PDA

Se full versjon : Klaus Ferdinand Hempfing

Sol
24-05-2007, 10:30
Noen som har sett filmer, vært på kurs, lest om?

Jeg så filmen "coming together" i går. Hadde skyhøye forventninger til den, da jeg har hørt mye bra om K.F.H. Men jeg syns denne filmen var vanskelig å forstå jeg..
Jeg så jo at mannen fikk kontakt med hestene, ingen tvil om det. men HVORDAN han fikk det er for meg litt vagt. JEG tror han får det fordi han har en enorm utsråling og vilje som påvirker dyrene. Og fordi han er kald og rolig selv om det dundrer digre høver rundt han.

Jeg syns også han hadde en snikende fremferd som jeg forbinder med rovdyroppførsel, og som jeg vet at jeg kke kunne kopiert, for da ville hestene mine tenkt "skummel katt" og tatt turen.

Hva mener dere om K.F.H. Er det jeg som er blind, eller har sett en film som ikke er representativ? Eller er han flinkere til å undervise dyr enn mennesker? Eller???

Kaja
24-05-2007, 10:43
Jeg har bare hørt på Nevzorov-forumet at han ikke går opp til fase 4 med hestene, noe som er bra hvis han ikke gjør. Er det sant eller ikke?

Catrine
24-05-2007, 10:43
Jeg har ikke sett noen filmer av ham, men jeg har lest meg nesten igjennom hans "Danse med hester", det ser forbausende lett ut, men jeg følte også det manglet litt pedagogisk begrunnelse i den. jeg skulle liksom teste ut litt av dette selv, men jeg fikk det ikke til, og for å ikke kludre til hele forholdet mitt til hesten så bare la jeg det litt på hylla. (det var en stoppemetode og noe sånt) Men jeg skulle gjerne sett ham i virkeligheten. Han hadde vel et kurs her i norge i høst, stod en artikkel i Hesteliv nr. 1.

Catrine
24-05-2007, 10:45
Jeg har bare hørt på Nevzorov-forumet at han ikke går opp til fase 4 med hestene, noe som er bra hvis han ikke gjør. Er det sant eller ikke?

Han poengterer i hvertfall veldig i boken at pisken som man har med KUN er en FORLENGELSE av armen og man skal IKKE slå hesten med den.

Hva han gjør/viser på kurs kan jeg ikke uttale meg om..

Sol
24-05-2007, 10:49

Fase? hakke peiling på hva du snakker om vennen:) Forklare?

Stoppemetoden hans så jeg jo han demonstrere flere ganger på filmen i går, og for meg så den også litt sånn rovdyraktig ut.. Han var liksom ganske snikende men alikevel voldsom til å legge press på hestene syns jeg. Jeg ville nok jobbet med kroppen litt mindre sammenkrøket(klar til sprang), og lagt litt mindre press på enn han.

hestene så utrolig komfortable ut sammen med han da, så for dem så fungerte tydelig hans kroppsspråk utmerket. Er altså ikke det jeg stiller spørsmål ved, men ved hvordan han kan klare å overføre sin metode til andre mennesker..

Dere skulle forresten sett den ene hesten (tror det var en percheron) i filmen. Superdiger hingst som løp etter han, steilet og slo.. wow for en praktfull kar, men tror jeg hadde blitt bittelitt skjelven i knea. Veide sikkert 1200 kg eller mer!

Sol
24-05-2007, 10:50
Han poengterer i hvertfall veldig i boken at pisken som man har med KUN er en FORLENGELSE av armen og man skal IKKE slå hesten med den.

Hva han gjør/viser på kurs kan jeg ikke uttale meg om..

Så ingen pisk på hest nei. Men med hans måte å drive hesten fram på ville det vært skummelt å lagt pisk på den. han hadde den på line i ene enden og dreiv den fram med pisk i andre enden. Om han hadde lagt mer press enn han allerede gjorde vil jeg tro at opplevelsen for hesten ville blitt meget negativ..

Hilde
24-05-2007, 10:52
Aah! Klaus er min helt :D

Jeg har lest "Danser med hester" og vært tilskuer (kun fredagen) på kurset sist sommer. Jeg skulle svært gjerne fått anledning til å være med på et helt kurs en gang.

Sol
24-05-2007, 10:55
Men hvordan lærer han bort det han gjør? Eller gjør han egentlig ikke det? For via filmen var det veldig vanskelig å fange opp hva han mente egentlig. Eller er jeg bare såå dårlig i engelsk dubbing?

På slutten så er han ute med ene hesten sin og hundene og det er jo MEGAIMPONERENDE og ligger selvsagt mye forståelse og arbeid bak. han jogger avgårde med hesten løs og tre huner rundt, og de jobber 8 tallsøvelser på et åpent område i skogen. Fantastisk å se på, virkelig!!

Catrine
24-05-2007, 11:09
Sol: Okei, jeg har som sagt ikke sett ham "in action", bare på stillbilder. Men bildene viser også inntrykk av harmoni!
Stoppemetoden i boka går ut på at du liksom tramper litt ekstra med siste beinet du setter ned, samt som du snur deg opp mot hesten... Min lille pode skjønte ikke helt dette, men jeg var nok litt brå i bevegelsene tror jeg så han fikk vel ikke nok forvarsel. Det førte igjen til at han ble usikker på om han skulle følge etter meg når jeg gikk framover igjen for..."plutselig så stopper den dama og så går hun rett på meg..."

Og siden jeg ikke skjønte helt hvordan Hempfling gjorde det så gikk jeg bort i fra dette. Men trampinga han faktisk fungert bra som stoppetegn, spes hvis han var litt gira og ikke fikk med seg hodebevegelsen min først. (se ned)

Sol
24-05-2007, 11:25
Jeg ser jo også at det han gjør virker.. men jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan...

Catrine
24-05-2007, 11:31
Jeg ser jo også at det han gjør virker.. men jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan...

enig...kanskje vi rett å slett må få han til norge for nytt kurs...

Var det ikke ei som hadde vært på kurs med ham som skrev her da? Hvor ble hun henn?

Sol
24-05-2007, 11:32
Hiiiiiiiiiildeeeeeeeeeeeeee....

Kaja
24-05-2007, 12:26
Fase fire-ordet har jeg fra Parelli men alle bruker jo faser, først neten ikke press, og går opp i presset. Om du skal rygge hesten, begynner man å gi tegn i lufta eller stemme om å rygge. Lar det gå tre-fire sekunder før man går over på fase to, røre hårene. Tre sekunder, ingen reaksjon, fase tre, presse på huden, tre-fire sekunder, og fase fire, presse alt du har til hesten viker for presset! Dette bruker jo ikke jeg, fase fire. Men kan godt gå opp litt i faser, men spørs hva det gjelder.. Og dette fikk jeg høre av noen at han bruker, men av noen at han ikke bruker det.

Ingvild
24-05-2007, 13:07
..så viss hesten ikkje skjønner så står du berre og pirkar?

Kaja
24-05-2007, 13:09
Gidder ikke diskutere det her, jeg spør om han bruker sterkere faser eller ikke. :)

Ingvild
24-05-2007, 13:12

Kvifor er det bra om han ikkje gjer det da? :roll:

Kaja
24-05-2007, 13:15
Fordi JEG ikke bruker det selv og interesserer meg for hestemennesker som gjør det samme, kanskje?

fenre
24-05-2007, 13:16
Sol: Det er lettere å forstå filmen hvis du også leser bøkene hans, jeg har to bøker, på engelsk riktignok, der forklarer han endel av det han gjør og hvorfor. Du kan godt få låne de av meg hvis du vil.

Ang. den stoppgreia så lærte jeg det slik at du skulle være litt sånn "general" Bruke tydelige signaler. Altså når man da vil stoppe så retter man seg opp i kroppen og setter foten tydelig og bestemt ned. Slik omtrent de gjør i millitæret, iallefall til å begynne med til hesten skjønner signalet. Etterhvert vil hesten skjønne at det er "nå skal vi bråstoppe" signal og da kan en etterhvert bruke mindre og finere signaler.
Jeg har korrigert når den ikke hører ved å rygge den på plass. Etter noen ganger skjønner den hva den skal og stopper når jeg stopper (som regel :D)

Hilde
24-05-2007, 13:25
Her er jeg Sol!

Jeg var jo bare med på fredagen som tilskuer. Da demonstrerte han med de hesten som skulle være med.

Hele kurset ble nok litt preget av at det var EKSTREMT varmt den helgen. Så alle - inkludert hestene var litt slappe.

Jeg ble i hvertfall veldig inspirert. Han er veldig behagelig og utstråler en stor ro. Han snakket hele tiden om å SE hesten. Identifisere hestens personlighet. Om den er et "eple" eller en "plomme". Som han sa, så hjelper det lite å ønske seg epler om det er et plommetre man har. Han snakket også om det med å være hestetrener er som å være skipper på ei skute. Alle kan leke seg på stranda eller leke med gummibåter etc. , men det er ikke det samme som at de kan være skipper på en stor båt på åpent hav. Alt for mange hesteeiere "reser rundt i skjærgårdsjeeper" uten å ha så fryktelig mye "sjøkunskaper". For å være en god hestetrener, må man ha kunskap nok til å være skipper på skuta.

Altså snakker han kanskje litt svevende og metaforisk. Det blir vell egentlig litt slik at enten så liker man det og forstår det, eller så liker man det ikke i det hele tatt.

Måne
24-05-2007, 13:29
Hepfling har en enorm kroppskontroll og har også vært danser, noe som gjør at han har såpass god kontakt med hestene gjennom kroppsspråket. Jeg har lest boka hans mange ganger og synes han forklarer bra der, men noen av tingene blir rett og slett for vanskelig å gjennomføre. Har sett en film, men den hadde vel mer underholdningsverdi enn nytte som læringsfilm.

Han har jo bygd seg opp en stor filosofi om hester som sikkert ikke kan læres bort på et helgekurs, så om man skal kunne følge alle hans prinsipper må man nok studere boka hans nøye og sikkert gå hos han i lære en lengre periode. Det var faktisk en drøm jeg hadde en gang i tiden..

Han har alltid slakt tau og bruker vel stort sett ikke fysiske hjelpemidler. Dét blir ikke lett på en isis som er temmelig kald i hodet. Kunne nok bli stående noen timer om jeg ikke skulle hatt stramt tau iblant.

Har stor respekt for mannen, og har tatt med meg noen av tingene fra hans bok, men ikke alt. Halvville andalusiere er tross alt litt mer vare enn mine hester. ;)

Det jeg virkelig liker er at han ikke trenger noe mer enn en HELT vanlig grime og et langt tau. Ikke noe Monty Roberts-grimer her i gården.

Anne&gneistene
24-05-2007, 13:31
Her er jeg Sol!

Jeg var jo bare med på fredagen som tilskuer. Da demonstrerte han med de hesten som skulle være med.

Hele kurset ble nok litt preget av at det var EKSTREMT varmt den helgen. Så alle - inkludert hestene var litt slappe.

Jeg ble i hvertfall veldig inspirert. Han er veldig behagelig og utstråler en stor ro. Han snakket hele tiden om å SE hesten. Identifisere hestens personlighet. Om den er et "eple" eller en "plomme". Som han sa, så hjelper det lite å ønske seg epler om det er et plommetre man har. Han snakket også om det med å være hestetrener er som å være skipper på ei skute. Alle kan leke seg på stranda eller leke med gummibåter etc. , men det er ikke det samme som at de kan være skipper på en stor båt på åpent hav. Alt for mange hesteeiere "reser rundt i skjærgårdsjeeper" uten å ha så fryktelig mye "sjøkunskaper". For å være en god hestetrener, må man ha kunskap nok til å være skipper på skuta.

Altså snakker han kanskje litt svevende og metaforisk. Det blir vell egentlig litt slik at enten så liker man det og forstår det, eller så liker man det ikke i det hele tatt.

Syns han godeste Martin utstråler mye av det samme som K.F.H faktisk..

Tenkt om vi kunne fått til et FH-kurs med K.F.H?

Hilde
24-05-2007, 13:39
Det hadde jo vært helt fantastisk. Men skulle ikke vi ha FH kurs med Martin da?

Du foresten, kommer du til Tveit 2. og 3. juni? Da skal jo bl.a Martin ha kurs.

Sol
24-05-2007, 14:01
Ok, men da tror jeg at jeg låner bøkene dine Anne, og leser litt. For som underholdningsfilm var det helt strålende, men som undervisningsfilm blei den litt for lite presis:)
At mannen har vært/er danser var ikke så vanskelig å se.. sikker på at det hadde vært kjempegøy å danse med han:D

Hanna
24-05-2007, 23:31
har lest en artikkel om ham, og det virket veldig interessant det han sa. hørtes ut som en smart fyr han der... ville definitivt vært interessert hvis det hadde vært noe kurs i nærheten ja.

Anne&gneistene
24-05-2007, 23:38
Det hadde jo vært helt fantastisk. Men skulle ikke vi ha FH kurs med Martin da?

Du foresten, kommer du til Tveit 2. og 3. juni? Da skal jo bl.a Martin ha kurs.

Det hadde jeg hatt veldig lyst til, men jeg er fortsatt i Bergen og må jobbe den helgen typisk.. Kunne gjerne tenkt meg å deltatt på kurset!

Men så er han jo bare ti minutters ganger fra meg når jeg er hjemme ellers så ;)

Ja, vi skulle jo ha fått til et eller annet FH kurs med han! Ikke verre enn at jeg kunne tatt en prat og spurt om han har tid. Eventuelt holdt det hos hjemme hos han selv.
Men da må vi få taki flere interesserte! Lopke og Wulfi er vertfall interesserte slik jeg har fortstått det :)

Catrine
25-05-2007, 08:17
Da har vi jo fåttlitt mer innblikk i hvordan han jobber. Jeg fikk også for meg et bilde av en veldig rolig og behagelig type når jeg leste boka. Og da jeg så at han hadde vært i norge ble jeg ganske snytt av at jeg ikke hadde fått det med meg, for det er en kar jeg virkelig har lyst til å se!!

Så hvis dere får i gang noe FH-kurs så er jeg meget interessert!:D