PDA

Se full versjon : Når du er på tur..

Litja
20-05-2007, 18:38
.. hilser du på turfolk? Hva sier du? begynner du og snakke med de?
Hva sier du hvis de kommer med spydige komentarer?

IngvildK
20-05-2007, 18:40
Jeg sier hei, men fortsetter forbi. Hilser forsåvidt uansett enten jeg er rytter eller fotgjenger når jeg møter noen i marka. :)
Har heldigvis ikke opplevd spydige kommentarer.

Mari
20-05-2007, 18:41
Jeg sier hei eller noe, og fortsetter videre, har sjelden lyst til å prate.

whisket
20-05-2007, 18:44
pleier bare nikke på hode jeg ^^

Litja
20-05-2007, 19:06
pleier bare nikke på hode jeg ^^

pleier jeg også og gjøre.. Og si heihei:) Smile litt og slikt, :)

MariaR
20-05-2007, 19:37
Jeg pleier å smile, si "Hei hei" :) Er ganske viktig å være på godtfot med de andre folkene rundt her, siden stallen ligger på en måte midt i et boligfelt.. :p

Maria
20-05-2007, 19:41
Hvis vi møter noen, så er det vel helst noen som kjører til hytta.

ponnitrollet
20-05-2007, 20:13
hilser du på turfolk?
Ja. Men det er ikke så mange som går tur her.
Hva sier du?
Hei.
begynner du og snakke med de?
Spørs hvem det er, om det er noen jeg kjenner som jeg syns er greie o.l.
Hva sier du hvis de kommer med spydige komentarer?
Svarer ikke. Ikke mitt problem at de er misunnelige vel?

Mandarinhest
20-05-2007, 20:17
Smiler som regel.

Hvis det er en nabo er det "hallo".

Og en sjelden gang stopper folk meg å spurr meg om ting rundt hest. :rolleyes: Jeg liker det ikke.

Nina
20-05-2007, 20:33
Det kommer litt an på, noen ganger bare et nikk, andre ganger sier jeg "hei". Ser litt an vedkommende..Det hender noen stopper for å prate litt, så da går jeg ikke bare unna!;)
Veldig mange som stopper meg når jeg er ute og kjører ponnisen min, er tydeligvis sjeldent syn med småtasser foran vogn!:)

Camilla
20-05-2007, 20:40
Jeg hilser og smiler..
Vil somregel ikke stoppe og prate jeg..:p Men svarer om noen snakker til meg da..
Ikke opplevd noen stygge kommentarer enda, men gidder sikkert ikke å svare om jeg får det..;)

Anita&Svarten
20-05-2007, 20:49
Hilser og slår av en prat :) Synes det er kjempekoselig jeg :)

trineck
20-05-2007, 23:08
Smiler når jeg møter folk, og sier hei til noen, ser dem vel an litt. Passer alltid på å si takk om noen tar hensyn til oss på noen måte. Prøver å bevare all goodwill folk måtte ha :)

pelsdott
20-05-2007, 23:14
Hilser alltid på folk! og nikker og smiler til biler som kjører pent. Synes det er viktig jeg : ) spydige komentarer overser jeg.

Therese
20-05-2007, 23:33
Nikker, hilser eller sier hei til de fleste. Hele tiden til alle de snille trailersjåførene som er så hyggelig å tar (nesten litt for mye) hensyn, men også fotgjengere osv..

Ellers slår jeg gjerne av en prat og Eikdokka får seg en kos hvis det er folk som er intressert i hest. Som regel folk med barn som gjerne vil beundre hesten litt :)

Sol
20-05-2007, 23:36
Jeg hilser og slår av en prat med de som er pratesyke. Og jeg er supernøye med å takke pent til trafikkanter som tar hensyn til meg. På den måten håper jeg å få dem til å fortsette med de pene manerene:D

lillings
21-05-2007, 01:56
Hilser på de fleste, noen stopper jeg opp og slår av en prat med. Ser ann folka og noen ser du at bremser ned og har lyst til å prate og da stopper jeg og gjør det. Andre som ser bort når jeg rir forbi sier jeg ikke hei til. Merker fort om folk unngår deg eller vil hilse. Som oftest så pleier de fleste å si hei eller smile :)

jilmavi
21-05-2007, 09:57
Eg helser alltid når eg rir forbi folk som går eller syklar. Pleier å nikke eller vinke til dei som køyrer forbi i bil (så lenge dei køyrer pent og tek hensyn). Det er veldig sjelden eg møter på folk når eg rir i skogen, men gjer eg det, så helser eg sjølvsagt. Eg stopper og prater med kjentfolk, eller om dei eg møter har noko på hjartet. Som regel vil folk berre seie kor fin hesten er og klappe litt. :D Berre ein gong for leeenge sidan fekk eg spydige kommentarar, men då sat eg på ein 1.60 høg travar, og det var ganske lett å heve seg over det. ;) (Til vanleg rir eg ponni).

Cecilie & Rocket
21-05-2007, 10:24
Jeg pleier å hilse eller nikke:) Hvis folk begynner å snakke, så svarer jeg jo alltid;) Hvis noen sier noen stygge kommentarer svarer jeg fort og bare går..

Augustina
21-05-2007, 11:33
Smiler eller sier hei:-D Og om det kommer sykler eller rulleski ber jeg dem om å roe ned, og gjør de ikke det så farer de forbi.... Men en gang kom det en rulleski flokk med masse små unger, alle småungene bremsa, men ikke treneren...og Chablis som jeg red da er redd for skiløpere, og siden han ikke ville stoppe snudde jeg chablis på tvers på veien så rulleskiløperen tryna i grøfta...*MOHAHAHAAA* Det er jo ikke min feil at hesten er så redd for rulleskiløpere??? :-P

Liv&Lilja
21-05-2007, 12:07
Nikker og hilser, kjenner jeg dem stopper jeg som oftest for å snakke litt. Bilister jeg kjenner, eller som er høflige og slakker av på farten hilser jeg også til, da ved å nikke som regel...Syns man skal være høflige ved dem som er høflige ved meg. Har heldigvis aldri fått ubehagelige kommentarer!

lillekira
21-05-2007, 12:48
Smiler,nikker og sier "morn,morn" til alle jeg møter. Og er det noen som vil snakke litt,ja så slår vi av en prat.
Når vi møter biler,traktorer eller mopeder,nikker jeg alltid,kanskje vinke litt og smiler til takk.

For her er de fleste forsiktige og tar hensyn.
Og spydige kommentarer har jeg faktisk aldri opplevd,så hvordan jeg reagerer på det vet jeg faktisk ikke;)

Astrid
21-05-2007, 13:22
Sier bare hei til de jeg kjenner, på samme måte som når jeg møter de ellers.. Forstår ikke hvorfor jeg skal prate med folk bare fordi jeg rir :lol:
Spydige kommentarer hører jeg støtt og stadig, de får som regel høre noe stygt tilbake eller så overser jeg det, kommer litt ann på..

Ina
21-05-2007, 13:44
Smiler, sier hei til noen. Og noen slår jeg av en prat med. Enkelte er utrolig hyggelige. Kommer med fine ting om Løkken, da blir Ina glad ;)

Sagitaria
21-05-2007, 15:43
Jeg sier "Hei :)"

lukka, solfari og greta
22-05-2007, 15:21
jeg smiler, og sier hei noen ganger spørs på situsjonen.. ;) synets det bare er koslig jeg når folk begynner å spørre litt, og sier hvor flotte disse dyrene egentlig er =)

KatrineL
22-05-2007, 19:19
Pleier ikke møte på så mange folk når jeg rir, men smiler og sier hei hvis det er noen jeg kjenner. Sjeldent jeg prater med noen, som oftest er det barna som vil klappe hesten eller noe hvis jeg gjør det.

Victoria
22-05-2007, 21:05
Sier hei og smiler :) På spydige kommentarer vil jeg gjerne svare stygt tilbake, men kommer aldri på noe.. Så ender med at jeg holder kjeft.

Annette
26-05-2007, 21:12
pleier å si hei til de jeg kjenner og smile.. smiler ofte til alle hvis jeg er i rett humør..

Karoline og gutta
26-05-2007, 21:16
Pleier å hilse og evnt stoppe opp visst det er noen som er intresert i å klappe på hestene el.

Når eg får spydige kommentarer kommer det litt annpå hvem det kommer fra-sånne gamlinger pleier eg bare å svare hyggelig og sakelig og holde ett evig langt foredrag om hvorfor eg mener det.For det syns de er dødsirriterende:lol:
Drittunger overser vi,andre må vi kansje være like frekke med-alt etter som.

Men som regel er eg hyggelig da;)

Catharina
26-05-2007, 21:17
Sier hei til alt og alle jeg.. :p Hehe.
Men kan bli gaanske hissig om folk er frekke.. Husker det var en liten guttunge sammen med mange andre så drittunger, han bare: ÆSJ, for en utrolig stygg og feit hest!! (ehm.. Hesten var en nydelig høyreist veltrent varmblodstraver!) Så da sa jeg: Hva sa du? Så sa han det en gang til, i en enda frekkere tone. da satt jeg hesten i trav, rett mot han. Gjett hvem som LØP da? haha. Aldri hørt noe mer ifra han nei! :)

Marte+Quicky
26-05-2007, 21:23
Jeg :) og sier hei. Ofte noen som trenger hjelp til å finne veien til en eller annen plass eller har rota seg bort:lol: , masse folk som går orientering rundt på ridestiene våre. Da hjelper jeg de såklart, og forklarer veien.
Har heldigvis ikke møtt noen med spydige kommentarer.

Funa
26-05-2007, 21:28
Sier som regel bare hei. Noen ganger stopper jeg og prater litt med de som vil hilse på hesten og slike ting.
Bruker alltid å nikke og smile til de som tar hensyn når de kjører bil.
Joda har nok vist en finger til en bilist før, men han prøvde å skremme hesten med vilje! :mad:

Catharina
26-05-2007, 21:32
Argh, er irriterende med dustete bilister :/

Nina & Flight
26-05-2007, 22:38
hehe, du er som meg du Catharina xD
Var en som sa det til Mathildem (ikke akkuratt det samme) når vi hoppa..
så sa jeg at hvis han var så tøff, så skulle han få komme å prøve å ri (høhø :p) joda, han kom han.. skulle jo tøffe seg for vennen. Så gikk han oppå.. og der begynner drittungen og få panikk xD Haha, gjett om jeg lo.. Så tok jeg hun opp i trav og da skreik han at jeg måtte stoppe og slippe han av xD :D
Så gjorde jo self det.. og når han gikk av så sa jeg "det var ikke så lett som du hadde trodd det" høhø :p
D a var det et stk drittunge som løp pisseredd hjem xD :D Gjett om jeg har kost meg lenge med det!
De er ikke så tøff i trynet lengre daa :p

JiviDream
26-05-2007, 23:06
Jeg gliser alltid jeg:D Kommer i snakk med noen, men pånni er ikke så villig til å stå i ro lenge, så blir ikke så mye. Ikke det at det gjør meg noe, for jeg har ikke såå stor interesse av å snakke med folk når jeg er ute og rir. Hehe.

Catharina
26-05-2007, 23:12
hehe, du er som meg du Catharina xD
Var en som sa det til Mathildem (ikke akkuratt det samme) når vi hoppa..
så sa jeg at hvis han var så tøff, så skulle han få komme å prøve å ri (høhø :p) joda, han kom han.. skulle jo tøffe seg for vennen. Så gikk han oppå.. og der begynner drittungen og få panikk xD Haha, gjett om jeg lo.. Så tok jeg hun opp i trav og da skreik han at jeg måtte stoppe og slippe han av xD :D
Så gjorde jo self det.. og når han gikk av så sa jeg "det var ikke så lett som du hadde trodd det" høhø :p
D a var det et stk drittunge som løp pisseredd hjem xD :D Gjett om jeg har kost meg lenge med det!
De er ikke så tøff i trynet lengre daa :p

hahaha :tilber: :digger: Drit bra

Nina & Flight
27-05-2007, 00:49
:lol:

Mirakel
21-07-2007, 04:23
Kjenner jeg personen(e) stopper jeg og slår av en liten prat med dem. Er det noen jeg ikke kjenner så godt eller turister, så sitter jeg bare med et hei etter fulgt av en smil ;P haha ;P er dem ikke hyggelig til bake later jeg som ingenting. men møter jeg dem flere ganger og dem er litt sure, sier jeg at det er fint vær å da får noen latterkick xD ;P hah.. Mens andre bare er sure så får dem være for dem får ikke ødelegge riteturen min;)

Wilisia
21-07-2007, 11:40
Smiler, hilser hvis de hilser. Hvis jeg ikke blir jaget av fortauet da. Men nå har jeg fått beskjed om at jeg skal be de kontakte Solveig om de har problemer med at vi rir der. Som regel går jeg uansett ut i veien når det kommer folk med barnevogn og gamle folk. Folk som går på tur og syklister er det da plass til på fortauet ved siden av hesten min!

Tornado
21-07-2007, 11:59
Jeg sier alltid hei eller smiler. Spydige kommentarer forsvarer jeg meg for, eller ignorerer, spørs hva de sier.

Lene & Liandor
02-08-2007, 14:03
Kommer litt ann på hvem det er. Hvis det er noen jenter på min alder pleier jeg å si hei. Hvis det er noen av travér-mennene så pleier jeg enten å nikke eller si hei, kommer ann på om de er av den sure versjonen eller ei xD

Har aldri fått noen spydige kommentarer og slikt fra noen på tur (:
Men i såfall hadde jeg forsvart meg ja. Drittslengere er ikke tilatt i mitt hode x)

smulemor
02-08-2007, 14:45
nikker og smiler, det hender jeg slår av en prat og :) gamle forhesten min var ekstremt glad i barn så hver gang vi traff på det så måtte han stoppe og snuse og kose (såfremt det var greit for forelder såklart)... ungene synes det var kjempegøy og enkelte spurte om de kunne få sitte på men da sa jeg nei pga mangel på sikkerhetsutstyr (noe som jeg innbiller meg at foreldrene fikk en "aha" opplevelse av... at vi hestefolk også kan være skikkelige og ansvarsfulle).

jeg er stort sett snill og grei men en gang har jeg eksplodert... kjørte tempotrening med en traver på en preparert løype i skogen som grunneier hadde satt i stand spesiellt for travtrening på egen grunn og det var skiltet med "forbudt for fotgjengere, syklister etc".
nuvel, løypa var svingete men bra preparert med grusbelegg etc... meget innbydene for å si det slik.

jeg kommer rundt en sving i ganske god fart og plutselig oppdager jeg ei dame med barnevogn foran meg, midt i veien ca 20 meter unna... jeg sverger, den hesten satt på rumpa når vi stoppet og jeg var LIVREDD...

og da presterer kjerringkreket å komme med utsagnet "du må ikke kjøre hest her, det ødelegger turveien vår" ???
*host*... jeg ble en liten smule sint og ba henne pelle seg vekk for dette er en privat anlagt treningsvei for hest og det er GODT skiltet med forbudsskilt ved inngangen !

damen ble en smule sur men det ga jeg blanke i...

COK
02-08-2007, 15:54
Sier hei og smiler.
Ser jeg at de er villig til å si noe mer / spørre / ser vennlig stilte ut / vil hilse på så stopper jeg, hvis ikke fortsetter jeg.
Men jeg skritter ALLTID når jeg møter noen, og gjerne ut av stien slik at jeg ikke er for nær innpå vedkommende jeg møter.

Men jeg sier alltid, med kun et unntak på ei madame som er uspiselig sur uansett, hei til de jeg møter på!

Siriga
05-12-2007, 02:37
Stopper som regel opp eller skritter rolig forbi, smiler og nikker. Sier de hei, sier jeg hei tilbake. Merker at folk blir mindre sur for at det er hester i trening og hester på tur på såkalte "turstier" når vi på hesteryggen viser respekt for turgåerne. Stopper som regel opp om det er unger som vil klappe hesten også:) hehe..
Men det jeg ikke liker, er når det kommer hundefolk som lar hunden bjeffe og holde på når den ser hest, og bare går sure forbi hest og rytter. Akkuratt som det er min feil at bikkjen dems er sur da.. Har hund selv jeg, og hun er litt skeptisk til hest, men om hun bjeffer eller noe fordi hun er skremt (bjeffer sjelden til hest, når hun gjør det er det når hun oppfordrer til lek, noe som jeg tror hestene skjønner..siden hun legger seg ned med rumpen i været) så kjefter jeg på henne, snur og går laaangt unna.

Sombiejenta
05-12-2007, 14:43
Nikker alltid med en smil til alle, spesielt til eldre folk. Stopper noen ganger for å la barna (også voksne/eldre) få klappe hesten, om de prøver å prate til meg så sier jeg at jeg er døv slik at de ikke blir sure for at jeg ikke svarer på spm de stilte til meg. Framtid er opplært å sakke ned farten når hun ser at det er noen som går foran henne, bra det for det kan hende at jeg er opptatt med mobil eller noe :)

Ingus
05-12-2007, 15:05
Nikker, smiler og sier som regel hei :) Stopper gjerne og lar folk klappe på hesten og slår av en prat hvis de er interreserte. Lar ingen sitte på.

Puselusa
07-12-2007, 14:39
Hilser alltid på turfolk som jeg får øyenkontakt med.
Sure kommentarer har det heldigvis vært lite av.
Som regel biter jeg tilbake, men holder meg på et saklig nivå.

anexiel
08-12-2007, 12:32
Smiler og sier hei. De fleste vi treffer vil gjerne klappe hesten og sånnt så da stopper man å prater, treffer en del på Mofjellet og de fleste blir lettere overaska når vi sier vi er fra Fjellvang på Hammeren, og ikke fra stall Grotnes, for da har vi jo ridd heeeele den lange veien fra Fjellvang (20min skrittetur en vei..). Treffer vi på skigåere hender det seg at jeg spørr om de kan holde skistavene litt rolige, da vi ofte går på 2m brede veier og hesten er livredd redd skistaver/powerwalkstaver.. De fleste ler og er snille og forståelsesfulle:), for problemet med det turområdet vårt er faktisk gårdseier som tar minst hensyn...

stino89
08-12-2007, 19:26
Sier alltid hei og smiler til de jeg måtte møte, enten det er turgåere, syklister, joggere eller hva som helst. Har faktisk aldri opplevd at noen har sagt spydige eller negative kommentarer når vi har møtt dem på rideturer!

Vi rir aldri langs storvei, for stallen er "langt til skogs", men det er jo grusveier, og møter vi biler så smiler jeg og nikker hvis de sakker av farten og kjører hensynsfullt, noe de aller fleste heldigvis gjør :)

Alice
08-12-2007, 19:35
Seier hei og rir videre, og stoppe har Lucy lyst til men ikke jeg:)

jea
09-12-2007, 19:42
Enten stopper jeg hesten, eller skritter i alle fall godt ut på kanten.. Hilser, og ev. stopper og snakker hvis de jeg møter begynner å snakke og kommer bort til hesten.. Har aldri møtt noen som har slengt kommentarer jo sånn, heldigvis.. :)

steinur__
09-12-2007, 19:46
Sier hei med et stort smil. Snakker om noen begynner å snakke.
Hilser på bilister, mopeder, traktorer ol. som kjører flott og godt.

Marthe&Vinur
30-12-2007, 11:33
Sier hei, og er det kjente så prater vi litt. nikker til bilister som kjører sagte forbi/viser hennsyn til hest. har til nå ikke fått noen spydelige kommentarer/blikk. går for det meste i, hvis jeg møter eldre folk: "å denne er det skikkelig firhjulstrekk på" :rolleyes:, men de sier det på en hyggelig måte;)

Oda
30-12-2007, 19:51
Smiler alltid til folk, både fotgjengere og billister. Er det noen jeg kjenner sier jeg også hei eller noe i den dur. Sjelden jeg stopper å slår av en prat, men av og til kanskje..
Får jeg frekke kommentarer, smiler jeg somoftest tilbake. Gidder ikke å bry meg. ;) Men er de litt for frekke, kan jeg alltids snakke for meg. ;-) Da smiler de neste gang de ser meg til hest :p

Synes det er viktig å være høflig, da hest ikke er såå populært etter veier oppi her.

Hanna&Brá
30-12-2007, 20:30
Bor, har hest og rir i tettbygd strøk, ergo har jeg alltid visse hensyn å ta....
- Sier hei til alle jeg møter.
- Passerer ALLTID folk i skritt
- Lar folk klappe og hilse på hesten om de spør..
- Hopper av og sparker møkka i grøfta hvis hesten gjør sitt fornødne..
- Holder meg selvsagt unna skiløyper og bløte stier, så jeg ikke ødelegger noe..
- Prøver å unngå å ri gjennom boligfelt hvis jeg ikke må..

På den måten tror jeg at jeg holder meg inne med de fleste turgåere..

Men det er etterhvert mange som ikke gjør som meg for å si det sånn.. Og folk fra min stall har opplevd opptil flere ganger å få kjeft for å ri noen steder, få kjeft for no gammal hestemøkk borti veien osv... De har snakket rolig til de som kjefter, forklart hvor de kommer fra og om våre stallregler og at det dermed ikke er vår møkk eller vi som har ridd i stykker stiene i skogen.. De fleste har da blitt positive.. Også har vi gitt navn og adresse på stallen vi vet de folka som ikke gidder å ta hensyn kommer fra og bedt dem gå dit for å klage... hehe....

Therese&Gro
30-01-2008, 17:40
pleier å si hei : )

får jeg spydige kommentarer bare overser jeg dem :D

lil_julie
31-01-2008, 14:10
Sier hei og stopper om de vil klappe hesten og spør om ting og sånt. Veeeldig mange som begynner og spørre om masse! (NEI, Lipizzaneren Looke er IKKE traver, han brukes mest i DRESSUR!) ALLE spør om jeg rir traver, uansett hvilke hest jeg rir.

Får masse spydige komentarer, men de tar jeg som de kommer, og prøver og svare på en vennlig måte.

Den beste er når jeg red en stoor kraftig brun hest som heter Monty, (noen kjenner den kanskje) og noen stoppet meg, og spurte om det var en fjording!
Menmen, vi kan ikke forvente at alle skal kunne alt om hester, men jeg trodde de fleste viste hvordan en fjording så ut jeg?

Julie og Kamy
31-01-2008, 14:51
Sier hei, og snakker med dem om de spør eller noe. Kommer de med spydige kommenaterer overser jeg dem:)

Eller tar en (D)ansk en:p En gang jeg og en i stallen var ute å red, så var det noen som kjeftet og hun jeg red med er egentlig dansk, så hun begynte å snakke på dansk å si at vi var turister og bla bla:p de holdt smella da;)

Nina&Løvehjerte
04-02-2008, 20:05
PLeier å si hei, stoppe å prate selvfølgelig om det er noen kjente eller uansett ;) Hilser på billister som tar hensyn. Mange som bare kjører på uten å tenke, de har jeg mest lyst å rekke finger til!!!:mad:

Bromle
04-02-2008, 20:06
Er de hyggelig mot meg, er jeg hyggelig mot dem. Visst ikke får de samme mynt tilbake.

Elisabeth&Caisy
10-02-2008, 21:46
Jeg seier som regel hei, men ikke noe mer. Men det er annsleis vis jeg kjenner personen(e);)

Cathrine MP
10-02-2008, 22:56
Sier som regle hei jeg..! Og nikker og smiler til biler som kjører forbi..

Nikita
15-02-2008, 22:43
Jeg sier hei til de fleste egentlig. Hvis man går på en smal vei/sti så sier jeg alltid hei og smiler. Folk skal ikke si at jeg ikke er hyggelig og blid! De fleste sier hei tilbake, mens noen gjør det ikke. Det er sikkert de som irriterer seg grønn over pærer :digger:

Marita
15-02-2008, 22:47
Smiler og sier hei! Ofte kommenterer de jeg rir forbi f.eks; for en fin hest, og da sier jeg jo selvfølgelig takk, og ofte sier dem; det der så koselig ut osv, og da svarer jeg alltid med en koselig tone! Stedet er såpass lite at det er viktig å være hyggelig syns jeg:)

Dagsvinni
13-04-2008, 20:17
Pleier ikke å snakke med de nei, men svarer selvfølgelig om de hilser, eller gir komplimenter om hestene hehe :)

Mathea
13-04-2008, 20:26
Ikke alltid jeg sier hei, men gjør det for det meste. Prøver å huske det ^^
Sier de hei sier jeg alltid hei tilbake, kommer de bort til hesten og klapper så lar jeg de gjøre det.
De vil som regel ikke klappe de så lenge :P

Pseudonym
13-04-2008, 20:27
Hilser og smiler på gående/syklende etc.

sjeldent og møte på andre ridene, men møtte på noen i går, det var sikkelig sjokk for har aldri møtt på noen andre ri, nermeste stall er vel i Sørumsand-traktene.

Bruker også og møte på noen jenter som vil klappe, tafs og klå på hestene, men de tørr aldri og komme bort til oss, og når de gjør de så er de borti med en finger også ler de sikkelig høyt.
Begynner og miste tålmodigheten på dem for de skal stoppe oss hver gang vi rir forbi, og vi rir forbi mye.

Siiilje
13-04-2008, 20:34
Jeg smiler alltid, uansett.. noen ganger sier jeg hei også ;)

Elis&Merita
27-05-2008, 23:24
Jeg nikker, smiler eller sier hei til andre vi møter i skogen:) Til billister som tar hensyn hilser jeg, de andre får bare et surt blikk!

Langebru
26-07-2009, 15:22
Hilser, smiler og slår gjerne av en prat med folk "Har du fått noe fisk?" "Vært langt?" Greit for hestene å se at folk med fiskestenger og svære sekker ikke er skumle, i tillegg til at folk blir mer postive til hest neste gang de møter noen. Rir alltid ut av veien hvis jeg møter bil, bare grusveier rundt her. Skjønner ikke folk som rir hesten midt ut i veien når det kommer bil. Jeg blir kjempeprovosert hvis jeg møter hester når jeg kjører bil og noen oppfører seg sånn mot meg. Sier alltid "Hei!" og smiler når jeg møter syklister, selv om de er gærne og tråkker forbi i nedoverbakkene i 70 km i timen. Tror det har negativ innvirkning på hesten hvis jeg blir sinna. Ekstremt sjeldent jeg møter folk som er sure eller ikke tar hensyn. Var faktisk en som var sur her om dagen. Han skremte mini da han kom løpende bak oss på en trang, uoversiktlig steinete sti, med bikkja flyende løs i full fart og sinna tone: "Kuene er så stressa. Har du ridd etter kuene?" Påpekte at "Nei, sånt driver vi ikke med." Han hører til unntakene. De fleste er veldig hyggelige.

Johanne S.
26-07-2009, 16:30
Høres ut som om det er mange her som opplever/har opplevd å få negative kommentarer, det er jo synd. Jeg har aldri opplevd det, hva jeg ville svart da kommer ann på hva kommentaren går ut på. Hadde det vært noe usaklig hadde jeg nok oversett det, ellers ville jeg ha svart dem i en hyggelig tone så godt jeg kunne. Man kommer ofte lengst med å være blid er min erfaring :)

Jeg rir/leier hesten rolig forbi fotgjengere eller syklister med god avstand for ikke å skremme noen, og stopper gjerne opp for en prat eller for å la folk se på og kose med hestene, syns det er bare hyggelig.

Maria
26-07-2009, 17:09
Tja, av og til er det jo barn som gjerne vil hilse på hesten og slikt, og da stopper jeg og lar de. Men sånn generelt så smiler jeg og sier hei. Også holder jeg litt avstand, tar selvfølgelig hensyn til at alle ikke er så trygge på hest! ;)

Linoo
27-07-2009, 21:00
Sier hei, og smiler. Har aldri opplevd spydige komentarer :)

Julie og Kamy
27-07-2009, 21:09
Smiler til de fleste som går forbi, men gidder ikke si hei eller nikke om de ser rett frem eller en annen vei, for da er de lite interessert i å bli snakket til.

Ang spydige kommentarer så kommer det an på hva de sier, vet jeg ikke hva jeg skal si, så enten svarer jeg ikke eller bare sier neida. Om ikke kan de godt få igjen med samme mynt.

Martee
27-07-2009, 22:25
Hilser, smiler og skravler. Blir nesten stående for lenge og skravle også, hehe :)
Ikke opplevd at noen har snakket til meg men, da hadde jeg isåfall svart tilbake uten å tenkt noe mer på det :p

Isadora
27-07-2009, 22:49
Nikker eller sier hei, har ikke fått spydige kommentarer, men hadde sikkert stoppet opp og snakket om det om jeg hadde fått det.

Nina
27-07-2009, 22:57
Folk her i distriktet er kjempepositive til hest, så prater ofte med folk. Her en dag ble jeg steånde og prate med en mann med hund i 45 minutter. :lol:

A&Eb
27-07-2009, 23:02
Pleier ikke gjøre så mye. smiler kansje, men sjeldent. Hadde folk sagt noe, hadde jeg nok svart dem. spydige kommentarer har jeg vel ikke fått, såfall går de inn det ene øret, og ut det andre øret.

Mehlis
27-07-2009, 23:03
Jeg smiler og nikker x'D
Ellers hvis folk sier 'fin hest' og sånt så sier jeg 'jo, takk', men jeg pleier ikke å bli stående for å prate da n_n

HesteHeidi
27-07-2009, 23:24
Når jeg rir så pleier jeg å smile, og evt. si hei til passerende turgåere. Jeg kan begynne å snakke med dem hvis jeg kjenner dem. Hvis noen har spydige kommentarer, som jeg ikke har fått tror jeg, så tror jeg at jeg ville svart tilbake med noe stygt...

Systri
27-07-2009, 23:27
Pleier enten å smile og nikke med hodet, eller smile og si hei. Om det er noen jeg kjenner bruker jeg å stoppe og snakke litt. Smiler og nikker til syklister/bilister som tar hensyn :)

LineGausmann
01-02-2010, 23:34
Ser ann personen, sier somregel ALDRI hei først såfall.. Men sier dem hei, så setter jeg ikke furteleppa til og går, smiler og sier hei tilbake :) har hendt att dem har ville klappe Gaus og slik, og ser såklart an om det er småbarn eller voksne, ikke alltid ponnis har like god tid og kan stå stille! :p

Har fått noen spydige kommentarer, jeg svarer somregel tilbake med samme mynt, jeg klarer ikke stoppe kjeften min.. Eller, så prøver jeg og svare ordentlig..

Ofte vi støter på turgåere i løypa, og da smiler jeg, nikker osv, er alltid koselig og møte på folk! :) Hilser til og med til biler som prøver så godt de kan og ikke skremme livet av hestene.. Det mener jeg er ren høflighet :)

Meen, de som raser forbi og gjør sitt for og faktisk skremme hestene, får ikke ett hyggelig smil tilbake:p

Malene_Fiola
02-02-2010, 16:07
Smiler alltid, uten unntakt, til bilister som sakner farta når de kjører forbi og til alle fotgjengere :) Sier også hei endel ganger, merker at de blir mye mer positivt innstilt til hestene når vi ryttere oppfører oss hyggeligeog høflige in the first place :)

Borkus
17-05-2010, 11:35
Sier alltid hei og smiler veldig. Har blitt lært opp til å smile alt jeg kan så lenge jeg sitter på hest, noen liker ikke hest og andre er redd dem, så da kan ihvertfall jeg se ut som jeg har det kjempe gøy! Kanskje de ikke blir like redde og sure på meg da?
Ellers så pleier jeg ikke stoppe å snakke, ikke med unde folk eller damer. Men gamle mannfolk som gjerne var hestekarer selv en gang i tiden de skal alltid stoppe og hilse på Borken, snakker med han før de snakker med meg! De blir alltid så glade når de ser en "skikkelig hest" igjen, Borken er hårete og blir tatt for å være døl:p Og enda bedre er det om han er i vogn, da blir de kjempe glade og skal snakke og snakke!
Stopper også om det er barn som vil klappe hesten, føler det er viktig å være søt og snill med barna, kanskje de er fremtidige ryttere? Elelr så gjør jeg i hvertfall foreldrene glade og slipper å få klager.

Ang spydige kommentarer, det kommer helt an på hvem det kommer fra! Er det unge folk så svarer jeg tilbake med samme mynt og er ikke særlig blid. Kaster de steiner etter oss så tverrsnur jeg hesten og rir etter dem, eller Borken snur selv og løper etter dem og jeg later som om det var meningen.
Er det fra voksne mennesker så sier jeg bare "unnskyld, sa du noe?", da pleier de å rødme og svare at "neida, det var ikke noe".
Er det små barn så overser jeg dem glatt, de små snørrungene er en større plage for sine ukonsekvente foreldre enn meg, og det er foreldrene sin feil at barna er slik når de er så små, barna kan ikke noe for det.

Lise, Vindur&Zehra
17-05-2010, 14:13
Svarer alltid om noen sier hei og smiler :)
Nå møter vi såpass mye folk når vi er ute og rir, så har ikke tid til å prate med alle.Om noen lurer på noe, så får de selvsagt svar!

Vi har fått et par idiotiske spm (som "Rir du på føll?" eller "Har du bleket manen til hesten din?")
Men pyttsann :p

Tvillingmamma
15-07-2010, 22:30
Har stallplass i sentrum og her kjenner alle alle, dvs de kjenner meg, jeg er innflytter og kjenner langt fra alle. Sukk. Men godt oppdratt som jeg er, hilser alltid på de jeg treffer så lenge det ser ut som de har intr av det, om ikke bare smiler jeg. Stopper sjeldent opp for å prate. Erfaring er at hester ikke har tid til å stå å vente på lange samtaler :p

Hilser bestandig på biler av alle str som tar så mye hensyn som mulig til oss som rir. Setter pris på å bli sett og tatt hensyn til.

Spydige kommentarer har jeg ikke opplevd, men fikk en liten tankevekker her da jeg prøvde Balder. Kom ei jente da jeg tok en prøvetur sammen med venninna til ho som solgte.
jenta "er det deres hester"
vi "nei det er det ikke"
jenta "har dere spurt om lov til å ri dem?"
vi: ja det er snakk om kjøp
jenta "ok, fine hester"
Var så søt der ho stod rundt 10 år og veldig opptatt av at vi ikke gjorde no galt. Samt at ho koset litt med Balder mens vi pratet.

Men spydige kommentarer vil jeg ikke svare på, sender bare et av mine berømte drepende blikk jeg :D evt sier "unnskyld, hva sa du?" Det holder som oftest for å stoppe munnen samme situasjonen.

Kaktusen
15-07-2010, 22:45
Eg nikker og smiler automatisk til alt og alle, eg er så vandt med å smile på jobben at eg igrunn ikkje tenker over det før det går opp for meg at eg sikkert ser heilvegs til halvgal ut.
Spydige kommentarar og tullerier blir møtt med overdreven hyggelig framtoning eller ignorert.
Det einaste eg ikkje aksepterer er rånara som kjører forbi å tuter, hiver ut ølflasker eller henger hylande ut av bilen for å skremme hesten.
Slikt gjer meg overmåt hissig, så da kjem det fort eit par gloser og litt lite elegante handgestar.

Ellers så er det ikkje ofte nokon bryr seg om kva vi styrer med, vi er ofte to på vogna å er begge såpass gamle at det virkar som om folk trur vi driv med eit eller anna meir fornuftig enn å berre kose oss på tur, det er jo forøvrig sant og da, det er jo somregel trening inne i bildet, men blodseriøse er vi ikkje på noko vis. :lol:

Julie og Kamy
15-07-2010, 23:23
Pleier å nikke og si hei om jeg har øyekontakt med folk. Snakker med dem om de tar initiativet. Velger å ikke gjøre det selv, da jeg aldri vet om de er hyggelig eller ei:p

Spydige kommentarer tar jeg som de kommer.

LeneHenriksen
15-07-2010, 23:36
Noen ganger smiler jeg bare, mens andre smiler og sier jeg hei, eller bare smiler og nikker litt med hode. Kommer helt ann på hvor jeg møter på folk osv.

Når jeg rir igjennom boligfeltene osv så smiler og som oftest og noen ganger nikker i tillegg. Møter jeg folk gående i skogen sier jeg som oftest hei :p

Det er egentlig noe som skjer automatisk og har egentlig aldri tenkt no særlig over at jeg gjør det

LeneHenriksen
15-07-2010, 23:38
Og spydige kommentarer får jeg som oftest av guttungene rundt der, men velger og bare overse dem så lenge dem ikke gjør noe mot meg/hesten. Orker ikke og bry med om det..

HeleneBu
31-10-2010, 01:39
Sier hei og smiler :) Starter aldri en samtale, men de jeg møter på tur er ofte glad i det og da slår jeg av en prat for å være hyggelig. Hvis jeg får spydige kommentarer overser jeg det bare.

Nikita
31-10-2010, 13:12
Jeg sier hei, og stopper folk å vil prate litt så stopper jeg også ;) Synes det er moro å prate litt jeg! Har aldri opplevd spydige kommentarer.

JoieDeCosmos
29-12-2010, 20:08
Jeg har heller aldri opplevd spydige kommentarer, hilser alltid på de jeg møter og det hender vi slår av en prat :)

Birre
29-12-2010, 20:33
Møter jeg folk når jeg er ute å rir i marka så smiler jeg og sier hei-hei til alle. Synes det er vanlig folkeskikk og samtidig så avvæpner man som oftest et "angrep" om det skulle være på vei. Som ridende så er man alltid den tapende part om man skulle komme opp i en konflikt, så det er lurt å fremstå som blid og hyggelig.

xmiriam
29-12-2010, 21:56
Nå møter jeg sjelden folk på tur lenger, men når jeg red gamlehesten og endte opp på en populær tursti, er det nikk, smil og hilsing som gjelder. Møtte ofte gamle damer på tur med rullator som ville hilse på hesten og prate litt. Husker spesielt en episode hvor det var ei som spurte hva hesten het. "Setan heter han!" svarer jeg. "HVA? SATAN!?". Fikk forklart til slutt at han ikke het Satan xD

Men det er viktig å være på godfot med turgjengere og alle andre du møter, og det å dytte møkka si vekk fra hovedstien/veien, og å hilse oppfatter jeg som normal folkeskikk når man rir.