PDA

Se full versjon : Leiing ^^

ponnitrollet
14-05-2007, 20:13
Hvordan leier du hesten din?

Gjest-
14-05-2007, 20:16
Noen ganger bak meg, og liker å ha henne mellom meg og veikanten når jeg går på veien...
Andre ganger lar jeg henne lede og "leier" henne (dvs følger etter :p) fra skulderen hennes.

Frida&Jameel
14-05-2007, 20:19
Jeg leier Nabih bak meg. Han går noen meter bak, slik at det er trygg avstand, og fordi han er veldig glad i gå helt inntil meg, og han må lære seg at jeg har en intimsone. Klengete hingster er ikke noe moro....

Hadde han ikke vært så klengete ville jeg kanskje hatt han bak meg, litt på siden, slik at jeg hele tiden kan se han.

Ingvild
14-05-2007, 20:22
Eg liker ikkje å ha hesten bak meg, for om ho då skvett kan ho springe rett inn i meg. Eg leier Karisma ved sida mi, eg går mellom hovudet og skuldra.

Silje og Tindra
14-05-2007, 20:23
Bak meg. Når jeg går på vei går jeg alltid mellom veien og hesten.

Kaja
14-05-2007, 20:27
Meeg får gå akkurat hvor hun vil på slakt tau så lenge hun stopper når jeg stopper. Når vi er på trafikkert vei så har jeg henne på siden av meg så jeg er sikker. :) Liker ikke så godt når hun går bak, liker å se hestene.

Maria
14-05-2007, 20:35
Jeg går ved siden av hodet til hesten, men det blir ofte at jeg går litt foran hodet til hesten. Men dette har jo også med hva hesten er trent opp til også.

Natalie_s
14-05-2007, 20:45
Jeg liker ikke å ha hesten rett bak meg (siden hester løper dit nesa peker hvis de blir redde), så jeg har hesten bak, men på siden, i slakt tau.

Sol
14-05-2007, 20:52
Mine går litt bak, og på siden. Alltid på min høyre side, ellers føler jeg meg feilplassert. Jobber alt annet enn leiing fra begge sider, men vil at de skal ha en fast plass på akkuratt dette.

Therese
14-05-2007, 20:53
Med hodet ca. med skulderen min, på siden.

Chocolate
14-05-2007, 20:59
Bruker å leie Rosita noen ganger bak meg når hun er veldig rolig., og leier henne bak på høyre side for det meste;)

VIlja går bestandi på høyre bakside da, hun er grei og leie, men ikke når hun skal inn i stallen og få mat eller være inne da..:p

Harneshaug
14-05-2007, 21:01
Har en bak på hver side, ca 1m ut og så en til bak på hver side etter det :lol:

Rikke
14-05-2007, 21:31
Holder meg mellom skulderen og hodet til hesten. Vil ikke ha den bak meg nettopp fordi den kan skvette, og uten å mene det springer på deg.

henny-penny
14-05-2007, 22:16
ca en halv meter bak og på sida.. trener begge veier og hesten skal stoppe med en eneste gang jeg stopper. her er det ikke kjære mor, her får man jaggu være oppmerksom!
men om jeg trener på visning på bane går jeg ved skuldra til hesten og driver den fram. men det blir noe annet da!!

IngvildK
14-05-2007, 22:36
Bak meg og til høyre, på en måte. Stresser hun går jeg foran for å vise henne at hun skal gå i mitt tempo. Holder som oftest ganske langt ut på leietauet så det er slakt, med mindre hun er litt bøs og ikke går rolig og/eller der jeg vil hun skal gå. Da holder jeg med venstre hånd helt ute på tauet og høyre hånd ganske langt inn.

Marte+Quicky
14-05-2007, 23:09
Quicky går vel litt der hun vil, men vanligvis leier jeg hest på min høyre side, litt bak.

Marte+Quicky
14-05-2007, 23:11
Har en bak på hver side, ca 1m ut og så en til bak på hver side etter det :lol:

Hehe, tar du fire om gangen du a?:lol: (Holder meg til to jeg, det er nok:p )

Harneshaug
15-05-2007, 02:46
Jepp, bruker haletrikset om vi skal langt, ellers går de i par 2 og 2 som grågås...
Så flinke atte ...

RenateSJ
15-05-2007, 08:12
Bak meg. To, tre meter bak.
Hester kan bykse sidelengs og om noe er skummelt på sida. Så da har jeg den heller noen meter bak enn å gå ved skulderen.

Er de stressa, ber jeg de være enda lenger bak meg. Og passer på å minne de om min sone. Begge mine tar turen rundt meg om de nå finner noe skummelt å rømme fra. Jada, vet at det kan gå galt en vakker dag at de "glemmer" å løpe rundt. Men jeg føler jeg har best kontroll på denne måten

Hege
17-05-2007, 10:59
Jeg har hesten bak meg til siden. Babyen pleide å galoppere, bukke osv når jeg leide henne før, men hun sprang aldri ned meg og hun dro heller ikke fra meg. Nå rusler hun rolig på plassen sin, og om hun er litt skvetten, så skvetter hun bakover. Hun vet at hun ikke har noe å gjøre inne i mitt område :)

ponnitrollet
17-05-2007, 11:19
Må fortelle jeg også nå, siden jeg starta tråden:

Jeg og Almira trener nå på at enten skal hun gå langt uti siden (hvis vi går en plass der det er gjørmete, så hun ikke hopper på meg, hvis hun skal hoppe), også trener vi på at hun skal gå 1-2 meter bak meg. Dette går fint :D

MariaR
17-05-2007, 14:11
Jeg pleier å leie på siden litt bak, spesielt litt vimsete hester. De som bare rusler rolig ved sidenav kan jeg ha mer på siden, altså at jeg går mellom skuldra og hodet. Leier alltid på høyre side *Noe Helen kommenterte at hun merka på Prinsessa med en gang :p*

Seniora
17-05-2007, 14:29
Leier alltid på siden og har dyret til høyre for meg. Helst går jeg noen centimeter foran dyret. Bak meg får de IKKE gå. For jeg har sett hvordan dét i verste fall kan gå...

NinjaChristin
17-05-2007, 15:10
Niña kan gå både bak og på siden. Foran meg vil jeg ikke ha henne, da dette er upraktisk, og at hun ikke skal venne seg til å gå fra meg. Vanligvis har jeg henne på min høyre side, og går i høyde med nakken hennes. Er det trangt sted, så tar jeg henne bak meg i stedet.

Hun er også trent til å stoppe når jeg stopper, gå saktere eller trave når jeg ber om det, i tillegg til å flytte seg til alle kanter. Det eneste er vel at hun har lett for å legge seg på meg når vi går tur/mønstrer, og jeg skulle gjerne fått henne på litt avstand sånn sett. Viker ikke for henne, men er slitsomt å måtte gå og dytte/holde igjen rett som det er.

Anne&gneistene
20-05-2007, 00:45
bak, men ikke direkte bak, litt ut mot siden. Har fått erfare visse hester som plutselig har styrtet frem uten forvarsel og beina meg ned..