PDA

Se full versjon : Lydig eller ikke lydig.

ponnitrollet
27-05-2007, 10:17
Hva er en lydig hest for deg? Liker du at hesten din er lydig? Eller vil du egentlig at hesten din skal være litt sta og egen?

Wilisia
27-05-2007, 10:58
jeg er vel egentlig litt avhengig av at de skal være lydige inne på sprangbanen og trener mye på at de skal være lydige. Det er egentlig det jeg trener mest på faktisk. Roxanne ble veldig lydig etter hvert, og Vilis har vært veldig lydig hele tiden ;-)

JiviDream
27-05-2007, 12:13
Jivi er ikke lydig på en flekk:D Hehe!
Hun er sta som pokker, liker å ha ting på sin måte, OSV! Men jeg liker det da, aldri har jeg møtt en hest med større personlighet enn den dama der.
Kunne gjerne vært litt mer lydig, men så lenge hun ikke prøver å kaste meg av på tur og går der jeg vil, så skal jeg ikke klage;)

Therese
27-05-2007, 12:15
En lydig hest er for meg en hest som lystrer hvert eneste lille signal jeg gir selv om den aller helst ville gjort noe annet, og at den er lærevillig. Men jeg liker ikke hester som er helt totalt likegyldig, de må være våken og oppsynt.

Bente & Etanec
27-05-2007, 12:22
Jeg liker at jeg og hesten har gjensidig respekt for hverandre, slik at vi kan få til et godt samspill. Kun da føler jeg at vi har det vi trenger for og kunne jobbe godt sammen.

Nettan
27-05-2007, 12:26
Lydig hest for meg er en som gjør det den får beskjed om, både ved håndtering og ridning.
Feks, får den beskjed om å stå, så står den frem til ny beskjed..

Picasso kan vel kalles lydig, men med egne meninger.. Noen ganger renner det litt over for henne og hun har ALDRI lært noe om lydighet.. Dette være seg både ved sprang og dressur, "hmpf, aldri hørt at den sjenkelen der betyr noe"

Men igrunn synes jeg vel nesten at det viktigeste er at hesten skal være håndterbar fra bakken, ridningen er stort sett mitt problem, leie, fòre osv er det andre som gjør, og disse skal ikke lide pga min hests manglende oppdragelse...

Ingvild
27-05-2007, 12:34
Hehe, Karisma er ikkje lydig. Lita bølle. Er litt av sjarmen med ho, dåmen. Nokre gongar kunne det ha vore praktisk at ho var litt lydig :P

Reaper
27-05-2007, 14:27
Jeg vil at hesten skal være lydig, men ikke så lydig at den gjør alt jeg ber den om selv om den foreks har vondt o.l..

Lydig til en viss grense vil jeg si;

fenre
27-05-2007, 14:52
For meg så er en lydig hest en høflig og snill hest, en som gjør det den blir bedt om uten for store protester, og helst med glede og iver, så sant det jeg ber om er rimelig fornuftig å gjøre, og den er i stand til det og skjønner det.

Akkurat som jeg ønsker barna mine skal være, hihi, at de ikke protesterer for ille når jeg ber de om å rydde rommet :D *drømmetanker*

ponnitrollet
27-05-2007, 16:57
Almira er lydig når hun vil være lydig. Hun har sjarm, også egne meninger, og det er ikke noe jeg vil ta i fra henne. Hun må få lov til å være den hun er, mener jeg.

Jeg vet ikke egentlig hva som regnes for å være lydighet, men jeg syns hun er lydig når hun går bak meg og når hun stopper bak meg. Jeg syns også hun er lydig når jeg klarer sånn noenlunde å ta beina hennes. Tatt i betraktning hennes unge alder. Jeg syns også hun er lydig når hun gjør sånn som jeg bestemmer på tur, men likevel bestemmer litt selv. Lydigheten blir belønnet med fine ord og eventuellt en godbit.

Wilisia
27-05-2007, 18:11
Hvor gammel er Almira, Almira? xD

ponnitrollet
27-05-2007, 18:23
Jeg heter Tonje, men jeg forguder Almira, derfor kaller jeg meg Almira :) Almira er 5 år om litt under en måned. :) Åssen det?

IngvildK
27-05-2007, 18:25
En for meg lydig hest er en som hører på meg. Sier jeg den skal trave, så traver den. Sier jeg den skal stoppe, så stopper den. Likevel bør den ha egne meninger. Jeg er sjefen, men vi spiller på lag, og vi skal begge høre på hverandre. Men den endelige avgjørelsen er opp til meg.

Wilisia
27-05-2007, 19:18
Jeg heter Tonje, men jeg forguder Almira, derfor kaller jeg meg Almira :) Almira er 5 år om litt under en måned. :) Åssen det?

Nei, bare lurte siden du sa at hun var ung også syns jeg du hadde sagt at hun var 10 en plass :lol: Sikkert bare jeg som har lest i mine egne tanker da! Bra det ikke bare er meg som forguder ponnien min (Roxanne xD). Visste jo du het Tonje da *dumme meg* xD

Annette
27-05-2007, 19:25
En lydig hest for meg er en hest som gjør det rytteren sier.. på en måte.. får ikke helt forumlert det ordetlig, men det blir på en måte slik at roper du på hetsen, så kommer den og en lydig hest for meg skal kunne vite hav jeg sier, feks skritt, trav og galopp. har ridd mye med bare stemmen på Monør..

absinthe
27-05-2007, 23:29
for meg er en lydig hest en hest som hører på mine signaler, og som ikke motsetter seg dem.en som respekterer meg. og jeg såklart den.
mine er ikke helt lydige, men det er min egen feil. jeg har ikke satt gode nok signaler til de..

Sol
27-05-2007, 23:36
En hest som alltid gjør som rytter ber om er for meg sidestilt med en moped.. jeg vil ha en som tenker sjøl, og som lar meg få greie på det om jeg tråkker i salaten eller ber den om noe urimelig

LisaFi
27-05-2007, 23:40
Enig med Sol - hadde jeg villet hatt en moped, så hadde jeg kjøpt en moped...

Sol
27-05-2007, 23:43
Skal vi spleise Lisa????:D

Sagitaria
27-05-2007, 23:43
Heheeee...
Dette er hva som gjelder for Boreas :p

Man skal ikke plage andre. (ikke meg iallefall, de andre hesta kan han bare plage, men da må han ta følgene også ;))

Man skal være grei og snill.

Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Thorbjørn Egner

Nina
27-05-2007, 23:44
Jeg synes uttrykket "lydig" blir feil på en hest. Jeg forbinder det ordet med en hund som kommer når du roper, sitter,ligger og ruller på kommando. Om dere skjønner.. Ingen av mine hester er lydige i den forstand, og det vil jeg ikke at de skal være heller..:)

LisaFi
27-05-2007, 23:45
Hihi, den var god Lisa!

Lille RP her i gården har faktisk begynt å plage andre mennesker også han, men aldri når jeg er i nærheten, så jeg får aldri tatt ham for det... *sleiping*
Hvilke regler gjelder da, mener du?

Sol
27-05-2007, 23:45
L&B:Driver du med "kardemommeship?" Kan du lære meg? tror du vi kan bli rike som instruktører i denne "grenen"??

LisaFi
27-05-2007, 23:49
Jeg vil selge "bastianstjerner" til å ha på jakken! _MIN_ forretningside!

Sagitaria
27-05-2007, 23:52
Hehe, det kunne vi sikkert blitt. Men da må vi lage et eller annet uvurdelig accessoir. Jeg tror det vi trenger her, er en spesiell klø-metode. Man kan aldri få til Kardemommeship uten den, og man MÅ betale for å få vite hvordan man skal klø. ;)

Catharina
27-05-2007, 23:54
Joy er ganske lydig. Men han er ikke noe maskin selvom. Han er perfekt han;)

Sol
27-05-2007, 23:55
Oh Yes. Også må vi ha en FET hjemmeside med masse gode bilder av flinke kardemommehester.. uten et fnugg av forklaringer på hvordan denne klømetoden funker..

Burde vi ikke utforme en spesialdesignet kløpinne også, til BARE 499 pluss mva?

Sagitaria
27-05-2007, 23:56
Det må vi! Ellers vil det aldri virke.

fenre
28-05-2007, 00:24
En hest som alltid gjør som rytter ber om er for meg sidestilt med en moped.. jeg vil ha en som tenker sjøl, og som lar meg få greie på det om jeg tråkker i salaten eller ber den om noe urimelig

Jeg vil ha mopedhest :D

LisaFi
28-05-2007, 00:42
Ja, akkurat Anne! - bare å fylle opp med hestebensin, gjøre det man skal med den, og sette den i garasjen igjen etterpå! Mopedhest er Den Perfekte Hest! :D

MariaR
28-05-2007, 00:56
Men mopedhesten.. Hvordan er den på vinterføre? Ustabil som en moped, eller mer som en stødig hest? For er den som sistnevnte, så skriv meg opp på bestillingskøen! :rolleyes:

fenre
28-05-2007, 01:22
mopedhest med 4 hjul = firehjulstrekker, jeg vil haaa :D *ønsker meg dyrt leketøy*

Firehjulstrekker light med rimelig grei styring og brems, billig i drift, ekte skinnsete, ikke EU godkjent grunnet stort gassutslipp, manglende frontrute, lavt gira, noe feiltenning, gode trekkegenskaper, ellers hel og fin = Svenson

:D

Star-Carro
28-05-2007, 01:27
min er litt sta og egen og frekk til tider, men jeg trives med det og kan ikke tenke meg en helt perfekt og lydig ponni

ponnitrollet
28-05-2007, 10:07
Nei, bare lurte siden du sa at hun var ung også syns jeg du hadde sagt at hun var 10 en plass :lol: Sikkert bare jeg som har lest i mine egne tanker da! Bra det ikke bare er meg som forguder ponnien min (Roxanne xD). Visste jo du het Tonje da *dumme meg* xD

Jeg har kjent Almira siden hun var 3 år :)

henny-penny
28-05-2007, 22:33
hestene mine er vel lydige på sin måte. de skjønner at noen ting er ikke vits i å diskutere en gang, mens andre ting er litt mer opp til de. egne meniger? ja, gosh. det kan ingen si noe på. men jeg ber ikke om at de skal utføre noe de ikke kan og forvente at de svarer riktig.
det kan godt hende at dere ikke hadde syns at hestene mine var lydige. vi har våre egne regler og følger dem. kommer også an på hva en mener med lydig. jeg syns at så lenge hesten prøver så er den lydig. selv om den sier fra at nok er nok.

IngvildK
28-05-2007, 22:40
Heheeee...
Dette er hva som gjelder for Boreas :p

Man skal ikke plage andre. (ikke meg iallefall, de andre hesta kan han bare plage, men da må han ta følgene også ;))

Man skal være grei og snill.

Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Thorbjørn Egner

Genialt! :D

Azze
28-05-2007, 22:52
Fòrhesten min har perioder... Vil man ha en lydig Tanita legger man forholdene til rette... Er som regel en liten ponni som vil gjøre alle til lags, men det blir jo litt kjedelig i lengden forstås!! :rolleyes:
Nå for tiden er hestene flyttet på et beite så man ser de ikke nede fra stallen. Dette er jo et lite problem for Tanita siden hun ikke ser kameratene sine..For og si det mildt..Det er skummelt.. Må binde hun med to leietau for at hun ikke skal slite seg, et kjetting og en bomull, kjettingen blir litt løsere enn bomullen, bare for og hindre hun hvis hun skal finne på og stikke. Slakt meg nå, men jeg har ikke 10.000 leitau. Hun blir ikke redd, hun gjør det i rett trass..

Lydig er hun ikke, men liker og gjøre alle til lags, så sant det ikke forstyrrer hennes planer...:P

LisaFi
28-05-2007, 23:51
Jeg har egentlig ikke så stort behov for at hestene mine skal være så innmari lydige, så lenge de er håndterbare, og har respekt for meg, samt tillit til meg.

At hesten skal være sånn "überhøflig" ovenfor meg har jeg ikke noe til overs for, det skal være avslappende å være hest rundt meg.

Men det finnes selvsagt visse grenser som de bare ALDRI tøyer (BØR ikke prøve for mye i alle fall... :roll:) - men det går på håndterbarhet og bruksegenskaper igjen, ikke så mye på lydighet.