PDA

Se full versjon : Å ri meg halsring

Menai_Frisco
15-05-2007, 21:47
Hei, jeg har da altså funnet ut at jeg vil spare shetlandshoppa jeg har på fòr for bissel, og heller kanskje prøve å ri med halsring, jeg bare lurer, for hun er flink med å rygge med det, men hvordan svinger jeg? hu er ca 11 årx):D

Lopke
15-05-2007, 21:49
prøv fra bakken først. Hesten skal forstå å reagere på trykk på halsen (som å ri med lange tøyler og en hånd)..

Anbefaler helt klart at du gjør dette på inngjerdet område :)

OT: har også halsring.. kanskje jeg skal prøve det til sommer og.

Kaja
15-05-2007, 22:25
Du må ha VELDIG god kontroll på hesten for en halsring er ikke det samme som hodelag eller grime.

Gjest-
15-05-2007, 22:32
Kanskje heller vurdere bittløst hodelag av noe slag?

Kaja
15-05-2007, 22:57
Ja.. Altså, halsring på bane er ikke det verste å prøve, men på tur, DA skal du og hesten ha gjensidig respekt og tillit da! Hva med sidepull og sånt, til du og har opparbeidet? Nå vet ikke jeg noe om deg og hesten, og kan jo hende dere kan starte på halsring uten problem.. Er jo bare å se det. Prøve på bane kanskje? :) SUPERT at flere og flere vurderer bittløst.

Lovise_Felex
15-05-2007, 23:05
Hva er halsring og side pull :S?? Er sidepull en slags hackamore?

Marte+Quicky
15-05-2007, 23:12
Sidepull er et hodelag uten bitt, nesten som en grime.
http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/tilbehor/sidepull.jpg

Halsring er enkelt og greit en ring av lær/tau/ol rundt hestens hals
Dette er et eks på halsring
http://www.koelnerpferdeakademie.de/Bilder/PFERDEHALTUNGEN/Reiten%20%20mit%20Halsring.jpg

Rikke
15-05-2007, 23:48
Er nok et pluss å kunne styre hesten med vekta og :)

Menai_Frisco
16-05-2007, 20:31
Pengene strekker ikke nok til til å kjøpe noe bittløst hodelag, og dessuten, øver jo på et inngjerda område, og Siera reagerer fint, og vi stoler på værandre.( vel ikke når jeg har vært borte og hu blir sprek, for da går det unna etter hennes meningxD)

Renate
16-05-2007, 20:51
Hmm... Er litt skeptisk til halsring, jeg.. Den ligger jo tross alt rundt luftrøret til hesten, kan da ikke være altfor 'snilt' når man drar i den...?

ponnitrollet
16-05-2007, 22:18
Ååå :D Skal du kjøpe hest, Christine? :D Du kan jo ri med grime og leietau bare :D

ponnitrollet
16-05-2007, 22:19
Renate: Tror det går an trene opp diverse måter å stoppe på, for eksempel: Lene seg bak, kun og si ptroo. osv? :D

RenateSJ
17-05-2007, 08:59
Renate: Ja, enig.
Mange tror det er bare å hive på en ring og da er man kjempesnill med hesten.. Saken er at den bør plasseres korrekt for at den skal fungere som press og ikke smerte om dere sjønner...

Ellers, når det gjelder å svinge. Lære hesten å vike for sjenkel, da kan du legge til sjenkel å dytte den den veien du vil ha hesten. Samtidig som du "åpner" veien dit den skal ved å ikke trykke på den siden....

Kaja
17-05-2007, 15:13
Kan ikke si at jeg bruker halsringen for å dra, men som en sikkerhet. :)

absinthe
17-05-2007, 16:52
du som var skeptisk til halsring: det skal ikke være nødvendig å dra i halsringen, du skal kun gi enkle signaler med den, men tar tid å bygge opp et så godt forhold. jeg holder på fra bakken nå, og når det går som det skal, så vil jeg begynne i salen, men innendørs i begynnelsen.. og ringen skal være litt slakk, så den ligger og "slenger" rundt halsen

KatrineB
18-05-2007, 00:31
Hmm... Er litt skeptisk til halsring, jeg.. Den ligger jo tross alt rundt luftrøret til hesten, kan da ikke være altfor 'snilt' når man drar i den...?

Hvis den er nøyaktig passelig str, ligger den ikkepå luftrør, ingenting. Kan ikke gjøre noen skade. Uansett er det ingen vits å hale og dra i den, for hesten vil ikke stoppe uansett. Kun hvis den er lydig nok, da skal den stoppe på et lite signal (opp og tilbake). Vil den absolutt stikke er det andre ting som må trenes på.

KatrineB
18-05-2007, 00:38
Så til hvordan du lærer å ri med den. Innvikla å forklare. Må gå sakte fram, et lite steg om gangen. Som de andre sier, begynn på bakken. Man skal ta halsringen opp, og til siden (si du skal til venstre). Så tar du å "åpner opp" med venstre beinet ditt. Om ikke hesten lystrer, legger du høyre bein inntil kroppen dens. Neste steg blir å ta pisken ut til siden, og ta den rolig nærmere hestens ansikt. Da vil den skjønne hintet, vike unda pisken. Og da gir du etter med en gang.

Men før du gir tegn med halsringen om at hesten skal svinge, skal du feste blikket ditt til den retningen du skal, og bøye overkroppen din.

Og før du starter alt, må hesten være trygg på pisken, vite at den ikke er til for å så/straffe med.

Det var hvertfall vi gikk fram med å ri med cordeo. Hestene storkorste seg, og det var veldig gøy.

Og som han som holdt kurset sa: Skal du noen plass, så se noen plass. Skal du ikke noen plass, så ikke se noen plass. Altså, du må huske å bruke blikket ditt hvor du vil hesten din skal gå.

Vet ikke om det var så godt fortalt, menneh:)

Kaja
18-05-2007, 13:09
Jeg bruker halsringen til å samle Meeg i galopp eks, så om jeg drar litt i den, stopper hun ikke, men hun får mer og mer sakte galopp. Skal jeg ned til trav er jeg avhengig av at hun hører på sete og stemme.. Jeg forberedte meg ikke særlig, var på tur en dag og tok av grima, og red videre med den. Var veldig dumt gjort hvis man tenker sikkerhet osv. Men jeg ville se hvor mye hun hørte på meg og stolte på meg, så jeg tok føttene ut av stigbøylene for å hoppe av om hun ikke var med, hehe..

Menai_Frisco
18-05-2007, 15:56
Man bruker ikke bare halsringen til å bremse hesten, man bruker også vekta og signaler

ponnitrollet
18-05-2007, 16:05
Menai Frisco: Jepp. det stemmer. Det går faktisk an å lære opp hesten til at når man lener seg bak feks. så skal den stoppe. o.l. :)

Line Christine
23-05-2007, 03:41
http://i8.photobucket.com/albums/a21/lchrispr/Kursing%20og%20instruksjon/injanerline-1.jpg

Bildet viser en hest som går på rytterens signaler som vekt, bein og følelsen halsringen gir.

Line.

Kaja
22-09-2007, 01:45
Drar opp tråden her jeg. Ser at du Line Christine bruker halsringen til neck raining eller hva det kalles? Jeg bruker halsringen til noe å holde i rett og slett. Nå har jeg klart å drite litt i den, men blir lett litt vifting med hendene og problemer med å få plassert dem når jeg skal ri uten. Blir mer stabilt med halsring, da jeg har noe å holde hendene i, som tøyler. Når jeg først har den, så legger jeg litt press i den for halvparader eks.. Er egentlig ikke lov til å ri på tur uten noe på hodet her, men tar meg likevel friheten til å ta av grime i blant. Beklager hvis det ble litt bildespam, men halsring er tema som interesserer meg veldig. :)

Bade!
http://www.hestemarked.no/vip/33377/25%20mars%20380.jpg

Dette er da pelham-halsringen min som jeg kaller den, høhø. Det er fordi den har det sterkeste tauet, altså det mest ubehagelige tauet, men egentlig tror jeg ikke det har så mye å si for Meeg, siden vi bruker tauet lite.

http://www.hestemarked.no/vip/33377/25%20mars%20132.jpg

Her ser det ut som to halsringer, men det er bare tauet fra grima som er tatt av.
http://www.hestemarked.no/vip/33377/25%20mars%20367.jpg

http://www.hestemarked.no/vip/33377/24%20februar%20061.jpg
Bilde av meg og Meeg med halsring.

http://www.hestemarked.no/vip/33377/20%20mai%20052.jpg
Bane

Gulponnis
22-09-2007, 01:47
IIh. *Flere bilder av Meeg*

Lopke
22-09-2007, 01:52
imponert over banebildet..

Kaja
22-09-2007, 01:53
Takk Lopke! =) Er veldig fornøyd selv.

Ina, hoho. :p

Må også legge til at jeg rir med halsring for å kreve bedre samling, uten halsringen er det litt mer vanskelig, hvertfall for meg som ikke er verdens beste rytter. Meeg samlet seg mye bedre den ene gangen jeg red med bitt, og på søndag skal vi ri på ridetime med hodelag og greier, wee! Blir spennende.

Gulponnis
22-09-2007, 01:56
Døh.. vakke uten grunn at jeg "tilfeldigvis brukte sånn et kvarter på å få på hesten din dekken" .

Chevaleresse
22-09-2007, 02:00
Må få plukket fram halsringen til Boz igjen også... Bare ryggen tåler ridning igjen...

Flotte bilder Kaja!

Mvh Torill

RenateSJ
22-09-2007, 02:00
Også imponert over banebildet (dog kan jo være et veldig godt øyeblikk)
Men at du skal si at du ikke er så alleverdens god rytter,,
Ja, jeg har ikke sett mange proffe ri rundt uten bitt i kjeften på hesten, såe...

Kaja
22-09-2007, 02:06
Takk Torill! Det må du gjøre. :D

Ja Renate, hun går nok ikke helt stabilt sånn, men siste tiden har det faktisk blitt mer enn bare øyeblikksbilder! :D Hun begynner å få bedre muskler osvosv, og er så flink at!

LisaFi
22-09-2007, 02:10
Virkelig imponerende Kaja! Gøy å se at det går an! :)

RenateSJ
22-09-2007, 02:19
Ja, artig å se at en "vanlig dødelig" får det til liksom.
Har aldri tenkt tanken på å prøve engang jeg :roll:

Katrinesf
22-09-2007, 13:27
Kult! Utrolig morsomt å se bilde av, ble også imponert av banebildet.
Lyst til å prøve selv jeg..
Skulle forresten gå til anskaffelse av halsring selv, men det var for å ha noe å holde meg fast i når hesten steila..

Chevaleresse
22-09-2007, 13:31
Jeg kommer til å prøve ut dette mer med Boz etterhvert som ryggen min blir noenlunde OK igjen. Men tror det er lurt å bruke sal fortsatt da... Balansen har vært noe bedre før gitt...

Bruker du noen av bakketreningsteknikkene til Nevzorov Kaja?

Mvh Torill

Kaja
22-09-2007, 19:51
Tar mye fra Nevzorov ja, han er forbildet mitt. :)

SiljeE
22-09-2007, 20:05
Nevzorov er flink han. Forbildet mitt også. Jeg rir også med halsring, men går ikke så bra ennå siden alt ikke er helt på plass- har tross alt bare eid henne i 4 mnd. Men det begynner å hjelpe seg nå:)

RenateSJ
22-09-2007, 20:06
Selv om jeg hadde begynt å ri med halsring hadde jeg nok beholdt salen til jeg klarte å bruke kun setet til samling. Og kunne holdt den.
Vil ikke sitte å humpe og vingle på ryggtappene

Chevaleresse
22-09-2007, 20:12
Hvordan har dere begynt med arbeidet med halsring? Fra bakken og fra salen? Har dere jobbet med "flexion of the poll" Slik Nevzorov gjør i sin video?

Mvh Torill

Kaja
22-09-2007, 21:09
Jeg hadde aldri prøvd halsring før, da jeg tok et leietau rundt halsen på tur i november, og ville se om jeg kunne stole på henne og hun stolte på meg om jeg tok av henne hodelaget. :p Hun viket jo for press i bogen, så. Ganske dum måte å gjøre det på. Hadde jo trent mye på tillit og slikt fra bakken da.. :

Vet ikke om jeg har sett flexion of the poll eller hva det er, kan du forklare?
Er ganske mye på forumet og leser og får med meg videosnutter og sånt, men faktisk endai kke fått ræva i gir, og kjøpt filmen han ga ut.

Jeg rir med sal, og rir jeg uten, så rir jeg med voltigegjort for å ikke humpe så fryktelig mye. Dessuten har hun ikke så mye muskler å skryte av, og jeg kan ikek skryte på meg en god balanse.. Hehe..

SiljeE
22-09-2007, 21:46
Jeg gjorde det på samme måte. tok av hodelaget og rei barbakk uten noen ting da, ikke med halsrig heller. da skal du se det var en del bukk og en smule galopp på banen. Men da hadde jeg kun hatt henne 1 mnd ca. Men hun reagerer så bra på trykk både fra sjenkler og trykk på halsen så hun gjør som jeg sier og hører fint på setet. Jeg tror hun skjerper seg på tur, har ikke fått prøvd så himla mye på ur ennå siden det er så mye hingster på stallen så jeg tør ikke, er redd for at de bryter seg ut hvis hedda gjør noe som ikke er meninga om dere skjønner.

htj
24-09-2007, 21:05
å hvis du drar hardt nok i et bitt, så revner munnvika

LisaFi
24-09-2007, 22:07
sikker ? sikker på at du ikke presser bittet så hardt mot kjeve/tann at tanna knekker da? Vil vel komme alt an på hvordan hesten hoder huet sitt?

Kaja
24-09-2007, 22:21
Om folk drar og drar i en halsring, synes jeg det er helteit å ri med det hvertfall, det er hvertfall ikke etter hvorfor jeg rir med halsring, og hodelag for den del, og grime. Da hadde jeg heller tatt en titt på forholdet mellom rytter og hest. Men så er det jo ikke alle som gidder det, så whatever.

htj
24-09-2007, 22:48
hehe, det var bare sånn... vet-ikke-helt-hva-jeg-skal-skrive..:p Man skal jo ikke dra hardt i verken hodelag eller halsring:p