PDA

Se full versjon : Hvorfor ..

Bobbibrown
21-05-2007, 21:53
Har en del spørsmål til dere som kanskje har en del peiling på dette.
Hesten min har spesielle måter for å vise hva hun mener på, noe av det er å "snakke", altså hvis hun ikke får det som hun vil, småhyler hun, som en unge. Når vi longerer henne, og hun vil galoppere, men ikke får, begynner hun å slippe ut små hyl og bukker i protest, men jeg lar henne absolutt ikke få lov da. Hvordan kan jeg få henne til å slutte med dette?
Skjedde noe rart en gang ..
Jeg tok henne ut på banen for å løshoppe henne, det gikk greit i starten og hun hoppet bare noen små hindre.
Etter hvert ble hun noe opphisset, og jeg bestemte meg for å gå å hente henne inn: nok for i dag, tenkte jeg
Akkurat da jeg skulle til å snu meg, kom hun mot meg i full fres, med ørene bakover vel og merke!
Jeg dukket under gjerdet, trodde seriøst hun ville løpe meg ned, men om jeg tenker etter hadde hun nok ikke gjordt det.
Hvorfor? Hvorfor skulle hun finne på å gjøre slikt ..
Hun ble ikke presset, jagd eller noe som helst. Ingen grunn til å være sur altså.
Var streng med henne og lot henne hoppe en gang til før jeg striglet henne å satte henne i innhegningen.
Jeg var redd for at hun følte at hun hadde vunnet, altså følt seg som sjef - og det var tydelig det hun følte, for neste dag jeg kom, la hun på ørene når jeg kom med grimen, skulle skremme meg altså .. "hei, pell deg vekk, jeg er sjef!" akkurat det jeg var i tvil om!
Jeg tok bare på henne grimen og leide henne bestemt inn, tror nok det var rett måte å gjøre det på. Den seiern skal hun ikke få føle igjen!
Etter jeg viste tydelig at jeg er sjef, har hun sluttet med å prøve seg, men hva mener dere - gjorde jeg rett?

Tonje
21-05-2007, 21:54
Det var iallefall et respektproblem der.

Bobbibrown
21-05-2007, 21:56
Jeg vet.
Hun har alltid, fullt og helt hatt respekt for meg.
Aldri prøvd seg siden jeg fikk henne, i starten. Så dette var jeg ikke forberedt på i allefall.

Sol
21-05-2007, 22:09
Når hun oppfører seg sånn at hun hyler, er det hele tiden, eller kan det ha noe med brunsttiden hennes å gjøre?

Bobbibrown
21-05-2007, 22:14
Ikke hele tiden, men bare når hun ikke får det helt som hun vil, ikke alltid hun gjør det da heller, men i allefall ofte.
Kanskje kan det ha noe med det å gjøre ja, for hun er ofte brunstig.

Sol
21-05-2007, 22:24
Mange hopper blir litt bråkete og tøffe i trynet når de er brunstige, og de lager mye lyd. men jeg syns jo ikke hun skal løpe etter deg med ørene flatt av den grunn, så det får vi håpe ikke gjentar seg.

Hun ser jo ellers ut til å trives veldig godt i ditt selskap på alle bilder, og som hun liker jobben hun blir satt til å gjøre.

Vær obs på at noen hopper blir overfølsomme i kroppen når de er brunstige, og at det da sikkert kan ømme litt om du hopper mye og feks får litt harde "nedslag" selv om hun egentlig ikke har vondt i ryggen. Man kan vel sammenligne det med våre menssmerter kanskje?

Har vært borti hoppe som ikke har fiksa børsting når hun er i brunst, men som vanligvis elsker det. Å ta noe mer i henne enn det var ikke særlig festlig for å si det sånn. Kort etter at hun kom på stallen jeg jobbet på begynte hun med hormoner

Det aner meg at din hest kan ha en mild form for sånn ømhet i kroppen, og at hun blir litt i ulage av det. Du kan jo kanskje prøve å gjøre de værste dagene litt sånn som du vet at hun liker treningsmessig, og se om det hjelper!

Bobbibrown
21-05-2007, 22:29
Tusen takk for hjelp Sol.
Er helt sikker på at du har rett i det med brunsten, for hun kan være veldig tøff i disse tider, men ellers er hun en engel.

Sol
21-05-2007, 22:40
Så får du stelle litt godt med henne, uten at hun skjønner at hun slipper unna.
Jeg er sånn når jeg har vondt i magen at jeg elsker at noen syns bare bittelitt synd på meg. samboeren min pleier å ha med en sjokolade hjem fra jobb å gi meg et teppe om det er litt kaldt. det er det beste i verden, og resten av måneden kan jeg gjøre hyggelige ting for han!
Du får se om du kan finne noen treningsmåter som hun liker, og som ikke gir så mye sure reaksjoner da vettu.. sure damer er ikke noe hyggelig!:)

Bobbibrown
21-05-2007, 22:47
He he :)
Hun elsker å bli leid på tur, men aller helst liker hun å stå å bli dullet, striglet å kost med. ^

Sol
21-05-2007, 22:53
Hva med en rolig ridetur da, som ikke inbefatter mye hopp og sprett? men heller eple og en god bok? Liker av og til å ri ut fra stallen å ha med proviant. Stoppe på en fin plass, gå av og slappe av sammen med hesten. tror også det hjelper på feks iveren på hjemtur. ha med grime og longeline så kan hesten spise gress og du ta deg et eple eller no:)

MariaR
21-05-2007, 22:59
Et lite tips når/om hun kommer slik løpende mot deg. Ikke ment som kritikk, men snakker av erfaring da jeg har brendt meg på det samme. Hva enn du gjør IKKE GÅ BAKOVER! Det er det tegnet hestene gir til hverandre når de underkaster seg. Helst bør du stå på plassen "din", altså der du sto når hun begynte å løpe mot deg. Lag litt lyder og veiv med armene om hun ikke viser noe tegn til å vike.

Kan jo fortelle hva som skjedd meg den gangen.. Hadde Pilo, det var vinter og han var ekstra yr. Skulle ta han med ut å slippe han på ridebanen, første gangen hans ute etter snøen kom, kun gått inne på bane i nesten en måned.. Slapp han, og han bukka, løp og sto i lenge.. Men så kom han mot meg, akkurat slik du sa Stjerna gjorde, ørene flatt og i FULL galopp rett mot meg. Det var første gangen noen hest hadde testet meg slik, og jeg ble redd og rygget unna.. Slik fortsatte det flere ganger, og en gang jeg skulle longere han, så steila han og hoppa fram mot meg.. Hadde jeg ikke flytta meg da hadde jeg nok blitt flat.. Men "dum" *litt feil ord, uerfaren passer nok kanskje bedre* som jeg var, rygget jeg.. Endte med at ridelæreren min måtte "ta han for seg" en gang, for han begynte å bli farlig.. Han gjorde det samme til henne, men hun sto! Han prøvde seg flere ganger, men til slutt fant han ut det var best å slutte..

I vinter prøvde Prinsessa seg på det samme til meg. Slapp henne ut i en luftegård, der var det en sti. Prinsessa er litt rar og liker ikke å gå i snøen uten en sti, så der SKULLE hun gå. Men jeg sto på stien og skulle ta noen bilder av henne.. Hun kom mot meg i full galopp, la på ørene, og jeg vil påstå hun nærmest "flekket tenner".. Prøvde å være skikkelig skummel.. Men siden jeg husket hva som skjedde meg Pilo sto jeg på "plassen min" og sa "EY! SLUTT!" til henne mens jeg veiva med armene.. Endte med at hun bråstoppa rett foran meg, max en halvmeter mellom mulen hennes og hodet mitt.. Gjett om hjertet mitt banka fort, men hun løp meg ikke ned! Prøvde seg en gang til etterpå, men da hoppa hun til sida og løp på utsiden. Etter det prøvde hun aldri igjen :)

Ingvild
22-05-2007, 00:37
Det Maria seier er ganske vesentleg, men det er betre å stikke enn å bli skada. Føler ein seg ikkje heilt trygg på at ein tør å "stå i mot" hesten, la heller vere.

Og ein veeeldig OT bemerknad: Du kan gjerne ha ei litt meir informativ overskrift..

ponnitrollet
22-05-2007, 14:15
Du gjorde nok rett ja! Man har lov til å sette seg i respekt. De lydene: De er sikkert søte? :D Haha:lol: