PDA

Se full versjon : Trening under drektighet

Marte+Quicky
13-06-2007, 00:02
Ja, nå har vi bestemt oss for å bedekke Quicky i år, så hun blir nok bedekt neste uke eller noe sånt.

Dette var jo egentlig ikke planlagt, ble bestemt for kun et par dager siden. Pappa hadde egentlig lyst til å starte et år til med hu (travløp).
Derfor er hun jo nå i løpsform.

Også har jeg tenkt litt på at det går jo an å starte under drektighet også, hva tenker dere om det?

Tenkte å ta det rolig nå mens hu blir bedekt, så trene igjen, sette hu opp for et par løp (ca slutten av sommeren/begynnelsen av høsten, passer det??) og så roe det helt ned igjen.

Er det større sjans for at hu kaster føllet eller noe sånt hvis jeg trener hardt?

-Marte

Linda
13-06-2007, 00:08
Jeg har ikke no peiling på dette egentlig, (burde hatt det siden jeg nettopp har hatt hoppa mi til bedekning) men er det ikke sånn at man må ta det rolig de første 3mnd hvertfall? Så kan man vel trene ca normalt igjen. Såklart ta det roligere når det nærmer seg slutten av drektigheten da.
Sjøl ville jeg ikke starta med hesten min mens hun var drektig, kommer også til å ta det ganske rolig med henne hele tiden.

insolita
13-06-2007, 00:09
Hum... Har ikke DNT en regel for dette uansett? Minns det altså.

Ingeborg
13-06-2007, 00:14
Det er mange hopper som gjør det bedre enn noensinne når de er drektige og starter løp..
I Frankrike f.eks. før slike hopper et hjerte i programraden, som viser at de er drektige..
Så det skal ikke være noe problem!

Kjør løp og se glade ut!

Therese
13-06-2007, 00:19
Eneste jeg fikk beskjed om hos vetrinæren var å ta det litt rolig de første 40(?) dagen, etter det var det bare å trene så lenge hoppa synes det var greit.

juliekj
13-06-2007, 00:37
Det er mange hopper som gjør det bedre enn noensinne når de er drektige og starter løp..
I Frankrike f.eks. før slike hopper et hjerte i programraden, som viser at de er drektige..

Det bør vel nevnes at en god del (sier ikke at det gjelder alle) av disse hoppene får abortsprøyte etter et par måneder og fortsetter løpskarrieren istedenfor å bli mødre....

SnippSnapp
13-06-2007, 01:01
Det skulle gå bra, tror jeg, å starte frem til de er rundt 5 mnd (tror det var 5 men mulig det var 6?, husker ikke helt), da grensen for å starte er. Er jo det samme i dressur f.eks. Vet at Norva gikk løp frem til jul, når hun gikk drektig sist (ikke jeg som eide henne, men regner med at det gikk greit siden føllet ble godt over året ;) ble dessverre avlivet som 1,5åring, men det har neppe noe med dette å gjøre ;) ) Personlig ville jeg nok tatt det rolig de første 30-40 dagene, til fosteret har festa seg. Valgte selv å ikke starte, men så var ikke hesten lengre i løpsform etter å ha stått 2mnd på hingstestasjon m.m

Ingeborg
13-06-2007, 01:13
Det bør vel nevnes at en god del (sier ikke at det gjelder alle) av disse hoppene får abortsprøyte etter et par måneder og fortsetter løpskarrieren istedenfor å bli mødre....

Jojo..

Wulfi
13-06-2007, 07:57
Stina ble ridd på time senest to dager før følling. Gikk bra det i allefall, selv om det kanskje ikke anbefales.

Marte+Quicky
13-06-2007, 19:59
Så forresten senest i går at Ingrid Palema vant på Charlottenlund i helga, drektig.

Har et lite håp om at hun skal tenne litt til da:p

Insolita: Hvor finner jeg den regelen evt? Ligger den i reglemanget på DNT sine sider?

Sagitaria
13-06-2007, 20:31
Her er det Marte:

§ 23 Forbud mot start
Det er forbudt å starte i travløp med syke eller halte travhester/ponnier
og travhester/ponnier som er i så dårlig kondisjon at det ville
være i strid med dyrevernloven eller rent humanitære synspunkter å
la den delta i travløp.
Det er forbudt å starte i travløp med hoppe:
a. fire måneder eller mer etter siste bedekning. Dersom hoppen
ved dette tidspunkt beviselig ikke er drektig kan den igjen starte
i travløp.
b. Tidligere enn seks måneder etter følling av levende født føll.
DNT kan etter søknad gi starttillatelse til hoppe som etter maksimum
fire måneders drektighet kaster føll eller får dødfødt føll. Slik søknad
skal følges av veterinærattest som viser at hoppen er i kondisjon til å
starte i travløp. Starttillatelsen kan tidligst gjøres gjeldende minimum
fire måneder etter at hoppen har kastet føll/fått dødfødt føll. Hoppe
som har kastet føll/fått dødfødt føll må kvalifiseres gjennom nytt
prøveløp før den igjen kan starte i travløp.

Hentet fra www.travsport.no :)

Jeg lurte litt på den der med nytt prøveløp ved dødfødt føll jeg. Hm?

Marte+Quicky
13-06-2007, 23:18
Ok, takk Lisa!:)

Sagitaria
13-06-2007, 23:20
np :)

Det ligger forøvrig under "sport" og "reglement" :)

Tone
13-06-2007, 23:38
Er vel ikke det enkleste å få hopper som er i full løpsform drektige? Er jo selvfølgelig forskjellig fra hoppe til hoppe. Er 3 hopper på stallen som skal bedekkes i år så blir artig neste sommer forutsatt at alle 3 kommer drektige hjem:D

Marte+Quicky
13-06-2007, 23:45
Nei, men jeg tror og håper det skal gå greit.
Jeg har tatt det temmelig rolig de siste ukene da så, ja, vi får se. Skal bedekke for aller første gang på fredag;) *spent*

insolita
13-06-2007, 23:59
Hvem er den utvalgte hingsten?

Marte+Quicky
14-06-2007, 00:28
Americanese

Natalie_s
14-06-2007, 12:37
I NRYF så er det vel en regel som sier at hopper som er over 6mnd drektig ikke får starte konkurranse, er sikkert noe lignende i DNT også. Jeg fikk beskjed om å ta det rolig de første 6 ukene etter bedekking, så egget fikk festet seg, så var det bare å trappe opp til normal treningsmengde. Jeg trente så å si normalt hele drektigheten, tok det i hoppas tempo, men hun hadde ingen problemer med å trene, og hun var på ridetur samme dag som hun føllet hun. Er hoppa holdt i god form under drektigheten så blir føllingen og tiden etter følling mye lettere også. Jeg red henne igjen 10-14 dager etter følling, og 2-3 mnd etter følling ble hun trent normalt igjen (nå er jo ikke dette en løpshest, så normal treningsmengde for oss er jo adskillig lettere enn hva er løprshest må trene da;))

Lykke til da:)

Marte+Quicky
14-06-2007, 18:57
Takk takk:)

I dag ble hun bedekket forresten. Det gikk helt fint, sto helt stille og var vedlig flink:)