PDA

Se full versjon : Hesten min virker dårlig på Høyre side

LisaFi
18-06-2007, 23:06
Eddi er jo traver, og sliter med for mye nerver.(Binder seg i løp, får det ikke til, klinker sko og galloperer når andre hester kommer opp på sida, eller om andre kusker hoier på sine hester etc. :confused: )

Eddi finner på ting, løper ut av og til i vogn, men er innimellom stø og rolig som en klippe, 100% trafikksikker etc (raring..) - og tvers igjennom snill, og hundre prosent å ri på.

Jeg har i de siste dagene gjort en "oppdagelse" for meg selv gjennom lek med grime og tau og øvelser fra bakken - hesten er jo livredd meg når jeg ber ham om ting fra høyre side! Fra venstre side (vanlige håndteringssiden til de fleste hester..) går det meste greit bare jeg er "høflig" i signalene mine, men fra høyre side "blokkerer" han med en gang (løper rett fram, redd).
Jeg har også hatt problemer med at han ruser avgårde etter snuing ved longering - og jeg mistenker nå at dette bunner i det samme problemet!

Nå har jeg begynt å legge sammen to og to- hesten er jo rett og slett ikke VANT til å bli gjort ting med fra "feil" side - og med mye nerver i kroppen er det jo ikke rart om han blir usikker når hester kommer fort opp til høyresida hans i løp.

Så nå har jeg begynt å jobbe med dette fra bakken - og gjett hva! Forandring fra økt en til økt to!

Jeg HÅPER HÅPER HÅPER at jeg har funnet nøkkelen nå, til å få ham sikker nok til at han VIRKER som travhest!

Vi leier, stopper og starter (uten press fra tau, han skal følge bevegelsene mine) , skifter retning, jeg skal kunne kommandere ham fra posisjon ved sjenkelleie både bak og fram etc.

I dag fikk jeg løfte alle fire beina hans vha tauet på to meters avstand, og jeg kunne "tulle ham inn" i tauet (rundt rumpa/ hasene) og til andre siden, for så å snu ham rundt ved å legge forsiktig press på tauet! Kunne også slå tauet rundt magen hans og flytte ham mot meg- fra begge sider!

Weeeeeeee!

:wav:

Er det andre som erfarer det samme med sine hester? ¨

fenre
18-06-2007, 23:16
Kjempeflott Lisa :)

Slik jeg har forstått det så virker ikke hestehjernen slik som vår hjerne, så hesten må lære samme tingen på begge sider, så for meg høres dette fornuftig ut.
Tror du og gullklompen din er på rett vei jeg :)

LisaFi
18-06-2007, 23:21
Andre hester jeg driver med ser ut til å fikse disse tingene uten "spesialopplæring" - men jeg VET jo at jeg har en hest med mer nerver i enn disse andre - så det er jo på sett og vis logisk at han trenger det "inn med teskje" fra begge sider... ?

Hilde
18-06-2007, 23:26
Det som slår meg er om han ser like godt på begge sider. Dersom han ser dårlig på det høyre øye, vil det jo også forklare at han stresser seg opp og blir redd. Det kan jo forklare de andre "nerveproblemene" hans også.

LisaFi
18-06-2007, 23:30
Har tenkt tanken, men tror faktisk at det er sjekket av veterinær..?

(Har mildest talt vært sjekket i "huet og ræva" denne her, for å prøve å finne en mulig fysisk årsak til "tullet". Det verste er at han har mye kapasitet også...)

Men han går ikke "skjevt" eller noe i alle fall.

Men det ER jo mystisk da, at jeg kan kjøre og ri langs veien, og biler og MC og hva som helst kan passere relativt fort på venstre side uten at det gjør noe (rir jo på høyre side av vegen..) - men shester som kommer fort fra høyre i løp, DE er skumle... ?

Sol
18-06-2007, 23:50
så bra at det ser ut til å virke da Lisa!!:)

fenre
18-06-2007, 23:54
Men kan en veterinær se om han ser dårlig da? Må man ikke til øyespesialist (finnes det til hester?)
Skjeve hornhinner, eller andre rariteter i øynene, eller bare at han er nærsynt feks?
Jeg har jo skjeve hornhinner og nærsynt og ser litt skeivt på livet, ihvertfall uten briller , Trangsynt. :D

Og så kan han jo være slik at han trenger litt ekstra, at han MÅ trenes godt fra begge sider, at han har sine greier han sliter med.
Ikke det at jeg skal menneskeliggjøre hestenes følelsesliv, men vi mennesker kan jo ha våre feilkoblinger oppi skallen som kan skape litt kaos i ny og ne, så da kan vel dyr det også ville jeg tro. En liten fobi eller to som lurer baki der.

Men om du ser en utvikling allerede nå, synes jeg du skal fortsette litt til jeg, og se om det hjelper på. Det kan jo ikke skade iallefall.

Hanna
19-06-2007, 00:54
første jeg også tenkte var synet, men jeg vet jo godt hvor flinke dere er til å sjekke "alt" på hestene, så det spørs om han ikke bare er et skoleeksempel på "hesten må lære alt to ganger, en på hver side"..
hmm..

Frida&Jameel
19-06-2007, 10:56
Jeg tror du har funnet nøkkelen Lisa :D Hestens hjerne fungerer ikke slik som vår hjerne. Kommuniksasjonen mellom de to hjernehavldelene er ikke så god, så om man vifter med en plastpose på den ene siden og hesten slapper av, så kan den få helt panikk på den andre siden fordi det er en ny situasjon for hesten. Dette kan forklare at hester er redd ting de har gått forbi bare for noen minutter siden, fordi at de får den tingen på den andre siden.

Stå på Lisa, det høres ut som du har kommet langt på vei allerede :D

insolita
19-06-2007, 11:27
Det finnes øyespesialister til dyr, også hester, men det er nokså få av de. En av de er min fostermor.

Jeg ville definitivt sjekket synet til hesten, for å være på den sikre side. Det er fint om dere har funnet ut av problemene hans nå, og dersom de bare skyldes manglende håndtering fra høyreside så er ingenting bedre enn det.

Jeg er faktisk veldig obs på å håndtere hester fra begge sider, men begrunnelsen der har vært for å ikke få de så "venstrevridde". Aldri egentlig tenkt på at de kan være mer redd på den ene siden, men klart, har man en med litt frynsete nerver så er det absolutt en mulighet. Håper det ordner seg uansett da.

Seniora
19-06-2007, 11:38
Slik jeg har forstått det så virker ikke hestehjernen slik som vår hjerne, så hesten må lære samme tingen på begge sider, så for meg høres dette fornuftig ut.

Du har helt rett, Fenre. Og det er mange måter hestens hjerne ikke fungerer som menneskets på.

Sett nå at man skal ri en bestemt runde for første gang. På ett bestemt sted er det en postkasse på høyre side. Hesten blir redd og "går i lufta" ved synet av postkassa. Dere kommer dere videre.

Dagen etter er hesten mildt sagt skeptisk til den samme postkassa. Skvetten. På dag tre og fire også. Dag fem (seks? Sju?) gir dyret blanke i hele postkassa.

En dag avbryter du runden. Og bestemmer deg for å ri samme vei tilbake. Og hesten får noia ved synet av postkassa. Som nå altså befinner seg på VENSTRE side av dere...

(For øvrig er det IKKE sånn med esler. For et esel er den postkassa nøyaktig den samme postkassa; helt uavhengig av hvilken side av veien kassa er på. [Likt oss mennesker, altså.] Og dette er bare én av grunnene til hvorfor esler er så mye smartere enn hestiser og ponniser ;))

Seniora
19-06-2007, 15:10
LisaFi; hvor gammel er Eddi? Har han diaré iblant? Har du/dere forsøkt å behandle ham med homøopatiske midler?

lillekira
19-06-2007, 15:25
Har ikke noe godt råd å komme med jeg,men vil bare si det er BRA at det går fremover etter bare en dag med jobbing.
Dette går veien for lille Eddi :)

LisaFi
19-06-2007, 20:39
Haha, nei, han har ikke diarè, er ellers VEL frisk og sunn, nemlig... ;)

Det er nesten det som er mest irriterende- den er jo frisk som en fisk, sier vet..

IngvildK
19-06-2007, 20:48
Da har jeg lært nok en ny ting - hester må (bør?) lære ting fra begge sider.
Har ingen tips, dessverre, men FLOTT at treninga går fremover! :thumpsup:

Frida&Jameel
19-06-2007, 20:49
Da har jeg lært nok en ny ting - hester må (bør?) lære ting fra begge sider.
Har ingen tips, dessverre, men FLOTT at treninga går fremover! :thumpsup:

Jeg vil gå så langt og si at den MÅ lære fra begge sider. En hest må være balansert, og allerede der har man et godt grunnlag :)

Seniora
19-06-2007, 20:58
Bra at han er sunn og frisk, og at det stadig går framover!

Hvor gammel er Eddi?

LisaFi
19-06-2007, 21:05
sju.

LisaFi
19-06-2007, 21:14
Kan jo forresten legge til at det er kun når jeg BER ham om noe ved bakkehåndteringen, at han blir "plankedyr" - stiver seg av, og forsvinner RETT fram i et byks.

Dvs jeg kan dilte rundt og bare leie ham, gå rundt ham og børste, legge på salen fra hvilken side jeg vil. Og ri sjenkelvikninger i begge retninger uten antydninger til at han "biter seg fast" eller prøver å snu seg mot noen spesiell side. Leie hesten sammen med den store gule trillebåra, hesten går tilnærmet løs, i slakt tau på hvilken som helst side av trillebåra...

Det er når jeg går på den "uvanlige siden" og legger press på ham, han bare friker. Altså, ikke så ille at jeg mister ham eller noe, DET nivået passerte vi når han var "tle ål", - men det er akkurat som om han får ei rullegardin over øynene, ørene, kjevene, hele hesten blir Stiv, og så gjør han et kjempebyks FRAM (ikke til siden, eller bak, som jeg bad ham om), for så å snu seg mot meg igjen...

Fra den vanlige siden kan jeg flytte ham sidelengs og fram og bak omtrent bare ved å peke. Og å få tauet mer eller mindre tilfeldig kastet over hele kroppen er ikke noe problem, uansett side. Det er PRESSET han ikke takler så godt.

I dag har jeg drevet på i longeringsgropa (et "problemsted" pga at han ikke liker å skifte vei ved longering) - og det gikk greit. Tror han skjønner mer nå, men den høyresida ER tunglært altså...

Tone
19-06-2007, 21:33
Eddi høres ikke ut som ridehest for meg siden jeg går på fra høyre side pga kneet mitt:)

Lykke til Lisa, dette tror jeg du får skikk på etterhvert:D

Sol
19-06-2007, 21:36
wow, syns det høres tydelig ut som han føler at du hjelper han, og at han derfor virkelig legger seg i selen for å skjønne! Du er flink, og dette kommer til å være historie om ikke så lenge.. kanskje han er en stjerne alikevel??:)

LisaFi
19-06-2007, 21:46
Mmmh.. Men det er litt frustrerende at han ikke bare kan være SÅ nervøs at han svarer for LITT press? Neida, jeg prøver først med *musestemmen* - ingen reaksjon... Følger på med *innestemmen* - et øre flytter seg - men legger ikke vekta over en gang. Og så ender det opp med at jeg må til med "utestemmen" for å få (en eller annen) reaksjon - forlanger ikke så mye, annet enn at han PRØVER!

Og joda, når *utestemmen* kommer - så IIIK! - Han KUNNE jo gjort seg selv den tjenesten å reagere på *innestemmen* eller *musestemmen* ?

I alle fall på forsøk nummer fem, eller noe sånt?

I dag avsluttet jeg når han til slutt flyttet vekta (spesielt det å flytte ham sidelengs uten at det blir "bykse fram" eller "rett i turborevers" som er problematisk på denne måten) - bare LITT utover når jeg oppmuntret ham med *musestemmen*.

Men kjenner jeg ham rett så må jeg nok til med *utestemmen* før reaksjonen kommer i morgen også. Men forhåpentligvis tar det kortere tid å komme ned på *innestemmen* og *musestemmen*..

Sol
19-06-2007, 21:47
han der er en underlig fyr...

LisaFi
19-06-2007, 21:54
Mmmh. Skjønner det bare ikke jeg altså.. SKulle jo i teorien være "lettskremt" denne, men han er rar, venter med å reagere til jeg må til med TREBOKSTAVER, og DA er det IIIIIIK!!!.

Blir ikke klok på den, nei, men SKAL prøve å få til alikevel. Om noe funker, så er det ikke så farlig hvorfor, bare det GJØR det... Men om noe IKKE funker, så er det ikke så lett å gjøre noe med det om man ikke fatter hvorfor...

Seniora
19-06-2007, 21:54
T.T.T. - Ting Tar Tid. T.T.T.O.T. - Ting Tar Tid Og Tålmodighet. Men dette fikser dere :thumpsup:

LisaFi
19-06-2007, 21:55
Har forresten prøvd å korrigere det FRAMover bykset han gjør (uten lov) med å rygge noen steg, da svarer han bedre for "flytte sidelengs"...

LisaFi
19-06-2007, 21:56
Tid, ja, HOI! Som min sambo sa, det FINNES ikke mer tålmodig hesteeier i verden enn meg... :D

Men han er såpass god at han HAR vunnet løp, da, Seniora! :)

Seniora
19-06-2007, 22:04
Tid, ja, HOI! Som min sambo sa, det FINNES ikke mer tålmodig hesteeier i verden enn meg... :D

Men han er såpass god at han HAR vunnet løp, da, Seniora! :)

Yee-haa; en vinner... Og en ung mann på bare 7, jo :thumpsup:

Den tålmodigheta di lønner seg, også - det er en ren investering :D

KAN din Eddi ha hatt med høyrøsta folk å gjøre tidligere i livet sitt, tro...? Hva forbinder han høye (dype?) stemmer med; siden det får ham til å bykse? Hm.

Får si som mamma: "Det aller meste med hest har sin naturlige forklaring" ;-)

fenre
19-06-2007, 22:06
Høres ut som han har sine små "greier" han :) En liten småfobi eller feilkobling som henger igjen.
Det høres ut som om dere er på rett vei synes jeg. Vil tro at etter en ukes tid eller to så vil du se stor forskjell, bare ta tiden til hjelp. (bare tenk så tålmodige lærerene var med oss når vi gikk i barneskolen og skulle lære...:D)

Hihi, artig kar :)

LisaFi
19-06-2007, 22:13
Vel nå var de "stemmene" mine mer metaforer for signalstyrken jeg bruker når jeg legger press på ham.

Vi har hatt ham siden han var to, men før det vet jeg at han var fem steder til "temming" før det, og var betraktet som en "problemhest" når vi fikk ham.

Ellers vet jeg egentlig ingenting han bør/ har grunn til å være redd for.
Han har i alle fall hatt det fint hos oss.

LisaFi
26-06-2007, 23:05
Oppdatering på "den teite høyrehesten min" som nå er den "ikke fullt så teite høyrehesten min"...

Vi har jobbet med taugrime (gutten er glad i å legge seg på press ja..) noen dager, jobbet med å håndtere fra begge sider, leies bak meg, og kommanderes i alle retninger med meg ved siden. Fra begge sider altså.

Vi kaster tau over hele hesten, løfter alle bein vha tau fra ca 2 m avstand, og rygger helt til enden av tauet når jeg står midt foran.

Bremsen på Eddi er jo som kjent dårlig.. Ikke så verst når jeg er i vanlig leieposisjon (han er ved min skulder, evt bak) - for da stopper han i samme steg som meg, men når jeg går UHU! ved siden så er jeg litt mer "skummel" og litt mer vanskelig å høre etter, visstnok.. Spesielt når det kommer til rygging. DA vil han gjerne snu seg, i steden for å gå rett bakover med meg (leker litt "porcupine game" for å rette ham opp da) - ikke så verst resultat i dag!

I dag gikk jeg altså helt bak ved høyre hofte på hesten og kunne dirigere ham hit og dit og fram og bak bare ved å peke med fingeren! LITT tyngre med "bak" - men det kommer seg da!

Det med å flytte seg sidelengs er fremdeles skummelt da - må nok jobbe litt mer med å få på plass bremsen før flytte seg unna med Lisa på høyre side er helt ok...

Sol
26-06-2007, 23:17
Så flinke dere er!!!:D

fenre
26-06-2007, 23:48
Så flinke dere er!!!:D

Signerer denne jeg.
Så flott at det går framover, moro å lese :) og jeg er spent på fortsettelsen.

Seniora
26-06-2007, 23:50
TAKK for en FLOTT oppdatering - og SNAKK OM framgang for/med dere?! DYKTIGE, er dere :thumpsup:

LisaFi
27-06-2007, 22:11
I dag har gubben kjørt intervaller med ham i trykkvogn, hesten var visst fin og rolig (utrolig nok etter den lufteturen vi hadde sist han var i vogn)...

For å sitere Fotballtrener Eggen fra Orkdal: "it`s hope in the hanging snor"... :lol:

Seniora
27-06-2007, 22:18
Hi hi... Den Eggen, den Eggen... :lol:

Hva er trykkvogn?

Ettersom det var en luftetur sist, så - fant han det vel lurest og best å ta det adskillig roligere denne gangen, hesten ;-)

Er både gubben din og du like heste- og travinteresserte, LisaFi?

LisaFi
27-06-2007, 22:59
Trykkvogn er ei vogn med oljetrykkbrems som gjør at vi kan variere belastningen på hesten uten å kjøre fort. (Arbeidstrening).

Vet ikke helt om hesten tenker sånn, vanligvis er han "shaky" ei stund etter sånne turer. Derfor har han blitt trent for hånd og med ridning noen dager for å "kule egget". :D

Vel, det er vel tross alt HAN som er mest interessert i trav - han er tross alt Travtrener av yrke (A-trener lisens fra STarum om det sier deg noe). Jeg har jobbet med hest i noen år, men synes det er for dårlig betalt (glad i penger til det jeg trenger..) - så jeg har valgt å ha hest som hobby. Dvs litt stallhjelp og litt dressurrytter... :)

anita&el-key
15-08-2007, 12:24
Hei Lisa,

Virker som at du tenker veldig fornuftig i forhold til hesten din, det er jo kjempeviktig at hesten blir like vant til håndtering fra bagge sider. Spesielt gjelder jo dette ridning, det å veksle mellom hvilken side man går opp på.

Det at man skal gå opp fra hestens venstre side stammer jo fra militæret, og er ganske enkelt fordi at man ikke skal skjære opp hesten med sverdet når man svinger seg opp. Men hvor ofte rir du med sverd? Ikke jeg i alle fall....
Tenker man på den fysiske (så vel som den psykiske) belastningen hesten får ved at man alltid står opp fra samme side, så kan det ikke være noen tvil om at dette er en stor ulempe for hesten. Det er bare å spørre en fysioterapeut eller kiroprator eller hvem som helst som forstår seg på kropp og belastiniger.

Det er heller ikke uvanlig at en hest viker dårlig fra press når den er redd/nervøs. Det er ganske enkelt slik at læring ikke skjer uten at hesten greier å slappe av nok til å ta imot lærdom. Hvis hesten er i lære modus, avslappet og konsentrert vil den raskt lære at etter musestemmen, kommer innestemmen osv. Så da gjelder å finne ut hvordan du kan få din hest inntsilt på å lære nye ting:p