PDA

Se full versjon : HVorfor SKAL hesten gå bak ...?

Guest
10-06-2007, 12:32
jeg har sittet og lest igjennom endel gamle innlegg og ser at noen er veldig opptatt av at hesten SKAL gå bak når man leier den ...hvorfor det ? Noen som har en god grunn ? Annet enn at da er du lederen ? Er du virkelig det ? Ert det hvor du går som avgjør om du er leder eller ikke ?

Er det ikke viktigere at hesten går der du vil de nskal gå ? enten det er foran bak eller ved siden av ? Hva da med tømkjøring ? DEt kan man vel strengt tatt ikke gjøre om hesten blir sjef av å gå foran?

grunnen til at jeg tar opp dette er for å diskutere litt rundt det temaet.... jeg lurer på om de som mener dette bastant, er klar over at lederhesten ikke alltid går foran og leder vei ? Min lederhest foreksempel, går ALDRI foran og leder vei, hun går alltid bak og driver .... hun driver alltdi den andre hesten foran seg.

Lurer litt på om de som mener at hestens plassering er avgjørende for hvorvidt man er sjef eller ikke ... har tenkt på at kanskje å plassere hesten bak kan ha motsatt virkning.

HAr iallfall sett med egne øyne hest som går bak og tydelig driver ,mens eier går foran uten å legge merke til det overhodet ....

tanker ?

Frida&Jameel
10-06-2007, 12:42
Jeg synes at det viktige er at man har en grense for hvor man vil ha hesten når man leier den. Om det er på siden eller bak. Jeg velger å ha hesten min bak, fordi han er en litt klengete hingst, og jeg vil ikke han nærme meg i tilfelle det skulle skje noe. Andre hester synes jeg det er greitå ha litt bak, men på siden, så jeg ser de hele tiden.

Man må være konsekvent på grensene. Når man tømmekjører blir det noe helt annet, da trener man hesten bakfra. Og her går det på det samme; grenser (bortsett fra at man er bak hesten). Det er fortsatt du som styrer hesten hvor den skal, og i hvilket tempo den skal i.

LisaFi
10-06-2007, 12:45
For min del kan EGENTLIG hesten være hvor den vil, bare den blir med meg og ikke strammer i tauet... :)

Er det hester jeg ikke kjenner/ stoler på, så får de IKKE lov til å gå bak eller foran, men må pent holde seg ved skulderhøyde og MED øyenkontakt...

Sol
10-06-2007, 12:45
For meg så handler det om i hvilken posisjon jeg føler at jeg har best kontroll på hesten i leiesituasjon. dersom hesten går midt bak meg og skvetter, ser jeg ikke det før den har hoppet et skritt. Er jeg uheldig så er det hoppet rett i ryggen min..

dersom hesten går forran meg får jeg bindre tid til å stoppe den før den løper ut om den blir redd.. den er jo forran meg, og jeg vil måtte ta den igjen for at jeg skal kunne bruke min fysikk til å stoppe den. dette blir litt anderledes dersom jeg tømmekjører, for da har jeg jo to lange tøyler og bitt, og har mulighetene til å trekke hesten rundt meg til den ene eller den andre siden.

Jeg velger derfor å ha hesten på min venstre side(da jeg er høyrehendt og sterkest i høyre hånd) litt bak meg, eller sånn at min og hestens skulder er på samme sted. da føler jeg at jeg kan kommunisere med hesten, samtidig som den ikke blir plassert i "tusleposisjon" og at jeg har nok oversikt til at jeg stort sett klarer å se at den kommer til å skvette før det skjer, eller evt nÅR det skjer, sånn at jeg kan hjelpe den.

Ingvild
10-06-2007, 12:47
Eg har ikkje hesten min bak meg, men ved sidan av. Om eg skal ha hesten bak, vert den å springe rett inn i meg om den skulle ta eit byks e.l. - og det er ikkje kjekt med 450 kg fjordhest i ryggen...

Så lenge ho går der EG vil at ho skal gå, er eg leiar.

LisaFi
10-06-2007, 12:48
SE! Vi skrev nesten det samme på to forskjellige måter, Sol! *flire*

Sol
10-06-2007, 12:49
merkelig det der du Lisamor:D

Karoline og gutta
10-06-2007, 12:52
For min del kan EGENTLIG hesten være hvor den vil, bare den blir med meg og ikke strammer i tauet... :)

Er det hester jeg ikke kjenner/ stoler på, så får de IKKE lov til å gå bak eller foran, men må pent holde seg ved skulderhøyde og MED øyenkontakt...

Henger meg på denne eg,så lenge hesten går fint og ikke drar i tauet er det samme hvor den går sånn egentlig;)

LisaFi
10-06-2007, 12:56
.. Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill - og forøvrig kan man gjøre som man vil"..

:)

Sagitaria
10-06-2007, 12:57
Er det noe jeg ikke aksepterer, så er det å bli "dratt rundt omkring" av en hest som bare braser avsted i sitt eget tempo.. Da har man ikke særlig mye kontroll på hvor ferden ender. Derfor har jeg lært Boreas å gå ved siden min, (merk, ikke BAK meg. Det kan jo være farlig som flere har påpekt) sånn at jeg kan bestemme hvor vi går hen.

Om å være sjef eller ikke sjef - dette med at hesten går bak er vel ikke det perfekte måleinstrument. Det er heller hestens reaksjon i det den gjør noe den ikke skulle ha gjort. Eks, hvis Boreas prøver seg på no fanteri mens vi går, trenger jeg bare å trampe litt med den ene foten, så er han på plass igjen. Ikke mer enn det, et nesten usynlig signal. Selvfølgelig har han lært dette på en annen måte, men du verden så enkelt det er å kontrollere han med det. Slipper å røske og rive i han, og nynne på den endeløse "nei-visa".

Konklusjon: Gjerne ved siden, men følg med meg!

Edit: LisaFi ;);)

Frida&Jameel
10-06-2007, 12:58
Og når jeg mener at jeg har hesten min bak meg, så er den så langt bak at den kan skvette uten å hoppe inn i meg.... Den må enten være langt bak, eller ved siden av meg.

Seniora
10-06-2007, 12:59
For meg så handler det om i hvilken posisjon jeg føler at jeg har best kontroll på hesten i leiesituasjon. dersom hesten går midt bak meg og skvetter, ser jeg ikke det før den har hoppet et skritt. Er jeg uheldig så er det hoppet rett i ryggen min..

Hermed signert ;-)

Nina
10-06-2007, 13:47
Sier meg enig med mange andre her, liker å ha hestene ved skulderen min. Mine ponniser kan jeg også ha litt bak meg, men fremmede hester vil jeg gjerne holde et øye med til en hver tid. ;)
Hovedpoenget er at hesten skal gå der DU vil den skal gå, og jeg orker ikek røsking i tau og at den braser av gårde foran meg. Det er respektløst...

Wulfi
10-06-2007, 13:50
Jeg har vanligvis Stina litt på skrått bak meg. Hvis jeg løfter hånden stopper hun, og blir stående bak meg. veldig greit å ha hesten bak seg når man skal inn dører. Jeg er lederen, jeg skal gå først. '
HVIS jeg av ulike årsaker IKKE vil ha henne der, så skal hun uansett gå der jeg viser henne at hun skal gå.

Selvsagt handler ikke det å være leder KUN om at hesten skal gå bak oss mennesker, men det er nok masse andre faktorer også som spiller inn.
En god leder må være bestemt, rettferdig, rollig, trygg, forutseende, og ha respekt.

tror jeg.

Tone
10-06-2007, 14:00
:wav: til LisaFi og Sol!!!

ZK
10-06-2007, 16:33
Har aldri hesten rett bak meg, men de skal aldri gå foran meg men på siden, så jeg ser de..Hodet til hesten pleier å være ved min skulder ca..

ponnitrollet
10-06-2007, 16:41
Vel.. Jeg har jo respekt for at Almira kjenner beitet hun går på, så jeg pleier å gi ut masse tau, for at hun skal finne best vei. Hun har alltid rett, altså; i hva som er best vei, jeg blir alltid våt på beina om jeg ikke går dit Almira vil gå. Men jeg passer på å gå ved siden av henne, kanskje også litt bak henne. Dette altså fordi hun kan finne tørre veier da, for å si det sånn :).

Men når vi for eksempel leier på veien må hun gå bak meg. Det er greit; På beitet hennes er det hun som kan veien, men på veien er er jeg som kan veien. For å bruke andre ord ;).

Jeg er veldig konsekvent på at hun skal gå bak meg, når vi leier på veien, men på marka syns jeg det er greit å gi ut tau slik at hun kan finne veien selv. så hun går oppi meg, for det er jo ikke heeelt trygt dersom hesten går klin inntil deg heller.

Eller, ikke misforstå nå; Jeg har alltid langt tau, eller nesten alltid. Når vi leier på veien og når vi leier på marka. Hun mister ikke respekt for meg, fordi om jeg lar henne ta teten av og til når jeg leier henne på marka, det blir bare sånn at hun får mer respekt fra min side ;) Det vil si; Gjensidig respekt.

IngvildK
10-06-2007, 16:44
Geni har jeg ved siden av meg, omtrent skulder til skulder. Hun kan fort bli litt vimsete, også går hun veeeldig fort, så da har jeg bedre mulighet til å følge med på både hvor hodet (og beina - har nesten mistet en sko noen ganger jeg, ja) er samt at jeg kan regulere tempo på en enkel måte.
Embla og Hera leier/leide jeg som oftest etter meg i langt leietau.
Andre hester/ukjente hester ser jeg det an på hvor jeg føler jeg har best kontroll. De ender som oftest opp på høyre side av meg og litt bak. :)

Kaja
10-06-2007, 19:21
Meeg får selv velge hvor hun skal gå, jeg skal ikke presse henne til å gå bak eller rett på siden av meg. Tauet skal være slakt og hun stopper når jeg stopper, nødvendigvis ikke i det sekund jeg stopper, men rett etter osv. Synes det er idiotisk at man på død og liv SKAL ha hesten bak seg.

Hanna
11-06-2007, 00:16
(har ikke lest alle innleggene altså)

Lukas går som regel bak meg, når jeg leier ham gjennom beitet alene og sånt - han blir roligere av det, fordi han VET at han ikke får gå forbi før jeg sier fra, og dermed holder mitt tempo, automatisk. så slipper jeg å stoppe/bremse ham hele tiden.
er det noe som er "skummelt" i nærheten, eller vi skal gjøre noe nytt, eller noe som er litt mer risikofylt enn bare beitet-stallen, går han med hodet/halsen ved skulderen min. der føler jeg at jeg har kontroll om det skulle skje noe.

andre hester - f.eks. en STOR, "dum", litt uforutsigbar hest jeg rir av og til - går med halsen/skulderen ved min skulder. så hvis han hopper til, hopper han ikke på en uforvarende Hanna bakfra.. :roll: (som andre nevner)

KatrineB
11-06-2007, 00:49
Hesten skal gå ved siden av meg, men ikke for langt fram. Det skal heller ikke stramme i tauet. Jeg har ei usynig grense, som hesten min vet om, og respekterer. Jeg vil ikke ha henne bak, pga hvis hun blir skremt og hopper i ryggen min, er ikke det noe særlig behagelig.

Harneshaug
11-06-2007, 02:33
Jeg har hester på siden og bak. Tar som regel 3 i slengen og 2. Orker ikke gå 5 ganger opp og ned eller hit og dit.
Har faste grupper og de går på fast plass. Den enkleste gruppen er den med 3 for der har Ulskaug full kontroll. Det er ingen andre enn han som går ved siden min, de andre må holde seg bak.

Om jeg går langs veien må de gå på rekke da jeg ikke liker å ha de ut mot trafikken, der er det jeg som skal gå.

Jeg trener alltid mye bakkearbeid med hestene når de kommer hit som ny, og alle stopper ved at jeg hever skuldrene. Har jeg mange bak meg kan jeg også løfte hånden som signal slik at de bakerste får det med seg.

Er det mat i emning og Lille traktorponnis (Emma) er med, må jeg av og til ty til et ØY! men hun er bare genetisk instilt på å opprettholde alle ponnisers eksistens ved å spise :lol:

trineck
11-06-2007, 09:50
Leier enten bak meg/ved siden på høyre side eller helt bak meg, avhengig av hvem jeg leier og hvor jeg går. Liker ikke å ha hesten lengre fram enn med hodet ved siden av meg, for da føler jeg at hesten for lett kan ta føringa. Men de fleste leier jeg på høyre side med hodet ved min side. Opp til stallen må jeg velge, hesten eller meg i føringa- og da blir det meg uten tvil.

Rikke
11-06-2007, 11:40
Jeg går ALDRI med hesten bak meg, av samme grunn som de fleste andre her. Hvis den skvetter og gjør et byks kan den ha hoppet rett på meg. Hesten skvetter jo ikke og tenker "Nå må jeg ikke hoppe den veien for da drar jeg rett inn i en annen..", men gjør det som føles naturlig i øyeblikket det skjer.

Er veldig konsekvent med at Berta skal gå ved siden av meg, men ikke foran meg. Jeg skal være mellom skulder og hode, hvis hun kommer lenger foran enn det, så er det stopp. Ikke skal hun bestemme tempoet vårt heller. Misliker sterkt å bli dratt etter hester, eller konsentrere meg om å holde hesten igjen når jeg leier.

Kaja
11-06-2007, 11:52
Jeg synes det er like farlig å leie en hest i alle vinkler jeg. :p Har sett hester skvette til siden og deise ned den som leier, akkurat som hester som løper på den foran.

Silje og Tindra
11-06-2007, 11:58
Jeg leier alltid med hesten posisjonert bak meg, men på siden. Om den bykser fremover bykser den altså ved siden av meg, men den er bak meg (hodet lenger bak enn skulderen min). Jeg har blitt rast ned av såpass mange hysteriske hester som har skjent til siden og over meg, at jeg foretrekker å ha dem bak.

Ser ikke på dette som noe lederskapsgreie egentlig, mer for min egen komfor og følelse av sikkerhet.

Harneshaug
11-06-2007, 12:00
Enig med Silje, var bare veldig dårlig på å forklare :lol:
Må ha dem litt bak slik at jeg har sjans å reagere før det skjer noe...
Rekker ikke stoppe bølingen om jeg har de fremme på siden

trineck
11-06-2007, 12:23
Enig med Silje og Harneshaug. Hvordan skal man rekke å reagere dersom hesten allerede er foran deg med hele hode og hals og du er ved dens skuldre?

Belinda
11-06-2007, 12:28
Jeg foretrekker at hesten går ved min høyre side. Jeg føler at jeg ikke har kontroll om hesten går bak meg. Ser heller ikke hva den gjør, eller hvordan den takler omgivelsene.

Marte+Quicky
11-06-2007, 21:20
Nja, for meg er det ikke så nøye på hvor hesten går. Bare den oppfører seg skikkelig.
Vil helst ikke ha viltre hester rett bak meg da, vil ikke bli tråkka ned av et halt tonn levende kjøtt heller:p Liker best å ha de litt på sida;)

lafutura
11-06-2007, 21:37
Jeg tenker ikke så mye på det med lederskap når jeg leier hesten, jeg tenker sikkerhet! Om hesten går bak kan jeg ikke se hva den gjør, og den kan plutselig skvette til og hoppe på meg. Hvis den går et stykke bak vil det si at leietauet er nokså langt, hvilket gjør det vanskelig å holde igjen om hesten løper ut. En hest som går foran vil jeg IKKE ha, da dette kan føre til farlige situasjoner. Hesten kan også her løpe ut, eller gi deg et spark. Så jeg vil ha hesten på skrå, til høyre for meg, i skulderhøyde omtrent. Dsv at hestens mule omtrent er ved min skulder. Hos hester jeg ikke kjenner holder jeg med to hender på leietauet, aldri løkke rundt hånden. Sånn syntes jeg det er mest sikkert.

Gjest-
11-06-2007, 21:39
Leier hesten bak meg, bak og til siden, litt foran meg.. Trener på at hesten går det jeg ber hesten gå.

Harneshaug
11-06-2007, 21:42
Bare litt OT her, men dere som sier dere alltid har hesten til høyre og bak eller frem.. ved siden osv.
Skal man ikke trene/lære hesten til håndtering fra begge sider? Eller er det bare meg...

Sol
11-06-2007, 21:51
jeg lærer hesten håndtering fra begge sider på alt, bortsett fra leietrening jeg! Der vil jeg at hesten skal ha EN posisjon, sånn at om jeg leier en av mine, så plasserer den andre jeg evt skal ha med meg seg utenfor den jeg leier løs.. PRAKTISK!

lafutura
11-06-2007, 22:57
Bare litt OT her, men dere som sier dere alltid har hesten til høyre og bak eller frem.. ved siden osv.
Skal man ikke trene/lære hesten til håndtering fra begge sider? Eller er det bare meg...

Jeg har ikke egen hest, rir mange forskjellige. Så leier dem med utgangspunkt at det er leietrent til å gå på min høyre side. Så klart, hester jeg kjenner kan jeg leie fra begge sider.

Kaja
11-06-2007, 23:20
Jeg driter i hvilken side Meeg går på, men jeg foretrekker høyre, for jeg føler meg så naken om hun går på venstre side om dere skjønner? Lærte jo fra vi var små på rideskolen at vi skulle leie dem på høyre. :p

Guest
12-06-2007, 00:04
Jeg er enig i de fleste av dere ;) men utrolig mange mener faktisk at hvis hesten går ved siden av , da er hesten sjefen. utrolig tolkning ;)

Gjest-
12-06-2007, 00:07
Jeg er enig i de fleste av dere ;) men utrolig mange mener faktisk at hvis hesten går ved siden av , da er hesten sjefen. utrolig tolkning ;)

Men er det ikke slik i en flokk da, at lederen går foran de andre?

Hege
12-06-2007, 10:48
Jeg har alltid min egen hest på siden og litt bak. Dette fordi jeg kjenner hesten, og Uzzi feks pleide å skvette bakover eller fra meg om det skjedde noe- hun sprang aldri på meg. Dessuten mistet hun fort respekten om hun fikk gå for nærme meg.. På hester jeg ikke kjenner, liker jeg å ha de litt mer på siden av meg. Om en hest løper ned den som leier, har nok ikke hesten så veldig mye respekt..

Guest
12-06-2007, 12:08
Men er det ikke slik i en flokk da, at lederen går foran de andre

Det er nettopp det det ikke er. I en vill flokk , går lederhoppa foran og viser vei, mens hingsten går bak og driver/beskytter flokken. i tamme flokker, kan hestene ta begge rollene. Min hest foreksempel, hun går alltid bak og driver. Jeg tror aldri je ghar sett henne gå foran og lede vei, Og hun har vært høgsta sjefen her i 10 år. Den andre hesten (Og det har vært forsjkellige hester gjennom årene) blir alltid dyttet foran.

Jeg synes derfor det er litt skummelt at folk går rundt og er på kurs, og får den oppfatningen at eneste måten å leie hest på, er bak, for det er eneste måten hesten har respekt på. jeg har faktisk sett folk som tror det, og har en hest som helt tydelig går bak og driver dem .... noe å tenke på....

Ang HVOR hesten skal gå og hvilken side, så er jeg enig i at leiing også bør foretas fra begge sider. Jge har en toåring nå, og alt som er gjort med henne fra oppdretter, er heldigivs gjort fra begge sider, og det har jeg opprettholdt.

jeg personlig synes hesten skal kunne gå akkurat der jeg ber dem gå. Jeg har to hester, og alle havnene mine er et lite stykke fra stallen. jeg er lat, og leier derfor alltid begge hestene ut og inn samtidig, om begge skal ut eller inn. De siste årene før jeg kjøpte hest nå, har jeg hatt forskjellgie forhester, og alle har pent måttet lære seg det. Jeg leier hestene en på hver side, og det er kjekt at begge faktisk kan gå på begge sider. Har opplevd flere hester som ikke kan leies på *feil* side , og det har de pent måttet lære seg. Er jo bra tullete at hesen skal bli usikker og ikke vite hva den skal gjøre, bare fordi den blir leiet på sin høyre side.

I fjor vinter så var veienopp til havna mi føyket helt igjen med halvannen meter hardpakket snø. Det var omtrent umulig og møkke i, og v ifikk til en liten sti, hvor vi en stor del av veien måtte klatre opp på en snøfonn osv . Je måtte ut her med to hester ... vann... mat... og jeg orket rett og slett ikke å gå med en hest av gangen, for jeg var helt utslitt etter å ha klatret gjennom en gang . Da er det utrolig kjekt og kunne sende en hest foran seg, og ha en hest bak. (enestemåten å få plass på) jeg anså det som mye tryggere enn å ha de gående etterhverandre bak meg. Begge hestene gikk i begge posisjonene uten problem.

Nå eier jeg begge hestene jeg har, og begge to skal kunne gå akkurat der jeg trenger at de skal gå .

Min voksne hest har forøvrig bare et krav når vi leier, med mindre je gjobber med noe. Hun får ikke lov å stramme tauet. Utover det kan hun gå der hun føler for. Og da bytter hun på å gå ved siden av og bak meg etter som hun føler for.

anettex
12-06-2007, 15:53
For mitt vedkommende skal mine hester være såpass lydige at de går i den posisjonen jeg gir dem.
Foran, bak, ved siden, det kommer an på situasjonen. og alle disse posisjonene skal fungere like godt.

absinthe
14-06-2007, 01:53
enten litt på skrå bak meg, eller ved skuldra mi! aldri rett bak, da jeg flere ganger har fått en hest oppå meg, hoho...
men de får ikke lov til å brase avgårde med meg på slep, er det noe som gjør meg arg, så er det det! jeg har mine grenser

LinnMerethe
16-06-2007, 21:53
Jeg har observert hestene her litt når de sto oppe i skogen bak huset,og det jeg har sett da er at hver gang de skal på et "nytt sted",f.eks inn en ny sti så legger lederhoppa seg bakerst.De var bare to,hvorav den ene var klar leder.Grunnen til at de gjorde dette er jeg ikke klar over,men syns det var litt pussig da jeg alltid har trodd at lederhesten går først.Det virka nesten som om at 2.hesten måtte sjekke ut før sjefa kunne gå.Snodige dyr:D