PDA

Se full versjon : Mustang-roll

Kaja
24-05-2007, 11:50
Noen som vet noe om dette?
Er en barfottrimmer her som bruker det, vet ikke hva det er.
Om det er bra så kunne han kanskje kommet og fikset Meeg, tenkte jeg..

Chevaleresse
24-05-2007, 13:15
Mustang roll er det å runde av kanten av hovveggen slik at det ikke brytes av biter. Det bør gjøres på alle hester som går uten sko...

Mvh Torill

Kaja
24-05-2007, 13:22
Så du anbefaler meg å kontakte han neste gang Meeg må fikses på?

Chevaleresse
24-05-2007, 14:23
Hvem er det da? gjerne send PM, da jeg har en viss oversikt over de som trimmer i Trøndelagsområdet...

Men om den du har brukt før ikke bruker mustangroll, hadde jeg nok sett meg om etter en ny ja...

Mvh Torill

LisaFi
26-05-2007, 15:16
Helt uten barfot tilknytning så skyter jeg til at det er helt vanlig hos oss også når vi tar av sko for å kjøre skoløs i trening eller øp, at man rasper hovkantene runde for å unngå oppflising. Gjorde det selv sist Eddi måtte gå uten sko fordi vi ventet på time til røntgen, måtte raspe litt ekstra etter en tur på hardere underlag..

Så dette har et fancy navn også, altså? :)

Harneshaug
26-05-2007, 15:22
Nei ikke noe fancy navn, bare oppkalt etter den naturlige rollen villmustangene lager selv ved naturlig slitasje, slik hovene SKAL slites når hesten går på riktig underlag :)

AvitasOleo
28-05-2007, 23:38
Helt uten barfot tilknytning så skyter jeg til at det er helt vanlig hos oss også når vi tar av sko for å kjøre skoløs i trening eller øp, at man rasper hovkantene runde for å unngå oppflising. Gjorde det selv sist Eddi måtte gå uten sko fordi vi ventet på time til røntgen, måtte raspe litt ekstra etter en tur på hardere underlag..

Så dette har et fancy navn også, altså? :)

Altså, rasper smeden hoven fra undersiden og opp for å lage denne kanten eller rasper han bare av fra siden?

LisaFi
28-05-2007, 23:48
Eh, tar jo ikke så mye da kan man si, men når jeg "runder kanter" selv, som jeg kaller det, så runder jeg av rundt hele ytterste delen av bæreveggen...

Ble du noe klokere da?

Hvis hesten har gått med sko (og skal gå med sko igjen ganske snart) er jo selve hoven så mye i plan som mulig så ikke ting skal bli skakt/ ujevnt når skoen kommer på. Jeg prøver å ikke ødelegge dette, men holde alt rundt ved overrullingsstedet, samt endel lenger bak på hoven for å unngå oppflising ved bruk av hesten...

Men i alle fall, det tas ikke så mye som fra sålen og utover, bare i hovveggen.

fenre
29-05-2007, 00:05
Noen som vet noe om dette?
Er en barfottrimmer her som bruker det, vet ikke hva det er.
Om det er bra så kunne han kanskje kommet og fikset Meeg, tenkte jeg..

Om du har lyst til å lese litt informasjon om barfot så finner du endel på svensk her (http://www.barfotahovens.sida.nu/)

AvitasOleo
29-05-2007, 14:25
Eh, tar jo ikke så mye da kan man si, men når jeg "runder kanter" selv, som jeg kaller det, så runder jeg av rundt hele ytterste delen av bæreveggen...

Ble du noe klokere da?

Hvis hesten har gått med sko (og skal gå med sko igjen ganske snart) er jo selve hoven så mye i plan som mulig så ikke ting skal bli skakt/ ujevnt når skoen kommer på. Jeg prøver å ikke ødelegge dette, men holde alt rundt ved overrullingsstedet, samt endel lenger bak på hoven for å unngå oppflising ved bruk av hesten...

Men i alle fall, det tas ikke så mye som fra sålen og utover, bare i hovveggen.

Ja, det var slik jeg regnet med at dere gjorde det, ikke noe negativt altså. Men det man gjør på barftohester når man lager mustangroll er å raspe fra undersiden. Altså, når du holder en framhov oppe for å stelle under så tar man raspa i mer loddrett vinkel rett ned på kanten, ikke såle, kun hovvegg. Når man da setter ned hoven og tar den opp igjen og fremover så vil man ha en kant på yttersiden av hoven som må raspes fra oversiden og til slutt rundt kanten slik du gjør.... Skal ta noen bilder en dag, så forstår du bedre...:) Jeg bedriver jo yoga og pilates for både forlk og dyr når vi trimmer... Trimm med stretching:-)

LisaFi
29-05-2007, 14:28
Jeg blir litt nervøs ved tanken på å ta ned bæreranda så mye at hesten tildels går på sålen, jeg?

Våre blir innamri ømme om det trykker på sålen - det være seg sko eller grus, i perioder de går barbeint?

AvitasOleo
29-05-2007, 14:55
:)
Jeg blir litt nervøs ved tanken på å ta ned bæreranda så mye at hesten tildels går på sålen, jeg?

Våre blir innamri ømme om det trykker på sålen - det være seg sko eller grus, i perioder de går barbeint?

Nei, her er det ikke snakk om å gå på sålen...vi snakker her om den ytterste kanten. Kanten blir først nesten litt mer 2 kantet før man rasper fra utsiden og runder av med finere tagger på raspa. Sålen blir aldri rørt og dersom hovveggen ikke er så tynn som silkepapir så skal det litt til å ta så mye at hesten sliter såle fremfor å støtte seg til hovvegg.
Grunnen til at deres hester blir ømme er fordi sålen ikke er herdet. Dersom du vil at hestene dine skal gå uten sko i perioder, eks på beitet så kan du kjøpe boots og la hesten kun gå noen timer hver dag på ok underlag for stadig å la hesten gå lengre og lengre tid uten boots til sålen er såpass herdet at hesten kan gå på gress, sand og annet underlag uten problemer. Etterhvert så kan hesten trolig gå på grusveier uten problemer...:) Har avskodd mange hester nå og alle ¨mine¨ hester kan gå rett på tur uten problemer og aldri fått behov for boots. Vi fikk en beitegjest dette året og han gikk to dager uten sko fordi han løp de av seg. Han ble sårbent av å gå på gress nesten i samme øyeblikk som skoene datt av og kunne knapt bevege seg. På en slik hest kan det bli en utfordring men ideen her måtte vært å latt han gå kanskje en halvtime hver dag uten boots slik at overgangen ble så gradvis og skånsom. Eller rett og slett bare la han gå med sko...:-)

LisaFi
29-05-2007, 15:02
Hmmmm . *spekulere*

Tror ikke jeg kan prøve noe slikt med Eddi i alle fall, siden han rett og slett har for tynne såler ( nesten patologisk -av uvisst hvilken grunn). Men det er han som er verst i alle fall, de andre har normale såler.

Men så lenge det ikke er meninga at de skal trå på sålen så er det vel heller ikke noe stort problem... :roll:

For disse som går i travtrening og settes opp for løp tror jeg faktisk at avskoingsperioden vil ødelegge såpass mye for treningsmuligheter, vedlikehold av form etc at det det ikke vil bli aktuellt. Gamle ridehest-mor, derimot, blir en annen sak. Men hun har heller aldri vært sårbeint, da, verken med eller uten sko.... Hihi...
Men så bukes ikke hun (og høvene) på langt nær så hardt heller da. Vi har ganske "skarp" grus her, et eneste travløp uten sko "spiser" MYE hov, selv om kvaliteten på hoven er riktig så bra.

Kaja
30-05-2007, 22:58
Så mustang-roll er ikke en spesiell metode? Så på noen bilder og var ikke helt ulikt måten hovslageren jeg bruker har filt høvene til Meeg på..

Harneshaug
30-05-2007, 23:01
Ikke spesiell metode nei, men spesiell utførelse og ganske vanskelig å få bra til.

Som LisaFi er bekymret for, skal man ikke lage den så stor at sålen blir vektbærende, den skal bare akkurat sørge for at ovverrullinga går så bra som mulig og i rett vinkel.
En skjev roll kan vri tåa på en hov ganske så mye.

LisaFi
31-05-2007, 12:20
Leste litt om Mustang Roll på siden Fenre la ut, og diskuterte litt med hovslager her, vi ble enige om at det ser litt skummelt ut å raspe så langt inn som de gjør på de bildene på den sida, helt inn til det myke i hoven, nesten jo? Skulle ikke være nødvendig å ta SÅ mye for å sikre sunn overrulling?

Harneshaug
31-05-2007, 14:31
Jeg bare runder den ytterste delen av hornlaget, altså det som er utenfor lamellranden.
Om ikke hesten har for lang tå slik at jeg har måttet korte inn tåen.
Men i mitt hode ser det for meg slik at om du bøyer fingrene inn i hånden din, legger den på bordet med yttersiden av fingrene ned, treff bordet med de leddene ytterst på fingrene og rull den frem slik at midtleddet treffer bordet, der er det stopp sant?
Slik ser jeg for meg at rollen skal fungere :lol:
Ikke sikkert det var så lett å forstå?