PDA

Se full versjon : Hvor lang tid til forberedelse?

Mari
03-06-2007, 11:37
Jeg har fått spm. om å stille to hester i år, noe jeg er litt tja til. Er jo gøy da.

MEN, de må jo prepareres. Hest nr. 1 er åring, og noe håndtert. Står fint oppstilt og går greit. Hvor lang tid før utstillingen bør jeg se over høver, vaske hest osv.? Og hvor mye bør jeg trene de siste dagene før utstilling?

Hest nr. 2 er det litt "verre" med. Hun er 5 år, og aldri stilt - og utemt. Hun er snill som dagen er lang, trygg og litt miljøtrent. Men hun er altså aldri leid i hodelag, hatt noe på ryggen, har kun vært håndhest og blitt leid i grime. Hvor lang tid bruker man sånn ca. i etterkant av innkjøring på å forberede kjøreprøven? Mønstringen tror jeg skal gå greit...

Har dere ellers noen råd? ER særlig hest nr. 2 jeg er skeptisk til, en åring skal det alltids gå bra med så lenge den er leietemt og snill.

Ingvild
03-06-2007, 11:41
MEN, de må jo prepareres. Hest nr. 1 er åring, og noe håndtert. Står fint oppstilt og går greit. Hvor lang tid før utstillingen bør jeg se over høver, vaske hest osv.? Og hvor mye bør jeg trene de siste dagene før utstilling?

Høvene bør sjekkast ei veke før, slik at ein hovslagar kan rette opp om det er noko som bør rettast på.

Vask hesten to dagar før, ikkje dagen før! Dagen etter vask vert pelsen fluffy ;-)

Ikkje tren hesten lei, men det kan vere godt å repetere ein liten ting kvar dag berre for å forsikre seg om at det går bra.

Hest nr. 2 er det litt "verre" med. Hun er 5 år, og aldri stilt - og utemt. Hun er snill som dagen er lang, trygg og litt miljøtrent. Men hun er altså aldri leid i hodelag, hatt noe på ryggen, har kun vært håndhest og blitt leid i grime. Hvor lang tid bruker man sånn ca. i etterkant av innkjøring på å forberede kjøreprøven? Mønstringen tror jeg skal gå greit...

Mm, litt meir skeptisk til den her. Men det er jo klart at å venne ho til bittet og å leie ho i hovudlag.

Om hesten er ferdig innkjørt skal det ikkje vere noko problem å ha ei køyreprøve, men om hesten er usikker kan det gå rett i dass...

Nina
03-06-2007, 14:55
Vask hesten to dagar før, ikkje dagen før! Dagen etter vask vert pelsen fluffy ;-)

Hvordan i alle dager greier du da å holde hesten ren en hel dag i mellomtiden? Må bare spørre siden det virker som et umulig prosjekt i mine øyne..;)

Og ang trådstarters spørsmål da, så vil jeg si forberedelses tid kommer an på hest. Første gang jeg var på utstilling med Sandy brukte jeg masse tid på å trene på mønstring etc, andre gangen brukte jeg også en del på tid på det, mens nå blir det kanskje en gang eller to før vi skal av gårde. (Slapp ja..)
Er det bruksprøve stiller det seg jo selvsagt annerledes, da må det litt trening til så en er sikker på at hesten kan det nødvendige. Hvor lang tid det tar varierer jo veldig fra hest til hest, men øvelsene i kjøreprøven er enkle. Bare husk at det er mye forstyrrelser på utstillingsdagen som lett kan gjøre hesten mer usikekr enn til vanlig. Så veldig fint om en får trent et sted der det skjer litt i forkant også.

Vask og styr og stell bruker jeg ikke mye tid på, vasker hesten dagen før og pøser på litt showshine når vi kommer fram til utstillinga. Gjør det enkelt. :)

NinjaChristin
03-06-2007, 16:06
Da jeg stilte min som åring, vasket jeg henne på aften dagen før skuet. Ridehest, og fin sommerpels, så hun ble ikke fluffy i det hele tatt. Så fikk hun stå med tynt dekken inne så hun ikke skulle legge seg i møkk i løpet av natta. Har du hovolje som skal på, bør du ha på denne i god tid før hesten skal vises, så den rekke å tørke før du tar ut på jordbana. Hvis ikke er det liksom ingen vits i å ha den på.

Også må du tenke på det at selv om du har trent masse, og alt sitter som det skal med tanke åp mønstring og oppstilling, kan det være at det er masse annet som er mye me interessant når du kommer på stedet. Det var i alle fall det som skjedde i vårt tilfelle. Litt gira hest, som helst skulle kikke på og følge med på alle andre, i stedet for å stå oppstilt til bedømming. Siden disse (i alle fall 5-åringen) er såpass lite håndtert, har de kanskje ikke vært utpå så mye heller?

Jeg skal trolig vise henne igjen til høsten, og kommer til å terpe mønstring og oppstilling hele sommeren, for å finne beste traven hennes, lære meg å løpe i samme hastighet, og kunne stå ordentlig.

Ingvild
04-06-2007, 12:23
Hvordan i alle dager greier du da å holde hesten ren en hel dag i mellomtiden? Må bare spørre siden det virker som et umulig prosjekt i mine øyne..;)

Det kjem jo heilt an på hesten, men som regel vert hesten ikjke SÅ skitten på ein dag, slik at det berre er å børste grundig over hesten, den treng ingen vask. (Med mindre den står i eit gjørmehol heile dagen, då.)