PDA

Se full versjon : Fôring av unghest

Ingvild
28-05-2007, 22:53
Korleis bør ein fôre ein unghest? Tenkjer då frå nyfødd og ut året den fyller tre. Nokon som har gode tips eller erfaringar - eller rett og slett peiling? ;)

Torhild
28-05-2007, 23:39
Man bør fore med oppdrett de tre første årene av hestens liv. Gjerne litt lenger også om hesten fremdeles vokser.

Drue
28-05-2007, 23:45
Fra hesten er født til den blir 36mnd har den vokst til nesten full vekst. Dette er litt individuelt som det er med dyr så her må det sees ann litt. De trenger topp kvalitets for for å utvikle seg optimalt. Oppdretsfor frem til 2 års alderen er å anbefale. Se så ann hvordan hesten har vokst og om den fortsatt trenger så mye næring. Mange tabeller for å regne ut behov gjennom veksten hos hest, men det skal jeg ikke legge ut her. Redd det kan bli litt missforståelser.

lillekira
28-05-2007, 23:53
Jeg har en araber på ett år.
Han får oppdrett,vitaminer,litt betfor(bare for smaken) og gulrøtter.
Så har han fri tilgang på rundball hele dagen og til natta får han 2-3 kg høy.

Løkki
29-05-2007, 00:18
Benita er 1 år, (fjordhest) Ho har fått grovfor etter appetitt i hele vinter (rundt 7 kg høy av god kvalitet) Ein liter oppdrett, som auka til 2 liter ut på vårparten pga kraftig vekst. Eg har prøvd å følge med på når ho har dei kraftigaste vekstperiodene og forar etter det. Ikkje opp og ned som ein jojo, men auke litt etter kvart om eg ser ho er inne i ei fase, og så gå litt ned om ho byrjar å bli feit. Vil at ho skal vere i godt hold, men ikkje feit. I tillegg til oppdrettsfor har eg gitt olje, salt og multivitaminer.

Løkki fora eg med oppdrett til ho var 4.

Natalie_s
29-05-2007, 09:09
Min unghest får også oppdrett, begynte da hun var 4-5 mnd (1/2 kg), og økte til 1-1 1/2kg etter avvenning. Fra 1 år har hun fått 1 1/2 - 2kg oppdrett pr dag, og hele tiden gått på fri tilgang på grovfor, kommer til å fore med oppdrettsfor til hun er ca 4 år.

ponnitrollet
29-05-2007, 10:14
Personlig vil jeg ikke lage så mye styr ang. fôring. Almira kom til oss da hun var 3 år og vi har fôra hennes med ku-kraftfôr og høy/silo. Hun går dessuten på utegang, så om sommern får hu gress.

Santia Cheyenne
29-05-2007, 10:38
Lager man mye styr bare fordi man forer med det kraftforet som er beregnet for hest og i dette tilfellet unghest?

Melodie(nl) har fått fri tilgang på høy av god kvalitet (spiste rundt 7 kg), 1-1.5 liter oppdrett og vitaminer. I følge forprodusenten har hun fått for mye høy, og altfor lite kraftfor, noe som ville gjøre at jeg fikk en liten og underutviklet hest. Nå er hun snart to år, nærmer seg 1.40 i mh og i mine øyne er hun stor og fin.

Lucinda
29-05-2007, 11:08
Ein del trur jo det att siden hesten er liten så treng den ikkje så mykje for. Det er jo direkte feil. Ein unghest har like stort behov som ein voksen hest.

Eg bruker gi mine unghester fri tilgang på grovfor av god kvalitet og alt etter hold 1-2 kg oppdrett. Fjordingane er ofte svært lettfora så det holder som regel med 1 kg oppdrett om dei får fri tilgang på godt grovfor. Liker å ha unghestane i litt godt hold. Som Løkki seier. Dei skal ikkje være feite, men i godt hold for da har dei noko å gå på i dei periodane dei vekser ekstra godt.

Mitt føl som er 3 veker no er begynt å spise kraftfor. Eg gir jo ikkje henne noko eget med ho spiser når mora får så det blir nokre munnfuller pr dag.

lillekira
29-05-2007, 11:14
Personlig vil jeg ikke lage så mye styr ang. fôring. Almira kom til oss da hun var 3 år og vi har fôra hennes med ku-kraftfôr og høy/silo. Hun går dessuten på utegang, så om sommern får hu gress.

Lage så mye styr? Herlighet,det er en grunn for at det heter ku-kraftfor eller?
Nettopp fordi det jo er beregnet på ku,og ikke hest.Det er ganske stor forskjell på det faktisk.
Jeg har selv foret hest på ku-kraftfor og det fungerte bra det,for all del.
Men om det er noe særlig bra i lengden stiller jeg meg sterkt tvilende til altså. Er jo stor forskjell på næringsinnhold i forskjellig kraftfor.

Lucinda
29-05-2007, 11:49
Har man ein hobbyhest som ikkje skal yte og prestere spesielt så går det nok heilt fint å bruke drøvtyggarfor til hesten. Ingen fare med det så lenge man gir mineraltilskudd i tillegg.

Men skal man drive litt meir "seriøst" med oppdrett og konkurranse bør man nok bruke for tilpassa hesten.

LisaFi
29-05-2007, 13:11
I følge forprodusenten har hun fått for mye høy, og altfor lite kraftfor, noe som ville gjøre at jeg fikk en liten og underutviklet hest. Nå er hun snart to år, nærmer seg 1.40 i mh og i mine øyne er hun stor og fin.

Haha, flirer godt! Selge mer, hvem da? :lol: Lurer ikke Sigrid, nei... :digger:

insolita
29-05-2007, 14:08
Dersom man leser på sekkene til omtrent samtlige produsenter så er det oppgitt nokså mye kraft, og lite grovfôr. Ta derfor disse med en klype salt, og fôr heller fri tilgang på grovfôr og "topp" med nødvendig kraftfôr og evt. vitamineralblanding dersom man gir så lite kraft at man ikke dekker inn på vitaminer og mineraler.

LisaFi
29-05-2007, 14:44
Akkurat.. Luringbransje... Som alle andre bransjer som skal selge noe, vel...

:)

Anniken B
29-05-2007, 17:42
Den eneste forskjellen på å fore en unghest og en voksen hest (om man ser litt stort på det) er behovet for proteiner. Det er viktig at en unghest får i seg nok og gode nok proteiner for å vokse riktig. Om man har godt grovfor med relativt høyt proteininnhold så er det ingenting som tilsier at man "må" gi kraftfor til en unghest bare fordi den er unghest, så lenge den ikke blir tynn. Går også an å supplere proteiner med lucerne eller soyamel/pellets dersom man vil gi mer protein men ikke nødvendigvis trenger/ønsker å gi kraftfor.

~Anniken

LisaFi
29-05-2007, 17:48
*mumle noe om eventuellt supplement av kalk og d/ e vitaminer for unghest ifht "typisk norsk" grovfôr og trekke seg stille ut igjen*

Anniken B
29-05-2007, 19:05
Oops, glemte at man må selvfølgelig gi vitamin og mineraltilskudd ja. ;)

~Anniken

Bentemor
08-06-2007, 15:35
Fòrings-teorier er så mangt...

Jeg har en 2 åring, varmblodstraver. Jeg gir han oppdrett, som jeg tenkte han skulle få til han var 3 - 4 år. Men så hørte jeg her at når hesta blir satt i trening, skal de IKKE ha oppdrettsfôr lenger...

Noen andre som har hørt det?

KatrineB
08-06-2007, 21:34
Har man ein hobbyhest som ikkje skal yte og prestere spesielt så går det nok heilt fint å bruke drøvtyggarfor til hesten. Ingen fare med det så lenge man gir mineraltilskudd i tillegg.

Men skal man drive litt meir "seriøst" med oppdrett og konkurranse bør man nok bruke for tilpassa hesten.

Inneholder ikke kraftfôr for ku ekstra mye stivelse da?
Er vell en grund til de gir mais og poteter til melkekyr..
Mye stivelse til hesten er vell ikke bra? Eller?

Hesten min gikk på oppdrett fram til hun ble 5, nå får hun st. hypolitt

ZK
08-06-2007, 23:46
Syns ikke det er noe forskjell om det er hobby hest eller avl dyr, de skal da vel ha for tilpasset hver hest..

Men syns ikke det er nødvendig å bruke kufor til hest, da finnes så mye kr.for beregnet på hest..

Unghesten min har jeg foret på oppdrettsfor frem til nå, og gjør det enda, skal tømme den sekken..

Snakket med dyrlegen om det, og hu sa hun ikke trengte mer oppdrettsfor..

Gir i tillegg det høyet hesten vil spise samt vitamine.r.

Dette er da en 3 åring..

Guest
08-06-2007, 23:53
Men skal man drive litt meir "seriøst" med oppdrett og konkurranse bør man nok bruke for tilpassa hesten

så hvis man driver med avl og oppdrett så skal føllene ha skikkelig mat, men kjøper man seg et føll til hobbybruk så trenger den ikke riktig mat ???

Blir som å si at har du store planer for ungen din så gir du den sunn og godt smmen satt mat, har du ingen særlig håp for den så gir du den junkfood....

Unghester i vekst trenger riktig mengde med næringsstoffer, de vokser enormt

Sabina & Pedro
10-06-2007, 05:50
:lol:
Yes, den forstod jeg ikke.

Min 2 åring fores på Spillers, VB type, mistenker at han hadde fått feil næring fra tidligere da han kom -vanskelig å si ettersom jeg ikke vet hva han ble foret på, men visstnok masse høy, husker jeg ble sagt, var vertfall langt bak de andre jevnaldrende han stod med i løsdrift, har lagt seg mye mer ut nå og større vekstperioder. Får rundt 2KG og økes ved vekstperiodene, men tror gjerne at jeg gav 2KG på det høyeste. Gjerne 1.5kg kraftfôr senest tid da han begynte å ¨rulle¨ litt, skal minkes forsiktig tilbake når dem ikke er i vekstperiode -vist det var tegn til at dem la på seg mer, fra forhandler.

Fri tilgang på rundball, dvs. det han spiser inne, får ikke fri tilgang på høy ute, men får mindre bunter med høy så han får stappet magen litt utover dagen. Spiser rundt 9-10kg, om det blir for mye kjører han det godt rundt boksen, så avgotil går vi ned til 8-9.

Når han kommer tilbake fra sommerbeite er han 2.5år tenkte å gi ham få never Chaff -også fra Spillers og litt betfiber. Samt får han selvsagt vitaminer.
Skal snakke med forhandleren min utover, så vi får målet og sett gjennom for planen på ny. Også tenkt på noe som kalles Winergy Ventile-Ate -opprettholde sunne luftveier ved at det styrker hestens naturlige forsvarsmekanismer i lungene.
Nå på beiteperioden får han vitamin-/mineraltilskudd, samme fikk han da han gikk på beite som åring.

Virket ganske fyldig... Gjerne litt for fyldig. Men snakk om 1-2 små never chaff, så blir så lite av alt allikevel. Her får vi vertfall hjelp av dyktig forhandler :)

Kufôr og ellers lite gjennomtenkt for plan er helt utelukkende for meg ved foring av ikke bare unghest, men hest generelt. Hester klarer seg med grovfôr av godt kvalitet samt. vitamin-/mineraltilskudd, er ikke å fores mest av alt, men å tilpasse den høyst nødvendige mengden, til alle.

Oppdrett skal kun fores til 3 års alderen, vertfall helt klart når hesten skal settes i gang. Jeg selv skal skifte etter nyåret -3 års alderen, han kjøres med deriblant også.

Lucinda
10-06-2007, 09:37
så hvis man driver med avl og oppdrett så skal føllene ha skikkelig mat, men kjøper man seg et føll til hobbybruk så trenger den ikke riktig mat ???

Blir som å si at har du store planer for ungen din så gir du den sunn og godt smmen satt mat, har du ingen særlig håp for den så gir du den junkfood....

Unghester i vekst trenger riktig mengde med næringsstoffer, de vokser enormt

nei da har du nok misstolka meg litt. når eg snakker om hobbyhest så anser eg den som voksen, ein unghest betraker eg som oppdrett sjølv om andre har kjøpt den så den ikkje befinner seg hos oppdretter lenger.

En hest kan fint klare seg om den får drøvtyggerfor, det beviser mange hester rundt. Det er faktisk lite forskjeller i forhold til champion komplett. Men som eg skriver i mitt innlegg så driver man ikkje særlig seriøst med hest om man forer på slikt. Det skulle eg da tru kom rimelig godt fram i mitt innlegg.