PDA

Se full versjon : Øvelser

ponnitrollet
20-05-2007, 10:56
Hvilke øvelser gjør du med hesten din? Innen NHS altså :)

tebj0
20-05-2007, 13:50
Gjør vel ingen øvelser egentlig.. Bruker det i daglig håndtering. Hesten skal holde seg utenfor min "sone", hun skal vike for press, flytte bakpart/frempart/rygge når jeg ber om det.
Når jeg leier henne går hun alltid bak meg. Stopper når jeg stopper og springer når jeg springer, og i mitt tempo;)

JOHANNE
20-05-2007, 13:52
Bruker det lille jeg kan i den dagelige handteringen, ingen avanserte øvelser. Så lenge hesten respekterer meg er jeg fornøyd.

OT: Kan ikke folk legge inn en liten vidiosnutt av hvordan de jobber med hestene sine? :D *Vil lære*

Mandarinhest
20-05-2007, 14:03
Min øvelse er å håndtere hesten naturlig rundt sitt daglige stell og trening.

Therese
20-05-2007, 14:53
Eneste øvelsen jeg har gjort en gang er såkalt "Join-Up". Men det er flere år siden, og da hadde det ikke et slikt navn heller.

Gjør ingen øvelser, men er konsekvent i alt jeg gjør.

Anne&gneistene
21-05-2007, 19:40
nei.. egentlig ikke, tar ting som det kommer.. Holder på å lære spot å slutte å røyte så mye for øyeblikket ;) det er nå lov å håpe..

Kaja
21-05-2007, 19:57
Er jo denne daglige håndteringa da. Vi leker jo ofte, og løper og tuller og herjer, og øver på raske bakpartsvendinger, rygging på stemme mens jeg er bak, å gå på volte løs rundt meg, og slike ting..

Ragnhild
21-05-2007, 22:41
nei.. egentlig ikke, tar ting som det kommer.. Holder på å lære spot å slutte å røyte så mye for øyeblikket ;) det er nå lov å håpe..

Dæven, sier du i fra når du har lært han det eller? Jeg vil lære triksa!

Ingvild
21-05-2007, 22:57
Ragnhild, ikkje klag! Det ser ut som eg har slakta Karisma der eg har børsta ho.. *sukk*

Men, NH er vel ikkje øvelsar i det heile, det er ikkje ting hesten kan - slik som i feks dressur..

Kaja
21-05-2007, 23:54
Nei, er enig i den, men jeg skjønner hva trådstarter mener, hva du trener på fra bakken, osv. :)

Ingvild
22-05-2007, 11:16
Tykkjer det er vanskeleg å definere øvelsane eg gjer frå bakken, i grunnen. Men har lært jenta å rygge og flytte bakparten på kommando ved hjelp av trykk og ettergift, då.

Veronica&Skàti
10-06-2007, 19:13
Skàti og jeg bruker Parellis 7-games.
Før jeg starter begynner jeg med å stryke han over hele kroppen- vennskapsleken.
Øvelsene vi bruker er bla: Flytte seg med fysisk press,rytmisk press(bare bevegelse). Han flytter Hode,skulder,bakpart og hele kroppen. Jeg kan flytte han forover og bakover både ved fysisk og rytmisk press.
Jeg jobber mye med leietrening. Sende han foran meg feks inn i vaskerommet,inn mellom bommer,kjegler hinderstøtter,henger kan også brukes. Disse øvelsene er veldig viktige for han som er litt klaustrofobisk.
Sender han også foran meg over bommer,hinder,ut i vannet når vi er ved bekk o.l,opp en grøft og ellers hva vi finner.
Bruker carrot sticken også mye for at han skal venne seg til berøringer over hele kroppen.

Tauet blir også mye brukt slik som sticken. Bruker også å ta denne rundt et og et ben og få han til å flytte det ved hjelp av press.
Avslutter alltid med ¨å stryke hesten.

Og en annen ting: når jeg ser hesten tygger så lar jeg han være i fred og ber han ikke om noen ting så han kan fordøye det vi har gjort.

Kaja
10-06-2007, 19:18
Høres fint ut.. (:

Har du Level 1-settet, ettersom du nevner sticken osv?

LisaFi
10-06-2007, 20:03
Jeg bruker heller ingenting som vi liksom bevisst går ut og "øver på".

Men jeg forlanger av alle hester at de oppfører seg når de skal leies, dvs ikke drar i tauet, jeg forlanger at de flytter seg unna meg når jeg går rundt dem og børster på stallgangen, forlanger at de står stille når jeg skal opp for å ri etc. Jeg forlanger at de går helt inn i luftegården og snur seg lydig rundt mens jeg lukker grinda, og at de står stille til jeg bestemmer at jeg skal slippe dem.

Altså helt hverdagslige ting. Og går dette greit, så ser jeg ikke noe poeng i å mase mer på dem, da gjør de det jeg ønsker av dem - hvorfor skal ikke jeg vise dem at jeg er fornøyd da? "OK, kompis, du er både snill og flink - du trenger ikke mer trening på dette".

Blir det behov for det, så kan jeg jo bruke en tur inn eller ut til luftegården for å korrigere om noen begynner å ta seg friheter - men egentlig synes hestene
også at det er så deilig at grima ikke strammer noe sted, og at kjerringa ikke blir sint, at de GLADELIG gjør det jeg forlanger- og freden hersker..

Siden våre hester jobber hardt og får streng oppdragelse på disse tingene, synes jeg det er greit at de en gang i blant får spise gress på tur ut til luftegårdene - når jeg bestemmer det, riktignok. Skal ikke ta fra dem alle små gleder her i livet heller, og litt variasjon rundt rutinene er bare sunt.

Veronica&Skàti
10-06-2007, 21:16
Er level 1 vi holder på med. Hatt kurs med Hanne Herberg.