PDA

Se full versjon : sprøyte opp i brunst?

Drue
12-06-2007, 22:23
Jeg er litt usikker på hva jeg burde gjøre nå. Til tirsdag skal jeg kjøre merra til Sverige for å bedekke. Det er håndsbedekkning, så hu blir vel bedekkt 2-3 ganger. Denne merra mi er litt lett på tråden kan man si. Med en gang hu har kommet til hingst før har hu rygga ettern med ræva. Hu viser brunsttegn hele sommeren omtrent. Vallaka mine reagerer på hu veldig ofte. Senest i dag. Hun har aldri hatt prøblemer med å ta seg. Men så tenker jeg. Siden jeg først skal reise så langt og alt styret det er med å få merra ut av landet. Burde jeg sprøyte hu opp? Og skal det gjøres 5 dager før? Eller husker jeg helt feil nå?

Linda
12-06-2007, 23:13
Hadde ikke hoppa mi kommet i brunst når hun gjorde det, hadde hun nok blitt sprøytet. Fordi vi var litt usikre på om egget allerede hadde gått.
Hun er veldig regelmessig i brunsten da, og viser ikke brunst utover hele sommeren som som du skriver at hoppa di gjør.
Jeg fikk høre at hoppa kom i brunst 2-3 dager etter sprøyting.

Ann Lajla
13-06-2007, 16:38
Ser ikkje noko problem i det eg. Varmblodsmerra (Victoria) blei sprøyta, då ho ikkje var "klar nok", og hingstehaldar var redd for at dei skulle gå glipp av brunsten. Det blei full klaff med sprøyta.

Regina hadde dei tenkt å sprøyte, då ho er nesten umogeleg å merke brunst på, men hingstehaldar meinte ho ikkje var langt unna. Då ho ikkje var nok interessert i hingsten, var også dei redde for å gå glipp av den brunsten. Dei ville prøve ho ein siste gang for hingsten før dei ringte etter veterinær, men då blei ho bedekt. Så dei slapp sprøyta :)

anettex
18-06-2007, 11:29
Hoppa vi har hjemme nå skal sprøytes opp i dag.
Brunsten etter føllbrunsten må enten ha vært alt for tidlig og svak, eller av en eller annen grunn uteblitt / blitt forsinket.
Hoppa har vært her i snart 2 uker, og det er en drøy uke siden den egentlig skulle vært i brunst.
Så veterinæren har anbefalt å sprøyte henne opp, noe som passer meg bra da vi begynner å få tidsnød pga ferie.

En av hoppene vi tidligere har bedekket ble sprøytet opp.
Dette pga svake og uregelmessige brunster.
Fungerte fint, og føll ble det også.