i tauet er det jo ingen vits i å stramme det så fælt, men å heller gi etter så den får roet seg.... Dette er såklart en metode man ikke bør stresse med, for da kan det ofte bli feil.....

Augustina
27-06-2007, 00:41

Synes det blir feil å skrive at det er to muligheter, og at den ene mligheten er å føle ubehag.. NEI,NEI,NEI! FYY! INGEN hest skal føle ubehag, å gå på/kjøre henger er noe som er fullstendig unaturlig for en hest, så det må tid og tillit til hvis den ikke vil på. Har den gått på før, har den kanskje hatt en ubehagelig opplevelse- tar man en litt for brå sving kan dette være en opplevelse hesten husker til neste gang den skal på.. SÅ, den skal IKKE føle NOE ubehag hvis den ikke går på hengeren, det gjør vondt værre!

Seniora
27-06-2007, 00:44
Lett å misforstå på forum ;) No harm done :)

I den "fattig lus klubben" kan nok jeg tegnes som æres medlem:p :lol:

Håper at det er plass til mer enn ett æres-medlem. Eller jeg KAN JO eventuelt vurdere president-vervet ;-)

:lol:

RenateSJ
27-06-2007, 01:08
Synes ikke det er å tvinge, men å vise hesten hvor den skal.. Mia H skrev at det var noen med godbiter foran, så det er jo en belønning når den går inn.. Ser ikke på det som å tvinge den inn i en mørk hule, men å veilede for å så gi belønning når den gjør det rett.. Også forsterker jo tauet at det ikke er noen utvei, men såklart, om den gjør for mye motstand i tauet er det jo ingen vits i å stramme det så fælt, men å heller gi etter så den får roet seg.... Dette er såklart en metode man ikke bør stresse med, for da kan det ofte bli feil.....

Det er jeg enig i. Men forsto det slik at Mia ville legge mer press på etterhvert, enn bare en dytt.

RenateSJ
27-06-2007, 01:09
Synes det blir feil å skrive at det er to muligheter, og at den ene mligheten er å føle ubehag.. NEI,NEI,NEI! FYY! INGEN hest skal føle ubehag, å gå på/kjøre henger er noe som er fullstendig unaturlig for en hest, så det må tid og tillit til hvis den ikke vil på. Har den gått på før, har den kanskje hatt en ubehagelig opplevelse- tar man en litt for brå sving kan dette være en opplevelse hesten husker til neste gang den skal på.. SÅ, den skal IKKE føle NOE ubehag hvis den ikke går på hengeren, det gjør vondt værre!

Nå motsier du deg selv. For press på rumpa er jo ubehag.
Og jeg er ganske sikker på at Falobos_fjaler mener ubehag som er et press fra grimen. Det er forskjell på smerte og ubehag.

MariaR
27-06-2007, 01:57
Var det forresten lenge etter/til foring da dere skulle ha den på? Når eieren til forhesten min *som noen ganger får det for seg at hun ikke vil inn døren, ikke vil inn på hengeren, IKKE redd, spiser på dører og kanter istedenfor* skal hengertrene med henne, tar hun det somoftest ca en halvtimes tid etter foring, og ber da den som forer om IKKE å gi henne mat. Det hun istedenfor gjør, er å henge et høynett inne i hengeren, slik at hesten ser det.

Da har hun et fair valg: Stå uten for å se på fuglene og være sulten, eller være grei å gå på hengeren :)

Skal sies hesten raskt blir ukonsentrert, er redd for hodet sitt, hun mister raskt fokus og er vanskelig å "hente inn" igjen..

Anita&Svarten
27-06-2007, 11:07
Håper at det er plass til mer enn ett æres-medlem. Eller jeg KAN JO eventuelt vurdere president-vervet ;-)

:lol:

Ja, ikke sant? :lol: haha!

"vi leker ikke klubb"(reklamen på tv 2..) ;) hihihihi

Beklager for useriøst innlegg.. :p

Augustina
27-06-2007, 11:50
til slutt ble jeg så sinna at jeg dælja til han hver gang han nema seg med(enten til siden eller bakover)det!....

Nå motsier du deg selv. For press på rumpa er jo ubehag.
Og jeg er ganske sikker på at Falobos_fjaler mener ubehag som er et press fra grimen. Det er forskjell på smerte og ubehag.

Nei, det står svart på hvitt i det første innlegget på denne tråden; "at jeg dælja til han". Regnet med at det var det Fabolos_fjaler mente med ubehag;)

Mathilde
27-06-2007, 12:04
øhh. ri inn på hengeren??

med mindre er er snakk om en shettis eller en liten isis så hadde jeg nok ikke ridd inn i et rom hvor jeg risikerer å bli skallet i taket..

Det ER en liten nordlandshest det er snakk om på 130, ikke noe svært beist.

Hesten var bedre trent fra ryggen enn fra bakken, derfor fungerte det bedre.

Den var ikke akkurat utrygg i begynnelsen heller. Den var ikke stresset eller nervøs der vi stod, den sa rett og slett bare nei. Hun har aldri hatt dårlige erfaringer heller, står gjerne å spiser på henger og står helt i ro. Som regel går hun greit innpå, men den dagen ville hun ikke fordi hun liker det ikke.

Bobbibrown
27-06-2007, 12:07

HELT ENIG.

Bobbibrown
27-06-2007, 12:09
Må bare nevne at med min hest er det nok med en vennskaplig dytt i baken, et lite drarykk i leietauet så går hun inn, men det er fordi hun stoler på meg.
Hadde jeg begynt å gneldre og kjefte på første protest fra hennes side, hadde hun nok plent nektet å gå på hengeren.
Derfor tror jeg at det er viktig å ha litt støtte fra den som leier inn, i stedet for å gjøre hesten nervøs og redd. Dèt er dårlig erfaring for den det.

Wilisia
27-06-2007, 12:24
Ettergift er jo at hesten får velge mellom ubehag eller ikke. Eller tar jeg feil nå?

Augustina
27-06-2007, 12:30
Ettergift er jo når hesten gjør det du ber den om, og får ros.. det er d samme som når du rir, tar du i innvendig tøyle og hesten henger seg på den, må man løsgjøre og med en gang hesten slipper, gir man ut innvendig som en belønning på at den har sluppet.. Det er en ettergift, det er ikke sånn "halo, enten slipper du innvendig tøyle, ellers får du bank"

Sånn er det når man skal på hengern også. Hvis man fks bruker longetau, strammer litt og hesten tar noen skritt frem på lemmen, slakker man longetauet sånn at det blir ettergift. Ettergiften blir på en måte ros... Da er det bare veiledene.. Ettergift skal ikke være et valg mellom to ting, det skal være ros.. Det mener nå jeg;)

Emi
27-06-2007, 13:51
Nå skal jeg ned i stallen og trene Scarto på å gå inn i hengeren. Skal ha han med til lefdal på søndag, så jeg vil være litt bedre forberedt enn sist.

Skal bruke en Monty Roberts grime(Sånn som strammer over nesen når man drar litt hardt i den). Så nå har jeg sett på en film som hørte til grimen, om hvordan man bruker den. Dette blir spennende. :)

SOL P.R.E.
27-06-2007, 15:07
Huff, å laste på henger kan være slitsomt for mange.
Min mening er at mange slurver så veldig med håndteringen på forhånd. Ja, det kan oppfattes som skremmende for en hest å gå på en henger. Men om en hest stoler på den som leier, og det er en selvfølge at den følger etter, stopper når den skal - rygger når den skal osv ellers (på tur, på ridebanen, i stallen) så skal den også følge med inn på hengeren.

Vi har mulighet til å rygge hengeren inntill stalldøra. Da føler ikke hesten det som den går inn i et trangt, mørkt rom. Hengeren blir bare en forlengelse av stallgangen, og den har ingen mulighet til å gå til den ene eller andre siden (som ofte er problemer). På denne måten går de fleste hester på veldig greit, og når de er trygge med dette, er det sjelden problemer når hengeren blir parkert midt på gårdsplassen.

Selv om hester kan være skeptiske/redde for hengere, er det etter min mening langt flere bortskjemte og stae hester i dette landet. Det er ikke alltid hesten er redd når den parkerer fire bein i bakken foran lemmen... Det er jo egentlig synd på bortskjemte/feilhåndterte hester, for de er faktisk nødt til å strammes opp, og da nytter det gjerne ikke med "kjære deg, passer det i dag?".
OT: Hver mer bestemte med hestene når de er unge, så unngår man problemer når de blir eldre ((-:

anettex
27-06-2007, 20:16
Selv om hester kan være skeptiske/redde for hengere, er det etter min mening langt flere bortskjemte og stae hester i dette landet. Det er ikke alltid hesten er redd når den parkerer fire bein i bakken foran lemmen... Det er jo egentlig synd på bortskjemte/feilhåndterte hester, for de er faktisk nødt til å strammes opp, og da nytter det gjerne ikke med "kjære deg, passer det i dag?".
OT: Hver mer bestemte med hestene når de er unge, så unngår man problemer når de blir eldre ((-:

Veeeeldig enig!
Pussig hvor mye enkelte legger ned av arbeide i hesten under rytter, men ikke i andre hverdagslige ting man burde trene den til.
Driver å hjelper ei venninne med lastetrening for tiden.
En frekk fyr, litt bortskjemt med liten respekt for folk.
Hesten er nå 6, hun kjøpte den som 4-åring.
Da var hesten meget godt innridd, men den hadde aldri vært på henger, og hadde total seperasjonsangst...
Disse tingene begrenser jo bruken av hesten veldig, da hun stort sett aldri kan delta på arrangementer andre steder, og hesten ALDRI kan være alene...
Trasig synes jeg, disse tingene er en naturlig del av hestens utdannelse, i hvertfall har jeg lagt vekt på det med Kremlin som var 2 da jeg kjøpte han.

Emi
27-06-2007, 20:18
Fy søren så vanskelig det var å få Scarto på hengeren, i løpet av tre timer fikk jeg han helt inn ca 3 ganger. I begynnelsen var han veldig redd, så rygget jeg han bakover hver gang han stoppet, så ble han mer og mer nysgjerrig på hengeren, og til slutt gikk han helt inn.
Det var en herlig følelse å faktisk få han inn på en så rolig og enkel måte. :digger:
..Så skulle jeg prøve å få han inn flere ganger bare for å forsikre meg at han var helt over henger skrekken. Fikk han ikke inn i det hele tatt. Også var både jeg og hesten så lei, at vi ga oss.
Jeg tok en ridetur, og etter det skulle jeg prøve å få han inn igjen. Jeg fikk hjelp av en i stallen, og med to launsjetau på kryss bak han gikk han inn igjen, så jeg ga opp hele "Monty roberts" prosjektet mitt. :P (MEN. Vi brukte ikke krefter på å få han inn, bare tålmodighet)
Han fikk masse gulrøtter og brød mens han sto der inne, så jeg håper han forbinder hengeren med noe positivt nå, slik at det blir lettere neste gang.

En ting er sikkert, han er i hvert fall ikke redd for hengeren lenger. Men sta og litt bortskjemt, ja det er han. :lol:

anettex
27-06-2007, 22:05
Men en ting er sikkert.
Det er langt bedre med en hest som er vanskelig å få på, enn en som ikke står godt på henger, raser og steiler!
Kommer akkurat fra stallen nå, hatt ei økt med hengertrening med min venninnes hest.
Nå får vi han lett inn, men han står ikke pent desverre.
Og i morra skal vi kjøre han i 15-20 minutter for å få han hit på beite.
Må si jeg gruer meg litt...
Godt det er en god henger med sikkerhetsbommer man løser ut fra utsiden!

Asa Garsy
27-06-2007, 23:27
Jeg har støtt brukt den metoden med tau bak, å er ikke altid vi trenger å bruke det, bare lede å sette grenser..... Har støtt enten høy eller godbit da hun er inne i hengeren, hun er også føl til å gå på siden, å da er det greit med tau som ikke lar henne få lov til dette... Bruker ikke tauet stramt bak, om så er er det litt stramt så slepper vi opp, om ikke blir hun mer stressa...

RenateSJ
27-06-2007, 23:35
Fy søren så vanskelig det var å få Scarto på hengeren, i løpet av tre timer fikk jeg han helt inn ca 3 ganger. I begynnelsen var han veldig redd, så rygget jeg han bakover hver gang han stoppet, så ble han mer og mer nysgjerrig på hengeren, og til slutt gikk han helt inn.
Det var en herlig følelse å faktisk få han inn på en så rolig og enkel måte. :digger:
..Så skulle jeg prøve å få han inn flere ganger bare for å forsikre meg at han var helt over henger skrekken. Fikk han ikke inn i det hele tatt. Også var både jeg og hesten så lei, at vi ga oss.
Jeg tok en ridetur, og etter det skulle jeg prøve å få han inn igjen. Jeg fikk hjelp av en i stallen, og med to launsjetau på kryss bak han gikk han inn igjen, så jeg ga opp hele "Monty roberts" prosjektet mitt. :P (MEN. Vi brukte ikke krefter på å få han inn, bare tålmodighet)
Han fikk masse gulrøtter og brød mens han sto der inne, så jeg håper han forbinder hengeren med noe positivt nå, slik at det blir lettere neste gang.

En ting er sikkert, han er i hvert fall ikke redd for hengeren lenger. Men sta og litt bortskjemt, ja det er han. :lol:

Blir litt oppgitt jeg nå. Kunne du ikke gitt deg med den ene gangen han gikk inn?
Når du neste gang gir opp uten å få han inn så avslutter du jo når han gjør noe galt. Ikke når han gjør det riktig.
Det er veldig viktig å alltid avslutte på rette plassen, akkurat som det er viktig å gi ettergift på rett plass

Mandarinhest
27-06-2007, 23:39
Jeg holder meg til den metoden som er veldig enkel, som alt for få benytter seg av, desverre.

Sett hengeren i innheiningen til hesten. Strø litt mel, epler og kanskje noen gullerot biter opp platten og innover gangen. Og kanskje et høynett i enden.
La den utforske hengeren selv, slik som den vil, såpass mye som den har behov for, av seg selv.
Det er et godt grunnlag for vidre arbeid synes jeg.

Jeg trente slik med min første hest, Rosita. Det var vinter og eneste stedet hun kunne finne mat var inne i hengeren. Tok ikke mange timene før jeg så rompa hennes inni hengeren.
Våren kom og vi kunne trene vidre. Altså at JEG skulle leie henne inn. Det gikk av seg selv rett og slett. Nå rygger hun pent ut og inn med rompa først om jeg vil. Hun fikk utforsket hengeren både inni og ut. Hun vet akkurat hvor hun skal tråkke og hvordan hun skal gjøre det.
Husker også at jeg tok kveldstellet med henne inni hengeren. Det stellet på jo gjøres alikevell, så hvorfor ikke inne i hengeren? Hun stod løs mens jeg børsta og hun er like flink fortsatt. Ikke noe hastverk med å lukke porten bak osv.

Og det er nesten gratis trening. Jeg velger å la hesten trene seg selv om de klarer det. Eksemplet mitt gjorde det med prakt.

LivK
28-06-2007, 00:46
Smart metode, Kristine!

RenateSJ
28-06-2007, 00:51
Det er jo noe av det beste du kan gjøre Kristine. Bortsett fra: Er ikke hengeren ustabil om den ikke er festa på en bil? Eller sår den like godt på støttehjulet?

Rosita!
28-06-2007, 01:08
Noen som kan gi meg et lite råd her,skal snart ut å kjøre med hesten min,som er en stor idiot å få på henger...og denne gangen har jeg ikke mulighet til å få hjelp av hestefolk,kun pappa og bror min som omtrent ikke tør ta i hesten :rolleyes:
Hun er ikke redd,eneste jeg vet er at hun ikke liker bratte lemmer....men ellers er det bare faenskap med henne for når hun kommer inn står abselutt helt rolig,men inn det skal vi ikke. Hun hiver hele tia rompa ut til den ene siden og presser vi henne for mye så steiler hun i ett.
Har prøvd å ikke presse på i det hele tatt men hun har god tid hun så hun går ikke på uansett så blir som regel til at hun må bæres inn.
Så noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan få dette til og hva er best å bruke av vanlig grime og taugrime?
Har trent en del på dette også men ikke pokker om hun blir bedre:rolleyes:

Mandarinhest
28-06-2007, 01:16
Det er jo noe av det beste du kan gjøre Kristine. Bortsett fra: Er ikke hengeren ustabil om den ikke er festa på en bil? Eller sår den like godt på støttehjulet?

Den stod stødig. Er jo en selvfølge at den må være sikker på alle måter. Men på et annet vis er det kanskje kjekkt at den vingler litt..? Så hesten også gjør seg kjent med det. Me samtidlig trygg.

MariaR
28-06-2007, 01:28
Rosita: Hva med å "bygge opp" lemmen litt da? Slik at den ikke blir så bratt? Veldig vikrig at den er stødig da, og ikke plutselig slamrer i bakken.. :)

Rosita!
28-06-2007, 01:40
Ja,må prøve å få til det på en måte....
Var så greit før for da kunne vi kjøre hengeren i døråpningen,da gikk alt mye lettere....men det er litt risikabelt nå for har ikke fått gulv der sauene skal gå og det er rett ved siden av døra så har ikke så lyst at hun skal dure utfor der:p

Emi
28-06-2007, 01:55
Blir litt oppgitt jeg nå. Kunne du ikke gitt deg med den ene gangen han gikk inn?
Når du neste gang gir opp uten å få han inn så avslutter du jo når han gjør noe galt. Ikke når han gjør det riktig.
Det er veldig viktig å alltid avslutte på rette plassen, akkurat som det er viktig å gi ettergift på rett plass

Jo, det er nettopp det jeg skulle ha gjort. Men jeg var så stolt da vet du, måtte se om han hadde kommet over hengerskrekken, og vips så nektet han igjen.. Tenkte på det når jeg var ferdig, jeg skal gi meg med en gang han klarer det neste gang. ;)

RenateSJ
28-06-2007, 02:55
Vel Rosita/Lene... Det var liksom dette jeg prøvde å gjøre med turponnisen inn i vaskespiltet hvis du husker.
Det jeg gjorde der funker på de fleste hester om du tror det gjør det. Er ca samme sak som er beskrevet ellers her....
Taugrime er bedre å bruke enn vanlig grime, og ha for all del en lang line.
Hvis hun går til siden kan det være greit å ha enn der som dytter henne tilbake på lemmen, men som holder seg passiv så lenge hun ikke går til sida. Altså, personen må ikke fristes til å smatte/drive på hesten. Det er personen som leier som gjør det.

Jeg ville nok tatt hesten frem til den stoppa. Tynt ett ekstra steg frem, løsnet. Så rygget vekk fra hengeren. Gå frem igjen... osv.
det er mest sannsynlig at hesten vil foretrekke inn på henger enn rygging etterhvert. Spes hvis hun bare er sta. Evt. kan du longe den noen runder før du går på igjen. Gi den arbeid, så det å gå på hengeren blir en pause

Og husk timing, ikke økt press. Bare vent... så gir du etter når den tenker fram

Rosita!
28-06-2007, 03:15
Haha,ja på turhesten nyttet det å bytte vaskespilt,så hvis jeg bare bytter henger nå så går alt strålende,hehe...Neida:p
Får prøve litt mer på det med rygging å sånn ja.

Men å ta en lang line å feste inni bommen så hun ikke kan gå bakover å stramme inn den jo mer inn på hengeren hun går(selvfølgelig sånn at jeg kjapt kan løsne den hvis hun blir helt gal) er dette en ok metode?
Har funket før for da gir hun seg lettere når hun vet hun ikke kommer bakover for om jeg bare holder henne så klarer jo ikke jeg å holde henne igjen når hun steiler og rygger.
Men er jo bare så redd for at hun kan skade/ødelegge seg når hun stritter sånn imot....
Noe å si på det?

RenateSJ
28-06-2007, 05:15
Jeg ville holdt igjen etter beste evne, gjerne med bruk av bommen. Men jeg hadde IKKE strammet mer for hver gang hun flytter seg fram. Da får ikke hesten noe ros for forsøket, bare mer press.
Slakket den får trenger ikke vare lenge. Du kan ganske kjapt legge press på henne igjen, men litt slakk må du gi. I rett øyeblikk

Sjønner godt du er redd hun skal skade seg når hun omtrent steiler rundt og river og sliter masse i grima.
Synes det er litt teit å sitte her og si at sånn og sånn skal du gjøre- alle hester er forskjellige. men prøver å komme med litt tips... Jeg påstår ikke at jeg er noen ekspert
Det du vil unngå er jo at det kommer så langt at hun begynner å stritte så mye mot. Da får hun heller jobbe på en volte eller noe...
Derfor dette med rygging vekk fra henger, og å drive henne rundt på en volte... For å gjøre det å gå inn som den enkleste utveien

SOL P.R.E.
28-06-2007, 09:44

Det er vel akkurat slik håndtering som skaper problemhester...
Når man først har begynt på noe, så MÅ MAN IKKE GI SEG. Man gjør jo hestene usikre og stae, om de ikke er det fra før av. Ved slik håndtering så belønner man stahet...
Er ikke meningen å dømme, alle gjør vel sitt beste. Men det er faktisk ikke uten grunn at det beste er å bruke voksne, erfarne hestefolk til slike ting. De gjør ikke slike feil. Slik jeg ser det, er dette helt klart noe av det værste man kan gjøre, og i mine øyne er det ødeleggende for hestene. For har de først lært seg at de kan nekte, for så å få viljen sin, så vil de med jevne mellomrom alltid prøve seg - noe som igjen skaper frustrasjoner. Blir slike hester flyttet til voksne folk som ikke tolerer slikt, resulterer det ofte i at hestene får bank. Da skjønner de ihvertfall ikke mye, men det er slik det ofte blir når noen skjemmer dem bort i første omgang :( Det er dessværre hestene det går utover.

Sagitaria
28-06-2007, 11:21
Det som irriterer meg, er folk som stopper halvveis inne for å se på hesten sin.
Det gjør aldri jeg. Da gjør du hesten usikker..

Wilisia
28-06-2007, 11:35
Det som irriterer meg, er folk som stopper halvveis inne for å se på hesten sin.
Det gjør aldri jeg. Da gjør du hesten usikker..

Du mener se ned på hesten sitt hode da eller?

Augustina
28-06-2007, 12:06

Du skal ikke se på hesten når du går inn i hengeren, du skal gå foran med ryggen til, og hopper den bakover ellernoe skal du unngå øyekontakt. Mennesker er rovdyr!

Rosita!
28-06-2007, 14:35
Renate- ja,jeg forstår jo at det er forskjellig fra hest til hest så ikke enkelt å komme med konkrete ting man må gjøre.
Men forstår godt hvordan du mener så jeg får prøve og ta tia til hjelp;)

Sagitaria
28-06-2007, 15:30

Se ned på? Hm. Den skjønte jeg ikke.

I tillegg til rovdyr-utsagnet har jeg en teori...

Når jeg er sjef over min hest, og skal ha den med inn i et mørkt lite rom, og jeg selv stopper opp og snur meg...hva viser jeg hesten da?(ubevisst, selvfølgelig)

Jo, at jeg heller ikke vil inn. Jeg stopper, og snur meg. Vegrer meg, med andre ord.. Jeg gjør hesten usikker.

Jeg vandrer heller inn i hengeren som om det var en selvfølge, og med en sånn " åj se her, så koselig du, dette blir moro"-mine. :)

lafutura
28-06-2007, 18:03
Haha,ja på turhesten nyttet det å bytte vaskespilt,så hvis jeg bare bytter henger nå så går alt strålende,hehe...Neida:p
Får prøve litt mer på det med rygging å sånn ja.

Men å ta en lang line å feste inni bommen så hun ikke kan gå bakover å stramme inn den jo mer inn på hengeren hun går(selvfølgelig sånn at jeg kjapt kan løsne den hvis hun blir helt gal) er dette en ok metode?
Har funket før for da gir hun seg lettere når hun vet hun ikke kommer bakover for om jeg bare holder henne så klarer jo ikke jeg å holde henne igjen når hun steiler og rygger.
Men er jo bare så redd for at hun kan skade/ødelegge seg når hun stritter sånn imot....
Noe å si på det?

Jeg har sett en kjent NH person gjøre det sånn. Funker nok om hesten er sta, men IKKE hvis den er redd og går opp. Både hesten og hengeren holdt på å tippe rundt....

Emi
28-06-2007, 18:55
Det er vel akkurat slik håndtering som skaper problemhester...
Når man først har begynt på noe, så MÅ MAN IKKE GI SEG. Man gjør jo hestene usikre og stae, om de ikke er det fra før av. Ved slik håndtering så belønner man stahet...
Er ikke meningen å dømme, alle gjør vel sitt beste. Men det er faktisk ikke uten grunn at det beste er å bruke voksne, erfarne hestefolk til slike ting. De gjør ikke slike feil. Slik jeg ser det, er dette helt klart noe av det værste man kan gjøre, og i mine øyne er det ødeleggende for hestene. For har de først lært seg at de kan nekte, for så å få viljen sin, så vil de med jevne mellomrom alltid prøve seg - noe som igjen skaper frustrasjoner. Blir slike hester flyttet til voksne folk som ikke tolerer slikt, resulterer det ofte i at hestene får bank. Da skjønner de ihvertfall ikke mye, men det er slik det ofte blir når noen skjemmer dem bort i første omgang :( Det er dessværre hestene det går utover.

Jeg holdt på til jeg fikk han inn, men jeg gjorde det for mange ganger rett og slett. Jeg endte ikke treningen med å la han slippe unna, langt ifra. Den siste gangen sto han inni hengeren i 2-3 minutter uten å prøve å rygge(Så rygget jeg han ut før han prøvde på noe), først da så jeg på treningen som ferdig.

Jeg mente bare at jeg ga opp den monty-roberts metoden, ikke at jeg ga opp å få han inn. ;)

EDIT: Jeg ville bare legge til at jeg fikk hjelp av en voksen dame den siste gangen. Det hjalp ganske mye.

Therese
28-06-2007, 19:47
Se ned på? Hm. Den skjønte jeg ikke.

I tillegg til rovdyr-utsagnet har jeg en teori...

Når jeg er sjef over min hest, og skal ha den med inn i et mørkt lite rom, og jeg selv stopper opp og snur meg...hva viser jeg hesten da?(ubevisst, selvfølgelig)

Jo, at jeg heller ikke vil inn. Jeg stopper, og snur meg. Vegrer meg, med andre ord.. Jeg gjør hesten usikker.

Jeg vandrer heller inn i hengeren som om det var en selvfølge, og med en sånn " åj se her, så koselig du, dette blir moro"-mine. :)

Jepp, enig der. Tror kanskje ikke rovdyr-greia spiller så mye inn, da tror jeg man hadde lagt merke til det mye ellers. Men man byr jo ikke akkurat hesten inn når man står vendt mot den.