PDA

Se full versjon : Teit med bakbein

Opal
13-06-2007, 10:13
Opalen har stort sett alltid vært ganske så grei og sko (kan ikke stå i kjetting så mor må holde, hender hun må ha tilbake beinet sitt NÅ!!!, men aldri sparking eller annet tull) men i går var hun helt merkelig. Har sett tendensene når jeg har tatt høvene hennes. På den ene bakfoten løfter hun den opp men MÅ slippe den ned klask i bakken en gang før hun igjen gir meg den og jeg kan gjøre det jeg skal gjøre.

I går holdt hun på noe voldsomt med denne berømmelige bakfoten så det tok jo vinter og vår og få skodd henne. Antar at hun har vondt på et eller annet vis når beinet blir dratt bakover og at hun ikke klarer og slappe av. Frøkna er veldig samarbeidsvillig av natur, så dette er ulikt henne. Ingen problemer når smeden dro foten fremover og satte den på den "dingsebomsen" for siste finish.

Noen som har opplevd lignende? Er dette evt noe som kiropraktikk kan løse eller bør hun røntges? Hun er frisk og rask. Ikke halt....

:confused:

Ragnhild
13-06-2007, 10:36
Hm.. Ville kanskje fått en eller annen equiterapaut eller massør eller noe til å kjent over henne?

Astrid
13-06-2007, 12:14
Vi er ikke så glad i å bli skodd på høyre bakbein her i gården nei.. Hovslageren har flydd vegg i mellom noen ganger :p
Kan godt hende det er fordi han er stiv, MEN han står hvertfall som et lys når han får gulrøtter! Og å binde han er helt uaktuelt, for da sliter han seg på to sek.. Så når han blir skodd må vi være en til å holde han/gi gulrøtter og en til å støtte han når hovslager skor bakbeina..
Men etter masse masse tålmodighet begynner han HELDIGVIS å komme seg :D Sist stod han bare å slappa av når han fikk på sko på høyre bakbein, uten å få gulrøtter eller noe..
Tror det har vært mest psykisk egentlig, men siden din ikke har vært sann før så er det vel ikke fordi hun har hatt vonde opplevelser når det gjelder skoing.. Så da er det vel kanskje fordi hun har vondt en plass? Skader vel ikke å få noen til å sjekke henne.. :)

Opal
13-06-2007, 13:15
Ingen vonde opplevelser på frøkna. Har brukt samme hovslager i evigheter og siden hun må holdes er jeg jo alltid der!

Hanna
13-06-2007, 13:55
skader nok ikke å få henne sjekket nei. en dyrlege, equiterapeut, sånt noe...

Anette
13-06-2007, 14:25
Jeg har også problemer med bakbena til min yngste. Det skyldtes mest sannsynlig at han er redd for å belaste bare et bakben, i og med at det ene er brukket når han var liten..Men han drar også bare plutselig til seg benet og stamper det i bakken.

Løsningen på vårt problem er å "dra" bakbenet bakover, og sette det ned i bakken på hovtuppen. På den måten føler han ikke at han må stå bare på et ben, og kan når som helst dra til seg benet uten at noen holder igjen, hvis han føler for det.

keb&Scaran
05-07-2007, 01:35
jeg har og et lite problem med bak bene på min hest, så jeg hadde en kiropraktor på han. Kiropraktoren sa han hadde en låsning i høre hofte. Vi fiksa på det, å etter noen dager var ikke bak benet noe problem lenger. Men når jeg har smed står vi gjerne inntil en vegg, slik at han kan lene seg til den. Da er han fornøyd ;)

LisaFi
06-07-2007, 10:33
Jeg synes muligens det høres ut som om ståappratet i hesten bruker litt tid på å "skru av" slik at hun må ned med beinet en gang for å få patella på plass?

Annette
15-07-2007, 02:24
Hesten min er også teit med bakbeina.. han må holdes i leietau/grime når han blir skodd på bakbeina.. jeg har faktisk(!) prøvd selv å ta av han sko, men det går ikke når han er bundet. da setter han seg.. men det er ikke noe i vein, for vi har hatt sånn akkupuntør på han + han ble jevnlig sjekket av dyrlege en periode.. Han er bare litt redd for bakbeina sine..

Astrid
15-07-2007, 02:53
Jeg byttet hovslager, og vips forsvant problemet med bakbeina :rolleyes:

Sabina & Pedro
15-07-2007, 04:04
Har en unghest, da jeg begynte senere med løfting av ben, vet ikke om han var tilvant dette hos tidligere eier - her var han vertfall litt redd.

Akkurat på den tiden hadde jeg begynt med klikker trening, etter en stund med jevnlig arbeid så ble han veldig rolig og helt avslappet med å løfte bakbeina.

Men det blir noe helt annet om hesten viser tegn til muligens smerter.
Noe annet en veterinær / kiropraktor etc. kan jeg ikke forstå at tanken kan være noe annet...

Håper det ikke er store problemer, om det vises til å ha vært det. :)

Den forrige hesten min hadde vonde opplevelser etter skoing fra der hun kom (noe dyretolkeren faktisk informerte før jeg så det selv), her var det faktisk min snille smed som hjalp, ettersom meg stolte hun på og stod fint da jeg var tilstedte, så jeg kunne ikke gjør noe med saken, men smeden han tok ¨kassen¨ sin og rislet, rørte på alle tingene - hvilken lyd det kom fra dem etc, var denne ¨kassen¨ hun var mest redd for. Første gang ble han lett sparket -stakkaren, han gjordet ingenting så hun skulle forbli rolig og ikke bli redd, etterhvert kunne han sko henne veldig lett. Takket være ham står hun fint og rolig nå. :)

Sol
15-07-2007, 17:34
Bruk for ALL del ikke klikker til å trene hesten på bakbeinsløft før du er HELT sikker på at det ikke er smerter som er årsaken.. Klikker er en super metode, men det er også et VELDIG sterkt virkemiddel, sånn at man faktisk kan trene en hest til å gjøre ting PÅ TROSS av smerter, og det vil vi jo ikke!

Hva med denne peroblemstillingen da?

Bajas har alltid vært værre å løfte høyre bakbein på enn venstre. jeg har jobbet mye med beina hans, og han ER bedre, men han er fortsatt mer var på dette enn på det andre.
Nå er Svarten blitt på samme måten. ikke så ille som Bajas, men værre enn på de andre beina.

Sett i sammenheng MÅ det jo være noe med MEG som gjør dem sånn.. men HVA??
jeg tenker to ting.. enten har jeg lagt meg til en merkelig vane når jeg løfter Bajas sitt bakbein, som jeg også automatisk gjør med svarten, noe han OGSÅ syns er vemmelig, og dermed protesterer på lik måte som Bajas
ELLER så er det jeg som gir hestene mine vondter i kroppen på samme måte, fordi min kropp er skeiv, vondt og merkelig og dette smitter på de to..(litt mer tro på den første siden Bajas var like ille da jeg ikke red på han)

Gudhild
15-07-2007, 17:53
Hesten min var helt teit med det ene forbeinet sitt,men fant ut at han har en gammel skade som gjør det.pluss at han er kortere på innsida enn utsida,så om han skal skos eller raspes må det være to.Siden det bare blir kluss av å putte beinet,mellom beina slik hovslager gjør..Noen hovslagere tror jo det bare er ulydighet,å røsker til i beinet.slik at han steiler og hopper rundt.ikke like lett å forklare det alltid..Dessuten kjørte en hovslager hovraspen uten håndtak inn i sida på ham,så han forbandt det med å løfte beinet.brukte litt tid på å få bort det igjen,ja..