PDA

Se full versjon : Å ha én god hingst til avl

Gjest-
04-06-2007, 13:18
Nå spinner jeg videre på appaloosa ideer her... ;)
Har tenkt litt rundt det å skaffe en skikkelig hingst med typiske appaloosa trekk og god stamtavle. Hvordan er det å ha én hingst å holde på med avl? Nå tenker jeg økonomisk, og hvordan det er å tilby hingst i avl.
Hvor mange kan f.eks en hingst bedekke iløpet av en sesong?
Prismessig, hva gjelder for en hingst, blir den billig om den kun har godt eksteriør/lynne og stamtavle, hvordan blir det om den er stilt i diverse konkurranser/utstillinger? Plasseringer?
Vil man kunne tjene noe på å ha en hingst i avl?

Hvordan kan man gjøre meg/hingsten kjent for evt kunder?

Og hvordan foregår det når den er i sesongen, kommer hopper til han, eller må han kjøres rundt? Er sperm sendt i post noe å tenke på?

Har aldri vært noe særlig inne i avl, men har siden jeg fikk helt dilla på hest drømt om det å starte smått en dag. Er altså helt grønn på området, så vil gjerne høre litt fra dere som holder på med dette/kan dette :)

Ingvild
04-06-2007, 13:21
Ein hingst kan ta ganske mange hopper ein sommar, i alle fall på slepp.

Skal ein sende sæd i posten må hingsten tappast på ein godkjent stasjon, og då må den nok køyrast dit om du ikkje har ein veldig nært.

Gjest-
04-06-2007, 13:24
Er slepp vanlig for alle raser?

Lopke
04-06-2007, 13:25
Nei..

Reaper
04-06-2007, 14:06
Jeg har for det meste egentlig hørt om de norske rasene som har blitt "sluppet på slepp".

Men om du skulle få noe penger for hånden, er det kanskje mulig å drive med tapping selv?!
Må jo ha et fantom osv, og det er jeg ikke sikker på hvor mye det koster, også bør du jo lære dette av noen med erfaring med tapping..

Vilde
04-06-2007, 14:10
Jeg tror ikke tapping er noe man kan drive med selv. Man må i alle fall ha en veterinær til hjelp og fasilitetene rundt må være godkjent.

anettex
04-06-2007, 15:05
Må vel ha en godkjent hingstestasjon for å tappe hingst?
Og samarbeide med veterinær.
I tillegg er det jo en del kostbart utstyr, de som tapper her nord, kan etter det jeg har hørt kun levere fersk sæd, ikke frossen.
Og da skal det klaffe ganske så bra, om man skal bedekke hoppe som står langt unna.

Du skal ha en meget god hingst om du i det hele tatt skal kunne tjene penger på avel.
I hvertfall her hjemme.
Men om man regner prisen på hingsten ved kjøp, pluss utgiftene man har hatt ( og har til daglig ) for å få hingsten fram til kåring og utstilling med godt resultat, er det da mulig å tjene penger på avel?

Prestajoner i forhold til pris på bedekning varierer nok fra rase til rase.
Feks Norsk varmblod ridehest og lyngshester stilles det store krav til bruksegenskaper for i det hele tatt få hingsten godkjent.
100% riktig etter mitt syn.
Trist at hoppene ikke må gjennom samme opplegget.

Jeg er vel mest oppdatert på araberavelen.
Virker desverre ikke som om resultater innen ridning blir særlig vektlagt i araberavelen, svært få av internasjonale hingster har andre prestasjoner enn på showarenaen.
Kremlin`s pappa har meget gode resultater som galopphest, samt gode internasjonale resultater på show.
Er jo noen arabere som har gode resultater i andre grener, feks Diesel i Sverige, en meget bra hingst som gjør det supert under rytter i sprang, dressur og feltritt.
Han har mange avkom og han er bestefar til en hel del bra arabere.
Visst man ser på de internasjonale hingstene som er attraktive i araberavelen i dag, er det vel et fåtall som har resultater under rytter, men de har desto bedre internasjonale showresultater.

Appalosa har jeg ikke så mye peiling på.
Men vil tro at det satses på hingster med prestasjoner under rytter?
Eller tar jeg helt feil?
Ser for meg appalosaen som en god brukshest, med et flott eksteriør.
Absolutt en spennende rase!

Jeg trives veldig godt med hingst.
Må si at jeg ikke akkurat trives når vi bedekker, for det er en stor risiko.
Vi har ikke Kremlin på slipp.
Tror det varierer veldig innenfor araberavel, mange bedekker for hånd.
Som oftest kommer hoppa hit, men vi har akkurat vært med Kremlin å bedekt hoppa til ei venninne.
Min forrige hingst brukte vi på noen lokale hopper, og som oftest var det vi som kom til hoppa.
Dette da for hoppe-eiers regning.
Neste hoppe vi får kommer hit, skal gå på beite her med føllet hun har ved fot.
I år har Kremlin blitt så voksen, så han er veldig avslappet til hele denne hoppe-greia.
Deilig!

Gjest-
04-06-2007, 15:09
Ja, avel virker som er forskjellig fra rase til rase, kanskje marcello kan svare meg litt nærmere på akkurat appaloosa rasen, hvor mye som skal til for at en hingst blir brukt vel i avel.
Hvorfor sier du det er en stor risiko på bedekkning, kan du utdype den litt?
:)

anettex
04-06-2007, 15:13
To ord: merrete hopper!
Det at alle hopper står når de er klare stemmer ikke!
Vi har hatt hopper som gjennom 2 hele brunster fortsatt slår etter hingsten.
Og det er ikke mye gøy når det blir sånn.
Nå sist fikk Kremlin seg et par spark, begge i venster skulder.
Han er fortsatt noe støl der, nå nesten en uke etterpå.
Som regel går det jo bra, men det er en stor risiko...

Marte+Quicky
04-06-2007, 19:18
Det er nettopp derfor vi bruker sånn sparkesele (er ikke sikker på hva det heter?) på hoppene når de bedekkes naturlig, men som regel blir de inseminert.

Nå snakker jeg på bakgrunn av travhestavl da, kan være at det er forskjeller i de andre rasene.

Hvis du har en god hingst, så kan du tjene på det ja. Men da skal han få endel hopper også da.

Hvor mange hopper en hingst kan bedekke pr år er det regler for. Travhingstene har kun lov til å bedekke 100 hopper i året. (I Sverige derimot er 150 max, så det varierer fra land til land, sannsyneligvis også rase, ol)

Vi setter inn annonser i bl.a. Trav og Galopp nytt, henger opp annonser på travbanene, osv, for å reklamere for hingsten. Ellers så er det også god reklame hvis hesten vinner travløp før og under avlssesongen;)

Siden vi har godkjent hingstestasjon tapper vi på gården, og hoppene kommer til osv, evt blir tilsendt sæd (både fersk og frossen).

anettex
04-06-2007, 22:35
For meg er sprangselen en siste utvei.
Vil gjerne slippe å bruke den, men må man så må man.
Men vi prøver uten først, og ofte går det helt fint.

LisaFi
05-06-2007, 00:07
Sånn generelt må man i alle fall huske at Appaloosa i Europa er en relativt liten rase, og at antallet hopper å bedekke vil være begrenset.

Ønsker man å drive med avl, selv om man har hingst, så er man heldig om det går i null, og ikke er ren utgift. Sett borsett fra enkelte grisedyre travhingster, kanskje.. Sammenlignet med hva et sprang på f.eks Pine Chip i det minste har kostet de siste årene - så koster jo hingster med bra egenprestasjoner og avkom innen ridesfæren forbausende lite å bruke (ja, jeg synes det er rart at norske bønder ikke ser butikken i å avle ridehest..) .

Men det er jo selvfølgelig ingenting i veien for å ha det som en artig hobby! :)

Gjest-
05-06-2007, 10:51
Sånn generelt må man i alle fall huske at Appaloosa i Europa er en relativt liten rase, og at antallet hopper å bedekke vil være begrenset.

Joda sant det, men den kan vokse den, er jo en knall allround rase, og western sporten er den mest voksende sporten i hestesporten, så det er jo litt utsikter?
Og nå skal det jo sies at her i landet er appaloosaen mye større enn i Norge :)

LisaFi
05-06-2007, 11:03
Joda, det er den nok..

Men jeg tror ærlig talt at ingen som driver med oppdrett/ hingstehold i Norge i ridehestbransjen går med overskudd, det er mest å regne for ideell organisasjon eller interesseorganisasjon. Så penger i det er det meget tvilsomt at det er, men gøy, ja.. ;)

anettex
05-06-2007, 11:46
Hvor mye koster det å bruke en god travhingst på hoppa si LisaFi?

LisaFi
05-06-2007, 11:57
"Fra og med sesongen 2001 står Pine Chip oppstallet på Stuteri Broline i Sverige. Han betinger NOK 5000 ved bestilling og EUR 10.000 ved levende føll. Mva, veterinærutgifter og eventuelle transportutgifter (på fersk sæd), tilkommer." .. Denne er jo god som avlshingst...

"Filmer fra noen av løpene til Windsong's Legacy, finner du på hjemmesiden til Peretti Farms.
Hingsten står sin tredje sesong i 2007. I Norge koster han NOK 5000 ved bestilling og USD 15.000 ved levende føll. Mva og veterinærutgifter tilkommer." .. Det er denne også...

"3-09.9, USD 1.424.938, e Valley Victory - Maiden Yankee e Speedy Crown.
Født 1995. Mankehøyde 163 cm.
Stamtavle

Muscles Yankee koster NOK 5000 ved bestilling og føllavgift er USD 22.000. Mva og veterinærutgifter tilkommer. "

"Varenne står oppstallet i Italia også i sin femte avlssesong på Allevamento Zenzalino. Som nasjonalidol, er han selvsagt fulltegnet for lenge siden i hjemlandet. Han var fulltegnet med 25 hopper i Sverige 2004, 22 ble drektige. I Norge bedekket vi 7 hopper i 2004, 6 ble drektige. Varenne betinger NOK 5000 ved bestilling og EUR 15.000 ved levende føll. Veterinærutgifter og mva tilkommer."

http://kolgjini.se/pdf/Viking%20Kronos.pdf

Over her kan vi se at Viking Kronos betinger kr 10.000 sek. ved booking av plass, og 175.000 sek ved levende født føll...

MariaR
05-06-2007, 11:59
Hvor mye ca er 1 USD og 1 Euro? *dårlig til å søke opp slikt :p*

anettex
05-06-2007, 11:59
Hehe, ja med sånne priser må man vel tjene penger!

LisaFi
05-06-2007, 12:01
Eh, for å regne VELDIG rundt kan man vel si at både Euro og Dollar ligger rundt 8-10 kroner?

Gjest-
05-06-2007, 12:17
1 dollar er ca 6.5 norske og 1 euro er ca 8.5

Er bare å sjekke forex.no for nøyaktige kurser

LisaFi
05-06-2007, 12:24
Så flott! Visste forresten ikke at dollaren var så billig...

Gjest-
05-06-2007, 12:47
Så flott! Visste forresten ikke at dollaren var så billig...

Ja, den får vi kjenne meget godt for å si det slik... Ene går opp og andre går ned, sinnsykt kjipt! *be for at dollaren går opp igjen*

marcello
06-06-2007, 20:53
Da jeg kjøpte Appaloosa hingsten min MS PHenomenal Vision i Tyskland var det med tanke om å bruke den på egne hopper.Dette går man selvfølgelig ikke i pluss av,men det var for at det ikke var noen gode alternativ for meg.

Vi har ikke dratt på Starum på kåring enda og det er ikke sikkert vi gjør det heller.Phenomenal har sølv i EM og har vært flere ganger grand champion i både Danmark og Sverige,så for meg er han bra nok.
Det er så lite registrerte hopper i norge at om man skal ha den for profitt så er det et rent taps prosjekt.

Jeg tror også at Appaloosa avl i Norge kommer til å ta lang tid å komme i gang med da det er mange useriøse som tar inn og avler på disse.Bare tenk at det ikke er en eneste kåra Appaloosa hingst i norge,så disse som er pr i dag er født i Norge må enten ha Fullblods far eller Quarter far som er kåra.

Gjest-
07-06-2007, 13:29
Da jeg kjøpte Appaloosa hingsten min MS PHenomenal Vision i Tyskland var det med tanke om å bruke den på egne hopper.Dette går man selvfølgelig ikke i pluss av,men det var for at det ikke var noen gode alternativ for meg.

Vi har ikke dratt på Starum på kåring enda og det er ikke sikkert vi gjør det heller.Phenomenal har sølv i EM og har vært flere ganger grand champion i både Danmark og Sverige,så for meg er han bra nok.
Det er så lite registrerte hopper i norge at om man skal ha den for profitt så er det et rent taps prosjekt.

Jeg tror også at Appaloosa avl i Norge kommer til å ta lang tid å komme i gang med da det er mange useriøse som tar inn og avler på disse.Bare tenk at det ikke er en eneste kåra Appaloosa hingst i norge,så disse som er pr i dag er født i Norge må enten ha Fullblods far eller Quarter far som er kåra.

Kanskje urealistisk, men noen må jo sette igang seriøst med det, for å få det frem? Kjedelig at rasen er SÅ liten i Norge da... Men hva med sverige og danmark? De ligger jo såpass nærme at det burde være noen mulighet å få til noe?

marcello
07-06-2007, 19:01
Det skal være et show På Steinseth i sommer ,det er første gang Appy`s får være med.
Det er ikke så mange i Sverige og Danmark heller men det er jo selvfølgelig mer enn her.

Til avl på Appaloosa kan man bruke Fullblod,fullblodsaraber og quarter.Om man har Appaloosa på begge sider så er det best.Hestene skal være av stock type.

Vil heller ikke nevne beløp ,men det har kosta ,bare å komme dit jeg er i dag.Skal man kjøpe kvalitet så koster det skjorta.Noen skal bare ha en hest,men å drive oppdrett ja da må man ha litt hester.

Gjest-
07-06-2007, 19:23
Spennende prosjekt Lene! Vil tro det blir vanskelig å få det til å gå med overskudd, men fint som hobby viss du skal ha en brukshest uansett. ;)

Bare lurer, hvilke hopper kan en bruke i appaloosa alven?

Skal du gjøre deg/hingsten kjennt må du ut rundt om i Norge(eller det landet du satser på) og vise hingsten litt. Hjelper også viss avkommene gjør det bra!

Driver jo og drømmer da, skjer nok ikke med det første. Får vi gård (som vi har tenkt litt på), ja da kommer jeg nok til å vurdere det enda mer seriøst. Ellers får jeg ta det som det kommer :)
Blir nok kun for hobby, men har jeg råa hadde det jo vært morro å fått en skikkelig avlsemne. :D