PDA

Se full versjon : Karakter på eksamen

Sofie & Suzett
15-06-2007, 20:27
Jeg lurer litt på hva dere synes om dette her og hva dere ville gjort.

Det har seg nemlig sånn at vi hadde praktisk eksamen nettopp. Temaene var de vanlige stallrutinene, klargjøring til og kjøring med hest og vedlikehold av ridebane. Fag: hest og teknikk.

Jeg er ikke fornøyd med karakteren min. Jeg fikk 4, og flere andre på gruppa fikk 5. Jeg gjorde like mye som dem, og jeg tok intiativ til nye arbeidsoppgaver av meg selv hele tiden. Jeg sto aldri og så ut som jeg ikke hadde noe å gjøre, og jeg fikk vist like mye som de andre av hva jeg kan. Og jeg gjorde ingen feil.

Så jeg spurte hvorfor jeg ikke fikk 5-er. Sensor sa at det var fordi jeg skulle vært litt mer frampå. Altså, de spurte oss i en samlet gruppe om ulike hesterelaterte spørsmål, og jeg var ikke blandt dem som gaulet høyest. Jeg svarte på noe, men tar ikke ordet fra de andre. Men jeg kunne svaret på alle spørsmålene. Så sa hun at arbeidet mitt var en klar 5-er, og jeg hadde jobbet veldig bra og vært flink, det var altså bare det at jeg skulle "vært mer frampå." Ikke som i å ta intiativ til arbeidet, for det gjorde jeg nemlig.

Jeg synes ikke det er riktig at man skal vurderes på denne måten, det bør i skolen tas hensyn til ulike mennesketyper og personligheter. Ikke alle er slik at de snakker høyt og gjør så mye utav seg at man blir lagt merke til. Skal dette kunne trekke meg ned en hel karakter? På eksamen, som kommer som en egen karakter som teller med i snittet.

Har jeg rett til å klage?

Liz
15-06-2007, 21:10
Jah, jeg ville klaget, men på en muntlig/praktisk eksamen er det vanskelig å få den omgjort da. Men ja, forsøk.

Svalgårds Cheri
16-06-2007, 23:24
Her kjenner jeg meg virkelig igjen! Jeg har opplevd akkuratt det samme. Hadde også praktisk eksamen (var vel i gartnerfag og teknikk og håndverk om jeg husker rett), gjorde akkuratt det samme som de andre, men jeg er ganske stille av meg, ikke den som stikker seg fram og tar ordet fra andre osv. Så fikk trekk fordi jeg ikke var så frampå. De andre i gruppa fikk 5 (bortsett fra de som faktisk ikke gjorde noe, men sammenlignet meg ikke med dem)

Ble ganske lei for dette, fordi jeg syns jeg fortjente 5 jeg og selv om jeg er en annen mennsketype enn de mer frampå i gruppen. Gjorde like mye som dem, kunne like mye osv. Akkuratt som du beskriver=)

Du kan klage! Jeg gjorde det ikke, gadd liksom ikke styre med det og bet det heller i meg selv om jeg følte meg urettferdig behandlet.
Om det hjelper er en annen sak..:/

Vilde
17-06-2007, 11:30
Det er nok verdt å tenke på til en annen gang og for andre som kommer i samme situasjon. Jeg synes jo en slik eksamensform er grundig urettferdig, men sett dere inn i sensors situasjon. Sensor har jo ikke mulighet for å vite at du kunne svare på alle spørsmålene, men ikke var så aktiv fordi det ikke er naturlig for deg. Jeg er også litt sånn av type, men har skjønt det at i enkelte sammenhenger må man bare ta seg sammen og vise seg fra sin beste side. Du har jo ingenting å tape på å klage, men vet ikke om klagen vil nå frem. Hvem som helst kan jo si etter en sånn eksamen at "jeg visste jo alle svarene, men så kom jeg ikke til".

Liz
17-06-2007, 11:40
Ja, eksamensformen er grundig urettferdig, det har du helt rett i.