PDA

Se full versjon : God forplan?

Golden Vix
03-06-2007, 14:48
Har satt sammen en forplan for hesten min. Han er ca 450-500 kg, fin i pelsen, fine høver, trener 5-6 dager i uken!
Planen min er:

Frokost:
3 kg høy.
1.5 liter Champion Komplett
1 teskje salt

Middag:
1.5 kg høy
1 Liter Komplett
1/2 teskje salt

Kvelds:
3 kg Høy
1 liter Komplett
1 teskje salt.

Hva syns dere om denne planen!? Høres ok ut eller?
:p

Ingvild
03-06-2007, 14:49
Tykkjer kanskje det var litt mykje kraftfôr? Litt enklare å samanlikne om du skriv kraftfôret i kg :)

Golden Vix
03-06-2007, 14:51
Blir ca 3.5-4 kg kraftfor. Anbefaler på fk sine sider 2.5-4 kg for hester i moderat trening!

Ingvild
03-06-2007, 15:05
Dei fleste trur at dei trener hardare enn dei gjer. Dei aller fleste hestar på hobbybasis er i LETT trening :)

insolita
03-06-2007, 16:09
Mer høy, mer høy, mer høy :digger:

Godt grovfôr skal være grunnsteinen i en fôrplan. Kraftfôr skal igrunn bare supplere der grovfôret ikke strekker til. Jeg ville økt på høyet og gått ned i kraftfor (og også vurdert å gi den litt olje). Forøvrig er dagens fôrplan avgjørende for vurderingen av en ny fôrplan.

Golden Vix
03-06-2007, 16:15
Skulle gjerne gitt mer høy. Men han klarer ikke å spise mer høy enn det, resten bare kaster han rundt seg og så må jeg hive det. Har prøvd å minke på mengden kraftfor, men får ikke i han mer høy allikevel.

insolita
03-06-2007, 16:21
Men hva får hesten pr. i dag kontra det du har satt opp? Jeg ville erstattet en del av kraftfôret med olje uansett. Du må være litt obs på om ikke mengdene med komplett blir litt store også i forhold til vitamin og mineralinnhold (kommer ann på hesten og bruket).

JiviDream
03-06-2007, 16:27
Dei fleste trur at dei trener hardare enn dei gjer. Dei aller fleste hestar på hobbybasis er i LETT trening :)

Jeg vet at han får en god del mer trening enn det de fleste hester på hobbybasis gjør:) mye fjellklatring, kjøring osv. Har vært med på noen av de turene der, og mine hester hadde nok vært svett en time før hesten hennes:p

Golden Vix
03-06-2007, 16:29
Jeg vet at han får en god del mer trening enn det de fleste hester på hobbybasis gjør:) mye fjellklatring, kjøring osv. Har vært med på noen av de turene der, og mine hester hadde nok vært svett en time før hesten hennes:p

Hehe:D Ja han får mye lang turer flere dager i uken! Mye bratte bakker, mye klatring og mye kjøring=) Han trives med det=)

Golden Vix
03-06-2007, 16:31
Men hva får hesten pr. i dag kontra det du har satt opp? Jeg ville erstattet en del av kraftfôret med olje uansett. Du må være litt obs på om ikke mengdene med komplett blir litt store også i forhold til vitamin og mineralinnhold (kommer ann på hesten og bruket).

Akkurat nå får han ikke høy, han står på beitet! Men før så fikk han mindre høy, og nå har jeg økt på ny forplan for å stappe i han mer. Forer på olje. Solsikke olje. Men hvor mye av kraftforet skal en bytte ut med oljen da? 0.5 kg?

Eller? Er ikke helt sterk på punktet om foring....:P

Astrid
03-06-2007, 16:45
Kanskje pittelitt mye kr.for, men om han trenes så hardt, så er det vel ok :) Ellers syns jeg planen ser bra ut, for jeg vet alt om hester som ikke gidder å spise grovfor!

Ingvild
03-06-2007, 16:49
Du kan jo erstatte noko av kraftfôret med betfiber? Det er jo for grovfôr å rekne:)

Golden Vix
03-06-2007, 22:44
Jo har tenkt på å erstatte noe med Betfiber=)
Men hvordan forer man med det? Blander det med komplett? Hvor mye?
Hvor ofte? Hjelp meg litt her:D
Noen som vet ca pris på betfiber? Holdbarhet? +++

Ingvild
03-06-2007, 23:00
Jo har tenkt på å erstatte noe med Betfiber=)
Men hvordan forer man med det? Blander det med komplett? Hvor mye?
Hvor ofte? Hjelp meg litt her:D
Noen som vet ca pris på betfiber? Holdbarhet? +++

Betfiber blandas med vatn, og så skal det stå og svelle ei stund (alt etter kor varmt vatn du brukar). Du kan blande det med anna fôr etter det har svella ferdig.

FK sitt betfiber kostar litt under 200 kr for 35 kg. Det held vel like lenge som alt anna kraftfôr, hehe..

Twin Joy
03-06-2007, 23:48
Nei, holdbarhet på betfiber er vel strengt tatt bare ca. 1 mnd..

Astrid
04-06-2007, 00:54
Nei, holdbarhet på betfiber er vel strengt tatt bare ca. 1 mnd..

Er det? :lol: Jaja, hesten min lever enda.. Han får 1/2 liter om dagen, og sekken er vel 40 kg(?), så da har jeg vel en sekk i 2 1/2 mnd :lol:
Men hvertfall.. Jeg blander det kun med vann også får han det alene utenom vanlig foringer :)

Golden Vix
04-06-2007, 15:26
Ja ok, men kan man da erstatte kraftforet til lunsj med for eksempel betfiber i stede? Eller?

Vilde
04-06-2007, 16:01
Du kan jo prøve deg litt frem, men husk gradvise forendringer. Jeg tror jeg kanskje ville kuttet en del ned på kraftforet til kveldden og så heller gitt en del mer grovfor da. Min erfaring er at en del hester spiser seg "mett" på kraftforet sitt og så driver de bare og vimser rundt med høyet. Hvis de ikke får så mye kraftfor om kvelden har de jo hele natten på å få i seg grovforet og da spiser de det kanskje også opp. Men det er jo forskjell fra hest til hest. Du kan jo også prøve litt forskjellige typer grovfor. Det er tross alt dette som er hovednæringen til hest og mest naturlig for dem å spise.

Twin Joy
04-06-2007, 22:48
Ja, mitt betfiber varer lengre enn en mnd:P Tror ikke det blir dårlig sånn sett, men tror det mister litt av næringsinnholdet sitt? var noe sånn :P husker ikke helt... Min hest lever nå og fortsatt, og jeg har det og mer enn en mnd:P får være måte på hvor mye vi skal sløse med foret.. hehe