PDA

Se full versjon : 25 år.

ponnitrollet
27-05-2007, 08:52
Jeg snakka med ei på msn. Og hun sa at hoppa hennes, som nå er 20 år skal altså bli bedekka. Hun sa også at hingsten de hadde valgt hadde klart å få føll på hopper som var 25 år. Hva syns dere om det? I og for seg er ikke 20 år så gammelt, men 25 år syns jeg blir litt for gammelt!

Lopke
27-05-2007, 09:23
Spørs litt.. om hoppa har hatt mange føll (man førstegangsbedekker IKKE ei hoppe i denne alder)

Om dyrlegen har tatt helsesjekk og mener det er forsvarlig..

ponnitrollet
27-05-2007, 09:42
Jeg vet ikke om de hoppene på 25 år har hatt føll før, men hesten til denne jenta har visstnok hatt føll før, men hun er jo 20, så det er ikke så gammelt det.

Mari
27-05-2007, 09:52
Det er ok, så lenge hoppa er frisk, men jeg synes de begynner å bli litt gamle da.

ponnitrollet
27-05-2007, 10:06
Jeg syns de er altfor gamle da, i og med at man pleier å ta hopper ut av avl i 16 års alderen.

stine
27-05-2007, 10:11
Jeg syns de er altfor gamle da, i og med at man pleier å ta hopper ut av avl i 16 års alderen.

Det kommer vel litt an på rase, når de blir tatt ut av avelen. Sjelden jeg hører om f.eks. en frisk islandshest som blir tatt ut av avelen så tidlig.

Wilisia
27-05-2007, 10:14
Vi har ringt til avlsforbundet angående dette (sikkert NPA), de sa at var hoppene for gamle og ikke friske nok til å følle, så ville de heller ikke ta.

ponnitrollet
27-05-2007, 10:19
Det kommer vel litt an på rase, når de blir tatt ut av avelen. Sjelden jeg hører om f.eks. en frisk islandshest som blir tatt ut av avelen så tidlig.

Det har du rett i, men jeg syns 25 år blir for gammelt, men en fjording eller en annen kaldblodstype kan jo få føll til de er over 16.

marcello
27-05-2007, 10:50
Hester som er 16 er unge fortsatt når det gjelder avl bare foe å nevne det.(:

Har man en god avlshoppe som er 25 og den er i form så ser jeg ikke at det er noen grunn til å la være.Naturen stopper dette selv ,og er det ikke ment å bli noe føll ja da blir det ikke noe.

ponnitrollet
27-05-2007, 10:53
Hester som er 16 er unge fortsatt når det gjelder avl bare foe å nevne det.(:

Har man en god avlshoppe som er 25 og den er i form så ser jeg ikke at det er noen grunn til å la være.Naturen stopper dette selv ,og er det ikke ment å bli noe føll ja da blir det ikke noe.

Men det kan bli komplikasjoner som ikke ville forekommet dersom hesten var ung og frisk. Selvsagt kan det alltid være en risk for å få komplikasjoner, men den øker med alderen. Men unge hester på 3-4 år er også utsatt for komplikasjoner.

Ingvild
27-05-2007, 11:10
Ei hoppe her som er vel 24 år i år, som er drektig (eller har følla?), ho har vore i avl i mange år og held seg godt :)

marcello
27-05-2007, 11:13
Det hadde vært lett å drive avl om det aldri var komplikasjoner.De komplikasjonene som kommer på gamle hopper som har hatt mange føll har gjerne starta i det små og blitt verre og verre år for år.Da bedekker man selvfølgelig ikke en 25 år gammel hest.

Bente & Etanec
27-05-2007, 11:40
Så lenge hoppen er frisk og rask, og har hatt føll før, ser jeg ingen grunn til at hun ikke kan ha føll selv om hun er 25 år.

Selv hadde jeg ei lita fjordingshoppe på fòr da hun var 23 år og utover. Pratet med veterinæren en gang hun skulle ha vaksine o.l., spurte da bare for morroskyld om hun kunne hatt et føll (eierne tenkte på dette).
Og veterinæren sa det ikke var noe problemer om hun hadde hatt føll før, for hun var i super form til og være i den alderen.

Asa Garsy
27-05-2007, 13:02
Garsy ble tyvbedekt, er ikke noe der heldigvis, men dyrlege tok undersøkelser av allmenntilstand og såg på bekkenet om det var stort, hun kune greit klart å føde, selv om hun adri har hatt føll... Men ble heldigvis ikke no...

Stall-Vinga
27-05-2007, 16:23
Bruna (islandshest) fikk sine siste føll når hun var 22 og 25. Alt gikk vell begge gangene:)

LisaFi
27-05-2007, 16:25
Ja, enig med Marcello og co her, det kommer mest an på den enkelte hoppas tilstand. Noen hopper burde ALDRI ha vært bedekt, enten de er 5, 15 eller 25 år, mens andre igjen kan være friske og fine som bare det i 25 års alder. Ganske umulig å si noe alment her synes jeg.

IngvildK
27-05-2007, 17:05
Hera er 22, hun skal bedekkes i sommer, så vidt jeg vet. Blir hennes fjerde eller femte føll. Så lenge hoppa på 25 er frisk og rask, ser jeg ikke noe problem i å bedekke henne.

ponnitrollet
27-05-2007, 17:19
Personlig ville jeg ikke latt hesten min få føll om hun var 25. Selv om hun er fjording.

SnippSnapp
27-05-2007, 17:35
Vet om varmblodstravere som er bedekte etter de er 20 år også.. Så 16 års regelen stemmer nok ikke helt.. Er ikke bare de kaldblodige hestene som kan få føll til de blir "gamle" ;)

ponnitrollet
27-05-2007, 17:37
Neida. Men jeg kommer ikke til å gjøre noe så risikabelt.

LisaFi
27-05-2007, 17:38
Hvis ikke DIN hest er i form til det så skal du selvfølgelig ikke det. Men det TRENGER ikke å være risikabelt i det hele tatt om hesten ellers er frisk og sprek.

ponnitrollet
27-05-2007, 17:40
Almira er nok i form til det, men det er enda 20 år til hun er 25 :)

Marte+Quicky
27-05-2007, 20:38
Men så er det jo heller verken din hest eller ditt valg da, Almira, så du trenger heller ikke bekymre deg for hva andre gjør med sine hester;)

Jeg ser heller ikke problemet, hvis hesten er frisk og rask. ;)

Anne&gneistene
27-05-2007, 21:51
Kjenner til ei fjordhoppe som fikk sitt første føll som 24 åring. Og begge lever i beste hold i dag for å si det sånn.

Karen
27-05-2007, 21:54

;)
Ikke mange år siden Litla-Jörp, bestemora til Herkula ble pensjonert som avelshoppe, hun er nå 38 år;)

Karen
27-05-2007, 21:55
Men så er det jo heller verken din hest eller ditt valg da, Almira, så du trenger heller ikke bekymre deg for hva andre gjør med sine hester;)

Jeg ser heller ikke problemet, hvis hesten er frisk og rask. ;)

:tilber:

Anne&gneistene
27-05-2007, 22:11
Personlig ville jeg ikke latt hesten min få føll om hun var 25. Selv om hun er fjording.

Det er nok ikke bare rasen som bestemmer hvor lenge en hest kan brukes i avl. Tror nok en varmblodig rase kunne klart det samme som en kaldblodig rase.

ponnitrollet
28-05-2007, 08:46
Det er alltid en viss risiko uansett hva du gjør med hesten. Er ikke sikkert at det å sette føll på hoppa di om den er i form til det er det mest risikable du kan gjøre. Men ditt valg ;) Kanskje du endrer mening med tiden.

Almira er bare 5 år, så jeg har planer om å sette føll på henne ja, men det blir ikke før hun eventuelt er 10 - 15 år ;)

Kristin og What
28-05-2007, 12:41
Jeg mener at så lenge hoppa er frisk, har en forholdsvis lett drektighet, føller lett og ukomplisert, har nok melk og er en god mor er det ingen vits i å ta henne ut av avlen når hun er 16. Jeg mener det er helt individuelt. Mora til hesten min er 19 år nå, får sitt 12. (?) føll i år, og blir bedekket igjen. Hun løper rundt til samme dag hun føller, greier seg alltid selv og er en super mor. Tar seg lett og har en lett drektighet. Hun ser faktisk ut til å vantrives uten føll, og blomstrer opp med føll ved foten.
Fortsetter hun sånn, blir det nok flere føll på henne!

ponnitrollet
28-05-2007, 15:29
Jeg mener at så lenge hoppa er frisk, har en forholdsvis lett drektighet, føller lett og ukomplisert, har nok melk og er en god mor er det ingen vits i å ta henne ut av avlen når hun er 16. Jeg mener det er helt individuelt. Mora til hesten min er 19 år nå, får sitt 12. (?) føll i år, og blir bedekket igjen. Hun løper rundt til samme dag hun føller, greier seg alltid selv og er en super mor. Tar seg lett og har en lett drektighet. Hun ser faktisk ut til å vantrives uten føll, og blomstrer opp med føll ved foten.
Fortsetter hun sånn, blir det nok flere føll på henne!

Jeg har ikke sagt at jeg vil ha hesten ut av alven når hun er 16. Hvis du leser topicen så finner du fort ut at her er det hopper på 25 år det er snakk om! :) Jeg tok bare dette med 16 år som ett eksempel, jeg sa ikke at jeg ville tatt hesten min ut av avlen da.

Therese
28-05-2007, 15:36
Har hoppa hatt føll før er det jo ingenting galt.

Man setter da ikke føll på ei hoppe som er i dårlig form eller har dårlig helse uansett alder.

Ina
28-05-2007, 15:36
Dersom hesten er frisk og rask, og har hatt føll før. I tillegg til at dyrlege har gitt klarsignal. Så ser jeg ikke noe galt i det, ut i fra hva jeg sitter av med kunnskap, selv om det er minimalt.

MariaR
28-05-2007, 18:07
Almira: Det er nok dette innlegget det menes ang ut av avlen når hoppa er 16 år..

ponnitrollet
28-05-2007, 18:09
Almira: Det er nok dette innlegget det menes ang ut av avlen når hoppa er 16 år..

Jaujau.

Lenech
28-05-2007, 18:10
Synes ikke det høres så horribelt ut, OM hoppa har hatt flere føll før, og ikke for så lenge siden.

Ene hoppa vår, er 24 år og venter føll en av dagene.

Kristin og What
28-05-2007, 22:22
Jeg har ikke sagt at jeg vil ha hesten ut av alven når hun er 16. Hvis du leser topicen så finner du fort ut at her er det hopper på 25 år det er snakk om! Jeg tok bare dette med 16 år som ett eksempel, jeg sa ikke at jeg ville tatt hesten min ut av avlen da.

Jeg siktet ikke til noe spesielt innlegg, bare husket noen som kommenterte at man ofte tar ut hopper av avlen når de er 16 år, noe jeg selv også har hørt.

ponnitrollet
29-05-2007, 10:01
Jeg siktet ikke til noe spesielt innlegg, bare husket noen som kommenterte at man ofte tar ut hopper av avlen når de er 16 år, noe jeg selv også har hørt.

Jau. Men det gjelder vel spesielt i konkurranse bransjen det ;)

Kristin og What
29-05-2007, 11:18
Jau. Men det gjelder vel spesielt i konkurranse bransjen det
Skjønte ikke helt hva du mente der.
Jeg fikk bare høre det av ei som driver stort med oppdrett, den gangen jeg kjøpte mora til hesten min (hun var da 13 år), at jeg ville ikke få så mange føllene ut av henne, for alle merrer måtte jo pensjoneres som avlshopper når de ble 16... Det var det som var hele poenget mitt. Man må se an individet, alderen er ikke det som teller.