PDA

Se full versjon : Hvor lenge i regn?

Ragnhild
31-05-2007, 02:04
Jeg tenker jo da. Hest på vestlandet = våt hest. Men hvor lenge kan en hest stå i regn uten å ta "skade" av det? Eller, hvor ofte bør en hest tørke om den står ute i mye regn? Janko står jo ute nå, og han står på stort beite med masse skog han har mulighet å gå under, så han står bra sånnsett, men burde han innimellom få tørke dersom det regner flere dager i strekk? Nysgjerrig jeg.. :)

Løkki
31-05-2007, 02:12
Mine hestar har stått ute natt og dag siste 1,5 vekene. Det har jo regna ein del, og innimellom vore ein smule kaldt om natta. Eg har sjekka dei både seint og tidlig, men møter berre blide, varme og fornøgde hestar heile tida..så har slått meg til ro med at dei tåler det fint :)

batta
31-05-2007, 02:21
Det kommer vel litt an på hesten. Noen hester tar ikke skade av å bli våte, og deretter forbli våte ei stund, mens andre kan reagere med eksem, stivhet (pga kulde) osv.

Heike får våteksem om han står våt for lenge uten å få tørke, derfor er det veldig greit at beitet vårt ligger så nært stallen at det bare er å flytte inn for et par netter om det skulle bli for ille.

Du får nesten bare se an hesten; om han ikke ser ut til å reagere på regnet, så tror jeg ikke det er noen fare ved å la han bli stående våt. Og selv om det regner mye her på Vestlandet, så bruker det faktisk å være ganske mye sol og fint vær om sommeren:p

Ragnhild
31-05-2007, 02:31
Er vel egentlig ikke det at jeg bekymrer meg for Janko som er saken. Er mer generell nysgjerrighet. Janko klarer seg ute, det er jeg rimelig sikker på :)

Sabina & Pedro
31-05-2007, 02:39
Pedro står også på denne tid på beite, -på fulltid ;)
Har stort beite, og minst like stor skog, veldig høye treer -så når man er inni/under er jeg sikker at det er snakk om veldig lite regn som kommer til.

Som sagt så står han ute 24/7 hver dag, lar ham heller ordne opp når han vil søke ly, jeg tenker vertfall om dem er våte så går dem inn i skogen -mener da ikke at det regner 5min og hestene løper inn, men på et eller annet tidspunkt gjør dem, likeså gjør dem når det blir altfor varmt, godt å lunt inni skogen :)
Om det ikke har meldt nedbør i strek flere dager, ville jeg ikke bekymret meg særlig, gjerne tittet innom ofte heller.
- I fjor, siste uken av August var det skikkelig nedbør her -regnet nesten hel uke og atter ble det meldt enda mer regn, vi hadde planer om å ha dem ute til rundt 1.Sep -men valgte å ta dem øyeblikkelig inn, den gangen ville dem faktisk inn!

Nina
31-05-2007, 10:49
Nå bor jeg ikke på Vestlandet, men har opplevd noen våte somre her på Østlandet også..;) (Sånn som nå..*sukk*) Jeg har hestene mine ute døgnet rundt uten dekken de 3 månedene de står på beite. Jeg har mulighet til å låne boks der de står, men tror jeg hadde blitt lite populær om jeg hadde tatt de vekk fra gresset. Men de har tilgang til ly i skogen, DET synes jeg er viktig. :)

martekl
31-05-2007, 23:31
Jeg tror de fleste hester tåler å stå ute i regnet, så lenge de har muligheten til å søke ly. På Sommerbeitet mitt er det ikke skog, bare et par trær. Så da har vi laget en ramme som er festet til treet. På denne rammen er det en presenning som hestene kan gå under. Men de bruker den aldri...:)

Astrid
31-05-2007, 23:52
Min står stortsett med dekken når det regner, så jeg kan vel ikke uttale meg her.. :lol: Men det er jo fordi han stivner sann.. Huff!!
Men så lenge det ikke er en skjør fullblods og den har mulighet til å søke ly, så burde det ikke være noe problem :)