PDA

Se full versjon : Aggressiv mot Huldra... Kjerring..

Anne&gneistene
19-06-2007, 01:01
Nå har jo Gina kommet hjem, hun kom i paddocken med Spot i går kveld. De gikk rett på hverandre og klødde hverandre som bare juling! Kjente hverandre tydeligvis igjen.

Idag skulle jeg ta slippe Huldra inn til de to andre. Hun og Spot er jo bestevenner, og Gina går jo godt med alle hester så jeg tenkte dette kom til å gå bra.

Litt "snu-rompen-til" og surt tryne på Gina, Huldra ble jo kjempeivrig og ville bort å snuse på henne. Hun hadde ikke noe aggressivt kroppspråk som jeg kunne se, ørene var frem, og hun tok mulen saaakte men rolig nærmere Ginas kropp.
Plutselig slenger Gina rompen til og hyler, Huldra flytter seg selvfølgelig og ser oppgitt på henne tilbake. Så prøver hun noen ganger til, men hun får samme svar eller så biter hun etter henne.

Imellomtiden skviser spot seg innimellom de og klør seg med hele vekten sin på Gina, men hun bryr seg ikke i det hele tatt. Han får gjøre så mye bråk og leven han vil på og rundt henne.

Så fikk de gå et par timer sammen i paddocken, og jeg slapp de litt på beite i 2-3 timer etterpå.

Nå hentet jeg alle tre for at de skulle stå i paddocken i natt slik at de ikke spiser så mye gress.
Da var Gina like motbydelig, sur og grinete, og isted gikk hun forbi Huldra, og da snudde hun rompen til med engang. Huldra gjor INGENTING.

Men innimellom får Huldra komme bort å se på Gina, kanskje være borti halsen hennes med mulen liiiitt, men ikke lengre.
Huldra er ikke ute etter å dominere Gina ser jeg, hun er bare fryyktelig nysgjerrig slik en 2 åring normalt er, og vil så gjerne være venn med Gina.

Jeg lurte meg faktisk til når Huldra stod med rompen til Gina, jeg klødde Gina p på manken da hun alltid begynner å klø det nærmeste som står henne av hest eller menneske da. Og Huldra stod jo rett foran henne, så da begynte hun å klø på Huldra mens jeg klødde henne på manken. DA var det greit.

Hva i huleste er det gamlemor tenker? Er det noe lurt å gå i fra alle tre sammen? Paddocken er stor nok til at Huldra kan løpe unna men..

Kan dette ha noe med at Gina har alltid blitt dominert av hopper hun har stått med, og aldri vallaker?

Kan legge til at når Gina slippes sammen med en ny hest, begynner hun å klø på de med engang.. Så derfor skjønner jeg ikke hva hun har i mot Huldra..

Sol
19-06-2007, 01:12
Hadde sett det an et par dager jeg. Tydelig at Huldra veit å passe seg for Gina, og at Gina har et markeringsbehov... Som regel går dette seg til etter litt, om de bare får lov til å diskutere ferdig.

Har de sko på? for om det blir ille kan det være en ide at de ikke har det.. følg med på hakk og skrammer du. Det går nok helst bra!

inaw
19-06-2007, 01:13
Så gamla har kommet hjem! Synes jeg ser henne! Hun er sikkert bare kjempesjalu på Huldra, for at hun har "stjålet" Spot. Det går seg sikkert til etter et par dager! Gina er jo en grei og omgjengelig hoppe. Husker du første gangen vi slapp Påldin og Aromayo sammen? Da ble jo Zhazha fra seg av sjalusi fra andre siden av gjerdet... Tror det er noe slikt jeg!

(Idag var jeg og Kari Anne ute og satt opp gjerde på beite til Nitefever og Påldin..Det blir så fiiiiiiiiiint!) :D

Anne&gneistene
19-06-2007, 01:17
Hadde sett det an et par dager jeg. Tydelig at Huldra veit å passe seg for Gina, og at Gina har et markeringsbehov... Som regel går dette seg til etter litt, om de bare får lov til å diskutere ferdig.

Har de sko på? for om det blir ille kan det være en ide at de ikke har det.. følg med på hakk og skrammer du. Det går nok helst bra!

Småttisene har ikke sko, men Gina har sko. I verste fall kan jeg jo sette Huldra på beitet, så kan de andre to stå i paddocken. Men syns at de må kunne gå overens, dette ligner jo ikke Gina.

Anne&gneistene
19-06-2007, 01:19
Så gamla har kommet hjem! Synes jeg ser henne! Hun er sikkert bare kjempesjalu på Huldra, for at hun har "stjålet" Spot. Det går seg sikkert til etter et par dager! Gina er jo en grei og omgjengelig hoppe. Husker du første gangen vi slapp Påldin og Aromayo sammen? Da ble jo Zhazha fra seg av sjalusi fra andre siden av gjerdet... Tror det er noe slikt jeg!

(Idag var jeg og Kari Anne ute og satt opp gjerde på beite til Nitefever og Påldin..Det blir så fiiiiiiiiiint!) :D

Det er jo en mulighet for at det er sjalusi kanskje? Det morsomste er jo at Spot prøver jo å "tilfredsstille" begge damene sine. Så når han har klødd Gina litt løper han rett bort til Huldra og "tar" henne litt!

Håper det ordner seg, jeg får jo selvsagt helt vondt inni meg når hun er slik mot lille Huldra!

(ps. jeg savner dere allerede, hvem skal vi ri på tur med nå i sommer? hils alle i stallen fra oss!)

inaw
19-06-2007, 01:24
Kan tenke meg at Spot er litt i lykkerus nå ja, lille tøffingen. :digger: Tror flesteparten av hestene drar avgårde på beite de neste ukene. Blir ikke mye tur på oss heller i sommer, men beitet er såpass stort at jeg lurer på om vi kommer til å tusle litt rundt der!

Hilde
19-06-2007, 10:27
Det er jo en mulighet for at det er sjalusi kanskje? Det morsomste er jo at Spot prøver jo å "tilfredsstille" begge damene sine. Så når han har klødd Gina litt løper han rett bort til Huldra og "tar" henne litt!

He he, så får han i hvertfall slanket seg litt :D Det er jo litt stress å ha to damer å tilfredsstille.

Jeg tror nok også at det er litt "sjalusi" inne i bildet her. Gina kommer hjem og finner en ny dame hos sin Spot! Dessuten er vel Huldra ganske ung, så hun får ettertrykkelig beskjed om "hvor skapet skal stå" og hvem som er dronninga der i gården! Det går nok over, men jeg ville vurdert å tatt av bakskoene for sikkerhetskyld.

Linda
19-06-2007, 12:20
Det samme skjedde hos meg. Ene hoppa stod borte til bedekning mens vi fikk ny hest, og når hun kom tilbake var hun kjempe grei mot "venninna" si som hun har gått sammen med ganske lenge, men hun nye jagde hun vekk som bare det.
Nå har de gått sammen i over ei uke og roet seg veldig, ikke mye tull nå. Det har heller ikke blitt et eneste sår ut av det, men ingen av mine hester har sko da.

Løkki
19-06-2007, 19:25
Har inntrykk av at unge hestar blir meir "satt på plass" i møte med ny hest enn det ein eldre hest blir. Berre gi det litt tid, så skal du sjå dei blir ein harmonisk liten flokk :)