PDA

Se full versjon : Nå skal Hløkk slanke seg.

Flashback
25-05-2007, 19:54
Jo altså.. Hløkk har en stor vomb, og er ellers feit de andre stedene på kroppen. Problemet er at salen er blitt såpass smal fordi hun hele tiden tar opp (u)viktige kalorier som man helst skulle latt være å få.

Hløkk får 2 dl komplett om kvelden, fri tilgang på rundballe (eller egentlig ikke.. Blir lagt ut 10 kg til 2 hester om morgenen og ettermiddagen), pluss 3 kg inne om kvelden. Marie har allerede kutta ned på kraftfôret, men vi ser ingen endring. Ingen vits i å endre noe på høyet heller..

Hva gjør vi? Når vi rir er vi dyvvåtte i svette begge to, så hun bør da slanke seg litt på den måten også, eller er bare Hløkk født feit?

Det ser nemlig litt rart ut med en spinkelt bygd hest med masse fett midt på kroppen. Hehehe.

Måne
25-05-2007, 20:14
Kutt ut kraftfôret først, og gi kun vitaminer. Deretter kutt på høyet. 8 kg på en hest hver dag høres mye ut ... Ri mye på klatreturer. Der får du mye gratis. Ellers mye intervalltrening i trav/tølt/galopp. Få opp pulsen hennes, la henne hvile til normalpuls, og få den opp igjen, osv.

Har slanket Dimma nå, og hun er i ganske normalt hold nå, men vommen er det som forsvinner sist. Der må det rett og slett trening til (styrking av musklene). Akkurat som med folk. ;)

Måne
26-05-2007, 01:57
Hihi, må bare.. Før og etter:

http://www.hestemarked.no/vip/10959/tøltar.JPG
http://www.hestemarked.no/vip/10959/_2.JPG

Og dette er bare på litt over 4 uker.

tebj0
26-05-2007, 12:42
Nå får hun jo ikke så mye kraftfor så 2dl skal jo ikke ha å så mye og si. Må hun gå på fri tilgang til grovfor? Hesten min legger veldig lett på seg og fri tilgang på grovfor fungerer veldig dårlig for henne. Da spiser hun 24t i døgnet;)
Jeg ville funne ut hvor mye hun må ha i løpet av et døgn, i forhold til vekt og høyde på hest, bruken og kvaliteten på foret.
Du kan også blande litt havrehalm inn i grovforet. Da har hun vomfyll, men hun legger ikke på seg av halmen. Ellers så er det nok trening som skal til.. Mye klatring er bra...
Måne: Du kjenner ikke til øvelser som strammer opp vommen? Hesten min er i veldig fint hold nå, men hun har fremdeles denne vommen da:rolleyes:

Reaper
26-05-2007, 12:54
tebj0; hørte noe snakk om at intervaller skulle være godt for å få bort vom!
Sto om det i en tråd under generell ridning/trening..:)

Måne
26-05-2007, 14:15
2. dl kraftfôr har nok mye å si for en islandshest, jo. Veldig nøysomme. Min får en liten hånd med kraftfôr kun fordi hun er i relativt hard trening. Hadde jeg brukt henne som en turhest hadde hun ikke fått noe. Om hun holder seg slank utover kommer jeg til å øke mengden litt.

Har samme problem som deg, Tebj0. Vommen sitter igjen mens hesten er i greit hold ellers. Den tar nok tid å få vekk, men hesten er nødt til å bruke musklene der. Altså aktivere bakparten og magemusklene godt gjennom dressur, eller klatreturer. Hesten kan løpe så mye den vil uten å bygge muskler om den ikke bruker seg riktig. :)

Ingvild
26-05-2007, 14:19
Ville også kutta ut kraftfôret..

tebj0
26-05-2007, 15:21
Du har nok sikkert rett der Måne. Jeg kjenner ikke så godt til islandshesten;)

Flashback
03-06-2007, 20:21
Har kutta ut kraftfôr. Får vitaminer mandag, onsdag og fredag, ellers kun høy. Det er ganske god kvalitet på det.

Torhild
03-06-2007, 20:28
Har kutta ut kraftfôr. Får vitaminer mandag, onsdag og fredag, ellers kun høy. Det er ganske god kvalitet på det.

Hvorfor viraminer bare tre dager i uka??

Flashback
03-06-2007, 21:06
Arbeidsplan. ;) Satt opp en plan som skal følges, med tanke på treningsmengder og slikt. Blir jobbet hardt (?) på banen de dagene og får litt ekstra da.

crusabell
03-06-2007, 23:05
ville gitt den vitaminer hver dag jeg.hestemager liker vel ikke variasjoner i kosten så godt;)