PDA

Se full versjon : Om å legge ut bilder tatt fra stevne.. trenger info

smulemor
20-05-2007, 18:31
jeg har som sikkert flere har fått med seg tatt en del bilder i stevnesammenheng i det siste og jeg har begynt å leke litt med tanken på å opprette en privat hjemmeside/galleri for visning av de jeg synes er bra.

men... hvordan er reglene helt konkret på dette, jeg vet at det er noe som sier at bilder tatt i sammenhenger av offentlig interesse kan legges ut uten avbildet persons tillatelse men er det noen her som har konkrete linker til dette ? og vil et ridestevne telle som "offentlig sammenheng" ?

mulig jeg tenker litt egoistisk nå men det er litt kjipt å ikke kunne få en tilbakemelding på bilder jeg er fornøyd med, jeg vil gjerne kunne dele de og få ris og ros fra andre fotofolk også :???:

Guro
20-05-2007, 18:51
Du kan jo prøve å kikke innom hestefoto.no også sender du en mail til Berit (som driver siden) og spør hvordan hun gjør det.

Jeg vet nemlig fint lite om reglene ;) (men jeg legger ut bilder i ny og ne likevel, med mennesker på)

Guro

smulemor
20-05-2007, 18:54
he he, jeg skal ta en titt :)

MariaR
20-05-2007, 18:56
Og om du sender mail, så gjerne del svaret ditt med oss ;) Jeg legger nemlig ut bilder jeg tar på stevner ut på hjemmesiden min, men vurderer å lage en egen side kun for stevnebilder.. :)

Men jeg tror det skal være helt lovlig. For hva med feks. de store bildesidene? De tviler jeg på har godkjenning fra Rodrigo Pessoa, Tony Andre Hansen og alle de superfolka der.. :)

smulemor
20-05-2007, 19:11
nja, vet ikke helt om jeg spør henne for hun retter seg veldig mot salg og det gjør ikke jeg... tror jeg skal snoke litt andre steder først.

Mari
20-05-2007, 19:21
På fjordhest.no blir det lagt ut masse bilder fra mønstringer, utstilling og stevner, og det er stort sett samme fotograf. Kan du ikke sende en post til webmaster (a) fjordhest (dått) no, og spørre henne da?

smulemor
20-05-2007, 19:24
jo, det var et godt tips... takk Mari :D

Nina & Flight
20-05-2007, 19:27
Jeg har min egen stevneside (www.stevnepicz.piczo.com)
Lagde den hovedsakelig fordi jeg var å tok bilder av ei venninne på stevne. Har også tatt bilder av noen andre, og gidd de bildene.. Selvfølgelig gratis.

Tviler på at det er noe at du skal ha "lov" av personene å legge bildene ut, ta wiegaarden som et eksempel.. Eller www.hestefoto, hun tar jo både bilder av travere, westen og sprang. Hun har bilde av ei venninne av meg, og de har aldri "snakket" sammen x]
Selv hadde jeg bare synes det hadde hvert gøy om privatfolk hadde tatt bilder av f.eks meg og min hest på stevner.. for det er ikke alltid foreldre *kremt* er det beste på sånt x] :lol:

Ragnhild
20-05-2007, 19:39
Åndsverksloven § 45 c sier dette om publisering av bilder:
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

I utgangspunktet er det altså ikke lov, men har man bilder fra stevnesammenheng vil jeg vel tro at man iallefall kan diskutere hvorvidt dette kommer under punkt b: personen er mindre viktig enn hovedinnholdet (som da vil være hesten). Jeg har ikke noe konkret svar på spørsmålet, jeg vet bare at det er denne paragrafen som gjelder når det kommer til publisering av bilder. Så lar jeg tolkingen være opp til dere. Jeg går journalistikk, ikke jus :p

Elenion
20-05-2007, 20:42
Jeg tolker loven som at stevnebilder er lov å legge ut, sålenge du ikke zooomer inn på fremmede personers ansikt, siden det er stevnet og hesten som er viktigst, ikke personen som rir^^ Som oftest er det jo også vanskelig å se personen godt, og da er det vel også lov (er no sånn gjenkjennelsesgreie) Du kan jo også skrive på siden om at dersom noen finner bilder av seg der de ønsker fjernet så kan de sende deg en mail (feks)

smulemor
20-05-2007, 20:45
Jeg tolker loven som at stevnebilder er lov å legge ut, sålenge du ikke zooomer inn på fremmede personers ansikt, siden det er stevnet og hesten som er viktigst, ikke personen som rir^^ Som oftest er det jo også vanskelig å se personen godt, og da er det vel også lov (er no sånn gjenkjennelsesgreie) Du kan jo også skrive på siden om at dersom noen finner bilder av seg der de ønsker fjernet så kan de sende deg en mail (feks)

er noe sånt jeg har tenkt og men jeg sjekker litt rundt med de som driver med det for å høre hva de har gjort :)
det er jo hesten som kommer i fokus men det er jo heller ikke til å unngå at det blir med noen ansikter i ny og ne...

Wiindy
20-05-2007, 21:02
Men ridehesten og sånt har jo lagt ut bilder av mange på stevner, og i rideleirsammenheng liksom...? Tror aldri de har spurt meg om å legge ut bilde der, for å si det sånn:p

Ragnhild
20-05-2007, 21:38
For å være på den sikre siden kan du jo blurre ansiktet f.eks?

smulemor
20-05-2007, 21:40
For å være på den sikre siden kan du jo blurre ansiktet f.eks?

nei da legger jeg heller prosjektet på is... å blurre en del av motivet blir for skjærende for helheten.

MariaR
20-05-2007, 23:01
Jeg tror nok ikke det skal være noe problem :) Som nevnt tidligere og som Wiindy sa, så har jo feks Ridehesten og andre slike sider *kommer ikke på noen i farta :eek:* Både blader og internettsider :) Og om et skulle være fare for noe anmelding eller lignende, er det rart ingen av de store aktørene har fått det, iom at de har såppas mange bilder fra forskjellige grener :)

Anne&gneistene
10-06-2007, 17:42
Du trenger ikke tillatelse for slike bilder, så lenge du f.eks ikke ber vedkommende stille opp for et portrettbilde o.l. Det er annerledes. Det går innunder presse dette her.