PDA

Se full versjon : "Panikk"-hesten min

Kaja
18-05-2007, 19:12
Jeg har et stort problem med Meeg på stallen. Det gjelder ikke oss to, men henne! Når jeg skal strigle, stelle, ut og ri, hva jeg enn skal, så pleier jeg å binde henne opp på veggen ute hver gang været tilsier det. Og jeg børster og Meeg halvsover. Det står som regel andre hester tjoret fast på veggen med henne, men noen ganger er hun alene. Dette bryr hun seg ikke om, da hun er en enstøing som ikke liker andre hester. :p

Men; problemet kommer når jeg ikke er i nærheten eller på lang avstand. Det begynte med at Meeg fikk panikk en dag, kastet seg bakover og kom løs. Det er ikke noe problem å hente henne tilbake, hun kommer når jeg roper eller jeg går og henter henne og tar henne med tilbake. Men etter denne panikkgreia, så har hun gjort det flere ganger, men disse gangene har det ikke vært redsel inne i bildet, det kan jeg sverge på, jeg kjenner Meeg GODT. Hun har kanskje røket 4 leietau og ødelagt to grimer nå! Og jeg må jo erstatte om hun ødelegger enda mer. Har ikke skjedd på en stund nå men kan jo skje at hun prøver seg igjen. Sist gang jeg så det, var jeg nede på ridebanen og hjalp noen, og så rett på Meeg (ridebanegjerdet og stallveggen ligger parallellt). Så rygget hun rolig bakover, tauet strammet seg og hun fortsatte å rygge, og rykket hardt bakover uten å se redd ut, og travet seg en tur til plena til stalleiere. :p Ganske komisk syn, men det lønner seg ikke i lengden at hun får det til. Noen sier, bind henne i taugrime så hun ikke kommer seg løs. Men kan ikke det være farlig, hvis hun får helt blackout til slutt og skader seg skikkelig? Så det jeg har funnet ut er at hun vrir seg løs fordi hun har funnet ut at dette går an.

Så hva bør jeg gjøre for at hun ikke skal få det til?

Sol
18-05-2007, 19:18
Jeg liker bildekk jeg på sånne. bind et bildekk fast i et leietau og så et leietau fast i bildekket, og Meeg fast i tauet igjen(bør være et leietau med panikkrok for sikkerhetsskyld).
Når hun prøver å dra seg unna da, så blir bare bildekket med, og med en gang hun slutter å dra så får hun ettergift. pass på henne når det pågår, sånn at om hun blir redd så løsner du henne med panikkroken.

Anbefaler ikke dette til hvem som helst, men siden du er så mild i din håndtering tror jeg dette går helt fint. Og det høres ut som du kjenner hesten godt nok til å vite når du må gi deg.

Kaja
18-05-2007, 19:30
Dæven du er KREATIV Sol! Det skal du ha! TUSEN TAKK! Dette må prøves ut, må bare finne et bildekk på stallen først, hehe. :D

Sol
18-05-2007, 19:40
Det er nok ikke min idè, men jeg har forsøkt den på Bajas.. problemet var at han var virkelig redd! Så der måtte vi finne på noe annet, som tar mye mer tid:)

Kaja
18-05-2007, 20:23
Aha, men tusen takk uansett! :D Har dere fått det til nå, da?

Sol
18-05-2007, 20:35
Jada, etter et år med lirk og lur så er han blitt kjempeflink!

Ragnhild
18-05-2007, 20:52
Du har jo også disse gummitaua som ikke ryker også. Tror Anne brukte det på Aromayo..

Lopke
19-05-2007, 01:06
Jeg så bildekk teorien bli utprøvd på et NH kurs.. det funket veldig bra!!! De kan dra og dra, men de kommer ingen vei. Til slutt gir de opp.. og hele tiden blir de dradd like hardt tilbake som de drar ut selv.. Bildekket slites heller ikke og fås gratis på div bensinstasjoner og verksteder.

fenre
19-05-2007, 01:08
Sjekk tipsene og linkene på denne (http://www.naturalhorsetraining.com/TrainingTips190.html) siden og se om du ikke finner noen gode tips der, eller her (http://www.naturalhorsetraining.com/TrainingTips231.html)

Tone
19-05-2007, 22:57
Noen som har bilde av bildekk versjonen?

Anne&gneistene
20-05-2007, 00:38
Du har jo også disse gummitaua som ikke ryker også. Tror Anne brukte det på Aromayo..

Stemmer det, forholdsvis det samme som bildekk metoden.
Jeg kurerte Aromayos skrekk for å stå fast med dette.

Han gikk fra å være en hest som ble helt krakilsk dersom han stod fast, til en gild gutt som stod å døste og ante ingen fare etter noe trening med dette.

LisaFi
05-06-2007, 16:04
Sånn prinsippielt er jeg imot å gå ifra hesten når den står bundet, jeg. Såklart, jeg går til selerommet og henter utstyr etc, men hesten står ikke bundet "alene" over lengre tid.

Litt respekt for fluktdyret hest må vi ha, og er ikke vi rundt der for å si ifra at dette "går bra" så blir det urettferdig for hesten å stå fast.

Ellers er det jo seff hester som ikke liker å stå bundet selv om den som driver med den ER der også, og da blir det noe annet. Den må jo kunne stå fast i korte perioder i alle fall.

Kaja
05-06-2007, 16:57
Så du mener at jeg må ta med meg Meeg inn på salrommet når jeg skal hente utstyr? Er for det meste snakk om at hun har stått tjoret fast i veggen ved siden av 2-3 andre hester, og som regel er det folk der også. Men når JEG har gått vekk, har hun slitt seg. Selv om folk var til stede.

Uansett har det gått over nå, hun har ikke slitt seg en eneste gang etter at jeg bandt tauet fast i en grein på stranda da jeg var der med henne nå siste ukene, og den greina var jo ganske tøyelig. :p

Catrine
05-06-2007, 17:15
Jeg liker bildekk jeg på sånne. bind et bildekk fast i et leietau og så et leietau fast i bildekket, og Meeg fast i tauet igjen(bør være et leietau med panikkrok for sikkerhetsskyld).
Når hun prøver å dra seg unna da, så blir bare bildekket med, og med en gang hun slutter å dra så får hun ettergift. pass på henne når det pågår, sånn at om hun blir redd så løsner du henne med panikkroken.

Anbefaler ikke dette til hvem som helst, men siden du er så mild i din håndtering tror jeg dette går helt fint. Og det høres ut som du kjenner hesten godt nok til å vite når du må gi deg.

Har jeg forstått rett her: dekket skal ikke festes i noe det, kun i et leietau som går til hesten?

Harneshaug
05-06-2007, 17:31
Nei bildekket skal vel være bundet i et rep i tjoringsstolpen...
Når hesten drar i sitt rep vil bildekket løftes og gi tyngde og elastitet, slik at hesten ikke kan rykke seg løs, når hesten så slakker av ligger dekket på bakken og presset opphører..

Edit for å si at jeg ser på det som helt grunnleggende at hester KAN og AKSEPTERER å stå tjoret. Det er en uting med hester som vikler seg inn, sliter seg osv.

Catrine
05-06-2007, 17:36
Nei bildekket skal vel være bundet i et rep i tjoringsstolpen...
Når hesten drar i sitt rep vil bildekket løftes og gi tyngde og elastitet, slik at hesten ikke kan rykke seg løs, når hesten så slakker av ligger dekket på bakken og presset opphører..

Edit for å si at jeg ser på det som helt grunnleggende at hester KAN og AKSEPTERER å stå tjoret. Det er en uting med hester som vikler seg inn, sliter seg osv.

Takker for svar. Jeg tenkte det måtte være noe sånn som det når jeg bare fikk i gang de små grå litt;)

Harneshaug
05-06-2007, 17:38
He he... jeg har det på samme måten i dag. Kommer akkurat fra en barokktråd hvor jeg presterte å ikke skjønne at AR stod for Akademisk ridekunst... sukk... sliten nå :lol:

Catrine
05-06-2007, 17:45
He he... jeg har det på samme måten i dag. Kommer akkurat fra en barokktråd hvor jeg presterte å ikke skjønne at AR stod for Akademisk ridekunst... sukk... sliten nå :lol:

Hehe...må bare innrømme at jeg ikke skjønte den jeg heller...(var ikke inne å leste så bare tråden på oversikten...) så det var så enkelt ja...:lol: