PDA

Se full versjon : Hingst og bedekking

Lopke
04-06-2007, 14:08
Når man leier en hingst til bedekking for en sesong (og tar imot hopper på gården) Hva er da normalt for antall bedekkinger??

Altså hvor mye klarer en hingst å bedekke pr dag?

Her (hos noen jeg kjenner) blir det bedekket kanskje morgen og kveld rundt 2-4 hopper pr dag.
Men jeg har hørt at sædkvaliteten går ned hvis det er over en tapping pr dag. Er det anderledes når man tapper hingsten for sæd til frys/kjøl enn når det er naturlig bedekking av hva hingsten tømmes?? Altså konsentrasjonen av sædseller?

Andre tapper/bedekker kun hveranden dag for at hingsten "skal hente seg inn". Er bedekkingx3-4 hver dag mye for en hingst?
(sett ut fra korrekt foring selvfølgelig)

Higsten er bare ute for tømmekjøring og bedekking. Står ellers på boks (er ikke 100% sikker på dette) men er det normalt også at hingster på tapping/bedekningsstasjoner er ute på fold/beite, eller er de ofte i boks denne perioden?

Ønsker at folk med erfaring med hingst og avl svarer her.

Lopke
04-06-2007, 14:10
Og hvor mye bedekker en hingst som er på slepp med 5-10 hopper?? pr dag altså?? Holder de på til hoppa ikke vil mer?

Marte+Quicky
04-06-2007, 19:26
Vi tapper kun en gang pr dag.

Keik Jo tapper vi, mens Americanese står til naturlig bedekking. Er ikke helt sikker, men vil anta man kan bruke den samme mengden sæd på flere hopper ved inseminering kontra naturlig. Kommer jo an på hvor fort hoppa tar seg da.

Når vi skulle bedekke Lady ringte vi på en hingst, men han var egentlig fulltegna. Vi fikk tilbud om å dele en dose med en annen hoppe da, men det var en risiko å ta, siden da måtte hoppa bli drektig på første forsøk.

Americanese går ute nesten hele døgnet i luftegård med gress, Keik Jo står ute mellom 4 og 8 timer pr dag.

Vet ikke om det her hjalp så mye jeg men.. Slepp har jeg forøvrig ingen peiling på.