PDA

Se full versjon : Fullt i fluer rundt øynene

Gjest-
23-05-2007, 19:35
Er så sykt mye fluer her om dagen, og hesten ser ut til å være ganske så plaga av det, store svermer som er rundt øynene, og så at det rant litt idag.. Har brukt en slags roll on som er mild for plasser som øynene og jurområdet, men tror ikke helt den funker som den skal...
Noen som vet om et bra middel for ansiktet? Vet ikke helt om jeg vil sette på sånn flue"lue" som dekker halve ansiktet når hun står på beitet døgnet rundt...

lukka, solfari og greta
23-05-2007, 20:04
jeg brukte en sånn salve ligenende sak som man smurte rundt øynene i fjor, det var i ene grønn boks som jeg kjøpte på ryttern, husker ikke hva den heter, men kan sjekke i stallen i morgen om du vil? jeg syntes den fungerte ganske så bra! kanskej ikke den beste, men ok! hav med å bruke sånn som man fester på grimen som har sånne strimler ned?

Hørte fra en venninne at en hest hos dem hadde brukt sånn flye lue og da haded det klart å komme seg noen fluer inne dem masken, og så hadde de ikke klart å komme sge ut igjen, så hesten hadde blitt helt gal :/ litt ekkelt!!

Harneshaug
23-05-2007, 20:05
Hvorfor ikke? Det bruker jeg på mine 5, de er ute hele døgnet... Jeg tar den jo bare av når de ikke trenger den. Det er den Aussie-masken fra Hooks, den koster litt ja, men SUVEREN og du har jo bare 1 hest :lol:
Ikke noe borrelås, glidelås eller fester som kan gå opp... setter de seg fast i en grein etc. trekker de den jo bare i verste fall av...

Beste middelet som finns reseptfritt er Absorbine Shield, sort flaske med gullskrift. Holder vekk insekter i opp til 5 dager... Har prøvd ALT, eneste som jeg syntes hjalp, den tåler regn også.

Gjest-
23-05-2007, 20:05
Vel, da kommer je gikke til å kjøpe maske i alle fall ;)
Bruker ikke grime på beitet heller.
Vil gjerne vite navn på denne kremen din :)
Andre som har andre tips om gode produkter, sleng det ut :)

Gjest-
23-05-2007, 20:06
Beste middelet som finns reseptfritt er Absorbine Shield, sort flaske med gullskrift. Holder vekk insekter i opp til 5 dager... Har prøvd ALT, eneste som jeg syntes hjalp, den tåler regn også.

Hvor får man kjøpt denne?

Harneshaug
23-05-2007, 20:06
Billigst er vel www.stallfrisk.no der kostet den bare 250, ellers koster den fra 300 til 350,-

Gjest-
23-05-2007, 20:09
Billigst er vel www.stallfrisk.no der kostet den bare 250, ellers koster den fra 300 til 350,-

Er det sprayen? Den irriterer garantert ikke øynene? Er jo der jeg trenger det..

Bente & Etanec
23-05-2007, 20:12
Jeg har en slik flue"pannelugg" som jeg fester på Kelly. Trenger ikke grime for å feste denne, men festes med borrelås under.
Fungerer supert, veldig billig og lett å ta av/på :)

lukka, solfari og greta
23-05-2007, 20:15
okai, da skal jeg sjekke i morgen jeg ;) men jeg så en i samme serien som den du snakket om Harneshaug, bare den heter; Absorbine SuperShield Green.. Har du noen erfaringer med denne? det står at den blant annet inneholder aloavera og sånn.. Ikke av den dyreste heller, koster 279kr på ryttern.no

lukka, solfari og greta
23-05-2007, 20:17
bente: hmm, åssen fester man med borrelås når man ikke har på grime? hvor får man kjøpt en sånn? hadde vært et supert alternativ til den ene hesten min, som har fått flueegg lagt inni øyet i fjor sommer og året før det :/

Gjest-
23-05-2007, 20:18
bente: hmm, åssen fester man med borrelås når man ikke har på grime? hvor får man kjøpt en sånn? hadde vært et supert alternativ til den ene hesten min, som har fått flueegg lagt inni øyet i fjor sommer og året før det :/

uj!
Ja, Bente, jeg er også nysgjerrig på dette. Link?

Marte+Quicky
23-05-2007, 20:31
Man fester over nakken og under halsen på en måte. De har det på hooks, får ikke til å linke, men søk på fluepannebånd, str som nr 2 der...

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=NO&ScreenWidth=1280

Gjest-
23-05-2007, 20:38
Og hvis hesten setter seg fast går den av fort?

lukka, solfari og greta
23-05-2007, 20:38
aah, faktisk ganske smart den ;) men syntes det er litt skummelt om hun skal gå med en sånn en hele dagen, er så redd de skal sette seg fast! hestene våres går i allefall rundt med endel trær og sånn..

Harneshaug
23-05-2007, 21:22
Den grønne er for hester med ømfindtlig hud, men den må du spraye med hver dag.
Man sprayer jo aldri mot øynene, men har på en klut/svamp/fingrene og stryker forsiktig rundt øyepartiet.
Ingen av mine som har reagert i alle fall og Absorbine er jo et fantastisk merke...

Jeg syntes den hørtes helt søkt ut den fluemaskehistorien og jeg kommer ikke til å slutte å bruke det.
Fluene kan ikke kom inn i den masken jeg snakker om og dessuten spiser de inni øyehulen til One Eyed så jeg er avhengig av noe som fungere 110%.
Det er ikke bare for hestens velvære for å si det slik...

Harneshaug
23-05-2007, 21:24
aah, faktisk ganske smart den ;) men syntes det er litt skummelt om hun skal gå med en sånn en hele dagen, er så redd de skal sette seg fast! hestene våres går i allefall rundt med endel trær og sånn..

Hjelpe meg da, det var da voldsomt... Du ser vel etter hesten din ila dagen, det er jo ikke som om at 300kg lar seg stoppe av en borrelås?
Jeg har aldri opplevd problem med mine og har hatt 4 hester med maske i allsidig terreng i 4 år... men for all del, man får jo velge selv.
For mine er det ikke nok med slike dingledangler men det er pga så mye knott. Den blir ikke viftet vekk, de hjelper sikkert bra mot fluer!!

Asa Garsy
23-05-2007, 21:29
Harneshaug; Trenger ny slik fluegreie til Garsy da den fra skies ble vasket og mistet pasformen sin.. IRRITERT på tidligere stalleier...Hvordan er det for hesten å få gape? Garsy er vel ikke den enkleste hesten å få tak i på beite, så litt redd for at hun får gnagsår og greier...

Therese
23-05-2007, 21:30
Har ei som har vært mye plaget med betennelse/irritasjon pga. fluer.. Det eneste som hjelper er maske.

Harneshaug
23-05-2007, 21:33
Harneshaug; Trenger ny slik fluegreie til Garsy da den fra skies ble vasket og mistet pasformen sin.. IRRITERT på tidligere stalleier...Hvordan er det for hesten å få gape? Garsy er vel ikke den enkleste hesten å få tak i på beite, så litt redd for at hun får gnagsår og greier...

Den er den beste jeg har prøvd noen gang og jeg har hatt MANGE!!!
Det går jo ikke å linke til noe på Hooks men den er lilla og svart og heter noe med Aussie...
Det er det myyykeste lycrastoff under haka/kjevebenet og GOD plass til øynene. Eneste som kunne være litt negativt var at det ikke var så god plass til ørene? men mine 2 største har laaange eselører :lol:
Den går fint ann å gape/spise med og man kan ha grime utenpå om man vil.

Therese ; HELT ENIG!

Gjest-
23-05-2007, 21:35
Er det one size fits all, Harne?

lukka, solfari og greta
23-05-2007, 21:53
neinei, altså nå har jo ikke jeg noe særlig erfaring med denne bårrelås greia heller da.. men ang masker og sånn, så vet jeg om flere hester som har blitt hengene igjen i gjreder og diverse, men dette da vel og merke på grunn av grimen.. men jeg hadde fint kunne ha tenkt meg å prøve den fra hooks den med borrelås;) men når jeg har hatt sånn fluemiddel som man smører på som har fungert helt greit, føler jeg det er et bra nok alternativ for min hest!

Harneshaug
23-05-2007, 22:57
Harne du??!!! :lol:
Nei den er i flere forskjellige str.