PDA

Se full versjon : å sende vekk for innriding

Gjest-
23-06-2007, 21:02
Jada, er nå litt tidlig ute å tenke på dette nå, men lurer på hvor lenge en hest vanligvis vil måtte være borte for innriding?
La oss si den skal kunne ris på western vis, alle gangarter, start, stopp, rygg, altså det grunnleggende som trengs for å ri på tur...
Mer seriøse western-baneridingsting kan taes senere...
Er det ting som jeg kan gjøre på forhånd for å korte ned tiden, eller er det best å sende en "urørt i riding" hest vekk så innrideren starter fra scratch?

RenateSJ
23-06-2007, 21:36
hm... vil tro at på 3 måneder vil mye være gjort fra scratch. Hvis hesten er moden for det.
Bare innridning og lære start og stopp tar vel kortere tid enn det og. Men skal du ha den stabil på det grunnleggende vil det nok ta lenger tid.
Det er sikkert forskjellig hva de forskjellige foretrekker ang fersk hest eller påbegynt hest. Men vil nå ikke påstå at det skader å begynne med litt tilvenning av diverse

Gjest-
23-06-2007, 21:50
Tilvenning av sal og rytter er jo greit nok.
Er det mer du mener en kan gjøre? Har jo ikke akkurat erfaring i western riding, tenkte å lete etter en western skole når jeg får bil lappen, men får vel kanskje ikke lært nok til at jeg kan lære hesten så mye på ryggen etter kanskje et år med et par gangers ridetimer i måneden... Vet ei heller hvor annerledes det er å ri western i forhold til engelsk.

Frida&Jameel
23-06-2007, 21:50
Jepp, tror mange trenere har sånn 3 måneders opplegg. Er helt sikkert forskjellig fra trener til trener hvor lange periodene er og hvor mye de lærer, men tror du har noe å sammenlikne med om du bruker 3 måneder :)

Frida&Jameel
23-06-2007, 21:53
Tilvenning av sal og rytter er jo greit nok.
Er det mer du mener en kan gjøre? Har jo ikke akkurat erfaring i western riding, tenkte å lete etter en western skole når jeg får bil lappen, men får vel kanskje ikke lært nok til at jeg kan lære hesten så mye på ryggen etter kanskje et år med et par gangers ridetimer i måneden... Vet ei heller hvor annerledes det er å ri western i forhold til engelsk.

Hvis du får tatt noen westerntimer hadde jo det vært fint. Er vanskelig å forklare forskjellen på western og engelsk over et forum, det må nesten oppleves selv, hehe ;) Mye lettere å forklare når man har en hest å ri. Å, Jameel skulle vært her da du var hjemme sist, så skulle du fått prøve, hehe ;)

Men bare prøv å vær så lett som mulig, bruk så lite press som mulig. La hesten gå i en lav form, og bruk vekten i setet og sjenkler.

RenateSJ
23-06-2007, 21:55
Lære henne å vike for press er jo alfa omega
Du skal jo ha en hest som er så lett som mulig. Derfor kan det være greit å lære henne å flytte seg for det minste press

Gjest-
23-06-2007, 21:58
Hvis du får tatt noen westerntimer hadde jo det vært fint. Er vanskelig å forklare forskjellen på western og engelsk over et forum, det må nesten oppleves selv, hehe ;) Mye lettere å forklare når man har en hest å ri. Å, Jameel skulle vært her da du var hjemme sist, så skulle du fått prøve, hehe ;)

Men bare prøv å vær så lett som mulig, bruk så lite press som mulig. La hesten gå i en lav form, og bruk vekten i setet og sjenkler.

Har prøvd en gang, men det var jo på fransk og skjønte kanskje ikke alt som ble sagt. Fikk prøve alle gangarter og å rygge :p Men klarer ikke helt å se hva som er forskjellen, vanskelig også når jeg ikke vet om lærer sier noe om skjenkler og tøylebruk (red med to hender forresten). Lærte meg også forresten littegrann om skjenkler og tøylebruk når jeg tenker på det :)
Ja, Jameel skulle vært der!
Men så er det jo dette, hvordan i all verden lar man hesten gå i lav form? Sånne ting må nok læres for å vite hva det er kanskje ;) Skal undersøke nøye hvor jeg kan få tatt noen timer... Tror du det tar lang tid å omstille seg fra engelsk til western? Nå har jeg jo ikke akkurat ridd så mye på noen år, så det er kanskje lettere å omstille seg da..

Gjest-
23-06-2007, 21:59
Lære henne å vike for press er jo alfa omega
Du skal jo ha en hest som er så lett som mulig. Derfor kan det være greit å lære henne å flytte seg for det minste press

Fra bakken mener du? Det har jeg trent en del på (men minner meg på at jeg har glemt det litt i det siste :p). Tror kanskje ikke det er noe jeg skal gjøre på ryggen, med mindre jeg har lært meg tøyle og skjenkel bruken i western, da dette virker litt annerledes enn vha jeg husker i engelsk.

Frida&Jameel
23-06-2007, 22:02
Har prøvd en gang, men det var jo på fransk og skjønte kanskje ikke alt som ble sagt. Fikk prøve alle gangarter og å rygge :p Men klarer ikke helt å se hva som er forskjellen, vanskelig også når jeg ikke vet om lærer sier noe om skjenkler og tøylebruk (red med to hender forresten).
Ja, Jameel skulle vært der!
Men så er det jo dette, hvordan i all verden lar man hesten gå i lav form? Sånne ting må nok læres for å vite hva det er kanskje ;) Skal undersøke nøye hvor jeg kan få tatt noen timer... Tror du det tar lang tid å omstille seg fra engelsk til western? Nå har jeg jo ikke akkurat ridd så mye på noen år, så det er kanskje lettere å omstille seg da..

Det er ikke vanskelig å lære de i å gå i lav form. Det er lettere for de. Først lærer man de å vike for press. Så bruker man dette videre når man rir. Jameel har lært at når jeg legger et lite press i begge tøylene samtidig, så skal han senke hodet (derfor forstår han lite når folk stopper han med begge tøylene, og ikke bruker vekta, hehe ;) Litt vanskelig å kjøre han til å begynne med, hehe ;)). Så ved å ri han fram og få med bakparten og hjelpe til for å vise sånn ca hvor jeg vil ha hodet hans, så har nå lært seg dette. Nå trenger jeg bare å ri han fram og få med bakparten, og han plasserer hodet riktig av seg selv.

Gjest-
23-06-2007, 22:04
Hihi, det hørtes komplisert ut, Frida :p Har forresten lært meg å stoppe hesten med vekta og ikke tøyler, gjorde dette på skøy på en annen hest som jeg ikke visste kunne det, men det gjorde han visst :D Det er morro :D
Å, jeg har lyst å finne westernkurs NÅ, men etter hva jeg har sett hittil er det nærmeste tre kvarter unna=må ha lappen!

Frida&Jameel
23-06-2007, 22:06
Hihi, det hørtes komplisert ut, Frida :p Har forresten lært meg å stoppe hesten med vekta og ikke tøyler, gjorde dette på skøy på en annen hest som jeg ikke visste kunne det, men det gjorde han visst :D Det er morro :D
Å, jeg har lyst å finne westernkurs NÅ, men etter hva jeg har sett hittil er det nærmeste tre kvarter unna=må ha lappen!

Hehe ;) Det er ikke vanskelig i det hele tatt ;) Hehe ;)

RenateSJ
23-06-2007, 22:37
Den lange lave formen kommer vel av at det er en gren som er brukt på arbeidshester. De kan ikke gå i dressurarbeidsform i timevis hele dagen.
Men de bør jo fremdeles strekke seg frem og ned og ha med bakbein+løfte ryggen når de rides

edit: du sa jo hvordan.. ikke hvorfor
hehe

RenateSJ
23-06-2007, 22:39
En fersk hest vil som regel lære å strekke seg ned og fram hvis den får et fristed der.
Stjerna har fått bedre strekk over ryggen ved at jeg på volte har ledet innover og løsnet på begge hender når hun svarer. Slik at hun søker litt fremover. hun må da strekke seg ned/fram for å få støtte fra tøylen igjen

Gjest-
23-06-2007, 22:40
Det tror jeg jeg må lære meg på westernkurs og la noen andre lære Milla :p
De orda der er nesten for store for meg i det hele tatt :lol:

Frida&Jameel
23-06-2007, 22:40
Den lange lave formen kommer vel av at det er en gren som er brukt på arbeidshester. De kan ikke gå i dressurarbeidsform i timevis hele dagen.
Men de bør jo fremdeles strekke seg frem og ned og ha med bakbein+løfte ryggen når de rides

edit: du sa jo hvordan.. ikke hvorfor
hehe

Hehe ;) Den formen westernhester skal gå i er den samme som i engelsk dressur (altså i samling), bare litt annerledes, hehe ;) De går i en lavere form, men skal ikke miste bakparten og skal ikke falle på framparten. Kjempegod på å forklare ja, hehe ;)

Bra vi forstår hverandre ;)

RenateSJ
23-06-2007, 22:45
Lavere form blir jo mindre samling, betyr ikke at den er på forparten fordet.
Tror mange tror at westernhester går på forparten hele tiden, men det er ikke sånn hvis de rides rett.
Jeg har lite peil på western da. Men har nå fått med meg litt prinsipper da.

Frida&Jameel
23-06-2007, 22:57
Lavere form blir jo mindre samling, betyr ikke at den er på forparten fordet.
Tror mange tror at westernhester går på forparten hele tiden, men det er ikke sånn hvis de rides rett.
Jeg har lite peil på western da. Men har nå fått med meg litt prinsipper da.

Kan hende jeg bruker feil begreper her, men det jeg skulle fram til var at den skal fortsatt bære seg selv, løfte ryggen og bruke bakbeina.

Ja, det er nok mange som har misforstått der, og det er litt synd.

RenateSJ
23-06-2007, 23:30
Det er samling. Men ikke høy samling. Du har forskjellige grader. Arbeidstrav er lav samling piaffe er høy samling.
Men samma det. Vi er jo enige ;)

Frida&Jameel
23-06-2007, 23:32
Det er samling. Men ikke høy samling. Du har forskjellige grader. Arbeidstrav er lav samling piaffe er høy samling.
Men samma det. Vi er jo enige ;)

Hehe ;) Vi er jo det ;)

Maya
24-06-2007, 00:33
Jeg hadde nok ville hatt hesten i trening i lenger enn 3 måneder, så setter 3 som minimum. Og jeg hadde sørga for at hesten var salvant, og hadde hatt rytter på ryggen et par ganger føre jeg sendte den avgårde. Ellers, så vil jeg tro at jo mindre hesten kan når den skal til en trener, jo lettere er det for den treneren å lære den det som skal læres. Og ikke bruke tid på å plukke bort ting og tang... :)
Det spørs jo også litt hva du skal bruke hesten til etterpå også.. skal du konkurere, og gjerne i høye klasser, så ville jeg latt den stått i trening til den ble ferdig. Det er jo en investering, for å få fram en hest du kan bruke. Skal du bare ha en skogsmulle, så blir det annerledes igjen.

Gjest-
24-06-2007, 00:38
Jeg hadde nok ville hatt hesten i trening i lenger enn 3 måneder, så setter 3 som minimum. Og jeg hadde sørga for at hesten var salvant, og hadde hatt rytter på ryggen et par ganger føre jeg sendte den avgårde. Ellers, så vil jeg tro at jo mindre hesten kan når den skal til en trener, jo lettere er det for den treneren å lære den det som skal læres. Og ikke bruke tid på å plukke bort ting og tang... :)
Det spørs jo også litt hva du skal bruke hesten til etterpå også.. skal du konkurere, og gjerne i høye klasser, så ville jeg latt den stått i trening til den ble ferdig. Det er jo en investering, for å få fram en hest du kan bruke. Skal du bare ha en skogsmulle, så blir det annerledes igjen.

Kommer nok til å gjøre henne salvant så snart jeg får lånt en sal som passer, og ryttervant når hun er gammel nok :)
Det er det jeg tenker på også, at jeg ikke vil gjøre for mye så evt trener må plukke bort igjen. Men om det er noe jeg kan gjøre uten at det kan gjøres feil, gjør jeg gjerne det.

Hva jeg skal bruke hesten til? hehe, det vet jeg faktisk ikke enda. Vet ikke engang om jeg kan konkurrere med henne iom at hun ikke har papirer. Først og fremst er det jo en hobbyhest som vil bli brukt for kos, men er usikker på om jeg vil konkurrere.

Tenkte å sette henne i trening for å lære det som trengs for tur og kos, og passe på at jeg får lært meg mest mulig western selv så jeg kan holde på for meg selv, og evt sette henne igjen i tilriding om jeg finner ut jeg vil/kan konkurrere med henne.

Står jo også på stall hos en som er fransk champion i barrel racing, så er ikke umulig han kan trå til litt og om jeg spør om det.

Maya
24-06-2007, 01:19
Du kan jo evnt finne en god trener som du kan bli en måned hos mens pållen din er der.. Jobbe for kost og logi eller noe? Etter som jeg har skjønt, så er samboen din mye borte, så da kan du jo slå ihjel litt tid med å lære?:)

Gjest-
24-06-2007, 01:21
Hadde jo vært en ide, men innen milla er klar for innriding håper jeg å ha fått meg jobb forlengst ;)
Men skulle gjerne hatt henne i nærheten så jeg kunne fulgt ofte med og vært med på jobben selv, men ser dårlig ut til at det er mye av slikt i nærheten av her jeg bor :\

Kristin og What
24-06-2007, 02:43
Jeg sendte What til innridning, når han dro hadde jeg ridd ham 5-6 ganger, i korte økter på banen bare.
Han sto hos Merete B. i 3 mnd, og når jeg fikk ham tilbake (red ham for instruksjon mens han sto der og) var han godt grunninnridd. Rygget ved vekt av setet, fattet høyre/venstre galopp og gikk ellers stabilt på løs tøyle.

3 mnd er sikkert nok for innridning, og det var vel det du tenkte på?

Gjest-
24-06-2007, 02:44
Jeg sendte What til innridning, når han dro hadde jeg ridd ham 5-6 ganger, i korte økter på banen bare.
Han sto hos Merete B. i 3 mnd, og når jeg fikk ham tilbake (red ham for instruksjon mens han sto der og) var han godt grunninnridd. Rygget ved vekt av setet, fattet høyre/venstre galopp og gikk ellers stabilt på løs tøyle.

3 mnd er sikkert nok for innridning, og det var vel det du tenkte på?

Så gøy å høre fra en som faktisk har gjort det :)
Ja, som sagt er det kun for å lære basisen, kunne alle gangarter,stopp, gå og rygg :)
Sånn til å starte med i alle fall :)

Kristin og What
24-06-2007, 17:19
Det kommer jo selvfølgelig an på hvor du setter hesten, men hun som hadde What gjør alt selv, og bruker hesten jevnt. :)
Det kommer jo også an på hvordan hesten er, om den tar ting lett osv.

Gjest-
24-06-2007, 17:23
Prøver å finne forskjellige plasser som tar inn hester nå, for å forhøre meg litt.
Hva er det jeg burde spørre om egentlig? Aldri sendt vekk til innriding før, og vil jo gjerne forsikre meg best mulig at det er en bra plass jeg sender henne til, men aner ikke hva man kan spørre om...
Er litt usikker på hvor fort hesten min lærer egentlig, men det er jo ikke stort å gjøre med om hun først skal bli sendt vekk, det må jo ta den tiden det tar.