PDA

Se full versjon : Hvit hest + svart hest i samme bilde

Gjest-
26-05-2007, 20:39
For å ta eksempel at man skal ha bilde av en hvit og en svart hest i et bilde, hvordan i all verden skal man stille inn kameraet da for å ikke overeksponere den hvite hesten, og passe på at den svarte ikke mister alle detaljer?

Bente & Etanec
26-05-2007, 22:23
Jeg har jo det sånn stort sett jeg da; Kelly og Salli...
Viktigst av alt er og ikke fotografere i direkte sol. De beste bildene har jeg fått av dem to sammen når det er litt overskyet.

Du kan jo stille hvitbalansen litt kanskje?

Gjest-
26-05-2007, 22:30
Hva slags innstillinger har du brukt da? Pleier som regel å ha hvitbalansen på auto og fikser det i raw etterpå!

Bente & Etanec
26-05-2007, 22:35
* Bente plukke frem kameraet sitt..*
Jeg stiller hvitbalansen ved og gå inn på "hvitbalanse" på kameraet. Jeg har pleid og ha det på sol, men der kan du stille den på overskyet f.eks. eller dagslys, kunstlys osv osv.
Vet du hvor jeg mener?

Ina&Gydja
26-05-2007, 23:03
Jeg har også sånn; lys og mørk hest... ;)
Men har ett bilde her som ikke ble så verst :
http://www.hestene.no/galleri/files/2/8/8/IMG_0286ramme_2459.jpg

Gjest-
26-05-2007, 23:17
* Bente plukke frem kameraet sitt..*
Jeg stiller hvitbalansen ved og gå inn på "hvitbalanse" på kameraet. Jeg har pleid og ha det på sol, men der kan du stille den på overskyet f.eks. eller dagslys, kunstlys osv osv.
Vet du hvor jeg mener?

Jepp, og det kan man rejustere i RAW, om du ikke visste det ;) Så den lar jeg bare stå på auto og hvis jeg vil justere det om, så gjør jeg det i bildebehandlingen :)
Mente innstillinger som æh.... glemt ordene... Der man har f.eks f4 og der man f.eks har 1/1000 :p En stund siden jeg har prata foto nå kjenner jeg!

Bente & Etanec
26-05-2007, 23:45
Du og jeg har forskjellige program hvor vi jobber med etterbehandling i RAW, så nei; det visste jeg ikke. Jeg kan ikke endre på det i der jeg jobber med RAW skjønner du.

Bente & Etanec
26-05-2007, 23:47
Mente innstillinger som æh.... glemt ordene... Der man har f.eks f4 og der man f.eks har 1/1000 :p En stund siden jeg har prata foto nå kjenner jeg!

Lukketiden ja :)
Jeg vet ikke, har ikke testet det ut jeg. Siden jeg ikke egentlig har hatt det helt store problemet med dette når jeg tar bilder av hestene.
Men prøv deg litt frem da, og se om det hjelper og stille der. Det går jo på hvor mye lys kameraet skal slippe inn, men jeg er litt usikker på om det likevel vil ha noe og si på utbrendthet..