PDA

Se full versjon : Slippe hingst sammen med hoppe og føll.

anettex
26-05-2007, 15:10
har fått sprøsmål om å bruke Kremlin på ei araberhoppe som går med føll ved fot.
Føllet er ca 2 1/2 mnd gammel.
Hoppa er knakende bra, gode papirer og meget godt seksteriør, så denne kombinasjonen vil jeg gjerne være med på å skape.
Tror det kan bli et flott føll!

Noen som har erfaring med å la hingst / hoppe / føll gå sammen.
De har store områder, god plass til å ordne opp i problemer.
Hoppa er godlynt, og var grei med hingst i fjor.
Kremlin er en høflig hingst, var veldig grei med sin første hoppe, som for øvrig var et skikkelig troll.
Men hingst er hingst, og hoppa vil kanskje være litt mer på vakt når hun har føll ved fot?

Mari
26-05-2007, 15:13
Mine erfaringer (har vært med som gjeter på slepp i 3 år), er at hoppa ofte passer veldig mye på føllet, men når hun er klar er hun mer oppmerksom for hingsten. De fleste hingster er snille med avkommene, men jeg har opplevd en hingst som var ugrei med føllet til en hoppe, vet ikke hvorfor.

Ingvild
26-05-2007, 15:13
Hopper som er på slepp har jo ofte med seg føl, og det går jo som regel bra...

anettex
26-05-2007, 15:28
Men på slipp er det jo ofte flere hopper samtidig, gjerne med brunst til forskjellig tid.
Da blir ikke hingsten så voldsomt fokusert på den ene hoppa.
Kremlin har hele livet gått i flokk.
Også nå, selv om flokken bare består av en shettis.
Så han er jo vant til å forholde seg til andre, men kan være litt bøllete innimellom...

Sagitaria
26-05-2007, 15:30
I villhestflokkene tar hingsten livet av føll som ikke er dens, er det ikke så?

Men i Sikkilsdalen går vel gjerne hopper med føll og hingster sammen, så det er vel mer sivilisert her hjemme ;)

Mari
26-05-2007, 15:55
Vel, på stasjon hender det at hingsten går med bare en hoppe + føll på et mindre beite, har aldri skjedd noe i den sammenheng her.

Sabina & Pedro
26-05-2007, 16:46
Som Lisa sier, så kan vel hingsten drepe føllet? Ok, avl er ikke akkurat min sterke side..

Men så en video på YouTube en gang, der hingsten drepte føllet, ettersom det ikke reiste seg på flere timer, dem dreper så de syke/svake forsvinner og slik at hoppen ikke skal se etter det hele tiden, vil antageligvis dø uansett. Nå vet jeg ikke om dette er bare ved føling, eller? Tror føllet bare var noen timer gammelt, ikke sikker.

Bente & Etanec
26-05-2007, 16:53
Jeg har sett begge deler; i fjor sommer gikk en hoppe med føll på samme beite som en hingst (arabere), alt gikk supert. Føllet var bestekompis med hingsten, og var kun borte hos moren sin for å drikke melk.
I år da hun fikk føll, prøvde hingsten å "gå på" føllet. Det endte med en brukket fot på et føll som ikke var gamle karen...

Så jeg tror det kan være både og, jeg...

Nina
26-05-2007, 17:09
HVis du ser på avataren min er det min hingst sammen med sin egen sønn. Gikk sammen med hoppa og føllet hele sommeren. Han har også gått sammen med flere hopper og føll samtidig, og det har aldri vært noe problem!:) Når han blir lei føllene løfter han bare bakbenet og vifter på halen for å si "gå til mora di!". ;)
Hingster som "tar" føll eller hopper er ofte ikke helt riktig skrudd sammen.. Fra naturens side er det jo naturlig at de skal gå sammen i flokk, men noen hingster har av forskjellige grunner blitt mere aggressive.

anettex
26-05-2007, 17:45
Vil jo tro at en slik hingst ikke ville kunnet omgåes andre hester til daglig heller Nina?
Min har jo som sagt alltid levd i større eller mindre flokk.
Og med den første hoppa si var han et klassisk eksempel på høflig og godlynt hingst.
Men det er en hingst!
Og enorme krefter i sving...

Bente & Etanec
26-05-2007, 18:10
Hingster som "tar" føll eller hopper er ofte ikke helt riktig skrudd sammen.. Fra naturens side er det jo naturlig at de skal gå sammen i flokk, men noen hingster har av forskjellige grunner blitt mere aggressive.

Nei det er jeg ikke enig i!
Denne hingsten jeg skrev om har vokst opp med hopper. Han har bodd sammen med denne hoppen som jeg skrev om i to år, hver dag var de sammen.
Han godtok helt fint det første føllet, men denne gangen da hun føllet viste han plutselig en noe annen side overfor føllet. Og det kom like uventet som lyn fra klar himmel.
Han er fullstendig riktig skrudd sammen, denne hingsten ;-)
Men av en eller annen grunn gjorde han som han gjorde mot føllet.

Nina
26-05-2007, 21:21
Hehe, greit nok..Jeg satte det litt på spissen. Men jeg mener faktisk at hingster som tar hopper og føll ikke er helt stabile. For det er en ganske unaturlig reaksjon for en hingst!

Bente & Etanec
26-05-2007, 21:27
Hehe, greit nok..Jeg satte det litt på spissen. Men jeg mener faktisk at hingster som tar hopper og føll ikke er helt stabile. For det er en ganske unaturlig reaksjon for en hingst!

Men det kan du ikke si at gjelder for alle hingster når du ikke kjenner dem?!
Han her er "verdens stødigste" hingst, rolig og avbalansert i enhver situasjon. Altfor ofte glemmer jeg at det er en hingst jeg har med og gjøre når jeg er hos ham, så han er fullstendig stabil, god i hodet og riktig skrudd sammen ;-)

Nina
26-05-2007, 21:34
Men noe måtte jo "snappe" i hodet hans når han angrep et føll? Det er jo svært uvanlig i grunn.. Jeg ville i hvert fall aldri stolt på å ha den hingsten sammen med et føll igjen.

Bente & Etanec
26-05-2007, 21:38
Men noe måtte jo "snappe" i hodet hans når han angrep et føll? Det er jo svært uvanlig i grunn.. Jeg ville i hvert fall aldri stolt på å ha den hingsten sammen med et føll igjen.

Av en eller annen grunn løp han på føllet, men grunnen får vi aldri vite. Om han kommer til og gjøre det flere ganger vet ingen, men selv hadde jeg nok turd ha ham sammen med hoppe med føll ved foten. Men bare holdt et ekstra øye til dem.
Hadde jeg ikke kjent ham siden han var føll, og visst hvordan han normalt sett funker, så hadde det vært noe helt annet.

Men jeg tror at noen ganger går det helt fint, mens andre ganger kan slikt som dette skje.

Reaper
26-05-2007, 21:55
I villhestflokkene tar hingsten livet av føll som ikke er dens, er det ikke så?

Men i Sikkilsdalen går vel gjerne hopper med føll og hingster sammen, så det er vel mer sivilisert her hjemme ;)

Jeg tror ikke dette gjelder hester, men det gjelder bl.a hos løvene.
har aldri hørt at det skal ha noe å si for hest.

Bente & Etanec
26-05-2007, 22:09
Det skjer også hos ulvene... Så det på en flim for ikke mange kveldene siden. Stakkars små.. Og stakkars moren... :(

Reaper
26-05-2007, 22:11
Bente: Ja det er vanvittig trist å se på:(
Men jeg tror dette er mest utbredt blant rovdyr..

lillekira
26-05-2007, 22:25
Men Bente..... Er det sikkert at hingsten prøvde å ta føllet,for å ta det? Eller var det ett ulykkestilfelle?
Og hvordan gikk det med føllet,måtte det avlives?

Bente & Etanec
26-05-2007, 22:38
Men Bente..... Er det sikkert at hingsten prøvde å ta føllet,for å ta det? Eller var det ett ulykkestilfelle?
Og hvordan gikk det med føllet,måtte det avlives?

Jeg var ikke der da det skjedde, så jeg vet ærlig talt ikke.
Slik jeg kjenner hingsten så ville jeg tro det var mer enn mindre et uhell, men jeg vet ikke.. Han løp på føllet, sa eier. Men det kan jo ha vært ved et uhell også, ikke at han løp for å drepe/skade det med vilje.

Føllet gikk det bra med, det fikk gips på todeloden sin :)

Bente & Etanec
26-05-2007, 22:39
Bente: Ja det er vanvittig trist å se på:(
Men jeg tror dette er mest utbredt blant rovdyr..

Ja jeg holdt på og tute da jeg så det... Litt flaut når mannen min sitter ved siden og er heeelt uanfektet av det hele.. :confused:

Rikke
26-05-2007, 22:53
Tror grunnen til at hingsten tar livet av føllet er fordi når hoppa ikke går med føll lenger, blir hun brunstig igjen, og hingsten har da større muligheter til å "føre generasjonen videre".

Inspirador
26-05-2007, 22:57
Tror grunnen til at hingsten tar livet av føllet er fordi når hoppa ikke går med føll lenger, blir hun brunstig igjen, og hingsten har da større muligheter til å "føre generasjonen videre".

Stemmer ikke helt det, hoppa kommer i brunst få dager etter følling selv om hun melker. Normalt rører ikke hingstene føllene, og har respekt for hoppa når hun finner det nødvendig å forsvarer det. Det er sjelden problemer med føll i flokken sammen med en "normal" hingst.

smulemor
27-05-2007, 04:04
Nei det er jeg ikke enig i!
Denne hingsten jeg skrev om har vokst opp med hopper. Han har bodd sammen med denne hoppen som jeg skrev om i to år, hver dag var de sammen.
Han godtok helt fint det første føllet, men denne gangen da hun føllet viste han plutselig en noe annen side overfor føllet. Og det kom like uventet som lyn fra klar himmel.
Han er fullstendig riktig skrudd sammen, denne hingsten ;-)
Men av en eller annen grunn gjorde han som han gjorde mot føllet.

kan det ha vært noe galt med føllet ? en hjerneskade eller noe som vi mennesker ikke kunne se ?
har jo opplevd at andre dyr har tatt livet av unger som ikke var helt "riktige" selv om vi ikke kunne se det på utsiden.

ponnitrollet
27-05-2007, 09:00
Har jo hørt at det er vallaker som er de verste til å angripe føll.. :roll:...

Bente & Etanec
27-05-2007, 11:29
kan det ha vært noe galt med føllet ? en hjerneskade eller noe som vi mennesker ikke kunne se ?
har jo opplevd at andre dyr har tatt livet av unger som ikke var helt "riktige" selv om vi ikke kunne se det på utsiden.

Jeg vet ikke.
Det kan ha vært et uhell, og det kan ha vært med vilje han gjode det. Det kommer litt an på øynene som så dette og hvordan personen oppfattet situasjonen. Men siden jeg ikke var tilstede tørr jeg ikke uttale meg noe mer om det.
Eneste jeg vet er at hingsten løp på føllet, og den ene foten fikk et brudd.

Men det blir feil og si at hingsten derfor er gal i hodet e.l. oim vi ikke har vært der og sett hva - og hvordan ting skjedde.

MariaR
27-05-2007, 20:11
Jeg tror nå kanskje at om den hingsten Bente snakker om hadde løpt på føllet helt med vilje, og ment å "ta" det, så hadde den nok klart å skade den mer enn en brukket fot..

Kristin og What
28-05-2007, 12:37
Men må dere slippe de sammen for at han skal bedekke? Kan dere ikke gjøre det på den "vanlige måten", bedekke når merra er brunstig og la dem gå hver for seg?