PDA

Se full versjon : Kåring?

Gjest-
04-06-2007, 13:21
Hvordan foregår en kåring, hva skjer under en kåring? Tenker spesielt på hingst.
Er kåring og utstilling det samme?
Om noen har lyst til å forklare litt om dette emnet til en som er helt grønn, setter jeg stor pris på det :)

anettex
04-06-2007, 15:11
Har hatt 2 hingster til kåring i løpet av noen år.
Det er vel i og for seg det samme som utstilling, bortsett fra at hingsten går gjennom en veterinærsjekk.
Da Kremlin ble vist som 5-åring var kontrollen bare overfladisk, en kjøttkontroll nærmest.
Gud vet hvorfor, for det skal være en ordentlig sjekk med full bøyeprøve...
Det var det da han ble vist som 3-åring, samt da jeg viste min forrige hingst for noen år siden.

Videre er det jo eksteriørbedømmelse.
Mønstring og løsmønstring.
Og avhengig av hestens alder, bruksprøver.
Det kan være alt fra tømmekjøring og longering på 3-åringer, til rideprøve, kjøreprøve, travprøve og løshopping på de eldre hingstene.

Det er i grove trekk det som foregår på hingstekåringene her til lands.

Gjest-
04-06-2007, 15:15
Hva er dette med 1. premiert, 2. premiert osv? Avhengig av hvor bra de gjør det på kåring/utstillingen?
Hva er mønstring/løsmønstring?
hihi, helt grønn :p

anettex
04-06-2007, 15:44
Jeg er ingen ekspert på dette med premiegrader.
Kan jo svare så godt som jeg kan da.
Kremlin fikk 2. premie som 5-åring.
Er ingen Norske ( eller svenske såvidt jeg har kunnet finne ut ) araberhingster som har høyere premiegrad på kåring.
Er litt usikker, men lurer på om ikke det må vises avkom med gode resultater for å oppnå dette 1.premie?
Mulig noen andre vet?

Mønstring er omtrent det samme som du gjør foran veterinæren ved en veterinærsjekk.
Hesten leies rundt i skritt, så i trav, mens dommerne vurderer hesten.
Ved løsmønstring slipper man hesten løs, for så å vurdere de forskjellige gangartene.

Nina
04-06-2007, 16:25
Utstillingsreglement her (http://www.nhest.no/lover/Utstillingsreglement_sept_2005.pdf). Litt lat i dag, så sender link i stedet for å skrive masse. :) Kan også gå inn på Norsk Hestesenter (http://www.nhest.no/index_ie.html) sine hjemmesider, der er det en del info under "Utstillinger" i margen til venstre. ;)

Premieringen avhenger av samlet vurdering fra veterinær, bruksprøve, løsvisning og eksteriørbedømmelse. Har hingsten avkom ser de også på kvaliteten av disse. :)

Ragnhild
04-06-2007, 17:56
Om du vil se hva som foregår på en kåring kan du nå ta en titt på filmene jeg lagde under hingstekåringa på Eid.
Del 1 (http://www.hest.no/tv/filmer.html?tv.tvid=10329&tv_kategorier.tvcid=54)
Del 2 (http://www.hest.no/tv/filmer.html?tv.tvid=10330&tv_kategorier.tvcid=54)
:)

Ingvild
04-06-2007, 18:08
Kva som må til for at hesten skal få dei forskjellige premiegradane kjem heilt an på kva avlsplanen seier.

Når det gjeld fjordhest og hestane kjem att som 8-åringar og kan få 1. premie vert det sett veldig mykje på avkom. I år fekk Ask (9-9-8-8-9, 7 på avkom) 2 premie, medan Lunner Gråen (8-8-7-7-8, 10 på avkom) 1 premie på grunn av avkomma sine - Ask har jo eit mykje betre eksteriør.

Reaper
05-06-2007, 10:03
Men hva er dette 2.plass men 1kvalitet?
Vil det si at hesten er av beste kvalitet, men det var likevel en som var bedre, slik at den andre kom på første av de hestene som var stilt?

anettex
05-06-2007, 12:03
Det heter vel 2. premie og 1 i kvalitet?
Dette med kvalitet er jeg usikker på.
Men det er ikke sånn i en klasse at en får 3.premie, en får 2.premie og en får 1.premie.
Sist jeg viste Kremlin fikk han 2.premie, de andre 2 araberhingstene ble bare kåret uten premiegrad.
Om du tar en titt på linkene i et tidligere innlegge, vil jeg tro du finner noe om kvalitetsbedeømmelse hos Norsk hestesenter.

IngaSN
05-06-2007, 12:05
hva er best av 1. premie og bedømmelse 8.44?

anettex
05-06-2007, 12:21
Null aning fabolos fjaler.
Er det en bedømning av islandshest?

Litt OT, men jeg klikka innom hjemmesiden i profilen din.
Min forrige hingst Monsieur Blue (araber) kom fra Geir Nordbotten.
Tror det var han som rei han inn da han var 3.

IngaSN
05-06-2007, 13:24
Null aning fabolos fjaler.
Er det en bedømning av islandshest?

Litt OT, men jeg klikka innom hjemmesiden i profilen din.
Min forrige hingst Monsieur Blue (araber) kom fra Geir Nordbotten.
Tror det var han som rei han inn da han var 3.

ja

ditt OT snakk; ja det kan godt hende, men da kan han ha bytta navn, pappa hadde 2 araber hingster: Rosenfole og Fossegrimmen når vi bodde i telemark.

anettex
05-06-2007, 14:10
Hmmm... det stemmer vel ikke?
På stamtavla står det at han het Monsieur Blue, og det er samme stamtavle som han hadde da Geir Nordbotten eide han.
Han har selv skrevet under i den ved eierskifte da han solgte Blue videre i 1997.
Har også hørt at Blue og Geir er med på en video Stefan Forsmann bruker i sin undervisning av bekjente som har deltatt på kursene hans.
Men han kan jo kalt han noe annet til daglig...

Må si du er heldig som har en far med sånne kunnskaper om hest!

IngaSN
05-06-2007, 15:12
Hmmm... det stemmer vel ikke?
På stamtavla står det at han het Monsieur Blue, og det er samme stamtavle som han hadde da Geir Nordbotten eide han.
Han har selv skrevet under i den ved eierskifte da han solgte Blue videre i 1997.
Har også hørt at Blue og Geir er med på en video Stefan Forsmann bruker i sin undervisning av bekjente som har deltatt på kursene hans.
Men han kan jo kalt han noe annet til daglig...

Må si du er heldig som har en far med sånne kunnskaper om hest!

jeg kan spørre han jeg;)

heeh, det kan bli litt formye av det gode av og til;"Inga!vil du være med å trene i dag?vil du være med å leie en (vill) hest i vannet" liksom...men såklart, man lærer mye av å hjelpe til..

Shadowfax
05-06-2007, 15:16
hva er best av 1. premie og bedømmelse 8.44?

På isis?
En isis har 1 pr uansett dersom den har en samlet bedømmelse på over 8.00
Om den har 8.01 eller 8.70 er forså vidt ganske likegyldig.. bortsett fra at den med 8.70 selvsagt er en mye bedre hest enn den med 8.01.. men 1pr er 1pr..

anettex
05-06-2007, 15:17
heeh, det kan bli litt formye av det gode av og til;"Inga!vil du være med å trene i dag?vil du være med å leie en (vill) hest i vannet" liksom...men såklart, man lærer mye av å hjelpe til..

Å såpass ja.
Men du får vel med deg en hel masse lærdom, tenk så flink du også vil bli! :)

Slenger med et bilde av Blue jeg, selv om du vel er såpass ung at du ikke husker han.

http://i52.photobucket.com/albums/g10/anettek/Diverse%20hester/Copy1of100-0017_IMG.jpg

Jeg kjøpte han i 2000, desverre mista vi han etter ei ulykke der han brakk foten i 2003.
Verdens beste hest!

IngaSN
05-06-2007, 15:18
hør på dette: "åja! spør om han har noen avkom og om han er kåret. den hesten savner jeg veldig. spør om hun kan sende bildet." det var det han skrev

IngaSN
05-06-2007, 15:19
På isis?
En isis har 1 pr uansett dersom den har en samlet bedømmelse på over 8.00
Om den har 8.01 eller 8.70 er forså vidt ganske likegyldig.. bortsett fra at den med 8.70 selvsagt er en mye bedre hest enn den med 8.01.. men 1pr er 1pr..

så en 8.44 er en 1.premiert?

Shadowfax
05-06-2007, 15:22
Jaaaaa... 8.44 er en fin 1 pr det.......

anettex
05-06-2007, 15:23
Du må jo ha lagt innlegget rett etter meg og kanskje ikke sett mitt?
Skjønner godt at han savner Blue, har ALDRI møtte en sånn hest.
Enda nå, snart 4 år etter at vi mista han, kommer folk ofte bort til meg og snakker om Blue.
De som holdt på med han savner han masse...

http://www.home.no/monsieurblue/
Her ligger det en del bilder av Blue, og avkommene han fikk her nord.
Det ene ( araberhingsten ) døde før han ble 3 år, men den andre står oppstallet på rideskolen her.

IngaSN
05-06-2007, 15:34
Du må jo ha lagt innlegget rett etter meg og kanskje ikke sett mitt?
Skjønner godt at han savner Blue, har ALDRI møtte en sånn hest.
Enda nå, snart 4 år etter at vi mista han, kommer folk ofte bort til meg og snakker om Blue.
De som holdt på med han savner han masse...

http://www.home.no/monsieurblue/
Her ligger det en del bilder av Blue, og avkommene han fikk her nord.
Det ene ( araberhingsten ) døde før han ble 3 år, men den andre står oppstallet på rideskolen her.

uff, så leit

Ingvild
05-06-2007, 16:48
Men hva er dette 2.plass men 1kvalitet?
Vil det si at hesten er av beste kvalitet, men det var likevel en som var bedre, slik at den andre kom på første av de hestene som var stilt?

Som sagt, det heiter 1/2/3 PREMIE, ikkje PLASS. I kvar klasse vert dei beste hestane tatt fram og stilt i kvalitet. Ein kan også sette hestar i kvalitet om det er berre dei i ei klasse, om hesten er bra og får gode poeng.

På Eid i 4årsklassa vart det stilt 4 hestar i kvalitet. Alle fekk 2. premie, men den som hadde det beste resultatet vart nr 1 i kvalitet etc. Skjønner?

Shadowfax
05-06-2007, 23:32
Hva legger de i kvalitet da?

Nina
06-06-2007, 14:52
Hva legger de i kvalitet da?

Som Ingvild sa så er det hvem som er best av de som f.eks ble 2. premiert. Selv om flere får 2.premie er de ikke akkurat like gode, og der skiller de da på kvalitet. :)

Ann Lajla
06-06-2007, 20:28
f.eks då Regina blei stilt på Stryn; 2 hopper var bra nok i klassa til 2.premie. Eine merra hadde 8-8-7-8-8, Regina hadde 9-9-8-8-8. Då blei den merra med minst poeng 2.kvalitet og Regina (med mest poeng) 1.kvalitet. ;)

Shadowfax
06-06-2007, 23:07
Aha, sånn ja... litt tungvindt på en måte men... ;)
Er vant til enten 1,2 eller 3 pr jeg :)