PDA

Se full versjon : St.Hippolyt?

JOHANNE
19-06-2007, 00:55
Argumenter for og imot? Hvorfor forer du med dette eller hvorfor ikke? Dine erfaringer med foret?

Spør av ren nysgjerrighet, fikk nemlig med meg en sekk St.Hippolyt hjem sist gang jeg spurte etter hestemüsli på Eiksenteret. :)

Og forresten, hvordan er det vs. billigere fortyper?

taaketussa
19-06-2007, 09:41
Dyret mitt gikk på St.Hippolyt (naturmüsli) da han kom fra Danmark. Jeg var veldig fornøyd med det, men byttet til fôr fra fk da det ble for dyrt.
Måtte betale 380kr for en 20kg sekk + moms og han spiste en sekk på 2uker..for meg så ble det litt dyrt.
Byttet til Spillers etter det da jeg ikke syns fk sitt fôr er noe særlig. Nå går han på Eggersmann..vet ikke om St.Hippolyt er billigere enn Spillers/Eggersmann. Hvis det er det så bytter jeg gjerne tilbake :)

Lopke
19-06-2007, 11:01
St. Hippo er svindyrt i Norge og er vel det dyreste foret i DK og.. ifht Spillers og Eggersmann.. kommer jo også litt an på hviken type det er. Jeg foret med Hestamix med god erfaring.. lite stivelse, Lopke elsket det.. Men som sagt ble litt avhengig av leveranser fra tyskland og DK, da det koster rundt 400 sekken her??

Forer nå med Spillers som jeg også fikk hentet i DK. Men en annen type, condition mix som er et oppbyggende for. St. Hippo har sikkert en tilsvarende type men kjenner ikke denne. Betaler rundt 150,- for spillers condition i DK. 170,- for Hestamix i DK.

Silje og Tindra
19-06-2007, 12:14
Så vidt jeg vet koster St.Hippolyt Hestamix 380 i Norge, det er samme pris som jeg betalte for en sekk med Eggersmann Naturmüsli i allfall.

Bitten&Betty
19-06-2007, 12:32
Jeg bruker St. Hippolyt til mine hester og er kjempe fornøyd. Har brukt det i flere år nå. Hestene er i godt hold, fine i pelsen og akkurat passe "runde" :p Fikk høre av noen at St.Hippolyt ikke var bra for hesten, og at det manglet diverse næringsstoffer slik at hesten kunne bl.a bli underærnært. Tok da en blodprøve av noen av dyra våre og alle resultatene viste at alt var som det skulle, så jeg tror ikke at St.Hippolyt er et dårlig fôr. Har i hvertfall bare gode erfaringer selv :) Hestene elsker fôret og :)

Jeg betale 330kr pr sekk (Hestamix) på 20 eller 25kg (er ikke sikker på hvor tunge de er), og noe mindre for NaturMüsli.

Annette
19-06-2007, 12:47
Jeg bruker bittelitt st. hippolyt, og det tror jeg vi betalte 250 eller noe for 15 kg.. dette er jo mais da..

Snøfnugg
19-06-2007, 12:48
jeg har brukt st.hippolytt på islandshest og tinker..hestene ble veldig tynne..så jeg spurte de om råd på sportsfor..og jeg ville egentlig bytte for..nei da måtte jeg ha olje osv..måtte ikke gå over til komplett da kom jeg til og få alle mulig slags problemer..gikk over til komplett jeg og byggpellets,multivitaminer...hesten såg myyye bedre ut etter en uke med det ..de på stallen sa det også..selge selge selge eller?det er jo kjempedyrt det foret..neste hest får komplett ihvertfall:)

Lopke
19-06-2007, 12:52
Så vidt jeg vet koster St.Hippolyt Hestamix 380 i Norge, det er samme pris som jeg betalte for en sekk med Eggersmann Naturmüsli i allfall.

Men St. Hippolyt Hestamix (388,-) er ikke det samme som Eggersmann Natur Müsli??
Eggersmann sitt tilsvarende for til Hestamix er jo Derma Vital cubes (315,-)?

St. hippo sitt Naturmüsli (370,-) er tilsvarende Eggersmann Natur Müsli. (297,-)
Altså er det disse prisene som må sammenlignes. Så da er St. Hippo dyrere..

Silje og Tindra
19-06-2007, 13:33
Lopke: Jeg sammenlignet for min egen del, da. Jeg fôrte på Eggersmann, går sannsynligvis over til St.Hippolyt. ;-)

Lopke
19-06-2007, 13:56
Lopke: Jeg sammenlignet for min egen del, da. Jeg fôrte på Eggersmann, går sannsynligvis over til St.Hippolyt. ;-)

ok ;) Ville jo bare poengtere at Hestamix er et eksemfor og det er jo ikke Naturmüsli, og derfor litt feil å sammenligne disse på pris.

Silje og Tindra
19-06-2007, 14:11
Eggersmann naturmüsli er et fôr som egner seg veldig godt til hester med allergi og hudproblemer, så helt ulikt er det ikke.

Lopke
19-06-2007, 14:36
Jepp.. helt sikkert men Derma vital cubes inneholder vel ikke helt det samme som naturmüsli???

ChristineW
20-06-2007, 12:37
St.hippolyt prisliste (http://www.st-hippolyt.dk/PrislisteNOK.pdf)
- de veiledende utsalgsprisene. Det er disse prisene forhandlerne skal holde seg til.

insolita
20-06-2007, 12:59
Jeg er hippolytmotstander, og det skyldes dels fôret, og dels forhandlerene. Det er nokså tydelig for meg at de som selger dette baserer sin kunnskap på gamle bøker og "egne oppdagelser" som ikke helt har rot i virkeligheten. Ber man om informasjon eller begrunnelser så får man rett og slett ikke noe fornuftig svar.

De som er interessert i andres erfaring med Hippolyt kan jo søke litt rundt på heste-nettet.dk. Der burde det ligge tilstrekkelig skrekkhistorier til at man tenker seg om en gang ekstra før man hiver seg på bølgen.

De prisene der er jo bare helt sinnsyke...

LisaFi
20-06-2007, 16:20
Argh, har ikke tid til å surfe nå, kan ikke du forklare mer, Insolita?

*interessert*

Karoline og gutta
20-06-2007, 16:25
Kan du linke Insolita?Eg finner ingenting:p

Lopke
20-06-2007, 16:26
Insolita.. er du oooxxxooo på MIX?

insolita
20-06-2007, 16:27
Det er diverse greier med hester som har tapt seg kraftig og/eller fått direkte mangelsykdommer som følge av fôret. Greit nok vil et fôr alltid ha motstandere og tilhengere, men dette fôret har ekstremt mange misfornøyde kunder som går litt lenger enn "liker ikke at det er så mye stivelse i fôret".

De opererer da med dette organiske mineraler, men klarer ikke å forklare eller bevise noe med dette når man spør. Når de i tillegg varmt anbefaler bruk av Mash på hestens fridager og som lørdagsgodt, så er det en eller annen undervisningstime de siste 10 år de har gått glipp av.

Personlig klarer jeg ikke lukten av fôret, og føler det er laget mer for menneskene enn hestene. Har også sett hester få ganske kraftig diare av fôret, og jeg tror rett og slett så mye urter kan bli for mye for enkelte.

Prisen synes jeg heller ikke kan forsvares på noe vis.

Har også kontaktet forhandlere og importøren av dette fôret med litt kritiske spørsmål (bl.a dette med mash). Jeg har aldri fått svar. Derimot får man meget raskt svar når man spør hvor man kan kjøpe det.

Edit for å si at man må søke etter kl 23 eller noe på heste-nettet for å finne tidligere diskusjoner

insolita
20-06-2007, 16:28
Ja Lopke

Lopke
20-06-2007, 16:34
Ja Lopke

:lol: AHAAAA!!! nå gikk det lys opp for meg må jeg si.. synes dere hadde så mange fellestrekk.. men hvor ble det av dalmatineren?? blir jo helt forvirra her jeg sitter..

Du var jo min foringsguru.. Spillers da?? må jo nesten forhøre meg nå da jeg har din fulle oppmerksomhet.

Lopke er delvis på gress nå.. jeg sier delvis fordi hun ikke har fått gress før nå og skal tilvennes litt forsiktig. Gresset er nok ok kraftig, men det er lite av det.. så korte stunder i starten, på sikt blir det mindre gress, men hun kan selv gå inn og ut av boksen ut på beitet.. I boksen vil det være ca 5-10 kg høy som hun selv napper av når de er inne eller om natten..

Morgen og kveld vil hun få 1 liter Spillers Condition mix. Hun er på "oppfetningskur".

Ka du trur??
(dette er på "feriemodus")

insolita
20-06-2007, 16:42
Dalmisen lever da enda han ;). Tilogmed lagt ut bildetråder her (bl.a en søknad om å få prøvespille for Rosenborg).

Ellers godt å høre at jeg har fellestrekk med meg selv. Spaltet personlighet er liksom ikke noe særlig.

Spillers er av de fôrtypene jeg synes har et godt utvalg, fornuftig innhold i sekkene og innehar ekspertise (som også svarer når man lurer på noe). Tonje Mariero Moe, importøren til Spillers Norge, kjenner produktene langt bedre enn meg, og er nok bedre å rådføre seg med på egne produkter. Generelt vil jeg vel si at det viktigste er å få i hesten vitaminer og mineraler når de står på beite, og ønsker du oppfeitning ville jeg prøvd meg på litt olje. Kraftfôrbruk utover beitet kommer heeeelt ann på beitets kvalitet, bruk av hest etc. Man må nesten se det litt ann, mål gjerne båndmål på hesten 2 ganger i uken for å holde litt øye med hvilken vei det bærer.

Lopke
20-06-2007, 16:52
Har sendt mail til Tonje.. .fikk aldri svar :(

insolita
20-06-2007, 16:54
Pussig... Vet de har hatt noen problemer med mailen sin... Du kan evt. prøve å ringe da. Troooor det var det andre nummeret bakpå brosjyren (og den ligger som pdf på siden).

Henriette444
20-06-2007, 17:28
Er det noen som kjenner til de "hestegodteri-vitaminene" som er beregnet på hester på beite? Ja, jeg vet det ikke er hestegodteri, men vitaminer formet i kuber, og som ligner hestegodteri, og som hesten f.eks skal ha 10 av hver dag for å få nok vitaminer.. Er det gode greier eller?

Eller f.eks. felleskjøpets vitaminer. Hvor mye skal hestene ha av dem når de går på beite? Tenker da på en middels stor ridehest, i daglig lett-middels trening.

For å få i hesten vitaminene, er det da ok å blande med speedibeet? Tror jeg har hørt noe om at betfor kan nøytralisere syre(?) i gress, og minske risiko for forfangenhet...

Min skal på beite om 2-3 uker, og vil fortsette i daglig riding (har hatt ferie nå som jeg leser til eksamen). Tenkte derfor på å gi litt speedibeet, blandet med elektrolytter og vitaminer, evt litt kraftfor om beitet ikke er tilstrekkelig næringsrikt. Høres det ok ut?

Sorry for å kuppe tråden litt...

Drue
20-06-2007, 17:43
Jeg har en liste et sted hvor det er sammenlignet innholdet i hestamix, FK energi og Irish mash. Da ble jeg rett og slett skremt. Skal aldri fore på Hesta mix. Og hvertfall ikke Irish mash. Har prøvd å finne fulstendige innholdsfortegnelser på fora på nettet, men det er vanskelig. Denne sammenligninga var noe foreleseren min på skolen laget.

Lopke
20-06-2007, 18:49
eggersmann mineral cubes er til beite... brukte dem i fjor.

LisaFi
20-06-2007, 21:11
Hepp Drue!?

Hva feiler de forslagene da? Vi har bare brukt St. Hippolyt som "smakstilsetning" av og til, men alt for dyrt å fôre ordentlig med for noen som har mange hester og normale lommeøker.

*nyskjerrig igjen*

Drue
20-06-2007, 21:35
Kan finne de listene i morgen hvis jeg får tid å legge de ut. Blir litt mye skriving så orker ikke i kveld.

LisaFi
20-06-2007, 21:36
Vet ikke om jeg skjønner så mye av listene alikevel... :)

Hva var det som ikke var bra, da? Mangler? For mye? (Si det så enkelt som mulig, er litt enkel når det kommer til sånt jeg serru.. )

Wilisia
20-06-2007, 21:41
Hvorfor bytte når hesten går fint på noe annet? Også er det steindyrt ja! Hadde faktisk tenkt til å bytte, før jeg fikk øynene opp og så hvilken ponni som hadde finest glans i pelsen og så mest fornøyd ut i stallen :D Syns dessuten det er oppskrytt, og syns alt ser helt likt ut :lol:

Silje og Tindra
20-06-2007, 22:25
.. ja, hvorfor bytte om hesten fungerer utmerket på det (fra St.Hippolyt til noe annet)? ;-)

insolita
20-06-2007, 22:42
Så er spørsmålet hva som er "fungerer fint" da. Mange har skiftet fôr/sal/bitt etc. selv om de egentlig har vært fornøyd med det de har hatt. Ikke før de har fått noe annet ser de at ting kanskje ikke var så rosenrødt og optimalt som en trodde før. Men det er nå så...

Lisa: Verdiene på fôret har vært litt i ubalanse. Noe har det vært masse av, andre ting lite. Deres forsvar har vært at det hele er "organisk", og dermed utnytter hesten stoffene bedre. At de tilfører mindre enn det standardene anbefaler blir derfor ufarlig, for det den får nytter den seg så godt av uansett. Når det gjelder overdoser så er ikke det noe problem visstnok, for hesten skiller ut det den ikke trenger (og det koster den visstnok heller ingenting for metabolismen). Hestekroppen er slik en fantastisk maskin at den altså tar til seg de vitaminer og mineraler den trenger, hverken mer eller mindre. Det pussige er at dette ikke gjelder energi, med mindre det faktisk ER slik at noen hester MÅ være tykke/tynne av en eller annen (u)naturlig grunn.

Det pussige er, at enda så organisk f.eks liljekonvall er, så kan hester bli syke av å spise det. Der skiller den jo ikke ut det den ikke trenger...

Vel, vel, så ble det litt harselering med dette fôret, men det er virkelig en samling pussige mennesker som står å forsvarer dette fôret. Det virker nærmest religiøst det hele, og fanatikere synes jeg er skummelt uansett.

Anita&Svarten
20-06-2007, 22:58
Interessant å lære om forskjellige fortyper!

Hørt mye dårlig om foret, men de hestene jeg har sett som går på det ser veldig fine ut. Selv forer jeg på spillers, og etter mye prøving og feiling kommer jeg ikke til å bytte fòr.

Har og fått intrykk av at det virker litt sånn småreligiøst.. ikek hos alle, men hos flere.. Nesten som med barfot vs sko :p

Silje og Tindra
20-06-2007, 23:15
Det virker ikke religiøst hos de jeg kjenner til som fôrer på det, iallfall. Der virker det mer som at de har prøvd en rekke forskjellige typer fôr og falt for St.Hippolyt da dette fôret har gitt positive resultater de andre ikke har. :-)

Ragnhild
20-06-2007, 23:46
Nå har jeg ikke lest debatten i det heletatt, men de aller fleste jeg har vært borti har vært veldig fornøyde med virkningene av St. Hippolytt-fôret. Fôret selv på Mashen en periode og Janko elsket det. Så om han slutter å drikke veit jeg glatt hva jeg skal gi han iallefall.

Lopke
21-06-2007, 08:26
Jeg har og veldig gode erfaringer med Hestamix.. det var mer pris og tilgang som gjorde at det ble for tungvindt.. Prøver nå ut Spillers og forventer bra resultat med det og.. Egentlig tror jeg at alt kvalitetsfor er bra med rett foring og dosering.. navnet betyr mindre..

insolita
21-06-2007, 10:49
Nå har jeg ikke lest debatten i det heletatt, men de aller fleste jeg har vært borti har vært veldig fornøyde med virkningene av St. Hippolytt-fôret. Fôret selv på Mashen en periode og Janko elsket det. Så om han slutter å drikke veit jeg glatt hva jeg skal gi han iallefall.

Om du nå skal fôre på mash (eller andre lignende produkter), bruk det i hvertfall hver dag, ikke innimellom slik produsenten anbefaler. At hester ikke kan få "lørdagsgodt" og "fridagsmat" er opplest og vedtatt, og er vel en av de få tingene samtlige fôringseksperter er enige om (av de som har oppdatert seg siden 80-tallet).

Silje og Tindra
21-06-2007, 11:30
Men det der er det da fler som bruker Insolita? Reklamerer med at fôret er bare på fridager, eller som en grøt nå og da og slikt? Ikke bare St.Hippolyt som gjør det. ;-)

insolita
21-06-2007, 11:36
Men det der er det da fler som bruker Insolita? Reklamerer med at fôret er bare på fridager, eller som en grøt nå og da og slikt? Ikke bare St.Hippolyt som gjør det. ;-)

Ja og derfor skrev jeg andre lignende produkter i parantes. Det er noe forbaska tull å drive på på den måten, og det ødelegger mer enn det gagner. Det er fortsatt opplest og vedtatt, og de som fortsetter å anbefale "lørdagsgodt" anser jeg som litt useriøse faktisk (ja, Eggersmann er en av de, og ja, det er en av de jeg blir stadig mer skeptisk til).

Chevaleresse
21-06-2007, 14:11
Jeg er ingen lørdagsgodt forer bare så det er sagt, men har et lite spørsmål ang. det.

Akkurat hva er det ved hestens fordøyelse som gjør at den ikke "tåler" dette? I naturen så hender det vel at hesten får i seg noe en dag som den ikke spiser til vanlig?

Spør bare fordi jeg er nysgjerrig her nå, og trenger mer kunnskap om dette;)

Mvh Torill

Drue
22-06-2007, 14:27
Hepp Drue!?

Hva feiler de forslagene da? Vi har bare brukt St. Hippolyt som "smakstilsetning" av og til, men alt for dyrt å fôre ordentlig med for noen som har mange hester og normale lommeøker.

*nyskjerrig igjen*

Nå har insolita forsåvidt svart for meg. men for å gå litt mere i detalj, så kan jeg først sammenligne energi og hestamix.
Da inneholder hestamix veldig mye av: sink, jod, kobolt, niacin, VitB6, vitA, vitD.
Det inneholder lite av: vitE, vitB12, vitB1, vitB2, jern.

Her er det snakk om ganske store forskjeller. Sånn som over dobbelt så mye som i energi.
Det at hestamix inneholder over dobbelt så mye kobolt som energi og under halvparten av B12 kan være et forsøk på at hesten skal danne sitt eget b12. Kobolt er nødvendig for dannelse av B12. Efekten av dette er jeg usikker på.

Stort jod innholdet kan føre til skader på skoldbrukskjertelen. Dette er litt for lite til å ta det som en hovedgrunn til ikke å kjøpe foret altså. Det er snakk om litt større mengder.

Behovet for niacin er ikke helt ferdig kartlagt når det kommer til hest. Det er lite giftig og det er jo bra siden hestamix inneholder over 70 ganger så mye som energi.

Irish mash er ikke noe bedre. Der er det i tilegg veldig lite kalsium, lite sink og selen, lite av elle vitaminer unntatt B6, og enda høyere niacin innhold.

I likhet med insolita har jeg ikke opplevd noe positivt fra selgerne av dette foret. For noen bastante dritt***** uten noen fornuftige svar. Skal man først selge noe, så burde man virkelig vite hva man selger.

Wilisia
22-06-2007, 20:00
Jeg har 4 mashposer hjemme som jeg har planlagt om å dele til begge hestene mine. Altså 2 småposer til hver. Kan det være skadelig at jeg gjør det da?

Bente & Etanec
22-06-2007, 20:05
Neida, Roxanne. Det er ikke skadelig på noen som helst måte :)
Bare gi dem det med god samvittighet du.

Wilisia
22-06-2007, 20:18
Ok, det er bra ;) Er så pysete når det gjelds sånn :lol:

Bente & Etanec
22-06-2007, 21:00
Jeg syntes ikke det er så dyrt jeg. Siden de får mindre fòr ved og fòre St.Hippolyt i forhold til hva de fikk da jeg fòret med FK sitt fòr, syntes jeg det nesten går opp-i-opp prismessigt.

insolita
23-06-2007, 16:26
Jeg er ingen lørdagsgodt forer bare så det er sagt, men har et lite spørsmål ang. det.

Akkurat hva er det ved hestens fordøyelse som gjør at den ikke "tåler" dette? I naturen så hender det vel at hesten får i seg noe en dag som den ikke spiser til vanlig?

Spør bare fordi jeg er nysgjerrig her nå, og trenger mer kunnskap om dette;)

Mvh Torill

Hestens fordøyelse er veldig senstiv, og i vill tilstand så er disse forandringene i "menyen" veldig gradvise. Hestene forflytter seg gradvis, og nye plantetyper dukker derfor gradvis opp, og går gradvis vekk igjen også. Klart de "tåler" det, og det gjør de også i vill tilstand, men det gjør ingenting godt for fordøyelsen, og det er faktisk det disse produsentene hevder.

Altså: for at hester skal kunne fordøye noe, så må de ha bakterier som hjelper til. Forenklet forklart: det finnes ulike bakterier for hver fôrtype. For å kunne fordøye havre, må man ha "havrebakterier". For at "havrebakteriene" skal leve må de stadig vekk ha mat, altså havre. Når de ikke får mat så dør de. For å få tilbake "havrebakteriene" må man begynne å gi havre igjen, og da kommer de gradvis tilbake. Når man ikke holder disse bakteriene ved like, så fordøyer altså ikke hesten maten skikkelig, den tar det altså ikke opp skikkelig. Man tilfører de altså noe den ikke nyttiggjør seg, og det hele er temmelig bortkastet.

Altså: det er sjeldent dødelig å gi hester "lørdagsgodt" (men ja, det kan være i ytterste konsekvens), men poenget er omtrent lik null. Når man i tillegg faktisk gir kli, som er et temmelig useless fôrmiddel, ja da mener jeg at man enten menneskeliggjør hesten (dakar lille hesten må åsså få lørdagsgodis) eller så har man så mye penger at man ikke vet hvor man skal gjøre av den, og dermed synes det er ok å fôre for kråkene. Ja, eller så er det den siste (og kanskje største hva gjelder St. Hippolyt), eierene er overtalt med store ord til at dette er superdupert og schempelurt.

Chevaleresse
24-06-2007, 14:37
Takk for svar Insolita. Da ble det litt klarere her.

OTHar du noen tips om nettsider det kan være nyttig å lese ang. Foring av hest. HAr lest endel på Safergrass.org og skal kjøpe boka til Nanna Lutherson. Andre tips?

Mvh Torill

insolita
24-06-2007, 15:09
Nanna sin bok er fin. Krever ingen forkunnskaper, men går litt dypere enn helt basic også. Nettsider... tja... Synes igrunn ikke det er så veldig mange bra, men www.ker.com under library kan være greit å titte på (forskning) om man søker noe spesielt.

Anniken er nok mer oppdatert på det området (skal pese henne inn her jeg).

absinthe
24-06-2007, 21:03
bare tilføye noe her jeg ;)
har foret på st.hippolyt ca et år nå, og tok for en måneds tid siden blodprøver, for å sjekke alt i systemet! og de var strålende!!
hestene glinser, er i kjempeform, og etter at fantasy fikk spesialfor mot magesår, har hun aldri sett bedre ut! hun gikk på vanlig naturmusli før, men så fikk jeg prøve olympic, for hester som sliter med magesår.
da hun fikk det, så falt plutselig vinterpelsen (hun felte mye senere enn resten), og svangen gikk fra å være opptrukken, til normal. og dyrlegen sa og at det tydelig ikke var noe galt i foret ;)
jeg tok disse blodprøvene nettopp fordi det er så mye frem og tilbake i meninger om foret, så jeg ville bare forsikre meg om at det var bra for mine hester...
så jeg kunne ikke vært mer fornøyd jeg, iallefall ;)

Ramsen&Frikken<3
17-07-2007, 01:29
Ene hesten min, som forøvrig var veldig tynn i vår, gikk vi over til å gi maisflak fra St.Hyppolyt. Det fungerte strålende!! Han gikk raskt oppi vekt og har holdt vekten fint siden, og har blitt ganske fin i kroppen! Maisen var rett og slett mirakelfôr for han! Er så glad for at vi har funnet noe han tåler og som han fungerer på! Han som har en veldig følsom mage ble ikke dårlig i det hele tatt! Gir også St. Hyppolyt Super Condition før stevner, noe som også fungerer veldig bra:) Trodde ganske sikkert at han kom til å bli dårlig i magen av det, siden han er veeeldig følsom, men det har gått strålende:) Har ellers ikke hørt noe negativt om St.Hyppolyt fôret, men det er jo sånn som med de fleste andre kraftfôrtyper, ikke alle hester fungerer på det.

henny-penny
17-07-2007, 15:36
og det er vel med hester som med folk: de er forskjellige... noen t&#229;ler bedre forskjellige ubalanser i foret enn andre. og hvilket h&#248;y man forer p&#229; spiller vel ogs&#229; en ganske stor rolle?.. jeg forer med hestemusli fra norgesfor og gidder ikke bytte for s&#229; lenge hesten er s&#229; blank,frisk,sprek og fin i magen som n&#229;!

Snøros
19-07-2007, 18:30
Jeg forer på irish mash fra st.hippolyt. Jeg er UTROLIG FORNØYD! Bruker det til nordlandshesten min som er plaget med kolikk, har hatt han i 4 år nå, og han har hatt kolikk hver vår i mars/april, men da jeg kom over dette foret på fjordhest nm, og hørte at det ble brukt til kolikkhester kjøpte jeg med en gang. Benjamin slapp unna kolikken i år, og jeg er omtrent 100% sikker på at det va takket være dette foret. Dyrt? ja, koster hvertfall nok, en sekk med irish mash på 15kg koster 250kr, hadde sekken i rundt en 3-4 uker, men mer velbrukte penger har jeg aldri vert borti! annbefalest på det sterkeste!:)