PDA

Se full versjon : hesten min klikker når salen skal på!

Sami Delaila
28-05-2007, 23:55
jeg har en amerikansk varmblods, hun er 9 år.
Jeg har et problem med hesten min!:S
det har seg sånn at når jeg henter salen og skal sette den på så begynner hun og sparke etter den.. hun har ikke vondt i ryggen eller noe. men en liten klomp på ryggen et gammelt innsekts stikk den ligger ikke direkte oppå ryggen men der kor salen ligger.
før jeg hadde henne på for kansje 2 månder før jeg kjøpte henne, hadde hun vod rygg som kom fra en fortrang sal. og jeg rei henne ikke før hun ble bra. når jeg kjøpte henne hvar hun frisk og ingen vont rygg!:) men nå har jeg kjøpt ny sal som skal passe henne og hun er bare sint på den når den skal på. ikke når man strammer eller skal opp..
noen som kansje har peiling på hva det kan være?
er det klompen hun har på ryggen?
hun har vært en sur dame, men blitt litt bliere. :)

Funa
29-05-2007, 00:07
Siden hun har hatt en sal som ikke passet så kan det jo hende hun forbinder sal med vondt, og dermed reagerer slik.

Hanna
29-05-2007, 00:10
gjør klumpen vondt når du trykker på den?

Anita&Svarten
29-05-2007, 00:13
Svarten liker ikke sal over insektstikk, så kan jo være det med din og. Massør sa til meg at om hesten har hatt vondt før, så kan nervereaksjonene sitte igjen, selv om den ikke har vondt lengre, siden den venter på å få vondt.. Om du skjønner.. Så det kan jo være noe sånt og..

ponnitrollet
29-05-2007, 11:02
Kanskje hun er redd for at salen ikke skal være god å ha på? ;)

Sami Delaila
29-05-2007, 11:09
ja. kan man ri da? og venne henne at sal ikke er farlig? stryke hennne på ryggen før jeg setter salen på? noen som har forslag til sånne ting at man venner at salen ikke er farlig eller vond?

Anita&Svarten
29-05-2007, 11:26
Hvis det er nervereakjson etter vond sal, så kan du ikke ri. Da er det leiing hver dag og massering to dager i uka til den er borte. Var hvertfall det jeg måtte gjøre med Svarten. Må vel ha equiterapeut for å finne ut om det er det.

Men jeg ville nok sett om ikke bare det var det insktsstikket først.

Sami Delaila
29-05-2007, 12:55
Men hun viser ingen tegn til og ha vondt når men kjenner på ryggen og sånne ting. kan man ikke venne henne til salen at man setter den på stramer på første hakk og tar den av og leier henne?

Anita&Svarten
29-05-2007, 13:01
Ved Svarten sitt tilfellet hvertfall, så viste ikke han heller reaksjoner på slik, det er når du kommer med den tingen som har gjort at det har blitt vondt, at hesten forventer at det skal gjøre vondt, og den da får nervereakjsonen på at det er vondt, uten at det egentlig er det. Hvis du skjønner..

I Svarten sitt tilfellet var det pga en betennelse, ikke salen som var problem, men han forbandt det med salen.

Men tror som sagt at jeg ville tatt utgangspunkt i insektstikket først, at det kan være det.

Sami Delaila
29-05-2007, 13:05
okei..men vil den gå bort av seg selv eller må jeg sense det med noe eller noe sånt?

Anita&Svarten
29-05-2007, 13:09
Det vil nok gå bort av seg selv. Du kan jo sjekke om det er verk i det, hvis ikke er det bare å la det være.

Skulle det vise seg å være noe annet enn et stikk, en fettklump feks, så kan veterinær enkelt kutte den bort. Så dette går nok bra skal du se :)

Rikke
29-05-2007, 14:22
Sami Delaila: Litt OT, men står hesten i Karasjok? Synes hun høres kjent ut, nemlig :)

Sami Delaila
29-05-2007, 15:47
ja hesten står der faktisk :)
kor du har hørt om ho ?:)

Rikke
29-05-2007, 16:17
Har jo litt oversikt over noen av hestene rundt om kring ;) Bor jo i Lakselv selv så. :)

Therese
29-05-2007, 18:10
Jeg ville fått en equiterapaut og en vetrinært til å sjekket hesten. Samt sjekket alt av utstyr.

Anita&Svarten
29-05-2007, 18:49
Nå forstod jeg som at salen passet?

Om ikke det er tilfelle at dette er sjekket vil jeg si det samme som Therese.. Da det er mulig at det da er en kombinasjon av stikk, sal og gammel ryggvondt..

Rikke
29-05-2007, 20:11
Er mye mulig at det er som det ble sagt tidligere? At hesten forbinder salen med noe vondt? Hva med å prøve å sale på, bruke litt tid på å stramme gjorden helt, og rett og slett ikke ri. Men bare leie henne litt med salen på ute, så får hun se at det nødvendigvis ikke gjør vondt..

Sami Delaila
29-05-2007, 22:14
det jeg kunne mene også. for ventinær og alt har gått og sett på den ryggen. sier at det ikke kan være noe galt med den. hun må bare ha tid og venne seg til nye ting. det er det jeg tror..:)

Therese
29-05-2007, 22:25
Beklager å måtte si det men jeg tror ikke vetrinæren hadde funnet hvis det var problemer med muskler, skjelett eller sener.

LisaFi
30-05-2007, 00:28
hesten min klikker når salen skal på!

... Er det dette som kalles klikkertrening??? :roll:

- Nei NÅ var jeg useriøs, nå... *Gå og legge seg*

Sol
30-05-2007, 00:38
LISA! Gå i kurven....:D

Hanna
30-05-2007, 01:11
høhø.. :lol:

men therese, hva er det en veterinær finner ut av da?? (greit at en massør kanskje har litt mer peiling på muskler, f.eks, men..)

Therese
30-05-2007, 10:04
Er det vanlige ku-vetrinærer (noe jeg tror det er i karasjok) er det nok kun bare åpenlyse og overfladiske ting h*n finner ut. Tror jeg, etter egne erfaringer. Vetrinæren her fant ikke ut at hesten hadde nesten revet av den ene sena på forfoten engang.

Vi har desverre ikke så mange dyktige heste-vetrinærer her opp i nord, Harstad er kanskje nærmeste.

Sami Delaila
30-05-2007, 12:24
Men hva syns dere at jeg burde gjøre? masse fine tips , takk for det.. skal jeg få dyrlegen til og se på klompen igjen?

Guest
30-05-2007, 18:44
En dyktig veterinær finner så absolutt ut om noe er galt i ryggen, men kanksje ikke akkurat hva. Men en god vet bør finne ut hvor skaden sitter, slik at man kan *vederesendes* til annen fagperson.

Men det er klart, det forutsetter at veterinæren kan HEST.

Det er forøvrig veldig vanlig at hester som har gått i lengre tid med vonde saler, hater salene. Og forventer at det skal være vondt når den kommer. Og da må man på en måte lære hesten at salen den har nå , er ikke vond.

Skal du trene hesten på det, må du være HUNDRE PROSENT sikker på at ryggen ikke er vond (Låsninger etc kommer ikke alltid fram som ømming eller synlig på noe vis) og at salen passer helt på hesten.

Bruk mye tid på å la henne bli kjent med salen, og *lær henne hvordan du vil hun skal oppføre seg * når du legger den på.

Men som sagt ! Helt sikker på at ikke noe er galt. Det er veldig rart egentlig, om det ikke er blitt noe galt i ryggen, om den har gått lengre tid med for trang sal ...

Mirakel
21-07-2007, 05:06
enig med Funa.

Men du bør kanskje vente med sam om den ligger oppå et stikk som er vondt? eller ha noe ekstra tykt og mykt under salen til underlag så stikket ikke blit klemt? hvsi hesten kanskje også er spent i ryggen, kan du jo massere den med T-sirkler før du tar på salen?:)

Mirakel
21-07-2007, 05:08
Og jeg vil anbefale en kiropraktor, ikke dyrlege ;) kiropraktorer er dyktige!

Birna Sveinbjørnsdottir tror jeg hun het? noe i den duren..;P HUN er flink;) i Oslo-området hun tror jeg? men hun kommer helt opp til Østerdalen ^.

Star&Lucky
22-07-2007, 13:43
det har seg sånn at når jeg henter salen og skal sette den på så begynner hun og sparke etter den.. hun har ikke vondt i ryggen eller noe. men en liten klomp på ryggen et gammelt innsekts stikk den ligger ikke direkte oppå ryggen men der kor salen ligger.

Jeg har også opplevd en veldig stresser hest når jeg salte på-- fårr behandling av en som er utdannet osteopat på hest og det var ikke ryggen det satt men i bekkenet! Det kan være mye rart ellers i hestekroppen om ikke akkurat oppå ryggen men evetuellt lengre bak i krysset/ bekkenet!

Har du fått noen andre en veterinær til å se på det? Jeg fikk beskjed av veterinær om at hesten hadde kronisk krysslammelse men det var det IKKE!!!

Hesten hadde en gedigen låsning å bekkenet og låsninger i nakke og kjeve- måtte endel behandlinger til men i dag er hesten helt fin men har noe muffens i ryggen som kommer av en galle skade men fungerer helr kjempebra!

Vil råde deg til å kntakte meaasør eller osteopat ( en osm jobber med skjelletet)

Det vil ADRI gå vekk av seg sevl og tenk bare på oss mennekser når vi har vondt i et bein og går litt skjevt så får vi vondt andre steder også enn bare der vi egentlig har vondt--!!

Jeg er i alle fall veeeeeeldig glad for at jeg tok den telefonen å fokk tak i ei flink osteopat--DET har spart meg for mye bekymringer--og da fikk je gogså beksjed om at salen jeg trodde passet ikke passet alkevel!! =)=)

Sami Delaila
24-07-2007, 01:12
fins det no sånne i finnmark?

Filizity
24-07-2007, 10:39
en hest jeg hadde tidligere hadde gått med altfor trang sal og hadde fått kjempevondt i ryggen. salen han hadde når jeg hadde han var tilpassa og lå bra på han, men han hadde "lært" at sal gjorde vondt og spente seg så hver gang vi red at han fikk kjempevondt i ryggen av det. vi reiste til dyrlegen og der fikk han en sprøyte som skulle få løst opp spenningene, og etter det leide vi han i to uker før vi begynte å ri igjen, og etter det har han aldri ømma:)

Anniehesten
24-07-2007, 10:48
http://www.axelsons.no/
Her er det en link- om du kontakter de så VET jeg at de har hatt studenter fra nord i Norge--i alle fall en som kan reise litt rundt og behandle hester!

Denne utdannelsen de tilbyr er verdt sin vekt i gull!! =) Fått fantastisk help selv!! =)

Nina&Løvehjerte
24-07-2007, 10:54
osteopat ja, er det ikke det det heter? Anbefales:)
Hvis ikke hesten har vondt, hva med og ta av og på salen mange ganger, helt til hesten skjønner at det ikke er farlig eller vondt?

Anniehesten
24-07-2007, 11:31
Apropos Finnmark!

Fant denne linken-- eller kopierte den for den åpner seg med et brev i PDF format og fikk ikke kopiert adressen-- dette burde ALLE hestefok lese som holder til deroppe!! =)=)

Infobrev 2-2006
Vi*ønsker*med*prosjektet*”Hest*som*næring*i*Finnma rk”*å*legge*til*rette*for*
.... grovfor,*driver*med*hestemassasje*og*er*gallopptre ner*vil*også*ha* ...

URL:http://www.fylkesmannen.no/Infobrev_2-2006_Hest_som_n%C3%A6ring_jNNuPn72159ng.pdf.file Info- hurtigbuffer - Lignende sider

Her budre det også være noen å kontakte som vet om behandlere etc???
Long shot-- men uansett!! =)=)

Sami Delaila
25-07-2007, 14:18
ho ømmer eller ingenting... bare sparker etter salen.. men slutta med det.. bare gjør det av og til og når fremmede skal sale på.. av og til vil si 2-3 ganger i uka..