PDA

Se full versjon : Westernspørsmål

ellbell
17-06-2007, 20:29
Jeg er i grunn helt grønn på westernridegrenen, men det betyr jo ikke at man ikke blir nysgjerrig. En ting lurer jeg veeldig på hver gang jeg ser det:

I hingsteannonnser er det oftest bilde av hesten i hva jeg ville referere til som luntetrav, subbetrav (jog?). Rytteren sitter gjerne på tåhev, mer i sprangsist enn sittende i salen - og i engelsk utstyr! Hvorfor? Hva er poenget med det? Ikke bare ser det underfundig ut (vil tørre å påstå det ser regelrett dumt ut..) men jeg ser ingen fornuftige argumenter til å fremme hesten som "engelsk ridehest" når det er en westernhest - spesielt siden hesten form, fasong og gangart minner mer om en sliten rideskolehest enn en avlshingst (sett fra en som bruker engelsk utstyr til vanelig sin side vel og merke).

Jeg synes det er skikkelig rart! Ikke for å undervurdere og mobbe sporten - i det hele tatt, men jeg hadde jo reagert om en eller annen topp dressurhest hadde blitt portrettert med westernutstyr i piaff når det var snakk om å selge hingsten som avelsmateriale for dressurverden..

En annen ting er denne gangarten. Jeg mener å ha fått med meg at det skal vises at hesten er helt avslappet og rolig? Man ser jo det, men er det alt? Line deltok for noen år siden med Tasja i en westernkonkurranse på stallen og vant hele sulamitten fordi hun da kunne subbe rundt så av tøylen som av tøylen kan bli, i daff fart, akkurat sånn som vi prøver å unngå.

Gjentar - nysgjerrig! Om noen har noen gode forklaringer er jeg glad for å høre dem!

ellbell
17-06-2007, 20:33
Link til bilde av en sånn hest...

http://www.cotsonikapainthorses.com/images/Jetstradition/jetfront.jpg

Frida&Jameel
17-06-2007, 20:34
Det er bilde av en hest som deltar i hunter under saddle, som er en egen gren innen western ;) Det er bare for å vise allsidigheten av hesten ;)

Og det er jog ;) Der er beviset på at westernhester skal ikke ha masse swhwung. Jog er en "gangart" (mellomting mellom skritt og trav) som brukes over lengre avstander i rancharbeidet, og det stammer fra at hestene skal kunne holde gangarten over lengre tid og lengre avstander. Det skal være energisparende.

Øvelsene innen western stammer fra arbeidsoppgaver en ranchhest har, de har en praktisk opprinnelse.

ellbell
17-06-2007, 20:47
Det er bilde av en hest som deltar i hunter under saddle, som er en egen gren innen western ;) Det er bare for å vise allsidigheten av hesten ;)

Og det er jog ;) Der er beviset på at westernhester skal ikke ha masse swhwung. Jog er en "gangart" (mellomting mellom skritt og trav) som brukes over lengre avstander i rancharbeidet, og det stammer fra at hestene skal kunne holde gangarten over lengre tid og lengre avstander. Det skal være energisparende.

Øvelsene innen western stammer fra arbeidsoppgaver en ranchhest har, de har en praktisk opprinnelse.

Ah! Det var vel det jeg tenkte meg da :) Ser jo ufattelig baheglig ut!

Men ang den konkurransetypen - for en dressurrytter ser det ganske rart ut! Det viser jo forsåvidt bare at hesten kan ha en dressursal på seg, ikke at den er allsidig - for sånn hadde den jo aldri fått lov å gå i en dressurkonkurranse. Selvom jeg ikke tviler på at hesten ER allsidig. Jeg er utrolig fasinert av western jeg.

Frida&Jameel
17-06-2007, 20:53
Ah! Det var vel det jeg tenkte meg da :) Ser jo ufattelig baheglig ut!

Men ang den konkurransetypen - for en dressurrytter ser det ganske rart ut! Det viser jo forsåvidt bare at hesten kan ha en dressursal på seg, ikke at den er allsidig - for sånn hadde den jo aldri fått lov å gå i en dressurkonkurranse. Selvom jeg ikke tviler på at hesten ER allsidig. Jeg er utrolig fasinert av western jeg.

Jeg har desverre ikke sett klassene selv (var litt for sein i dag), så klarer ikke å begrunne det mer enn det, hehe ;) Kanskje lillekira kan legge til litt mer? De har også sprangklasser :)

Men selv om det ser ut som hestene går og slapper av, så bruker de ryggen og bakparten veldig mye. Overlinjen fra øre til nakke skal være vannrett, og de skal jobbe med bakparten. Dette er krevende, og mange andre raser kan ha litt vanskeligere for jog'en, de er jo ikke bygd som quarterne ;)

Jeg er ingen ekspert, så hvis det er noen andre som kan legge til noe/rette på noe, så bare kom med det :)

lillekira
17-06-2007, 21:42
Hunter under saddle: vet dessverre ikke så mye jeg heller ang det,for det er ikke en klasse jeg har brukt veldig mye tid på.
Det jeg iallefall vet er at det skal være harmoni mellom hest og rytter,man skal ri på lange tøyler,bruke så små hjelpere som mulig og vise samspill.
Jog er en gangart som skal være "energibesparende" for hester som kan gå i samme tempo time etter time.

Ellers har jeg egentlig ikke peiling på denne grenen jeg;)

ellbell
17-06-2007, 22:53
Hmm. Jeg har lært av det dere hadde å si jeg!:)

For å legge til - så en gang en opvisning (på tv) av noen som rir western dressage - det er noe av det råeste jeg i mitt liv har sett! Helt sinnsykt!

Frida&Jameel
17-06-2007, 22:54
Hmm. Jeg har lært av det dere hadde å si jeg!:)

For å legge til - så en gang en opvisning (på tv) av noen som rir western dressage - det er noe av det råeste jeg i mitt liv har sett! Helt sinnsykt!

Så bra da ;)

Oi, hva er det? Nytt begrep for meg, hehe ;) Er det pleasure du tenker på? :)

LisaFi
17-06-2007, 22:56
Er det den energibesparingen som er penget altså?

Jeg trodde det hadde med bekvemmelighet for ei stakkars cowboyrumpe å gjøre, jeg..

For hestene går jo tungt på framparten på denne måten? Ser for meg mye overbelasta frambein, jeg...?

lillekira
17-06-2007, 23:02
Disse gangartene er vel fordi hestene skal kunne bevege seg i samme tempo i time etter time når de er på "jobb" liksom.
De skal gå balanserte,rytmiske og avslappet.(så vidt jeg vet da)

Men..... hehe,det er også komfortabelt for "cowboy-rumper" ;)

ellbell
17-06-2007, 23:40
Så bra da ;)

Oi, hva er det? Nytt begrep for meg, hehe ;) Er det pleasure du tenker på? :)

Hmm, kanskje det? Nei, mener bestemt det heter western dressage. Lånte en film av Peer (Werner Vogel) hvor det var en mann som red en svart hest og de piaffene, piruettene, økningene hadde fått selveste...ja, hvem skal man bruke som eksempel...fra dressurverdenen til å sikle - bokstavelig talt..Prøvde dog å søke på google og youtube og fant intet så mulig jeg tenker feil...

ellbell
17-06-2007, 23:47
Nja, nå har jeg sett litt på pleasureklasser og det er nok ikke det nei. Må få navnet på denne mannen av Line så skal jeg oppdatere dere imorgen!

smulemor
18-06-2007, 01:51
jog er noe av det mest behagelige jeg noensinne har ridd i, til og med kranglebeinet mitt taklet den gangarten fint og det sier litt :D

savner gamle westernforhesten min....

Kristin og What
18-06-2007, 19:25
Westernhesten går ikke mer på framparten enn hester som går engelsk, dvs. de skal ikke gjøre det. Men det kan ofte se sånn ut, fordi hesten har en lavere overlinje, og går lavt med hodet. Men en hest som går riktig, skal jobbe bakfra, bruke bakparten godt og løfte ryggen, akkurat som i engelsk ridning.

I HUS klasser rir man med sprangsal, i hunter-sits. Dette er en gren som kun er på rase-show, og er egentlig ikke en western-gren, men en gren som skal vise allsidigheten til rasene. På raseshow i USA har man også sprangklasser, kjøreklasser etc.

marcello
18-06-2007, 22:27
Western dressage er grener man bruker Morgan og slike raser til(:

ellbell
20-06-2007, 16:30
Men hvorfor finner man ikkeno når man søker på det? Western dressage altså. Det er utrooolig stirlig!

Anniehesten
23-07-2007, 16:59
Nja, nå har jeg sett litt på pleasureklasser og det er nok ikke det nei. Må få navnet på denne mannen av Line så skal jeg oppdatere dere imorgen!

http://www.cowboydressage.com/eitan.htm

Var det dette du så på tv/ nett?? Han er heeelt så!! :wav: